Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ei ihan niin suorasukaista koska maksuun käytettävän rahan alkuperä tulee selvittää tai vähintäinkin maksaa suomalaisen pankin kautta.Meillä varmaan käytettyjen autojen jobbarit muuttavat liikkeensa rajan seudulle. Toivottavasti vedättävät naapuria oikein kunnolla.
Meinasi tulla kahvit nenästä. Ei tässä nyt ole vähään aikaan mistään salamasodasta ollut kyse ja rintama on toisissa paikoin liikkunut melkoista vauhtia kohti Venäjää.
Menee sarjaan näkemättä paskaa. Siihen asti jaksoin kelailla, kun puhe alkoi siltojen kestävyydestä. Se että siltaa saisi kuormittaa 45 tn tankilla ja sitten silta vaurioituisi, kun siitä ajetaan 55 tn leolla. Sillä on meinaan vissi ero, onko kuorma esimerkiksi lavetilla ja silta ylitetään esim 80 km/h nopeudella tai sitten ajetaan hissun kissun 20 km/h sillan yli.
tutkimus 2a4sta ukrainan konfliktista
Kiitoradan pohjustustyöt ovat kautta maailman melkoinen savotta. Kun Hki-Vantaalle tehtiin kolmas kiitotie, niin maansiirtotyöt olivat isommat kuin Lahden moottoritiellä. Alta kaivettiin kaikki pois ja täytettiin louheella. Kun kiitorataan poksauttaa ohjuksen, niin sen pohjarakenne ei mene miksikään. Vähän isompaa kivenmurikkaa pohjalle kuopan syvyyden mukaan, sitten hienompaa ja lopuksi asfalttia. Ei ole elämää suurempi askare.Kiitorata ja muut asfalttipinnat ovat muutenkin hieman samanlaisia kuin rautatiet: ne on kohtuullisen helppo ja nopea korjata. Ei saada tietysti rauhanaikaista pintaa vastaavaksi mutta välttävään kuntoon joka tapauksessa, sellaiseen että koneita saadaan ilmaan aselastissa. En osaa sanoa, meneekö korjaamiseen päivä tai pari tai viikko, mutta pidemmän sodan kannalta se on väliaikainen voitto. Ison sillan tuhoaminen on jo huomattavasti työläämpi korjata, tosin näissäkin on eroja (miten pahasti on tuhottu).
Jossain oli muistaakseni tilastoa, että 20-30 % venäläisten ohjuksista osuu maaliin. Kolmannes suutareita, noin kolmannes menee minne sattuu ja noin kolmannes toimii suunnitellusti.
Kaippa tota suomessakin treenattu, mut jos romut mestoilla, ei mene edes päivää.Oma mutu on että jos sotilaskentällä on asiaankuuluvat vehkeet saannissa, kuten pitäisi, on kiitorata korjattu kevyesti alle päivässä, riippuen tietenkin osumien määrästä.
Sinnepäin taitaa olla vaan vaikea mitään myydä tällä hetkellä. Tosin jos Suomesta käsin onnistuu myymään autonsa Eritreassa ja saamaan kaupasta rahat tilille (täysin laillinen tapaus), niin khyyllä varmaan "ammattimiehet" keinonsa löytävät. Nythän tuonne rajan taakse tosiaan saisi kaikki alkaen jakohihnavikaisista Picassoista.
Katselin tuon läpi. Ihan asiaa siellä lopussa oli siitä, että Leo2A4 olisi oikeilla varusteilla tod. näk. ravintoketjun huipulla Ukrainassa. Ongelmana nähtiin se, että matkaan olisi mahdollisesti saatavissa vain 10 kipaletta noita ja sitä mukaa huoltamisen järjestäminen söisi hyödyt. Jos matkaan saataisiin 40 vaunua, saattaisivat hyödyt olla kannattavat. Lisäksi miehistö-kysymystä pohdittiin.Menee sarjaan näkemättä paskaa. Siihen asti jaksoin kelailla, kun puhe alkoi siltojen kestävyydestä. Se että siltaa saisi kuormittaa 45 tn tankilla ja sitten silta vaurioituisi, kun siitä ajetaan 55 tn leolla. Sillä on meinaan vissi ero, onko kuorma esimerkiksi lavetilla ja silta ylitetään esim 80 km/h nopeudella tai sitten ajetaan hissun kissun 20 km/h sillan yli.
Painorajoitetut sillat kestävät kuormituksen ylitystä, mutta pitkällä ajalla kuormitusylitys alkaa rasittaan sillan rakenteita. Jos sillassa on 45 tn painorajoitus, tarkoittaa se, että molemmista suunnista voi tulla samaan aikaan tämän painoinen ajoneuvo vaarantamatta sillan pitäaikaiskestävyyttä.
Käytännössä siviilipuolen silloissa ei ole eroa, kuormittaako siltaa 46tn T-80U vai 55tn Leo 2, joten videon väitteet siviilipuolen siltojen kantavuuden vaikutuksista leo2 liikuteltavuuteen verrattuna ryssävehkeisiin on täyttä paskaa.
Näin äkkiseltään en löytänyt tuota "Southin" tiedotetta tästä Nova Zburivkan iskusta. Tuonne on kuitenkin 35-40km tämän hetkisestä rintamasta, joten isku on tehty raketinheittimillä. Ukrainalla on se oma "uraganinsa", jonka nimi ei nyt tule mieleen. Se taitaa olla ainoa jolla ylettää. Excalibur varmaan mahdollisuuksien rajoissa, mutta tuskin tykistöä tuodaan kovin lähelle eturintamaa.Tämä ilmeisesti puhuu samasta asiasta tai ainakin osaksi sivuaa yhtä rintamaa missä tapahtunut:
Näppärä infograafi ykkösprioriteetin maaleista:
Vihollinen jatkaa kaikkien aseiden käyttöä, mukaanlukien "9M22S 122mm thermite incendiary rockets". En muista nähneeni näitä raketteja aikaisemmin kuvissa, tosin valkofosforia käytettiin Azovstalin tehdasaluetta vastaan:
Oli suota.Ohan noita suoria. lähellä ja kauempana, Päivä, vajaa ja kalusto on korjannutKiitoradan pohjustustyöt ovat kautta maailman melkoinen savotta. Kun Hki-Vantaalle tehtiin kolmas kiitotie, niin maansiirtotyöt olivat isommat kuin Lahden moottoritiellä. Alta kaivettiin kaikki pois ja täytettiin louheella. Kun kiitorataan poksauttaa ohjuksen, niin sen pohjarakenne ei mene miksikään. Vähän isompaa kivenmurikkaa pohjalle kuopan syvyyden mukaan, sitten hienompaa ja lopuksi asfalttia. Ei ole elämää suurempi askare.
Cavell groupin aamutiedotteessa paljon asiaa ja Ukrainan kannalta enimmäkseen huonoja.
Mukana on hyvin outo kehitys, eli ryssä tehnyt jonkinasteisen maihinnousun rannikolle Odessan ja Mykolajivn puoliväliin. Tämä liittyy varmaan aiemmin nähtyihin tietoihin, jonka mukaan ryssän erikoisjoukot on toiminut tuolla suistossa.
18. There are reports Russian forces secured the Kinburn Foreland/Spit in Ochakiv Raion of Mykolaiv Oblast on the Black Sea yesterday.
19. Nearby Ochakiv has been under heavy artillery attack from the Sea on and off for weeks, but if Russia has secured this area they could expand operations here into a significant strategic advantage.
BM-30 SMERCH on Ukrainan käytössä.Näin äkkiseltään en löytänyt tuota "Southin" tiedotetta tästä Nova Zburivkan iskusta. Tuonne on kuitenkin 35-40km tämän hetkisestä rintamasta, joten isku on tehty raketinheittimillä. Ukrainalla on se oma "uraganinsa", jonka nimi ei nyt tule mieleen. Se taitaa olla ainoa jolla ylettää. Excalibur varmaan mahdollisuuksien rajoissa, mutta tuskin tykistöä tuodaan kovin lähelle eturintamaa.
Meikäläinen nyt ei varsinaisesti ole maansiirtopuolen tai minkään rakentamisen tuntija, mutta eikös ainakin amerikkalaisilla ole tähän ihan ennalta suunniteltu vakiolääke?Kiitoradan pohjustustyöt ovat kautta maailman melkoinen savotta. Kun Hki-Vantaalle tehtiin kolmas kiitotie, niin maansiirtotyöt olivat isommat kuin Lahden moottoritiellä. Alta kaivettiin kaikki pois ja täytettiin louheella. Kun kiitorataan poksauttaa ohjuksen, niin sen pohjarakenne ei mene miksikään. Vähän isompaa kivenmurikkaa pohjalle kuopan syvyyden mukaan, sitten hienompaa ja lopuksi asfalttia. Ei ole elämää suurempi askare.
Tätä varten sinne kiitoradalle kylvetään usein myös ajastettuja räjähteitä random ajoilla.Meikäläinen nyt ei varsinaisesti ole maansiirtopuolen tai minkään rakentamisen tuntija, mutta eikös ainakin amerikkalaisilla ole tähän ihan ennalta suunniteltu vakiolääke?
Muistelisin, että jokaisen merkittävän sotilaslentokentän lähelle/yhteyteen sijoitetaan tietty määrä pioneereja, karkeaa soraa isoihin kasoihin ja riittävä määrä puskutraktoreita ja isoja rullia sellaista sopivan joustavaa "teräsverkkomattoa" (en tiedä miksi sitä pitäisi kutsua).
Kun kiitorataan tulee muutama isompi tai paljon pieniä kraatereita, ne täytetään nopeasti soralla puskutraktoreiden avulla, ja päälle avataan tuota teräsmattoa väliaikaiseksi päällysteeksi. Hyvinkin rupisen näköinen kiitorata voi olla täydessä käytössä tunnin tai parin sisään.