Ukrainan konflikti/sota

No joo, onhan tuo iso, jos sattuu pahat mielessä horisonttiin ilmestymään. Kommenttini taustana oli kuitenkin edellä esitetty kysymys siitä mahtuuko tuollainen alus Itämerelle. Fyysisesti tuo siis mahtuu Itämerelle, mutta tämä voi kuitenkin olla sen verran vaatimaton lätäkkö, ettei sitä sodan oloissa välttämättä kannata tänne tuoda.

Itse mietin tätä kanssa. Noin arvokkaalle laivalle pitää varmaankin julistaa jonkinlainen no-fly-zone/no-sail-zone sen ympärille ja Itämeri on kuitenkin niin pieni, että mahtuuko muut ohi? Varmasti USA:n lentotukialusten lähellekään ei ainakaan sotilaskoneet pääse ihan noin periaattessa, vaan ne käydään tunnistamassa/pysäyttämässä tukialuksen hävittäjäkalustolla jo hyvissä ajoin ja kaukana laivasta.
 
Koska ranskalaisten pitää maksaa venäläisille sakkoja sopimusrikosta.
Huomaan ettet tunne sopimuskäytäntöjä. Tällaisissa kauppasopimuksissa on klausuulinsa kaupan purkamisesta eikä niiden mukaan toimittaessa tapahdu sopimusrikkomusta. Aseviennissä yleisenä (usein rikottuna) periaatteena on ettei aseita tai asekäyttöön sopivaa materiaalia viedä sotaakäyvään maahan ja Ranska voi hyvin vedota siihen tulkintaan että Krimin tilanteen vuoksi se pitää Venäjää sotaa käyvänä maana. Venäläiset voivat sitten viedä riitajutun välimiesoikeuteen joka taitaa sijaita Hollannissa...
 
Itse mietin tätä kanssa. Noin arvokkaalle laivalle pitää varmaankin julistaa jonkinlainen no-fly-zone/no-sail-zone sen ympärille ja Itämeri on kuitenkin niin pieni, että mahtuuko muut ohi? Varmasti USA:n lentotukialusten lähellekään ei ainakaan sotilaskoneet pääse ihan noin periaattessa, vaan ne käydään tunnistamassa/pysäyttämässä tukialuksen hävittäjäkalustolla jo hyvissä ajoin ja kaukana laivasta.
Vuosi pari sitten venäläinen pommikone lensi Japaninmerellä lentotukialuksen kannen yli. Eli tosielämä eroaa Top Gun leffasta.
 
Neljähän noita oli alunperin tarkoitus tehdä, sitten koska hankintaa alettiin poliittisista syistä kotimaassa vastustaa, niin skaalattiin alaspäin niin että ensiksi kaksi ja sitten kaksi ehkä myöhemmin, suureksi osaksi Venäjällä rakentaen. En tiedä oliko alkuperäinen suunnitelma että yksi joka laivastoon, mutta tuskin...jotenkin muistelin että ajatuksena oli kaksi Mustallemerelle ja kaksi Tyynelle merelle. Itämerelläkin voi toki vierailla tilanteesta riippuen, joki-kanavaverkoston kautta se ei tietenkään kuitenkaan mahdu kulkemaan joten sodan syttyessä sen pitäisi olla valmiiksi täällä.

Isompiakin sota-aluksia Itämerellä on ollut, mm. Tirpitz (yli kaksi kertaa isompi kuin Mistral) on operoinut Suomenkin vesillä, ja Neuvostoliitto aikoi rakentaa sitäkin suurempia taistelulaivoja.

Nykyään haasteena ovat tietysti vihamielisten ilmavoimien lisäksi rannikolta, tai sen tuntumasta ammuttavat merimaaliohjukset, joiden kehitys on aiheuttanut sen, että esimerkiksi Itämerellä laiva on käytännössä jatkuvasti ohjuksen kantaman sisällä ihan siitä riippumatta missä kohdin merta se seilaa. Maihinnousutukialus taitaa kuitenkin tuoda eniten lisäarvoa sinne, missä ollaan hiukan kauempana, kuin päivän merimatkan päässä kotoa ja missä pitää mahdollisesti myös pysyä valmiudessa viikkoja tai kuukausia. Meidän kulmillamme miehet voivat odotella kotona mamman vieressä ja ehtivät silti merikuljetuksella opetaatioon mukaan alle vuorokaudessa. Mistralin käyttö vaikkapa Suomenlahdella olisi melkoista resurssien tuhlausta. Saisihan tuollaisella tietysti suoritettua näppärästi vaikkapa Åålannin haltuunoton suoraan jonkun sotaharjoituksen jatkeeksi. Etenkin aluksen helikoptereille on aina käyttöä.
 
Nykyään haasteena ovat tietysti vihamielisten ilmavoimien lisäksi rannikolta, tai sen tuntumasta ammuttavat merimaaliohjukset, joiden kehitys on aiheuttanut sen, että esimerkiksi Itämerellä laiva on käytännössä jatkuvasti ohjuksen kantaman sisällä ihan siitä riippumatta missä kohdin merta se seilaa. Maihinnousutukialus taitaa kuitenkin tuoda eniten lisäarvoa sinne, missä ollaan hiukan kauempana, kuin päivän merimatkan päässä kotoa ja missä pitää mahdollisesti myös pysyä valmiudessa viikkoja tai kuukausia. Meidän kulmillamme miehet voivat odotella kotona mamman vieressä ja ehtivät silti merikuljetuksella opetaatioon mukaan alle vuorokaudessa. Mistralin käyttö vaikkapa Suomenlahdella olisi melkoista resurssien tuhlausta. Saisihan tuollaisella tietysti suoritettua näppärästi vaikkapa Åålannin haltuunoton suoraan jonkun sotaharjoituksen jatkeeksi. Etenkin aluksen helikoptereille on aina käyttöä.
Mistraleista puheenollen ne Venäjän Ka helikopterit Ukrainan rajan tuntumassa eivät ole aluksille sijoitettavaa kalustoa. Näissä ei ole taitettavia roottoreita nimittäin.
Laivastoversioita ilmeisesti vasta muutama prototyyppi olemassa.
Eräs tuttu Kapiukko kommentoi mulle tänään.
 
Jos pakotteiden yhteydessä ruvetaan maksamaan ylimääräisiä vastapuolelle niin mikä pakote se sellainen on. Tuskimpa mitään makselisivat.

Eiköhän ne korvaukset olisi hyvä sitoa niihin korvauksiin, joita Venäjältä vaaditaan Krimin ryöstöstä ja vähentää sitten niistä. Aika monta miljardia jäisi Venäjälle vielä maksettavaa sitten kymmen vuoden päästä kun eri oikeusasteet on käyty läpi.
 
Ranska on ollut hyvin tarkka maineestaan luotettavana aseiden toimittajana. Asia on tämän maineen säilyttämisen takia heille varmasti vaikea. Hinnoilla ei he eivät kykene kilpailemaan muita maita vastaan.
 
Toisissa tilanteissa on toimittava toisin kuin toisissa. Ranska on perinteisesti hyvin anti-amerikkalainen maa. Toisaalta sillä on hyvin kiinteät siteet Yhdysvaltoihin kaupan, tieteen, teknologian ja kulttuurin saroilla. Sitten on vielä pelissä EU-ulottuvuus jossa ei katsota välttämättä hyvällä ranskalaisten venkoilua jonkun kuppasen purkin takia. Valukauhassa on tällä hetkellä mm. EU:n ja USA:n välinen vapaakauppasopimus jonka merkitys EU:n jäsenmaille Ranska mukaanluettuna on useita kertaluokkia Venäjän kauppaa suurempi. Venäjän aseistaminen nykyisessä tilanteessa ei olisi Ranskalle mikään meriitti.

Voisikohan siellä laivassa syttyä vaikka hitsauksesta semmoinen tulipalo joka polttaisi koko paatin?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tosiaan onkaan siniset nuolet Liveuamapissa? Perjantaina oli yksi pitkä sininen nuoli joka meni etelästi seppojen alueelle pohjoiseen. Nyt se on täynnä sinisiä nuolia. Onko laitettu hösseliksi.
 
Vuosi pari sitten venäläinen pommikone lensi Japaninmerellä lentotukialuksen kannen yli. Eli tosielämä eroaa Top Gun leffasta.
Normaalia henkselinpaukuttelua. Kylmän sodan vakiokuvastoa on venäläisten julkaisema kuva jenkkien lentotukialuksen kannen yli räimäisevästä karhusta (Tu-95). Jenkit julkaisivat saman kuvan mutta tällä kertaa se putolevin pyrstössä kiinni lentävää phantomia ei oltu rajattu pois.

Pohjanmaalla aikanaan palvellut kaverini kertoi että Itämeren eteläosissa ja varsinkin Pohjanmerellä tämmoiset mastoja raapivat tunnistuslennot olivat päivittäistä hupia. Ihmetteli kovasti luftwaffen taitoa lentää tornadoa aallonharjoja pitkin.
 
Huomaan ettet tunne sopimuskäytäntöjä. Tällaisissa kauppasopimuksissa on klausuulinsa kaupan purkamisesta eikä niiden mukaan toimittaessa tapahdu sopimusrikkomusta. Aseviennissä yleisenä (usein rikottuna) periaatteena on ettei aseita tai asekäyttöön sopivaa materiaalia viedä sotaakäyvään maahan ja Ranska voi hyvin vedota siihen tulkintaan että Krimin tilanteen vuoksi se pitää Venäjää sotaa käyvänä maana.

Tällainen olisi hyvin vaikea perustella sopimuksen pykäliin, koska samaan aikaan Ukrainaankin viedään aseita, samaten Irakiin jne. Silloin voisi olla eri asia jos Venäjän armeija oikeasti hyökkää Itä-Ukrainaan, tällöin luultavasti joko YK tai vähintäänkin EU laittaisi Venäjän aseidenvientikieltoon, ja vaikkei laittaisikaan niin löytyisi varmasti force majeure-perusteet toimituksen viivästyttämiselle, jona aikana sitten voitaisiin ehkä päättää mitä aluksille tehdään. Tai sitten toimittaa ne vain myöhemmin kun kriisi talttuu.

Toimitukset voivat joskua viivästyä aika paljonkin, pari irakilaista korvettia on ollut Italiassa jumissa n. 30 vuotta...
 
Eiköhän ne korvaukset olisi hyvä sitoa niihin korvauksiin, joita Venäjältä vaaditaan Krimin ryöstöstä ja vähentää sitten niistä. Aika monta miljardia jäisi Venäjälle vielä maksettavaa sitten kymmen vuoden päästä kun eri oikeusasteet on käyty läpi.

Ai meinaatko että Ranska vaatii Venäjältä korvauksia Krimin ryöstöstä? Napoleon III toki hyökkäsi Krimille, mutta luulen ettei sillä kovin hyvää vaadetta saa perusteltua.
 
Ai meinaatko että Ranska vaatii Venäjältä korvauksia Krimin ryöstöstä? Napoleon III toki hyökkäsi Krimille, mutta luulen ettei sillä kovin hyvää vaadetta saa perusteltua.

Taisipa taas Krimin sodassa ollut niin, että Venäjä ne sotatoimet aloitti. ;) Ei tosin alunperin Krimillä. Ja turpaan tuli.
 
Mitä tosiaan onkaan siniset nuolet Liveuamapissa? Perjantaina oli yksi pitkä sininen nuoli joka meni etelästi seppojen alueelle pohjoiseen. Nyt se on täynnä sinisiä nuolia. Onko laitettu hösseliksi.

Ei ainakaan ATO Press Centerissä ollut.

Maininnan arvoista on kuitenkin, että klo 11:15 - 13:00 Ukrainan laskuvarjojääkärit ottivat Chevonopartyzanskin haltuun. Se on hiukan Sverdlovskista itään (suurentakaa sitä liveuamapia) ja suoraan sen napalangan päällä, josta apujoukkoja valuu Luhanskiin Gukovosta. Saa nähdä, kauanko saavat olla siellä.

https://www.facebook.com/ato.news?fref=ts
 
Tällainen olisi hyvin vaikea perustella sopimuksen pykäliin, koska samaan aikaan Ukrainaankin viedään aseita, samaten Irakiin jne. Silloin voisi olla eri asia jos Venäjän armeija oikeasti hyökkää Itä-Ukrainaan, tällöin luultavasti joko YK tai vähintäänkin EU laittaisi Venäjän aseidenvientikieltoon, ja vaikkei laittaisikaan niin löytyisi varmasti force majeure-perusteet toimituksen viivästyttämiselle, jona aikana sitten voitaisiin ehkä päättää mitä aluksille tehdään. Tai sitten toimittaa ne vain myöhemmin kun kriisi talttuu.

Toimitukset voivat joskua viivästyä aika paljonkin, pari irakilaista korvettia on ollut Italiassa jumissa n. 30 vuotta...

Voisihan toimitukset laittaa jäihin ja ilmoittaa alusten siirtyvän venäläisille, kunhan kansainvälisten sopimusten mukainen laillinen tila on palautettu. Eli heti, kun tilanne Ukrainassa rauhoittuu ja Venäjä luovuttaa Krimin takaisin se saa paattinsa. Ei siinä enempää tarvitse riehua, vaan tehdään laivat valmiiksi, jos vain laskut maksetaan ja sitten odotellaan tilanteen kehittymistä.
 
Voisihan toimitukset laittaa jäihin ja ilmoittaa alusten siirtyvän venäläisille, kunhan kansainvälisten sopimusten mukainen laillinen tila on palautettu. Eli heti, kun tilanne Ukrainassa rauhoittuu ja Venäjä luovuttaa Krimin takaisin se saa paattinsa. Ei siinä enempää tarvitse riehua, vaan tehdään laivat valmiiksi, jos vain laskut maksetaan ja sitten odotellaan tilanteen kehittymistä.

Joo, ja laskutetaan samalla varastoinnista. Jos eivät maksa, niin sikäläinen laki saattaa jopa sallia sen myymisen hylkytavarana.
 
Joo, ja laskutetaan samalla varastoinnista. Jos eivät maksa, niin sikäläinen laki saattaa jopa sallia sen myymisen hylkytavarana.

Totta kai laskutetaan kaikki kulut ja jos asiakas ei maksa, niin aluksethan on pakko myydä ennen kuin happanevat. Ja joka vaiheessa kaikki ovat tietysti äärimmäisen pahoillaan, että tällaiseen pakkoratkaisuun on päädytty.
 
Ei ainakaan ATO Press Centerissä ollut.

Maininnan arvoista on kuitenkin, että klo 11:15 - 13:00 Ukrainan laskuvarjojääkärit ottivat Chevonopartyzanskin haltuun. Se on hiukan Sverdlovskista itään (suurentakaa sitä liveuamapia) ja suoraan sen napalangan päällä, josta apujoukkoja valuu Luhanskiin Gukovosta. Saa nähdä, kauanko saavat olla siellä.

https://www.facebook.com/ato.news?fref=ts
Käyn päivittäin täällä.
http://m.vk.com/mil_in_ua
Tuolla jaellaan myös karttoja, jos viitsit, niin laitatko 2-3 mappia tänne, eri lähteistä, jos sais paremmin hahmoteltua tilannetta. Militarymaps voisi olla 1 niistä.

Ps. Hankalaa tällä luurilla.
 
Back
Top