Minun on vieläkin vaikea ymmärtää, miten kylmän sodan aikana valmistettujen vaunujen määrät on kutistuneet 30 vuodessa sellaisiksi mitä ovat. Tarkoitan tätä: meillä on tiedossa tarkasti vuosikohtaiset eri T-sarjalaisten valmistusmäärät. Esimerkkinä, jos hyväksytään että T-72A obr 1984 on suojausarvoiltaan sama kuin T-72B obr 1985 ja aloitetaan summaamaan kaikki T-72 mallit mitä on valmistettu vuosien 1984 ja 1990 välillä niin saadaan 8 289 kpl. Yhden lähteen mukaan tämän jälkeen, Neuvostoliiton romahduksen hetkellä ja sen jälkeen 90-luvulla olisi vielä valmistettu 1 200 kpl T-72B obr 1989 vaunuja johtuen voimassaolevien sopimusten täyttämisestä. Tuolle en ole löytänyt mitään vahvistusta, toisaalta vaikea kuvitella että romahduksen jälkeen olisi tehty noin iso määrä uusia vaunuja. Toisaalta jos tuon jakaa usean vuoden ajalle niin valmistumäärä per vuosi ei ole massiivisen suuri, joten teoriassa logiikan rajoissa. T-72BA modernisoinin alkoivat 1998 joten on helppo hyväksyä että Uralvagonzavod olisi tuohon asti kituuttanut tuon uusiotuotannon kanssa, ehkä.
Jos hyväksytään tuo määrä, niin ns. ok-vaunuja suojausarvoiltaan olisi pitänyt olla vielä 90-luvulla 9 489 kpl pelkästään T-72 perheestä. Siihen kaveriksi T-80 paremmat variantit T-80BV uustuotanto sekä T-80U (ehkä yhteensä 5 500 kpl) sekä ne 80-luvulla "modernisoidut" T-55AM (2 200 kpl) ja T-62M (785 kpl) mitä aina näkee näissä "Tank Storage Facility" ulkoilmakuvissa. T-64 ei oikein kelpaa suojausarvoltaan jos pitäisi kestää nuoliammuksia, paitsi T-64BV uustuotanto joka alkoi 1985 eikä jatkunut pitkään sen jälkeen (oletan että valtaosa näistä jäi Ukrainalle). Nämä on muutenkin poistuneet Venäjän asevoimien käytöstä joten oletan ettei niitä kannata laskea. T-90 sarjaa on tehty pieni määrä, kaikkinensa vajaa 500 kpl eli ei tuhansia kuten vanhempia vaunuja.
Minulla on iso vaikeus sovittaa nuo massiiviset tuotantomäärät tähän heidän nykytilanteeseensa. Nykytilanne on mitä on, vaunuja ei oikein saa piilotettua joten taivasalla kun ovat niin ne voidaan laskea ja arvioida määrä. Varastohalleissa katon alla on tietysti vaunut piilossa tähystykseltä vaan valtaosa on silti ulkona. Ei voi siis syyttää että väärin laskettu.
Samoin haluan uskoa että kylmän sodan aikaiset valmistusmäärät pitää paikkansa, määrät oli suuria muttei poskettoman suuria. Heidän valtakunnassa joka tilasto oli jollain tavalla vinksallaan vaan jotenkin kuvittelen että vaunujen ja muiden aseiden osalta valvonta oli tiukempaa.
Täten tuota määrien epäsuhtaa ei selitä oikeastaan mikään muu kuin se että heillä on laitettu vaunuja tuhansittain romutukseen ja kannibalisoitu varaosiksi viimeisen 30 vuoden aikana. Oletan että kaikki T-72 alustalle viimeisen 30 vuoden aikana rakennetut telahaupitsit yms. erikoisvaunut on alusta otettu jostain vanhemmasta T-72 varastovaunusta. Vaan silti vaikea ymmärtää nykytilannetta, miksi helvetissä heillä on T-55AM ja T-62M vaunuja pitkäaikaisvarastoituna jos T-80 ja T-72 on valmistettu kirjanpidon mukaan heidän omaan käyttöön yhteensä 24 897 kpl kaikkinensa. Jos otetaan minun karkea arvio suojausarvoiltaan hyväksyttävistä T-72 ja T-80 ja T-90 varianteista niin niitäkin on valmistettu 9 500 + 5 500 + 500 = 15 500 kpl. Jos ei usko että T-72B obr 1989 on valmistettu Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen 1 200 kpl, niin silloinkin numeron pitäisi olla 8 300 + 5 500 + 500 = 14 300 kpl. Kumpaankin numeroon pitää lisätä tuo noin 3 000 kpl T-55AM ja T-62M vaunuja jos ne kaikki 80-luvulla modernisoidut on edelleen säilössä.
Heidän modernein ja paras kalusto on valtaosaksi Ukrainassa sotimassa. Käyttökuntoisin kalusto on jaettu joukko-osastoille ja tämän jaetun määrän summaksi on laskettu viime vuoden syyskuussa 2 609 vaunua. Tuon jälkeen on nämä eri tavoin varastoidut, minkä käyttökelpoisten osuudesta ei voida olla varmoja. Tuossa twitter-ketjussa kirjoitetaan varastovaunuista:
Note that many of these vehicles are very old. Remember that figure of 10,000 tanks? It includes at least 2,800 T-55s, 2,500 T-62s, and 2,000 T-64s - all of which are obsolete. Some many be 60 or more years old and would stand no chance in a Ukraine-style conflict.
Jos hän on oikeassa, niin Venäjällä olisi varastoituna 2 700 kpl T-72 ja T-80 ja T-90 variantteja yhteensä. Loput olisi T-55, T-62 ja T-64. En tiedä mistä hän on nuo numerot poiminut vaan eihän tässä puhutakaan tiedosta vaan arvauksista. Pyöritellään numeroita lämpimikseen. Ainakin yhdessä varastossa ajokuntoisten vaunujen määrä oli 10% kokonaismäärästä. Eräs arvio sanoi että ehkä 30% kaikista varastoiduista vaunuista olisi käyttökelpoisia vai oliko ajokuntoisia?
Nykytilanne voisi siis olla jotain tällaista: 2 609 kpl vaunuja jaettuna joukko-osastoille, joista Ukraina arvio menetetyiksi (tuorein numero) 1 263 kpl eli 48,4%. Jäljellä siis 1 346 kpl. Varastossa on T-72, T-80 ja T-90 vaunuja 2 700 kpl joista yhden arvion mukaan 30% olisi käyttökelpoisia eli 810 kpl. Nämä kaksi lukua yhteensä 1 346 + 810 = 2 156 kpl. Tuo määrä olisi siis jäljellä "käyttökelpoisia" T-72, T-80 ja T-90 vaunuja yleisesti, ei siis Ukrainassa sotimassa.
Enpä tiedä, joka kerta kun näkee arvioita vaunumääristä, tuntuu että numerot muuttuu. Olen yleensä laittanut nämä arkistoon talteen "yksi arvio" periaatteella. Jossain vaiheessa kun alkavat osumaan samalle sektorille niin ollaan ehkä lähellä totuutta.