Sanotaan niin, että jos johdonmukaisesti noudattaisin tuota periaatetta, niin sitten minun pitäisi pitää vähintään jokaista Wehrmachtin palveluksessa 2ms:n aikana palvellutta sotilasta sotarikollisena. Ainakaan itse en niin tee.
Sitten jos mennään vielä pidemmälle, niin vaikkapa kaikki amerikkalaiset, jotka palvelivat Vietnamissa ovat sotarikoksia, koska My lain kylä. En missään tapauksessa pysty tällä tavoin suhtautumaan ihmisiin kollektiivisen vastuun kautta.
Toinen näkökulma on sitten myös se, että koska Putin on viime kädessä vastuussa sotarikoksista, ainakin niistä, joista tehneet eivät ole Venäjän toimesta saaneet mitään rangaistusta. Tästä päästään sitten siihen, että yllä olevan kollektiivisen vastuun perusteella vähintäänkin kaikki häntä joskus äänestäneet tai mahdollisesti kaikki venäläiset, jotka eivät aktiivisesti toimi hänen vallasta poistamisen eteen, ovat sitten myös sotarikollisia.
Ok, minä en pysty tällaiseen. Ymmärrän, että tällainen kollektiivisen vastuun ajatus tulee ensimmäisenä tunteena helposti pintaan, mutta asiaa vähän aikaa pohtiessa pitäisi jokaisen tajuta, miten absurdeihin mittoihin se johtaa. Väittäisin myös, että juuri tämä kollektiivisen vastuun ajatus on pohjalla suuressa osassa maailman rikoksista, mahdollisesti jopa siinä, mitä juuri venäläiset juuri nyt tekevät. Jos jostain 2014 on kaivettavissa joku tapaus, jossa joku ukrainalainen teki venäläisille jotain pahaa, niin sitten juuri yllä olevaa periaatetta noudattaen on venäläiset sotilaat mahdollista lietsoa juuri siihen "kostoon", mistä keskustelu lähti liikkeelle.
Itse olen siis sitä mieltä, että kaikki rikoksiin osallistujat ovat syyllisiä. Myös heidän komentajana presidenttiin asti ovat rikollisia, jos eivät ole niihin mitenkään puuttuneet. Kannatan myös Nürnbergin periaatetta, eli käskystä rikosten tekeminen ei anna mitään suojaa syyllisyyden suhteen. Mutta sitä laajemmalle ei ainakaan minun moraali anna syyllisyyttä levittää. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö hyväksyisi sitä, että esim. kaikki venäläiset kärsivät pakotteiden vaikutuksesta, koska kyseisten pakotteiden ei ole tarkoitus rangaista kaikkia venäläisiä, vaan saada heidän valtionsa sotimiskyky heikkenemään.