Ukrainan konflikti/sota

Olisiko tässä yksi syy siihen miksi seppojen on nähty kantavan niin paljon pulttilukkoja? Sillä saa olla vähän nohevampi kaveri että saa enemmän kuin 2 moottoripyssyllä puolustautuvaa nurin.
Rambo tappo kymmenen pelkällä puukolla.. Ja tiputti helikopterin kivellä.. :D
 
The war in Ukraine has upset the global food market, and the surprising reason is not that Ukrainian wheat isn’t being harvested, but rather that it can’t leave the country. With Russia blockading sea ports, the only way out for Ukrainian grain is by train. And this exposes the long-hidden patchwork of railway tracks and train standards: trains can’t simply cross the border from Ukraine to Poland on their way to a sea port because the tracks don’t match.

Even beyond the obvious issues of connecting differently sized physical railway tracks — the track gauge — there are different signaling systems, different voltages for electrical trains, different loading and structural gauges, and so on. In Europe today, the political history of the past few hundred years can still be traced back using its railroads, with some parts of the European Union still on 1,520 mm Soviet-standard gauge, rather than the 1,435 mm Standard Gauge, which is also known as Stephenson Gauge, European Gauge, etc.

These complications explain why for example with the current war in Ukraine its railways into the rest of Europe aren’t used more for transporting grain and other cargo: with Ukraine using 1,520 mm gauge, all cargo has to be transferred to different trains at the Ukraine-EU border or have bogies swapped. Although some variable gauge systems exist, these come with their own set of limitations.

In light of this it’s not hard to see why standardizing on a single international or even European track gauge is complicated due to having to replace or adapt all tracks and rolling stock, even before considering the aforementioned voltage and signaling differences. All which may lead one to wonder whether we’ll ever see a solution to this historically grown problem.
Pitkä artikkeli rautateistä, josta tulee mieleen myös se meidän oma. Invaasiota silmällä pitäen, meidän tulisi luopua venäläisestä standardista ja muuttaa rataleveys vastaamaan eurooppalaista standardia. Sama asia olisi auttanut ukrainaa, jos he olisivat muuttaneet rataleveyden ennen konfliktin laajenemista niin ryssien huolto maan sisällä olisi ollut todella hankala.

Sen yhden radan joka kulkee naapuriin ehkä voisi pitää muutoksen ulkopuolella, mutta kaikki muut saisi muuttua.
 
Pitää katsoa mitä tapahtuu ja pyrkiä päättelemään miksi näin tapahtuu. Perusteettomia olettamuksiakin esitettäessä voi pyrkiä edes johonkin realistiseen lukuun tai faktaan koettaa viestiä sitoa.
Ensinnäkin Venäjä hakee jo nyt ammuksia Valko-Venäjältä, miksi ne sieltä haluaisivat jos omia olisi mielin määrin? Osa on tätä perustellut lyhyemmällä logistiikalla, mutta miksi sitten ammuksia ei alun alkaenkaan haettu Valko-Venäjältä jo sodan ensimmäisten viikkojen jälkeen kun varmasti yksiköt olivat mukanaan tuodut ammukset kuluttaneet, mistä mm.laajasti uutisoidut ammus- ja polttoainepulat kertoivat. Kuten näet niin tuo logistiikalla perustelu ei oikein toimi, joten siirrytään takaisin siihen perusolettamaan, että ammuksia ei olekaan vastoin ennakko-oletuksia tarpeeksi N-L jälkeisissä varastoissa eikä nykyinen valmistusmäärä vastaa ollenkaan kulutusta ja niitä pitää hankkia mistä helpoiten ja varmasti saadaan ja tässä kuvaan astuu siis V-V.
Muistetaan, että Venäjä lähti tähän operaatioon tavoitteena saavuttaa täysin kiistaton voitto noin viikossa, vahvistettu heidän omia suunnitelmiaan tutkien, eli ammuskulutus ja ennakoivat valmistusmäärät on mitoitettu alunperin sen olettamuksen mukaisesti. Toiseksi muistetaan, että siellä on sodan aikana palanut ainakin yksi merkittävimmistä nitroselluloosan valmistuslaitoksista, myös muita vastaavia kemiantehtaita on palanut, mutta ne eivät ole ainakaan julkisesti olleet suoraan kytköksissä ruudin tai räjähdeaineiden valmistukseen.

Miksi niitä ammuksia ei olisi tarpeeksi? Koska niitä on myyty, varastettu, käytetty konflikteissa ympäri maailman, räjähtänyt itsestään tai tuhoutunut varastoissaan metsäpalojen yhteydessä, ruostunut pilalle ala-arvoisen varastoinnin johdosta ja kulutettu kahdessa Tsetsenian ja Ukrainan sodassa miljoonia sekä kymmeniä vuosia harjoiteltu milloin missäkin suunnassa laajaa maata.
Jos tarkastellaan mitä tahansa militaari tarviketta niin Venäjä ei ole kyennyt lähellekään tuotantovolyymejä joihin entinen N-L kykeni. Esimerkiksi panssarivaunuja (tännekin useat jäsenet linkanneet aineistoja joista tarkahkoja arvoja sekä määriä voi arvioida) saattoi valmistua N-L kulta-aikoina tuhat vuodessa tai sitä luokkaa, Venäjä ei pääse edes 50 per vuosi uusissa ja vanhojen romujen modernisoinnissakaan ei juuri yli 100 vaunua per vuosi ylitetä. Miten se siis kykenisi ammusten saralla sellaiseen, missä epäonnistuu kaikessa muussa. Ei ole oikein loogista. Samalla, eritoten kun huomioidaan, että kaikessa heidän omassa hypessään on esiin nostettu ohjukset, nuo mahtavat ihmeaseet joilla voitetaan 2000-luvun sodat, ei tarvitse olla Einstein osatakseen päätellä mihin rahoitus on suunnattu jos sitä on saatavilla ollut. Ei ainakaan tyhmien murkuloiden tuottamiseen.

Miesvoima, joo-o, kaduilta värväämällä saa ukkoja rintamalle. Tehdäänpä pieni laskuharjoitus.
Oletetaan, että pakkovärvääjät saavat haaviinsa 5000 ukkoa viikossa. Kahdeksan viikon päästä olisi kasassa 40000 miestä. Nehän on sitten tavallisia kadun tallaajia, osaa muuttaa kenttämuonaa paskaksi mutta ei paljon muuta. No, ne laitetaan koulutukseen. Välttäväkin jalkaväen aseiden ja taktiikan kouluttaminen ottaisi 3 kk, mutta toki venäläisten ovat tehokkaampia ja tekevät sen kahdessa kuukaudessa. Ensimmäisen värväysviikon 4850 (kaikista ei vain kertakaikkiaan tule sotilasta) ukkoa siirtyvät heikosti koulutettuna ja varustettuna rintamalle Ukrainassa n. 9 viikon päästä siitä kun jäivät satimeen.
Tässä samassa yhdeksässä viikossa venäläisiä on kaatunut keskimäärin 9*7*150 ukkoa eli 9450 ja siihen päälle parikymmentä tuhatta on haavoittunut, joista parhaallakaan lääkärihoidolla (mitä eivät tule saamaan) ehkä puolet voisi palata rintamalle. Siihen päälle pitää laskea omien ampumat, onnettomuudet, mielisairastuneet, karanneet jne. Eli ainakin 20000-25000 nyt uupuu rintamalta ja yleensä nämä on sieltä parhaimmasta päästä. Tilalle tulee ne 4850 pakkovärvättyä sekä välttävästi koulutettua sekä varustettua jannua.
Siinäpä uudelle kenraalille erinomainen resepti sodan voittamiseen kun tähän kulutusleikkiin on alettu.

Summasummarum venäläisten tulisi pakkovärvätä sellaiset 25000-30000 ukkoa per viikko tehdäkseen edes pienen positiivisen vaikutuksen rintamalle, ei taida oikein onnistua tyhjentämättä isoja kaupunkeja nuorista miehistä ja siihen ne sitten tarvitsisivat liikekannallepanon koska piilopaikkoja Moskovassa tai Pietarissa on yksinkertaisesti liikaa ja hälyä tulisi aivan turhan paljon.

Mielestäni ammuspula vaivaa jo nyt molempia osapuolia, Venäjää toistaiseksi vähemmän, mutta vuoksi on kääntymässä.
Mielestäni 5000 miehen pakkovärvääminen per viikko ei tuo edes auttavaa helpotusta tappioiden kuittaamiseen eikä niistä miehistä ole käyttämään mitään teknisempää raskasta kalustoa kuten panssarivaunuja tai tykkejä (joissa myös kaivetaan kokoajan heikompaan suorituskykyyn yltävää kalustoa esille). Luvun tulisi olla nelinkertainen ja osalle taata ainakin 4 kk koulutus varuskunnissa, jotta tasapaino rintamalla kääntyisi Venäjän eduksi.
Olisiko ammuksia kuitenkin periaatteessa reippaasti varastoissa mutta puutteellisen/virheellisen kirjanpidon vuoksi niitä ei saada rintamalle riittävää tahtia. Hankalaa toimia tehokkaasti kun ei ole ajantasaista tietoa mitä missäkin on ja missä kunnossa.
 
Pitkä artikkeli rautateistä, josta tulee mieleen myös se meidän oma. Invaasiota silmällä pitäen, meidän tulisi luopua venäläisestä standardista ja muuttaa rataleveys vastaamaan eurooppalaista standardia. Sama asia olisi auttanut ukrainaa, jos he olisivat muuttaneet rataleveyden ennen konfliktin laajenemista niin ryssien huolto maan sisällä olisi ollut todella hankala.

Sen yhden radan joka kulkee naapuriin ehkä voisi pitää muutoksen ulkopuolella, mutta kaikki muut saisi muuttua.
Eikö olisi helpompi ja halvempi rakentaa yksi rautatie ruotsista etelään ja yhdistää se johonkin etelän satamaan minne tulisi junalaivat (tulisi eräänlainen kähärata), matkan varrelle sopivin kohtiin tavaraterminaalit joista rahti siirettäis suomen juniin ja kumipyörille. Kuitenkin koko suomen rataverkon muuttaminen on hidas ja kallis operaatio.
 
Internet services in Lithuania came under "intense" distributed denial of service attacks on Monday as the pro-Russia threat-actor group Killnet took credit. Killnet said its attacks were in retaliation regarding Lithuania's recent banning of shipments sanctioned by the European Union to the Russian exclave of Kaliningrad.

Lithuania's government said that the flood of malicious traffic disrupted parts of the Secure National Data Transfer Network, which it says is "one of the critical components of Lithuania's strategy on ensuring national security in cyberspace" and "is built to be operational during crises or war to ensure the continuity of activity of critical institutions." The country's Core Center of State Telecommunications was identifying the sites most affected in real time and providing them with DDoS mitigations while also working with international web service providers.

"It is highly probable that such or even more intense attacks will continue into the coming days, especially against the communications, energy, and financial sectors," Jonas Skardinskas, acting director of Lithuania's National Cyber Security Center, said in a statement. The statement warned of website defacements, ransomware, and other destructive attacks in the coming days.
"We continue to hint unequivocally to the Lithuanian authorities that they should immediately withdraw their decision to ban the transit of Russian cargo from the Kaliningrad region to Russia," one message stated. It claimed that websites for four airports in the Baltic country were crippled. "Thanks to our attacks, they are still available only from Lithuanian IP addresses, and their speed, to put it mildly, leaves much to be desired."
 
  • Vihainen
Reactions: e7i
Eikö olisi helpompi ja halvempi rakentaa yksi rautatie ruotsista etelään ja yhdistää se johonkin etelän satamaan minne tulisi junalaivat (tulisi eräänlainen kähärata), matkan varrelle sopivin kohtiin tavaraterminaalit joista rahti siirettäis suomen juniin ja kumipyörille. Kuitenkin koko suomen rataverkon muuttaminen on hidas ja kallis operaatio.
Ei pelkästään suomen mutta koko euroopan rataverkko pitäisi olla sama.
 
Olisiko ammuksia kuitenkin periaatteessa reippaasti varastoissa mutta puutteellisen/virheellisen kirjanpidon vuoksi niitä ei saada rintamalle riittävää tahtia. Hankalaa toimia tehokkaasti kun ei ole ajantasaista tietoa mitä missäkin on ja missä kunnossa.

Mahdollisesti, mutta on muistettava että eivät räjähdysaineet pysy täysin stabiileina kymmeniä vuosia, etenkin kun muistaa millä standardeilla ko. valtakunnassa on aina touhuttu, määrä korvaa laatua. N-L romahduksesta on jo yli 30 vuotta ja hyvissäkin olosuhteissa säilytetyt ampumatarvikkeet voivat olla jo vaarallisia käyttää. Vaikka pitäisi säilyttää maalattuja rautakuulia 1000 tonnia 50 vuotta eikä siihen anneta kuin oma palkka tykötarpeiksi niin todennäköisesti tehtävän loppuosassa kaikki kuulat eivät ole alkuperäisessä kuosissaan. Alkaapa siitä sitten erottelemaan ne jotka ovat ja jotka eivät ole.
 
"We are not damaging the drone. With communication lost, it just loses coordination and doesn't know where to go. The drone lands where it is jammed, or can be carried away by the wind because it's uncontrollable," Kvertus' director of technology Yaroslav Filimonov said. Because the downed drones are unharmed, they give Ukrainian soldiers recovering them a wealth of potential intelligence, he added.

In a Radio Free Europe video demonstrating the rifle's claimed capabilities, Filimonov said the gun's simple aim-and-shoot design was made to be easy to operate "even in a stressful situation." All of the rifle's components are hidden inside a plastic frame with a battery attached in a fashion similar to a magazine. The gun can disrupt 2.4GHz and 5GHz remote control and video transmission, GPS L2 (and L1) and GLONASS signals, according to the maker. It also has disk, amplified, and directional antennae.

Eighty KVS G-6s have been manufactured since the beginning of the Russian invasion, Kvertus said, and over 100 more have been ordered. Filimonov said many of the orders have come from "volunteer organizations, donors and businesses buying our devices for military units fighting at the front."

We note that Kvertus has been offering the Antidron device since at least January this year, prior to the start of Russia's illegal and bloody invasion of Ukraine in late February. The rifle costs $12,000 apiece, and looks more solid than the janky homemade Russian one that popped up in May.

dronepyssy maksaa 12k per kpl ja niitä tehdään käsin, joten tuotantomäärät on hyvin pieniä. Ei ihme että niitä ei ole joka joukkueella. Tuohon päälle vielä donejen muutos nopeus, niin ei pitäisi olla mikään ihme miksi kutsun niitä protoiksi. Tosin ehkä joku muu sana voisi olla parempi kuvaamaan niiden kroonista vaiheessa olemista.
 
Kävin sentinel-2:sta nappaamassa uusimmat kuvat Sieverodonetskin alueesta.
HUOM! Kannattaa zoomata.
2022-06-27-00 00_2022-06-27-23 59_Sentinel-2_L2A_False_color_(urban).jpg

Elevaatiokartta, piirsin ympyrän tuohon Topolivkan alueelle jossa kirjaimellisesti koko öljynjalostamo on täydessä tulisessa infernossa.

jaa.jpg

Google Maps:

edit.
Uskomatonta mitenkä paljon murkulaa tällekin alueelle satanut. Ja ei ole pelkästään tämä vaan koko rintaman pituudelta. (Mykolaivka, tuossa ylläolevan kuvan punaisen ympyrän alapuolella).
2022-06-27-00 00_2022-06-27-23 59_Sentinel-2_L2A_Highlight_Optimized_Natural_Color.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Se on varmaan mahtava fiilis liittyä suureen Venäjän isänmaalliseen sotaan, kun heti palvelukseen astuttuaan näkee ihmisen palasia ympärillä ja kaatuneita sekä haavoittuneita. Siinä tuntee heti elähdyttävän fiiliksen, he eivät kuolleet turhaan ja voitontunne valtaa mielen.
On niille varmaan tähdennetty, että pysähtyvät sitten siinä Stonehengen tienoilla, ettei mene takalaittomaksi.

Toivonpa tosiaan, että Nato ottaa nyt niin selvän kannan Venäjän perusteettomaan ja laittomaan hyökkäykseen ja sotarikoksiin, ettei EU voi enää nyhjätä turhaa, vaan aseistaa Urkainan niin vahvasti, että iivanalle tulee lähtö.

Joku voisi kertoa Saksalle, Ranskalle ja Italialle myös, että mitä nopeammin homma saadaan taputeltua, sitä nopeammin talous voi lähteä toipumaan. Vuosien vedätys ajaa talouden vuorenvarmasti niin syvään taantumaan, etteivät Välimeren maat siitä selviä. Tai tietenkin selviävät, kun tehdään puolen tusinaa tarkkarajaista vekseliä, joista jokainen on kertaluonteinen. Ja lisäksi otetaan vähän yhteisvelkaa.
 
Back
Top