Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toi voidaan kyllä tehdä mutta en usko että se saa Putleria myöntämään että hävis ja lopettamaan. Se katsoo tän kortin nyt niin loppuun kun joko voittaa, syrjäytetään vallasta tai likvidoidaan.Ei ehkä tarvitse..
Riittää kun ryssä pakotetaan ja palaa omien rajojensa taakse.. Ryssä kokee riittävän tappion kun sen rikollinen diktatuuri eristetään lopullisesti muusta Euroopasta.
Taitaa olla niin, että Migien omistajat haluais tilalle Jenkeiltä koneet, tämä tässä taitaa eniten viivyttää prosessia. Toki monella vastus olisi sama ja tehokkainta ne olis jo heti luovuttaa Ua:lle. Jokainen tuhottu venäläissuristin on muilta rajoilta pois.Tämä on tullut minullekin mieleen; kuinka paljon kokenut esim. Mig-29 pilotti tarvitsisi oikeasti koulutusta päästäkseen esim. F-16 kanssa sinuiksi? Luulisi että itse lentäminen sujuisi hyvinkin nopeasti ja oppiihan noheva ne nappulatkin aika nopsaan kun kuitenkin ymmärtää mitä niillä tehdään..
Noita lentotunnit liki täynnä olevia F-16 koneita lienee länsimailla vaikka kuinka paljon, ja niitä "puikkoja". Ei tarvitsisi köyhiltä itäisen Euroopan mailta ruikuttaa Miggejä Ukrainan avuksi.
Haastattelijan olisi pitäny kertoa ensin mikä tämä intternetti oikeen on. Kyllä siinä taitaa noillakin poikasilla itku päästä kun ei pääse enää ryssälandiassa suuressa suosiossa olevia Yhdysvalloissa valmistettuja pelejä pelaan. Moni näistä ei taida edes ymmärtää että lähes kaikki internet "viihde" tulee Yhdysvaltojen suunnasta.
Taitaa mennä niin kuin @FinnNSF mainitsi eilen.
Kaikista paineilmajarrullisista autoista häviää jarrut, jos painetta ei ole. Paineen häviämisen varalta (taka)jarrusylintereissä on järeät jouset, jotka painavat jarrut kiinni kun paine laskee alle tietyn rajan.En noista kaikista ryssävehkeistä tiedä, mutta zilistä ainakin katoo ilmanpaineiden mukana jarrut.
Haastattelijan olisi pitäny kertoa ensin mikä tämä intternetti oikeen on. Kyllä siinä taitaa noillakin poikasilla itku päästä kun ei pääse enää ryssälandiassa suuressa suosiossa olevia Yhdysvalloissa valmistettuja pelejä pelaan. Moni näistä ei taida edes ymmärtää että lähes kaikki internet "viihde" tulee Yhdysvaltojen suunnasta.
Esim. F16 ohjainsauva on oikealla lentäjän vieressä, kun taan Migissä jalkojen välissä, tämä vaatii kyllä aika paljon harjoituslentoja että saavutetaan riittävä osaaminen taistululentäjäksi. Ongelma tuskin ns perus lennossa, eli saa nopealla koulutuksella koneen ilmaan, ongelmia sitten tulee kun taistelutilanteissa kone käyttäytyykin ihan erilailla kuin se vanha Mig ja kaikki nappulat eripaikoissa eikä niistä edes tapahdu ihan samoja asioita kuin tottunut. Joku vikavalo syttyin, mitäs tuo tarkoittikaan, mitä piti tehdä, pitikö mitään.. Lisäksi huolto, hävittääjää ei voi vaan "ajaa" huollamme kaikki koneet korjaamoon, vaan vaatii ihan oikeasti tosi kovaa erityisosaamista, erityistyökaluja ja osia, ohjuksetkin on eri. Paras vaihtoehto olisi kyllä saada ne Puolan Migit sinne Ukrainaan, joita osaavat huoltaa ja lentää.Tämä on tullut minullekin mieleen; kuinka paljon kokenut esim. Mig-29 pilotti tarvitsisi oikeasti koulutusta päästäkseen esim. F-16 kanssa sinuiksi? Luulisi että itse lentäminen sujuisi hyvinkin nopeasti ja oppiihan noheva ne nappulatkin aika nopsaan kun kuitenkin ymmärtää mitä niillä tehdään..
Noita lentotunnit liki täynnä olevia F-16 koneita lienee länsimailla vaikka kuinka paljon, ja niitä "puikkoja". Ei tarvitsisi köyhiltä itäisen Euroopan mailta ruikuttaa Miggejä Ukrainan avuksi.
Pikaisen googlauksen perusteella länsikoneesta toiseen on noin 100 lentotuntia, joihin liittyy noin 2000 tuntia erinäköistä opettelua maassa. Jos oletetaan 12h työpäivät niin tuo olisi ihan minimissään 3kk, tosin tuo ei ole realistista olettaa että jokainen pilotti on parhaimmillaan 12h päivästä joka ikinen päivä noin pitkään. Tuo siis olettaen NATO-standardien mukaisen lähtötason. Itäblokin koneesta itäblokin koulutuksella todennäköisesti vielä tuotakin pidempään.Tämä on tullut minullekin mieleen; kuinka paljon kokenut esim. Mig-29 pilotti tarvitsisi oikeasti koulutusta päästäkseen esim. F-16 kanssa sinuiksi? Luulisi että itse lentäminen sujuisi hyvinkin nopeasti ja oppiihan noheva ne nappulatkin aika nopsaan kun kuitenkin ymmärtää mitä niillä tehdään..
Noita lentotunnit liki täynnä olevia F-16 koneita lienee länsimailla vaikka kuinka paljon, ja niitä "puikkoja". Ei tarvitsisi köyhiltä itäisen Euroopan mailta ruikuttaa Miggejä Ukrainan avuksi.
Javelinien tuotannon kasvattamisesta oli juttua jossain jenkkijulkaisussa, oisko pari viikkoa sitten. En muista missä, sori.Suosittelen myös lämpimästi molempien lukemista. Kummassakin on hyvää asiaa, tosin jotenkin tuo ensimmäinen kolahti enemmän, lainaan siitä pari kohtaa:
According to Bill Greenwalt, who served as deputy undersecretary of defense for industrial policy during the George W. Bush administration, it has historically taken the U.S. defense industrial base 18 months to 3 years to get ready for conflicts.
“Our budget, appropriations, requirements, and acquisition systems are stuck in a peacetime mode where time doesn’t matter, and it will be difficult to pivot out of those processes quickly,” Greenwalt, now with the American Enterprise Institute, said in an email.
“The U.S. will face start-up production line issues, labor issues, supply chain issues, parts and machine tool obsolescence issues, time constraints certifying new suppliers and technical approaches, plus time waiting for budgets and contracts to be issued,” he added.
----
“To get from 1,000 to 6,000 more quickly, you need some help,” Cancian said.
Toinen mikä varmasti kuulostaa tutulta jokaisen edes hieman monimutkaisempia teollisia koneita tuottaneiden korvaan:
“We asked, ‘Where is your supply chain most vulnerable?’ and the No. 1 answer was ‘gap in U.S.-based human capital,’ and ‘constrained supply chain’ was the No. 2 response,” said Nick Jones, NDIA’s director of strategy.
Among the top 100 publicly traded defense contractors, the cash conversion cycle — how long it took for firms to buy parts and turn them into a system and sell it — rose from 56 days in 2019 to 128 days in 2020.
“If it takes you 128 days from start to finish, that really hampers your ability to surge,” said NDIA Regulatory Associate Robbie Van Steenburg.
Monella tai valtaosalla aloista tämä on nykypäivää:
Katso liite: 60494
Pahoittelut huonosta kuvanlaadusta, minulla on se pdf kotikoneella mistä tuo on napattu vaan en muista mikä esitys se oli (taisi olla DoD). Tuo ei suoraan liity tuotantomääriin mutta siihen, kuka mitäkin resurssia hallinnoi ja miten kauas omista käsistä se on mennyt. Ehkä sirpalekranaattien ja luotien osalta ollaan omavaraisia, mutta hiemankin monimutkaisemmat laitteet on pitkien ja monitahoisien tuotantoketjujen päässä. Jos niitä ei ole varastossa tarpeeksi ja jos joku tavarantoimittajista (tai ko maan viranomainen) estää toimitukset kun olisi tarve saada lisää, niin ongelmissa ollaan. Kaikkea ei kannata tehdä itse jokaista pulttia ja mutteria myöten ja toisaalta sotatarvikkeille ei ole siviilimarkkinoita, joten yritysten pysyminen hengissä ja kannattavina on ajanut alan tähän tilanteeseen. Samoin pienentyneet aseostot ja kova kilpailu.
Mikä on tilanne kotimaassa kriittisiksi luokiteltujen tuotteiden osalta? Se ei kuulu minulle eikä ole julkista tietoa JA meillä on perinteisesti oltu tilanteen tasalla näissä hommissa, joten paras ottaa tämä purkautuminen ns. muistutuksena vaaroista?
MUOKKAUS: lähde tuolle kuvalle:
https://media.defense.gov/2022/Feb/...TITION-WITHIN-THE-DEFENSE-INDUSTRIAL-BASE.PDF
Tuon pdf-dokumentin sivu numero 25. Ei ole siinäkään max resoluutio, mutta parempi joka tapauksessa. Jos tuntee nimeltä alan yrityksiä, niin tuo vasemman reunan listan pystyy sumplimaan eli kuka suunnilleen mihin aikaan on liitetty mihin firmaan. Muistin myös oikein että oli DoD esityksestä ja on muuten melkoisen tuore, helmikuu 2022 eli pari kuukautta vanha. Ei ole edes poskettoman pitkä (30 sivua koko tiedostossa) joten mahdollisesti hyvää asiaa aiheesta kiinnostuneelle ja toisaalta jos tuntuu pitkälle niin voi edes lukea siitä alusta sen "Executive summary" pätkän, niin ne kiireisemmätkin tekee kenen aika on rajallista ja kallista - en muista lukeneeni tuota itse, otin vain talteen kun kuulosti mielenkiintoiselta ("luen sitten joskus") joten en voi kommentoida tuoko se lisää noihin kahteen viitattuun uutistekstiin.
Vaatii myös harvinaisten maametallien saannin varmistamista muualta kuin Kiinasta. Ilman niitä ei vähänkään monimutkaisempia aseita tehdä.Jenkkien pitää nyt kuitenkin kääntää tuotanto sotamoodiin Ukrainan "varjolla". Tuotantokone on sitten iskussa parin vuoden kuluttua kun Kiinan kanssa alkaa isompi mittelö.
Tokioon ei tarvinnut marssia. Varmaan Saksan kohtalo olisi ollut aivan sama, jos Berliiniä ei olisi valloitettu asevoimin.Täytyy kysyä lisäkysymyksiä: Kauanko WW2 olisi jatkunut jos ei olisi marsittu Berliiniin?
Pitääkö nyt marssia Moskovaan jotta saadaan sota loppumaan?
Väärin. Täällä länsimaissa menee jarrut päälle jos paineet katoo. Sillä ilmanpaineella pidetään jarrut auki. Ilman painetta ei siis auto liiku.Kaikista paineilmajarrullisista autoista häviää jarrut, jos painetta ei ole. Paineen häviämisen varalta (taka)jarrusylintereissä on järeät jouset, jotka painavat jarrut kiinni kun paine laskee alle tietyn rajan.
Jos autoa pitää hinata paineettomana, niin ne jouset saa puristettua kasaan käsipelissä, mutta auto on sen jälkeen jarruton.
Tuskin tuohon hinaajaan tuli kovinkaan isoja vaurioita kun sillä jarrutettiin hinattavaa autoa.
Javelinien tuotannon kasvattamisesta oli juttua jossain jenkkijulkaisussa, oisko pari viikkoa sitten. En muista missä, sori.
Kävi ilmi, että itse tuotantolinjan kapasiteettia voisi hyvinkin kasvattaa, pullonkaula tulee joistakin erikoiskomponenteista, joita valmistaa erilaiset pikkunarikat. Niillä on suunnilleen laboratorionomainen tuotantotekniikka ja tuotantomäärän kasvattaminen vaatisikin ilmeisesti kokonaan uudenlaista tuotantotapaa. Joe pisti kuitenkin porukan hommiin varmistamaan, että pullonkaulat avataan.
Tarkoitushan on juuri kasvattaa tuotanto hissukseen tapahtuvasta varaston kasvattamisesta sille tasolle, mitä aktiivinen sotatilanne vaatimaan edellyttää.
In a commentary from the Center for Strategic and International Studies (CSIS), concerns were raised over the US stockpile of Javelin missiles. According to CSIS, the US has used up to one-third of its stockpile of Javelin missiles. 7,000 missiles have been supplied thus far, with the United States buying Javelins at the rate of about 1,000 a year. The current maximum production rate is 6,480 a year, but it would likely take a year or more to reach that level. Once an order is placed, at present it will take 32 months before a missile is delivered. The report concluded that it would take about three or four years to replace the missiles that have been delivered so far. The commentary further stated that there are currently more tanks in the Russian Armed Forces than missiles potentially facing them; however in Ukraine the missiles outnumber the tanks, and it is unlikely that all Russian tanks would be deployed in-theatre. The missile production rate could be increased greatly with a national procurement effort.
Miten voi olla tästä sodasta muka? Toihan on ihan läpiruostunutta paskaa joka paikasta.Tuhottu T-90, ehkäpä ajanut miinaan sillä yksi telapyörä lentänyt kuvan vasempaan laitaan.
Katso liite: 60498
... tää ei oo sulle, vaan yleensä näihin lentokoneisiin... Jos sä osaat ajaa pösö 205 autoa, ni sun on kuiteski ihan turha lähtä yhdistelmällä ajamaan soralastia, ei siitä mitään tuu....Autoohan sä osaat siis ajaa, mut nyt onki vähän toinen tilanne... Ei näistä Hornet piloteistakaan kukaan lähtis sotaan F-35 kalustolla kylmiltään, vaikka kuin se peruslentäminen olis ihan samaaEsim. F16 ohjainsauva on oikealla lentäjän vieressä, kun taan Migissä jalkojen välissä, tämä vaatii kyllä aika paljon harjoituslentoja että saavutetaan riittävä osaaminen taistululentäjäksi. Ongelma tuskin ns perus lennossa, eli saa nopealla koulutuksella koneen ilmaan, ongelmia sitten tulee kun taistelutilanteissa kone käyttäytyykin ihan erilailla kuin se vanha Mig ja kaikki nappulat eripaikoissa eikä niistä edes tapahdu ihan samoja asioita kuin tottunut. Joku vikavalo syttyin, mitäs tuo tarkoittikaan, mitä piti tehdä, pitikö mitään.. Lisäksi huolto, hävittääjää ei voi vaan "ajaa" huollamme kaikki koneet korjaamoon, vaan vaatii ihan oikeasti tosi kovaa erityisosaamista, erityistyökaluja ja osia, ohjuksetkin on eri. Paras vaihtoehto olisi kyllä saada ne Puolan Migit sinne Ukrainaan, joita osaavat huoltaa ja lentää.