Ukrainan konflikti/sota

Kyllä, mutta tarkoituksella: rautatieaseman diktaattorikavalkadiin valikoiduilla rumilla vittusaatanoilla on sellainen yhteinen piirre, että kukaan heistä ei kokenut luonnollista kuolemaa, vaan kokivat kohtalonsa vihaisen kansan käsissä tai oman käden kautta (Hitler). Stalin kuitenkin lienee kuollut ihan luonnollisesti, tai ainakaan muusta ei ole mitään tietoa. Viesti on siis voimakkaampi, kun Stalin on jätetty pois.
Itse saan aina voimaa ajatuksesta että Berija myrkytti Stalinin ja että tämä tajusi sen lojuessaan kusilammikossa. Ja että Berija itse ammuttiin pian sen jälkeen.

Putinin lähipiiri varmaan odottelee kuka ryhtyy Berijaksi, koska suuren johtajan kaataja kaadetaan seuraavaksi.
 
Eikös tuo nyt aika selvältä näytä:
- rekassa räjähdettä, kuski seurannut junan tuloa ja räjäyttänyt aika tarkkaan keskellä junaa ja paikka valikoitui sen mukaan eikä sillan tietyn kohdan
- räjähdyskohdalla autosillan vaakapalkki keskeltä poikki
- seuraava autosillan palkki pudonnut kokonaisena, kun poikki mennyt on romahtaessaan vetänyt sen toisen pään tuen päältä pois

Junarata tuskin pitkään pois käytöstä. Näyttää vauriot ja taipumiset olevan lähinnä pintarakenteissa. Toisesta autosillasta vaikeampi sanoa.
 

Hän lisää tämän kommentin edellisten viestien jatkoksi:

Transfer of RU troops to reinforce Kherson regions in August 2022 was done via Crimea given limited railway capacity of UA temporary occupied territories on mainland.

Vaikuttaisi (hänen arvion) mukaan siltä että "maakäytävän" itä-länsi -suuntainen junarata ei olisi ollut käytössä. Itä-länsi -suuntainen liike tapahtunee siis kumpyörillä ja tätä on nähty kesän aikana, ajavat rantaa myötäilevää tietä joka menee Mariupol-Berdyansk-Melitopol välillä.

Toki junarahtia ei ole helppo korvata kuorma-autoilla ja yhdistelmillä, tehokkuus ei ole lähelläkään samaa ja venäläinen on pahasti riippuvainen rautatieden käytöstä.

Tässä kuvan tekstit käännettynä:

Eteläisen ukrainan rataverkko - TEXTY.ORG.UA kartta.jpg

Olen aikaisemmin jakana Russian bridges go boom -sivun karttaa, joka on hyvin ajantasainen junaratojen ja varsinkin siltojen osalta.

Silti jäänyt pohtimatta, kuinka paljon vaikutusta on tällä yksi- vs kaksiraiteisuudella. Jokainen varmasti omasta kokemuksesta tietää, että kaksiraiteinen on tehokkaampi ja yksiraiteisessa pitää huomioida vastaantuleva liikenne.
 
Eikös tuo nyt aika selvältä näytä:

Junarata tuskin pitkään pois käytöstä. Näyttää vauriot ja taipumiset olevan lähinnä pintarakenteissa. Toisesta autosillasta vaikeampi sanoa.
Vajaa parikymmentä vuotta sitten juhannuksena nuoriso innostui polttamaan keskeneräisen hallin TT-laattojen päällä juhannuskokkoa. No seurauksena laatat oli vaihdettava, koska lämpötila oli vahingoittanut betonia, raudoitusta ja jänneteräksiä.

En mitenkään usko, että tuollaisen tulipalosta selvittäisiin vain pintavaurioilla.
 
Jos rekkakuski oli itsemurhaiskua tekemässä, miksi hän ei ajanut vasemmalle kaistalle eli lähemmäs muita siltoja? Oliko kuski kuitenkin tietämätön tulossa olevasta räjähdyksestä?


Olisiko mahdollista että sitä rekkaa olisi visuaalisesti seurattu esim dronesta. Ja räjäytetty sitten juuri oikealla hetkellä kun juna tuli vastaan ?

Tuollaisessa atacms ohjuksessa olisi 250 kg räjähdyskuorma. Ja löytyy rypälevaihtoehtoakin. Olisi aivan mahtava homma jo losauttaisivat nyt niitä ohjuksia sillan korjaajien niskaan.
Tulisi pidempiaikainen projekti ....
 
Jos rekkakuski oli itsemurhaiskua tekemässä, miksi hän ei ajanut vasemmalle kaistalle eli lähemmäs muita siltoja? Oliko kuski kuitenkin tietämätön tulossa olevasta räjähdyksestä?

Minä pistäisin ennemmin rahtina isokokoisen ”koneen” ja ostaisin kuljetuspalvelun joltain entiseltä Wagner-rekkapenalta.

Sitten 200 metriä edellä ajaen radiolaukaisin kourassa henkilöautolla.
 
Vajaa parikymmentä vuotta sitten juhannuksena nuoriso innostui polttamaan keskeneräisen hallin TT-laattojen päällä juhannuskokkoa. No seurauksena laatat oli vaihdettava, koska lämpötila oli vahingoittanut betonia, raudoitusta ja jänneteräksiä.

En mitenkään usko, että tuollaisen tulipalosta selvittäisiin vain pintavaurioilla.
Ensimmäinen räjähdys olisi tapahtunut twitterin mukaan 4 aikaan aamulla.
Sammunut noin klo 9 eli viisi tuntia olisi palanut.
 
Putinin lähipiiri varmaan odottelee kuka ryhtyy Berijaksi, koska suuren johtajan kaataja kaadetaan seuraavaksi.
Erona on se että Stalinin sisäpiiri oli tekijämiehiä, jotka pidettiin ruodussa pelolla ja Putinin sisäpiiri on joo-miehiä, jotka pysyy ruodussa rahalla. Voi olla että joku tykkää tikarin Puten selkään, mutta korvaajaa ei löydy.
 
Nocladorin mukaan Krimin kautta tuli ainoa rautatieyhteys. Viittaa vanhempaan twiittiketjuunsa, jossa kävi tuota läpi. Siellä Donetskin suunnassa junarata on jopa Javelin-etäisyydellä, eli se ei ole käytössä.

 
Keskiarvoja Kerchin sillan liikennemääristä ennen 24.2.

Nämä numerot hyvä ottaa talteen, vaikka kyseessä ovatkin keskiarvot ja sotaa edeltävältä ajalta (oletan etteivät sisällä sotilasrahtia).

Tuosta saa kuvaa siitä, millainen määrä rahtia tarvitaan Krimin "elättämiseen". Vuoden 2021 censuksen mukaan Krimillä asuu 2 416 856 ihmistä. LÄHDE

Tuo on aika tarkasti kaksi kertaa se määrä mitä meillä Helsinki + Espoo + Vantaa:

656 920 + 299 800 + 241 061 = 1 197 781 eli hieman pyöristäen 1 200 000

Nuo olivat tuoreimmat luvut mitä löysin näille meidän kaupungeille, mutta joka tapauksessa antanee suuntaa millaisesta määrästä on kyse.

Venäjän viranomaiset ilmoittivat jo että polttoainetta riittää varastoissa usean kuukauden ajaksi (uskoo ken tahtoo, tosin arvaan että varastoja löytyy).

Silta on nyt sitten suljettu joksikin aikaa mutta merirahti jatkuu kuten ennenkin, arvatenkin määrää pyritään nostamaan sen mitä kyetään. Eikä sovi toki unohtaa lentorahtia, mutta sillä on rajansa (toki jos kykyä löytyy, muistetaan Berliinin ilmasilta).

Pitää kuitenkin muistaa että heillä on vuosien kokemus tällaisesta "rajoituksesta": Venäjä anasti Krimin 18.3.2014, jolloin Ukraina tietysti sulki sinne vievät tiet ja katkaisi kanavan. Kerchin salmen silta valmistui vasta vuosia myöhemmin, lainaan sen wikipedia-sivulta: LÄHDE

In January 2015, the multibillion-dollar contract for the construction of the bridge was awarded to Arkady Rotenberg's Stroygazmontazh. Construction of the bridge commenced in February 2016;[a] the road bridge was inaugurated by Russian President Vladimir Putin on 15 May 2018 and opened for cars on 16 May and for trucks on 1 October.[7][19] The rail bridge was inaugurated on 23 December 2019 and the first scheduled passenger train crossed the bridge on 25 December 2019. The bridge was opened for freight trains on 30 June 2020. A record amount of traffic, totaling 36,393 cars, was recorded on 15 August 2020.

Tuosta nähdään että raskas kumipyörärahti alkoi kulkea vasta 1.10.2018 eli 1 658 päivää Krimin anastamisen jälkeen eli karkeasti 4,5 vuotta.

Rahtijunat vasta 30.6.2020 eli 2 296 päivää Krimin anastamisen jälkeen eli karkeasti 6,3 vuotta.

Tuosta näkee että jotenkin he kykenivät pitämään Krimin hengissä ennen kuin silta valmistui ja tätä jatkui vuosien ajan. TOISAALTA silloin ei oltu sotatilassa, mikä asettaa taistelevien joukkojen huollon hyvin vaikeaan tilaan. Samalla pitäisi kyetä pitämään Krimin asukkaat hengissä.

Jos on aikaa ja intoa, olisi hyvä tutustua siihen miten Krimin huolto järjestettiin aikavälillä 18.3.2014 - 1.10.2018 ja mitä tästä on kirjoitettu. Ehkä Kerchin salmen sillan avajaisten aikaan on aiheesta kirjoitettu eli "kuinka viime vuodet ovat sujuneet". Muistan että vesikanavan sulkeminen aiheutti suurta motkotusta ja makean veden saanti oli pahoissa vaikeuksissa. Jos muisti ei petä, tämä käytännössä tuhosi kaiken viljelyn Krimin alueella koska säännöstelyn takia makeaa vettä ei saanut käyttää kasteluun (vetivät Venäjän maaperältä putkia, jota pitkin vettä tuotiin mutta kapasiteetti riitti vain juomavedeksi + jonkin verran sen yli).

Tuolloin ei varmaan ollut juuri muuta vaihtoehtoa kuin nojata raskaasti merirahtiin? En muista että Ukraina olisi sallinut yhdistelmien ajamisen Krimille tai rahdin tuomisen junilla heidän maan läpi, tosin voin muistaa väärin (ehkä olivat pakotettuja, koska eivät halunneet aloittaa sotaa?).

MUOKKAUS:

Tämän mukaan Ukraina pysäytti kaiken kumipyörä ja raiderahtiliikenteen "late December 2014" eli 10 kuukautta Krimin valtaamisen jälkeen: LÄHDE

Trouble begins even before you get to Crimea. Citing security concerns, Ukraine unexpectedly severed all rail and bus links with the region just as the holiday season was getting under way in late December. Trains now go only as far as Novooleksiyvka, a sleepy village close to the border with Crimea.

Gridlock ensued as crowds of confused passengers descended on checkpoints set up by Ukraine and Russia nearby. Thousands flocked to cross the border on foot - a challenging endeavour which required a 4km (2.5-mile) hike in freezing cold.

The only alternative was to drive, and spend at least 20 hours in the queues. It was even worse for lorry drivers bringing in supplies from Ukraine: some had to wait for weeks to cross the border.

Food deliveries to Crimea have been a problem for months, with disruptions often leaving shelves bare in local supermarkets.

Following the March 2014 annexation by Russia, air and sea links to the peninsula have been badly affected - it is now served almost exclusively by Russian firms. The annexation was condemned internationally and triggered Western sanctions.

(artikkelissa on paljon lisää aiheesta, lue jos aihe kiinnostaa)

Jos olettaa että rahtiliikenne pysyi kiinni "late december 2014" asti aina sillan avaamiseen saakka, niin saadaan uudet päivien määrät:

Raskas kumipyörärahti - 31.12.2014 - 1.10.2018 tarkoittaa 1 370 päivää eli 3,75 vuotta.

Rahtijunat - 31.12.2014 - 30.6.2020 tarkoittaa 2 008 päivää eli 5,5 vuotta.

Nämä aikavälit kaikki pitänyt viedä meri- ja lentorahtina?
 
Viimeksi muokattu:
Vajaa parikymmentä vuotta sitten juhannuksena nuoriso innostui polttamaan keskeneräisen hallin TT-laattojen päällä juhannuskokkoa. No seurauksena laatat oli vaihdettava, koska lämpötila oli vahingoittanut betonia, raudoitusta ja jänneteräksiä.

En mitenkään usko, että tuollaisen tulipalosta selvittäisiin vain pintavaurioilla.
TT-laatta tietysti varsin hoikka betonirakenteeksi, eli lämpeää pienemmästäkin palokuormasta. Kansiosa yleensä vain 50 mm. Tuo ratasilta on todella massiivinen, mutta tuli siihen aivan valtava palokuormakin. Tuulikin oli sopiva, että sillalta valuva palava neste painui vasten rakennetta. Paloaika tunteja, joten en kyllä uskaltaisi lähteä koestamaan lastatulla junalla. On siinä taikinoimista, ennen kuin junalla ajellaan. Jatkoiskuja odotellessa.

Edit: typo
 
Erona on se että Stalinin sisäpiiri oli tekijämiehiä, jotka pidettiin ruodussa pelolla ja Putinin sisäpiiri on joo-miehiä, jotka pysyy ruodussa rahalla. Voi olla että joku tykkää tikarin Putken selkään, mutta korvaajaa ei löydy.
Ajattelen lähinnä sitä että Stalinin kaatamisen piti näyttää luonnolliselta kuolemalta. Johtaja kun oli palvottu loppuun saakka, ja hänet kaatava juntta olisi varmuudella lynkattu. Putinilla menee nyt niin huonosti että seuraava voimamies voisi hyötyä siitä että pääkonna kaadetaan väkivalloin ja julkisesti. Mutta ryssälän kansa on tottunut karismaattiseen ja isokulliseen johtajaan. Joku Kremlin sisäinen juntta ei saisi varauksetonta tukea kansalta, ja kansastahan pitää teeskennellä välittävänsä että saa asemansa vakiinnutettua. Korvaavaa vahvamiestä ei ole näköpiirissä. Näkisin että joku nimekäs tulee esiin haastajana, Putler kaatuu, ja sitten "kansaa" edustava neuvosto ottaa hallinnon käsiinsä ja järjestää jonkinlaisen vaalifarssin.

Kysymys kuuluukin miten seuraava vahvamies tai klikki tarjoilee kansalle tappion Ukrainassa. Putinin virheenä? Silloin uusien vallanpitäjien pitää oikeasti olla uusia, ei vanhojen naamojen kierrätystä. Ehkä joku armeijan piiristä. Suositut kenraalit kuten Lebed on siivottu pois hyvissä ajoin.

Lännelle kelpaisi kuka vain. Putte ulos ikkunasta, kenen tahansa muum kanssa voidaan edes puhua jos nyt ei ihan neuvotella.
 
Back
Top