Keskiarvoja Kerchin sillan liikennemääristä ennen 24.2.
Nämä numerot hyvä ottaa talteen, vaikka kyseessä ovatkin keskiarvot ja sotaa edeltävältä ajalta (oletan etteivät sisällä sotilasrahtia).
Tuosta saa kuvaa siitä, millainen määrä rahtia tarvitaan Krimin "elättämiseen". Vuoden 2021 censuksen mukaan Krimillä asuu 2 416 856 ihmistä.
LÄHDE
Tuo on aika tarkasti kaksi kertaa se määrä mitä meillä Helsinki + Espoo + Vantaa:
656 920 + 299 800 + 241 061 = 1 197 781 eli hieman pyöristäen 1 200 000
Nuo olivat tuoreimmat luvut mitä löysin näille meidän kaupungeille, mutta joka tapauksessa antanee suuntaa millaisesta määrästä on kyse.
Venäjän viranomaiset ilmoittivat jo että polttoainetta riittää varastoissa usean kuukauden ajaksi (uskoo ken tahtoo, tosin arvaan että varastoja löytyy).
Silta on nyt sitten suljettu joksikin aikaa mutta merirahti jatkuu kuten ennenkin, arvatenkin määrää pyritään nostamaan sen mitä kyetään. Eikä sovi toki unohtaa lentorahtia, mutta sillä on rajansa (toki jos kykyä löytyy, muistetaan Berliinin ilmasilta).
Pitää kuitenkin muistaa että heillä on vuosien kokemus tällaisesta "rajoituksesta": Venäjä anasti Krimin 18.3.2014, jolloin Ukraina tietysti sulki sinne vievät tiet ja katkaisi kanavan. Kerchin salmen silta valmistui vasta vuosia myöhemmin, lainaan sen wikipedia-sivulta:
LÄHDE
In January 2015, the multibillion-dollar contract for the construction of the bridge was awarded to
Arkady Rotenberg's
Stroygazmontazh. Construction of the bridge commenced in February 2016;
[a] the road bridge was inaugurated by Russian President
Vladimir Putin on 15 May 2018 and opened for cars on 16 May and for trucks on 1 October.
[7][19] The rail bridge was inaugurated on 23 December 2019 and the first scheduled passenger train crossed the bridge on 25 December 2019. The bridge was opened for freight trains on 30 June 2020. A record amount of traffic, totaling 36,393 cars, was recorded on 15 August 2020.
Tuosta nähdään että raskas kumipyörärahti alkoi kulkea vasta 1.10.2018 eli 1 658 päivää Krimin anastamisen jälkeen eli karkeasti 4,5 vuotta.
Rahtijunat vasta 30.6.2020 eli 2 296 päivää Krimin anastamisen jälkeen eli karkeasti 6,3 vuotta.
Tuosta näkee että jotenkin he kykenivät pitämään Krimin hengissä ennen kuin silta valmistui ja tätä jatkui vuosien ajan. TOISAALTA silloin ei oltu sotatilassa, mikä asettaa taistelevien joukkojen huollon hyvin vaikeaan tilaan. Samalla pitäisi kyetä pitämään Krimin asukkaat hengissä.
Jos on aikaa ja intoa, olisi hyvä tutustua siihen miten Krimin huolto järjestettiin aikavälillä 18.3.2014 - 1.10.2018 ja mitä tästä on kirjoitettu. Ehkä Kerchin salmen sillan avajaisten aikaan on aiheesta kirjoitettu eli "kuinka viime vuodet ovat sujuneet". Muistan että vesikanavan sulkeminen aiheutti suurta motkotusta ja makean veden saanti oli pahoissa vaikeuksissa. Jos muisti ei petä, tämä käytännössä tuhosi kaiken viljelyn Krimin alueella koska säännöstelyn takia makeaa vettä ei saanut käyttää kasteluun (vetivät Venäjän maaperältä putkia, jota pitkin vettä tuotiin mutta kapasiteetti riitti vain juomavedeksi + jonkin verran sen yli).
Tuolloin ei varmaan ollut juuri muuta vaihtoehtoa kuin nojata raskaasti merirahtiin? En muista että Ukraina olisi sallinut yhdistelmien ajamisen Krimille tai rahdin tuomisen junilla heidän maan läpi, tosin voin muistaa väärin (ehkä olivat pakotettuja, koska eivät halunneet aloittaa sotaa?).
MUOKKAUS:
Tämän mukaan Ukraina pysäytti kaiken kumipyörä ja raiderahtiliikenteen "late December 2014" eli 10 kuukautta Krimin valtaamisen jälkeen:
LÄHDE
Trouble begins even before you get to Crimea. Citing security concerns, Ukraine unexpectedly severed all rail and bus links with the region just as the holiday season was getting under way in late December. Trains now go only as far as Novooleksiyvka, a sleepy village close to the border with Crimea.
Gridlock ensued as crowds of confused passengers descended on checkpoints set up by Ukraine and Russia nearby. Thousands flocked to cross the border on foot - a challenging endeavour which required a 4km (2.5-mile) hike in freezing cold.
The only alternative was to drive, and spend at least 20 hours in the queues. It was even worse for lorry drivers bringing in supplies from Ukraine: some had to wait for weeks to cross the border.
Food deliveries to Crimea have been a problem for months, with disruptions often leaving shelves bare in local supermarkets.
Following the March 2014 annexation by Russia, air and sea links to the peninsula have been badly affected - it is now served almost exclusively by Russian firms. The annexation was condemned internationally and triggered Western sanctions.
(artikkelissa on paljon lisää aiheesta, lue jos aihe kiinnostaa)
Jos olettaa että rahtiliikenne pysyi kiinni "late december 2014" asti aina sillan avaamiseen saakka, niin saadaan uudet päivien määrät:
Raskas kumipyörärahti - 31.12.2014 - 1.10.2018 tarkoittaa 1 370 päivää eli 3,75 vuotta.
Rahtijunat - 31.12.2014 - 30.6.2020 tarkoittaa 2 008 päivää eli 5,5 vuotta.
Nämä aikavälit kaikki pitänyt viedä meri- ja lentorahtina?