Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mukavia uutisia!
Mutta en välty ihmettelemästä, miten ryssä edelleen lentää Fencereillä. Uusinkin valmistunut jo 30 vuotta sitten (toki useimmat inventaariossa olevista n. 150 koneyksilöstä on päivitetty).
Konehan vertautuu General Dynamics F-111 Aarvarkiin! Saman ikäinen (ensi lento kummallakin 60-luvun puolivälissä), samankokoinen, sama tehtävä.
Mitä jos USAF lentäisi Euroopan taivaalla F-111:lla??? Paitsi että ne poistuivat rivistä jo 30 vuotta sitten...
No tavallistahan tuo ryönän käyttö on ryssälle...
B-52 myösMiten nuo kaikki ryssän vehkeet savuttaa tuollain omituisesti?
Jonkin verran tullut läntistä kalustoa tarkkailtua ja niistä ei tuollaisia voimasavuja saa irti nousukiidossakaan.
Kun kone määrä vähenee, mutta valtakunnan valvonta vaatii vähintään saman verran lentotunteja ja pilottien koulutus pitää jakaa pienemmälle konemäärälle niin noissa 776 koneessa tulee kilometrit täyteen paljon aikaisemmin. Kannattaa muistaa, että osa niistä on jo mukana tässä sodassa ja tunteja tulee kovalla kuormalla sekä huonolla huollolla. Varmaan ainakin parisataa noista moderneista on osallistunut sotaan ja edelleen pitäisi joka päivä ilmaan nousta.Military Balancen mukaan heidän varsinaisilla ilmavoimilla pitäisi olla 70 kpl Su-24M/M2 koneita "ground attack" roolissa ja 50 kpl Su-24MR Fencer E koneita "RECCE / ISR" roolissa.
Heidän Naval aviation joukoilla pitäisi olla 41 kpl Su-24M koneita "ground attack" roolissa ja 12 kpl Su-24MR Fencer E koneita "RECCE / ISR" roolissa.
Olen pitänyt taulukkoa Military Balancen eri vuosien julkaisuista, siitä näkee hyvin että vuonna 2015 naval aviotionilla ei ollut yhtäkään Su-24M konetta ground attack -roolissa, mutta varsinaisilla ilmavoimilla niitä sanottiin olleen 140 kpl. Vuonna 2013 niitä oli 200 kpl ja vuonna 2010 240 kpl. Toisaalta vielä vuonna 2009 niitä sanottiin olleen 550 kpl, tosin näistä varmasti valtaosa oli päivittämättömiä Su-24 malleja - mikä määrä sitten lienee ollut todellisuudessa lentokuntoisia.
Ei ole noin muutenkaan ainoa konemalli joka lentää edelleen, mutta viimeiset "uudet" on valmistettu 90-luvun alussa. Su-25, MiG-29, MiG-31 ja kourallinen Su-27 koneita lentää edelleen. Toki jokaisesta on erilaisia modernisoituja versioita, mutta jossain vaiheessa tulee rajat vastaan. Euroopassa useat maat ovat kovaa vauhtia luopumassa MiG-29 koneista, kuulemma tuo reilu 30 vuoden ikä alkaa näkyä ja tuntua.
Minun kirjanpidon mukaan Venäjän ilmavoimat olisi ottanut vastaan 466 kpl uusia hävittäjiä vuoden 2008 jälkeen (siis viimeisen 15 vuoden aikana toimitetut uudet koneet, mukana ei modernisointeja ja tämän vuoden osalta voi olla joitakin puutteita minun seurannassa), kun ei lasketa mukaan Yak-130 koulutuskoneita tai eri tyyppien UB-koneita. Military Balance 2021 mukaan heidän ilmavoimilla olisi 890 kpl hävittäjiä ja naval aviation joukoilla 169 kpl. Näiden summa on 1 059 konetta, tosin tämä sisältää kaikki RECCE, ground attack yms. koneet.
Jos kuitenkin otetaan nuo numerot tuollaisina, niin he olisivat ottaneet vastaan 466 kpl uusia koneita viimeisen 15 vuoden aikana (keskiarvo 31 uutta konetta per vuosi). Näiden koneiden osuus kokonaismäärästä on 466 / 1 059 = 0,4405. Modernisoiduilla vanhoilla koneilla lentänee vielä jonkin aikaa, ehkä vuoteen 2030 asti mutta sen jälkeen voi alkaa tehdä tiukkaa. Jos he tuottavat uusia koneita tuon viimeisen 15 vuoden keskiarvon mukaan JA jos vanhoilla modernisoiduilla koneilla lentäisi vielä 10 vuoden ajan, niin 2032 heidän hävittäjäkoneiden määrä voisi olla 466 + 31 x 10 = 776 kpl. Tosin tässä vaiheessa ilmavoimien vanhimmat koneet on valmistettu vuonna 2008. Ne olisivat siis 25 vuotiaita ja jos olettaa 30 vuoden käyttöiän niin se lähestyisi kovaa vauhtia.
Jos elämä menisi tuon minun tuumailun mukaisesti niin melkoinen alamäki heitä odottaisi konemäärän kannalta:
Vuonna 2022 = 1 059
Vuonna 2032 = 776
Toisaalta vanhan Neuvostoliiton aikaisen koneen tekohengitys uuden elektroniikan yms. muodossa kantaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Jos sanotaan hävittäjän olevan pelkkä aselavetti niin silloin toki sillä ei ole niin suurta merkitystä, niin kauan kun aseistus ja asejärjestelmät voidaan päivittää eikä esim. rungon ja siipien elinikä tule päätökseen.
Kaikki merkit viittaa siihen että ryssänteknologiakehitys kaiken oleellisen tekniikan osalta pysähtyi 80-luvun lopussa. Sama koskee myös suihkumoottoreita, eli kannattaa verrata sinne 70-80 luvun aktiiviseen kalustoon. B52 edustaa moottoritekniikaltaan tuota kautta, moottorien päivitystä on suunniteltu mutta ei toteutettu:Miten nuo kaikki ryssän vehkeet savuttaa tuollain omituisesti?
Jonkin verran tullut läntistä kalustoa tarkkailtua ja niistä ei tuollaisia voimasavuja saa irti nousukiidossakaan.
Odota, jos savolainen ja karjalalainen innostuvat...Valmistelevat kaupungin puolustusta. Huhujen mukaan yksi pohjalainen on pyristellyt itsensä puusta irti.
Olisko tulossa taktinen ydinase. Mene ja tiedäJa miksiköhän sitä Belgorodia evakuoidaan. Eikai Ukraina sinne ole hyökkäämässä. Jokin siinä haisee..
Minne ajattelit venäjän sen ampuvan? Harkovaan?Olisko tulossa taktinen ydinase. Mene ja tiedä
Takaa tulevat ottaa edellä kaatuneelta aseen ja jatkaa normaalisti.
Jospa putoisi löhtösijoilleen.?Minne ajattelit venäjän sen ampuvan? Harkovaan?
Onkos tämä sellainen vempele, jolla Venäjä häiritsi osin Suomen ilmatilassa tapahtunutta NATO Trident Juncture 18 -sotaharjoitusta?
Eiköhän nämä eri vaihtoehdot ole Ukrainan johdon kanssa pelattu läpi mahdollisimman monessa sotapelissä ja simulaatiossa. Päätös on varmasti ollut Ukrainan sodanjohdolla mutta epäilemättä asiaa on käyty läpi niin USA:n kuin UK:n analysoinnin ja simuloinnin tulosten kautta ja vieläpä syvällisesti.Jenkit hierovat edelleen suolaa haavoihin