Ukrainan konflikti/sota

Mukavia uutisia!
Mutta en välty ihmettelemästä, miten ryssä edelleen lentää Fencereillä. Uusinkin valmistunut jo 30 vuotta sitten (toki useimmat inventaariossa olevista n. 150 koneyksilöstä on päivitetty).
Konehan vertautuu General Dynamics F-111 Aarvarkiin! Saman ikäinen (ensi lento kummallakin 60-luvun puolivälissä), samankokoinen, sama tehtävä.

Mitä jos USAF lentäisi Euroopan taivaalla F-111:lla??? Paitsi että ne poistuivat rivistä jo 30 vuotta sitten...
No tavallistahan tuo ryönän käyttö on ryssälle...

Military Balancen mukaan heidän varsinaisilla ilmavoimilla pitäisi olla 70 kpl Su-24M/M2 koneita "ground attack" roolissa ja 50 kpl Su-24MR Fencer E koneita "RECCE / ISR" roolissa.

Heidän Naval aviation joukoilla pitäisi olla 41 kpl Su-24M koneita "ground attack" roolissa ja 12 kpl Su-24MR Fencer E koneita "RECCE / ISR" roolissa.

Olen pitänyt taulukkoa Military Balancen eri vuosien julkaisuista, siitä näkee hyvin että vuonna 2015 naval aviotionilla ei ollut yhtäkään Su-24M konetta ground attack -roolissa, mutta varsinaisilla ilmavoimilla niitä sanottiin olleen 140 kpl. Vuonna 2013 niitä oli 200 kpl ja vuonna 2010 240 kpl. Toisaalta vielä vuonna 2009 niitä sanottiin olleen 550 kpl, tosin näistä varmasti valtaosa oli päivittämättömiä Su-24 malleja - mikä määrä sitten lienee ollut todellisuudessa lentokuntoisia.

Ei ole noin muutenkaan ainoa konemalli joka lentää edelleen vaikka viimeiset "uudet" on valmistettu 90-luvun alussa. Su-25, MiG-29, MiG-31 ja kourallinen vanhoja Su-27 koneita lentää edelleen. Toki jokaisesta on erilaisia modernisoituja versioita, mutta jossain vaiheessa tulevat rajat vastaan. Euroopassa useat maat ovat kovaa vauhtia luopumassa MiG-29 koneista, kuulemma tuo reilu 30 vuoden ikä alkaa näkyä ja tuntua (ja vähän pelottaakin).

Minun kirjanpidon mukaan Venäjän ilmavoimat olisi ottanut vastaan 466 kpl uusia hävittäjiä vuoden 2008 jälkeen (siis viimeisen 15 vuoden aikana toimitetut uudet koneet, mukana ei modernisointeja ja tämän vuoden osalta voi olla joitakin puutteita minun seurannassa), kun ei lasketa mukaan Yak-130 koulutuskoneita tai eri tyyppien UB-koneita. Military Balance 2021 mukaan heidän ilmavoimilla olisi 890 kpl hävittäjiä ja naval aviation joukoilla 169 kpl. Näiden summa on 1 059 konetta, tosin tämä sisältää kaikki RECCE, ground attack yms. koneet.

Jos kuitenkin otetaan nuo numerot tuollaisina, niin he olisivat ottaneet vastaan 466 kpl uusia koneita viimeisen 15 vuoden aikana (keskiarvo 31 uutta konetta per vuosi). Näiden koneiden osuus kokonaismäärästä on 466 / 1 059 = 0,4405. Modernisoiduilla vanhoilla koneilla lentänee vielä jonkin aikaa, ehkä vuoteen 2030 asti mutta sen jälkeen voi alkaa tehdä tiukkaa. Jos he tuottavat uusia koneita tuon viimeisen 15 vuoden keskiarvon mukaan JA jos vanhoilla modernisoiduilla koneilla lentäisi vielä 10 vuoden ajan, niin 2032 heidän hävittäjäkoneiden määrä voisi olla 466 + 31 x 10 = 776 kpl. Tosin tässä vaiheessa ilmavoimien vanhimmat koneet on valmistettu vuonna 2008. Ne olisivat siis 25 vuotiaita ja jos olettaa 30 vuoden käyttöiän niin se lähestyisi kovaa vauhtia.

Jos elämä menisi tuon minun tuumailun mukaisesti niin melkoinen alamäki heitä odottaisi konemäärän kannalta:

Vuonna 2022 = 1 059
Vuonna 2032 = 776

Toisaalta vanhan Neuvostoliiton aikaisen koneen tekohengitys uuden elektroniikan yms. muodossa kantaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Jos sanotaan hävittäjän olevan pelkkä aselavetti niin silloin toki sillä ei ole niin suurta merkitystä, niin kauan kun aseistus ja asejärjestelmät voidaan päivittää eikä esim. rungon ja siipien elinikä tule päätökseen.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän asiaa tuosta Ukrainan tuohtumuksesta Saksaa kohtaan. Scholz totesi että Saksalta ei taistelupanssareita ole tulossa, ainakaan jos ei muutkaan ole antamassa. Muuten ihan tavanomaista peukalon pyörittelyä sakemanneilta. Ootellaan ja katellaan. Ja ehkä sitten voidaan harkita asiaa.

 
Military Balancen mukaan heidän varsinaisilla ilmavoimilla pitäisi olla 70 kpl Su-24M/M2 koneita "ground attack" roolissa ja 50 kpl Su-24MR Fencer E koneita "RECCE / ISR" roolissa.

Heidän Naval aviation joukoilla pitäisi olla 41 kpl Su-24M koneita "ground attack" roolissa ja 12 kpl Su-24MR Fencer E koneita "RECCE / ISR" roolissa.

Olen pitänyt taulukkoa Military Balancen eri vuosien julkaisuista, siitä näkee hyvin että vuonna 2015 naval aviotionilla ei ollut yhtäkään Su-24M konetta ground attack -roolissa, mutta varsinaisilla ilmavoimilla niitä sanottiin olleen 140 kpl. Vuonna 2013 niitä oli 200 kpl ja vuonna 2010 240 kpl. Toisaalta vielä vuonna 2009 niitä sanottiin olleen 550 kpl, tosin näistä varmasti valtaosa oli päivittämättömiä Su-24 malleja - mikä määrä sitten lienee ollut todellisuudessa lentokuntoisia.

Ei ole noin muutenkaan ainoa konemalli joka lentää edelleen, mutta viimeiset "uudet" on valmistettu 90-luvun alussa. Su-25, MiG-29, MiG-31 ja kourallinen Su-27 koneita lentää edelleen. Toki jokaisesta on erilaisia modernisoituja versioita, mutta jossain vaiheessa tulee rajat vastaan. Euroopassa useat maat ovat kovaa vauhtia luopumassa MiG-29 koneista, kuulemma tuo reilu 30 vuoden ikä alkaa näkyä ja tuntua.

Minun kirjanpidon mukaan Venäjän ilmavoimat olisi ottanut vastaan 466 kpl uusia hävittäjiä vuoden 2008 jälkeen (siis viimeisen 15 vuoden aikana toimitetut uudet koneet, mukana ei modernisointeja ja tämän vuoden osalta voi olla joitakin puutteita minun seurannassa), kun ei lasketa mukaan Yak-130 koulutuskoneita tai eri tyyppien UB-koneita. Military Balance 2021 mukaan heidän ilmavoimilla olisi 890 kpl hävittäjiä ja naval aviation joukoilla 169 kpl. Näiden summa on 1 059 konetta, tosin tämä sisältää kaikki RECCE, ground attack yms. koneet.

Jos kuitenkin otetaan nuo numerot tuollaisina, niin he olisivat ottaneet vastaan 466 kpl uusia koneita viimeisen 15 vuoden aikana (keskiarvo 31 uutta konetta per vuosi). Näiden koneiden osuus kokonaismäärästä on 466 / 1 059 = 0,4405. Modernisoiduilla vanhoilla koneilla lentänee vielä jonkin aikaa, ehkä vuoteen 2030 asti mutta sen jälkeen voi alkaa tehdä tiukkaa. Jos he tuottavat uusia koneita tuon viimeisen 15 vuoden keskiarvon mukaan JA jos vanhoilla modernisoiduilla koneilla lentäisi vielä 10 vuoden ajan, niin 2032 heidän hävittäjäkoneiden määrä voisi olla 466 + 31 x 10 = 776 kpl. Tosin tässä vaiheessa ilmavoimien vanhimmat koneet on valmistettu vuonna 2008. Ne olisivat siis 25 vuotiaita ja jos olettaa 30 vuoden käyttöiän niin se lähestyisi kovaa vauhtia.

Jos elämä menisi tuon minun tuumailun mukaisesti niin melkoinen alamäki heitä odottaisi konemäärän kannalta:

Vuonna 2022 = 1 059
Vuonna 2032 = 776

Toisaalta vanhan Neuvostoliiton aikaisen koneen tekohengitys uuden elektroniikan yms. muodossa kantaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Jos sanotaan hävittäjän olevan pelkkä aselavetti niin silloin toki sillä ei ole niin suurta merkitystä, niin kauan kun aseistus ja asejärjestelmät voidaan päivittää eikä esim. rungon ja siipien elinikä tule päätökseen.
Kun kone määrä vähenee, mutta valtakunnan valvonta vaatii vähintään saman verran lentotunteja ja pilottien koulutus pitää jakaa pienemmälle konemäärälle niin noissa 776 koneessa tulee kilometrit täyteen paljon aikaisemmin. Kannattaa muistaa, että osa niistä on jo mukana tässä sodassa ja tunteja tulee kovalla kuormalla sekä huonolla huollolla. Varmaan ainakin parisataa noista moderneista on osallistunut sotaan ja edelleen pitäisi joka päivä ilmaan nousta.
Tiimalasissa hiekka vähenee vauhdilla.
Ainakin Syyrian seikkailut yms. ylimääräinen jää jatkossa haaveeksi.
 
Miten nuo kaikki ryssän vehkeet savuttaa tuollain omituisesti?
Jonkin verran tullut läntistä kalustoa tarkkailtua ja niistä ei tuollaisia voimasavuja saa irti nousukiidossakaan.
Kaikki merkit viittaa siihen että ryssänteknologiakehitys kaiken oleellisen tekniikan osalta pysähtyi 80-luvun lopussa. Sama koskee myös suihkumoottoreita, eli kannattaa verrata sinne 70-80 luvun aktiiviseen kalustoon. B52 edustaa moottoritekniikaltaan tuota kautta, moottorien päivitystä on suunniteltu mutta ei toteutettu:
1663093644241.png
Eli kyllä sitä savua lähtee vastaavan teknisen tason länsivehkeistä. Ne on tosin romutettu pääosin jo 20-30 vuotta sitten. Minkäs teet, ryssällä ei ole parempaa saatavilla niin lennellään ja putoillaan niillä mitä on.

Tämä faktaksi osoittautuva oletus muuten tarjoaa vastauksen ryssän ilmavoimien valjuun esitykseen: siellä lienee runkojen lentotunnit täynnä ja lisä suoritteet vaatii koneiden rotaatiota pitkin maata tai sitten laajoja korjauksia koneisiin. Tähän jälkimmäiseen ei taida olla osia eikä rupliakaan. Tai jopa se tietotaitokin on juotu?

Se että koneen nimeen lisätään kirjaimia perään ei muuta sitä tekniikkaa uudeksi. Tekniikan uudistaminen kun vaatii sitä teknistä kehitystä, mutta rahat meni niiden huvialusten ja huviloiden rakentamiseen.

Kysyin joskus aiemmin jo että mitähän on Ukrainan joukkojen ja Moskovan välissä, pitäähän sitä nyt varmistua 110% siitä että suurvallan pääkaupunkiin ei marssita ihan suoraan. Tuossa välissä pitäisi olla aina se 1 GTA mutta missäs se nyt onkaan? Veikkaan että putteli poistui Moskovasta kun muutkin alkoi kysellä tätä asiaa, eli mitä putteli aikoo tehdä jos vihaisia Ukrainalaisia alkaa vyöryä rajan yli kohti Moskovaa. No ei ne ehkä tuota tee mutta kysymys itsessään on taatusti validi Moskovan silovikkijohdolle. Jopa ehkä akuutti. Se punaisen napin painaminen kun ei ole oikea vastaus noin 99% ryssistä ja tuohon kuuluu taatusti merkittävää silovikkipopulaa. Karttaa katsoessa ja ryssän ryysyläisarmeijan tilanteen tietäen tällä Itä-Ukrainan etenemisellä on aika kovia poliittisia vaikutuksia Kremliin.
 
Ukrainan parlamentin jäsen Lesia Vasylenko kertoo Twitterissä järkyttävistä löydöistä Harkovan vapautetuissa kylissä. Hänen mukaansa alueelta on löydetty mestattuja Ukrainan sotilaita, tapettuja ja kidutettuja siviilejä, kadonneita, tuhottuja taloja, kauhusta kankeita teinejä, jotka eivät uskaltaneet poistua kellareista ja ihmisten ulostetta. Vasylenkon mukaan venäläiset ovat ryöstäneet taloista kaiken alusvaatteita myöten, mutta jättäneet aseet jälkeensä.

- Tuntuu kuin olisimme satojen, ellei tuhansien Butšojen partaalla, joskin pienemmässä mittakaavassa, Vasylenko kirjoittaa Twitterissä.
 
Takaa tulevat ottaa edellä kaatuneelta aseen ja jatkaa normaalisti.

Siis taisteluparista toinen ottaa sen aseen ja toinen seuraa perässä vahtaamaan sen toisen kaatumista ja haavoittumista, jolloin ottaa aseen. Se kai oli metodi tykinruokareservillä Stalingradissa...

Pääsevät kokemaan sitä isänmaallista sotaa, jota kovasti ihannoivat.
 
v_stusilla muutamia kommentteja päivän aikana.

"Don't let informational silence mislead
Our soldiers are doing excellent work and are having success.
The counter attack does not stop"

Snihurivkassa ryssä ei antaudu, mutta pakoon pääsy vielä mahdollista.
Vihjailee että myös toisella alueella Inhuletsin sillanpäässä olisi läpimurto.


 
Venäjä ilmoitti tiistaina tekevänsä "valtavia iskuja" Ukrainan rintamalinjoihin, uutisoi AFP.

DAVEY05032022_trans_NvBQzQNjv4BqXLf5rZYUXGKwZgSx01hvqAjj8ErxbDGRAuacUwyQXO0.jpg
 
Eiköhän nämä eri vaihtoehdot ole Ukrainan johdon kanssa pelattu läpi mahdollisimman monessa sotapelissä ja simulaatiossa. Päätös on varmasti ollut Ukrainan sodanjohdolla mutta epäilemättä asiaa on käyty läpi niin USA:n kuin UK:n analysoinnin ja simuloinnin tulosten kautta ja vieläpä syvällisesti.

Ei tälläinen hyökkäys nykyaikaisen tiedustelun aikana vahingossa synny, kyllä siihen tarvitaan vihollisen syvää ahdinkoa ja ryssän tapauksessa normaalia ryssintää. Nyt tämä ei vain jäänyt pimentoon vaan tilanne hyödynnettiin 110% Ukrainan eduksi. Tähänhän tässä on kokoajan tähdätty, eli joukkoja koulutettu&varustettu ja toimitettu täsmälääkettä ryssän etumatkan kuromiseen. Itse varsinainen ratkaisu vaatii raskasta ja modenria aseiseitusta, tuota ei ilman kaulutusta käytetä. Nyt ne ekat kurssit alkaa valmistua ja selkeästi loppusota on sitten sen näköistä. Epäilen vahvasti että ei se koulutus tuohon päättynyt, sieltä on ne seuraavat kurssit myös valmistumassa tässä joku päivä.
 
Back
Top