Ukrainan konflikti/sota

Pitkä artikkeli rautateistä, josta tulee mieleen myös se meidän oma. Invaasiota silmällä pitäen, meidän tulisi luopua venäläisestä standardista ja muuttaa rataleveys vastaamaan eurooppalaista standardia. Sama asia olisi auttanut ukrainaa, jos he olisivat muuttaneet rataleveyden ennen konfliktin laajenemista niin ryssien huolto maan sisällä olisi ollut todella hankala.

Sen yhden radan joka kulkee naapuriin ehkä voisi pitää muutoksen ulkopuolella, mutta kaikki muut saisi muuttua.
Puhuttaneen (kymmenien) miljardien eurojen investoinnista, jos muutettaisiin tämä sinänsä oikein hyvä leveä raideleveys mannereurooppalaisen standardin mukaiseksi. Koska Suomesta ei pääse junalla suoraan oikein minnekään, ei tästä olisi edes mainittavaa hyötyä. Missään tilanteessa Suomi ei tulisi olemaan eurooppalaisessa rataverkossa parhaimmillaankaan kuin kaukainen pistoraiteen päässä oleva pussinperä, jonne / josta matkustettaessa voi matkalainen ihan hyvin vaihtaa junaa raideleveyden vaihtumiskohdassa.

Maanpuolustuksen kannalta pärjättäneen tarpeeksi hyvin sillä, että tosipaikan tullen tuhotaan itärajan yli menevät kiskot, vaihteet ja muun ratainfran, mukaan lukien tietenkin sillat. Ja näitä tietenkin tuhotaan niin paljon ja niin monesta paikkaa muuallakin maassamme kuin on kussakin tilanteessa pakko. Oletan että tarvittavat toimet on suunniteltu valmiiksi.
 
Maanpuolustuksen kannalta pärjättäneen tarpeeksi hyvin sillä, että tosipaikan tullen tuhotaan itärajan yli menevät kiskot, vaihteet ja muun ratainfran, mukaan lukien tietenkin sillat. Ja näitä tietenkin tuhotaan niin paljon ja niin monesta paikkaa muuallakin maassamme kuin on kussakin tilanteessa pakko. Oletan että tarvittavat toimet on suunniteltu valmiiksi.
Sodan jälkeen nostetaan takaisin samaan vanhaan standardiin? Tuntuu turhauttavalta, sen sijaan että tehdään jotakin joka tekee heidän invaasioista hankalan. Ymmärrän yskän, enkä ala jankkaamaan tästä asiasta sen enempää.
 
Olen. Lasken että enemmin kuin myöhemmin naapuri tekee virheen ja siinä vaiheessa on hyvä olla sitä väkeä kuin sitä siinä vaiheessa ruveta hakemaan.
Mikäli tulkitsen oikein, niin odotat Naton hakevan syytä/tilaisuutta liittyä sotaan mukaan?

Itse olen elätellyt toivetta, että Nato ei lähde mukaan ellei a) Venäjä/Valko-Venäjä eskaloi asellisen yhteenoton Baltiassa/Puolassa/Suomessa/Ruotsissa b) Ukraina romahtaa täysin aseavusta ja tuesta huolimatta.

Naton valmiuden noston voisi nähdä myös Venäjän perseilykynnystä nostattavana, eikä niinkään eskalaationa/pyrkimyksenä provoisoida nykyistä laajempi kriisi.
 
War Zone’s relationship with Alexander Darushin began with a Volga sedan.

This wasn’t just any Volga sedan, though, as the model in the demonstration video that started circulating online earlier this month was a Soviet-era GAZ-24-10 Volga with a remote-controlled KPVT 14.5 mm heavy machine gun mounted onto its back. The bizarre technical, that you can read all about in our original post here, was engineered specifically for Ukrainian forces as they defend the country against Russian invaders and looks like something that could have come straight out of the Mad Max universe.

Both the Volga and the KPVT machine gun are designs that were originally introduced in the Soviet Union, offering Ukrainians a semblance of poetic justice being that units are now using them to counter Russian attacks. The KPVT machine gun affixed to the vehicle's rear is a vehicle-mounted variant of the KPV machine gun that was first introduced in the 1940s. While mounting machine guns to the backs of vehicles is an inherent aspect of many of these weapons' designs, doing so with a Volga is definitely a rarity. The Volga itself, originally introduced in 1985, also required quite the makeover in order to sustain the KPVT's firepower. Thus, a new set of off-road tires, a significantly lifted suspension, and a front-mounted bull bar were all added to the sedan's chassis. The ingenuity is undeniable, and The War Zone jumped at the opportunity to showcase it.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Sodan jälkeen nostetaan takaisin samaan vanhaan standardiin? Tuntuu turhauttavalta, sen sijaan että tehdään jotakin joka tekee heidän invaasioista hankalan. Ymmärrän yskän, enkä ala jankkaamaan tästä asiasta sen enempää.

Raideleveys itsessään on jokseenkin merkityksetön asia maanpuolustuksen kannalta vihollisen logistiikan nollaamisessa. Vaikka Suomessa käytettäisiinkin kapeaa raideleveyttä, voisi ryssä halutessaan rakentaa euroleveydellä olevan huoltoradan (kuten ilmeisesti Saksalaiset tekivät Operaatio Barbarossaa valmistellessaan), hyödyntää erilaisia vaihtuvaleveyksisen teliratkaisun kalustovaihtoehtoja tai ihan vain vaihtaa kaluston telipyörästöt rajalla. Raideleveyden muuttaminen lennossa kun on ihan perusjuttua rautatieliikenteessä, se vaatii soveltuvan kaluston käytössä ollessa vain lyhyen pysähdyksen (puhutaan minuuteissa laskettavasta ajasta - muokkaus: per vaunu), ja on jatkuvassa käytössä mm. Ranskan ja Espanjan rajalla ja Suomen ja Ruotsin välisessä tavaraliikenteessä.

Jos tänä päivänä alettaisiin rakentaa Suomen rataverkkoa nollapisteestä, niin luultavasti valittaisiin eurostandardin mukainen raideleveys. Mutta kun historian sanelemana on toista sataa vuotta ollut käytössä leveä (itse asiassa muutaman millin venäläistäkin leveämpi) raideleveys, ja kaikki rautatiehen liittyvä tämänpäiväinenkin infra ja kalusto on sitä varten rakennettu, niin alapa sitä tässä kohdassa enää muuttamaan. Ainoa hyöty voisi olla Suomen kytkeminen eurooppalaiseen rataverkostoon nyt, kun Baltian läpi ollaan asteittain rakentamassa euromallista rataa, ja etenkin jos rautatietunneli Helsinki-Tallinna joskus toteutuu. On myös heitetty ilmoille ajatus, että esimerkiksi päärata Tampereelle muutettaisiin kahdelle raideleveydelle, eli toinen raide euroleveydellä ja toinen ryssäleveydellä, jolloin päärata voitaisiin kytkeä Euroopan rataverkostoon ilman mitään raideleveyden muuttamisen ratkaisuja. Tämäkin ajatus taisi olla lähinnä pirkanmaalaisten omasta maakunnallisesta edunvalvontatyöstä lähtöisin, ei mikään valtiotason suunnitelma.
 
Viimeksi muokattu:

Vitsejä eli paskapuhetta Kremlistä:​


”Venäjä: Sota päättyy, kun Ukraina antautuu​

Venäjän hallinto on luvannut päättää sotatoimet saman tien, jos Ukraina antautuu.

"Ukraina voi lopettaa kaiken ennen kuin tämä päivä päättyy", vakuutti Kremlin tiedottaja Dmitry Peskov toimittajille tiistaina.

"(Ukrainan) täytyy antaa käsky nationalistijoukoille laskea aseensa", hän sanoi.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi on sanonut useaan otteeseen, että Ukraina ei antaudu.

YK:n turvallisuusneuvoston on määrä kokoustaa tänään Venäjän tuoreeltaan Ukrainassa tekemien siviileihin kohdistuneiden iskujen vuoksi. Kokous on määrä järjestää Suomen aikaa iltakymmeneltä.

Turvallisuusneuvoston mukaan hätäkokousta pyysi Ukraina.

Neuvoston nykyisen puheenjohtajamaan Albanian edustajan mukaan kokouksessa on määrä käsitellä pääasiallisesti eilen Keski-Ukrainan Krementshukissa ostoskeskukseen tehtyä ohjusiskua.

Albanian YK-edustajan mukaan kokouksessa on määrä keskustella myös sunnuntaisista pommituksista ympäri Ukrainan pääkaupunkia Kiovaa. Kaupungin pormestarin mukaan iskuissa kuoli yksi ihminen ja haavoittui kuusi.

Venäjän puolustusministeriö: Krementšukin ohjusisku osui asevarastoon​

Venäjän puolustusministeriö on kommentoinut ohjusiskua, jonka venäläisjoukot kohdistivat Krementšukin kaupunkiin eilen maanantaina. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.

Krementšuk sijaitsee Poltavan alueella Ukrainan keskiosissa, noin 300 kilometrin päässä pääkaupunki Kiovasta.

Venäjän puolustusministeriön mukaan ohjus osui Ukrainan asevarastoon, joka räjähti ja aiheutti tulipalon läheisessä ostoskeskuksessa. Se sanoo myös, että ostoskeskus ei ollut käytössä.

Ukrainan mukaan Venäjä kohdisti ohjuksen suoraan ostoskeskukseen ja rakennuksessa oli iskun aikaan noin tuhat ihmistä.

Iskussa on kuollut ainakin 18 siviiliä ja loukkaantunut kymmeniä. Pelastustyöt olivat edelleen käynnissä tiistaina iltapäivällä.

Venäjän ohjusisku on tuomittu laajasti maailmalla. Muun muassa G7-maiden johtajat ovat kutsuneet iskua sotarikokseksi. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi iskun olleen "yksi julkeimmista terrori-iskuista Euroopan historiassa".

YK:n arvion mukaan Ukrainassa on kuollut ainakin 4 700 siviiliä Venäjän helmikuussa aloittaman hyökkäyssodan aikana. Todellinen luku on todennäköisesti vielä suurempi.

Venäjä on toistuvasti kieltänyt kohdistavansa iskuja siviileihin.”

 
Back
Top