Vonka
Supreme Leader
Putinin lähipiirin Timtšenko: Yhdysvallat valmistelee provokaatioita
Yhdysvaltain pakotelistalle keväällä joutunut liikemies Gennadi Timtšenko kertoo päättäneensä olla väliaikaisesti matkustelematta. Hän perustelee päätöstään Yhdysvaltain voimakkaalla vaikutusvallalla EU:ssa.
Venäjän presidentti Vladimir Putinin lähipiirin kuuluva Gennadi Timtšenko esittää kovia väitteitä Yhdysvalloista. Timtšenko arvioi Venäläisen uutistoimisto Itar-Tassin haastattelussa, että Yhdysvaltojen turvallisuuspalvelu valmistelee häntä vastaan provokaatioita.
Venäläinen liikemies Timtšenko lisättiin Yhdysvaltojen pakotelistalle sen jälkeen, kun Krimin niemimaa liitettiin Venäjään. Hänellä on myös Suomen ja sitä kautta EU:n kansalaisuus. Timtšenko on osaomistajana Helsinki Arenassa sekä jääkiekkojoukkue Jokereissa.
– Niin harmillista kuin se onkin, minulla on perusteita varoa provokaatioita Yhdysvaltojen puolelta. Tämä ei ole vain ajatus, vaan minulla on konkreettista informaatiota asiasta, Timtšenko sanoi Itar-Tassille.
Liikemies ei avannut asiaa tarkemmin.
– Ilmeisistä syistä en voi kertoa teille vielä asiasta tarkemmin. Mutta me selvittelemme asiaa, sanoi Timtšenko samalla huomauttaen, että tämän takia hän ei viime aikoina ole matkustanut Venäjältä Eurooppaan, vaikka hänellä on jo 1990-luvulta saakka ollut myös EU-maa Suomen kansalaisuus.
Muodollisia esteitä Eurooppaan matkustamiselle ei ole, Timtšenko alleviivasi.
– Voin vaikka tänään astua lentokoneeseen ja lentää Pariisiin, Geneveen tai Lontooseen. Minulla on eri maissa paljon ystäviä ja yhteistyökumppaneita, jotka eivät anna kenenkään loukata minua, tapahtui mitä tahansa, hän vakuuttaa.
Timtšenko kertoo kuitenkin väliaikaisesti päättäneensä olla matkustelematta sen vuoksi, että Yhdysvalloilla on voimakas vaikutusvalta EU:ssa.
– Jopa suuret yksityiset eurooppalaispankit ovat Yhdysvaltojen kontrolloiman maailmanlaajuisen rahoitusjärjestelmän vankeja. Halutessaan he voivat tehdä mitä tahansa kenen kanssa tahansa.
Timtšenkon mukaan ranskalaisille yritetään aktiivisesti vakuutella, että kannattaa luopua sopimuksesta toimittaa Mistral-maihinnousualuksia Venäjälle. Vastineeksi he lupaavat pienentää BNP Paribasin sakkoa työskentelystä Iranin, Sudanin ja Kuuban kanssa, Timtšenko sanoo.
– Tämä on suoraan sanottuna aitoa kiristystä, Timtšenko linjaa.
– Ulkoministeriöstä ilman mitään häpeää soitetaan suoraan eurooppalaisten pankkien johtoportaalle ja sanellaan, keiden venäläisten pankkitilit täytyy jäädyttää. Monet mieluummin eivät ota riskiä ja tottelevat merentakaisten "yhteistyökumppaniensa" käskyjä.
Yhdysvallat lisäsi Timtšenkon sanktiolistalle 28. huhtikuuta. Se tarkoittaa, että maahantulo Yhdysvaltoihin on kielletty ja hänen amerikkalaiset tilinsä on jäädytetty. Sanktiolistalle joutuivat myös liikemiehen kontrolloimat yritykset.
Lähteet: Itar-Tass
Provokaatio voisi tarkoittaa pidätystä jonkin talousrikossyytteen vuoksi. Se voisi tapahtua vain Iso-Britanniassa. Fyysisesti Timtsenko on koskematon, etenkin Suomessa. Auvo Niiniketo kavereineen hoitaa Rotenbergien neuvottelut ja lähisuojauksen. Tai ainakin ennen hoiti.