Ukrainan konflikti/sota

No olihan Mathias Rustin lennon aikana kaikki juhlimassa rajavartiolaitoksen päivää, jos ne nyt oli Putlerin synttäreiden krapuloissa...
Ihan sama, huikeeta että toi raidelinja lienee eniten mennyttä.
Yksi kaista jäänee ehkä ehjäksi evakuointia varten...
Yksi kaista jäänee ehkä ehjäksi evakuointia varten...
Hyvän tahdon eleenä. :LOL:
 
Ah mitä nautintoa heti aamusta, mahtaa putleria vituttaa. Ryssän logistiikka ottaa taas kunnolla osumaa. Valitettavasti säiliövaunujen turvasysteemit epäryssämäisesti näyttivät toimivan ja koko juna ei räjähtänyt sillalle, mutta ei tuota ihan päivässä korjata mitenkään. Kysymysmerkki on myös ryssän raskas korjauskalusto, jota tuollaisten vaurioiden kunnostamiseen vaaditaan, onko sitä valmiuskunnossa? Vaikeuksia tietää ryssän etelärintamalle tämä tilanne.
 
Siellä on perivenäläistä korruptiota harjoitettu.

Valvojalle on pistetty ruplia tiskin ali, ja valvoja on luullut että siinä on vaan salakuljetettu jotain laitonta kauppatavaraa.
Hyvä teoria. Tuolla on ollut jokin vakiintunut salakuljetuskuvio, josta Ukraina on päässyt selville. Loppu on historiaa.
 
Jahas, proomunosturit sillan ympäristöstä google mapsista katseltuna. Pieniltä näyttävät, ei taida nousta edes raitiotiesillan kannen tasolle. Kuvat vuodelta 2022 Maxar, päiväyksestä ei ole tietoa. Löytyy myös pari laivan lastaamiseen tarkoitettua proomua, mutta niillä tuskin tässä mitään tekee. Muuta ei oikeastaan ole.
Jäbä tsiigaa väärää laituria. Siinä pohjoisempana kiskojen päässä on ihan oikee RO-RO-satama.

rorosatama.jpg
 
Tuota on täällä pyöritelty parin viime päivän aikana, kun on kuulunut (varsinkin ryssän milblog kirjoittajilta) huhuja siitä miten Ukraina olisi kasannut suuret määrät joukkoja Zaporitzzjan suunnalle.

Toiset sanovat että Vasylivkan pohjoispuolelle, toisen kirjoittaneet Orikhivista.

Jos katsoo karttaa, nämä ovat aika vierekkäin, niiden välinen etäisyys 30-40 km.

Spekuloitu, mihin tuolta kannattaisi hyökätä. Yksi vaihtoehto olisi Dnieprin eteläistä rantaa myöten kohti länttä ja ehkä siitä sitten koukata etelään (tai jatkaa länteen). Toinen olisi suora hyökkäys etelään ja Melitopolin kimppuun. Yksi hyvä vaihtoehto olisi hyökätä rannikolle Berdyanskiin, silloin voidaan katkaista Azovanmeren laivaliikenne meritorjuntaohjuksilla.

Eturintama pitää tietysti ensin murtaa ja sen jälkeen sieltä on matkaa rantaan 90 km linnuntietä, tosin varsinainen tieverkko menee viistommin joten todellisuudessa kuljettavaa matkaa on pidemmästi.

Kerchin silta on tosiaan autoliikenteen osalta poikki, junasilta jäi ehjäksi mutta tulipalojen aiheuttamia vahinkoja on vaikea arvioida. Venäjän viranomaisten mukaan silta olisi suljettu tämän kuun loppuun asti eli melko tasan kolme viikkoa aikaa siihen.

Oletan että Ukraina tutkii asiaa tarkkaan, tekee arvioita ja laskelmia, ja niiden jälkeen päättää mitä tehdään. Vaikka isku olisi heidän tekojaan, pitää silti tehdä ns. "after action report" ennen kuin lähdetään höökimään. Nyt on syksy ja sateet, joten pienemmät ja huonommat tiet menevät äkkiä pilalle, jos ajetaan painavilla kolonnilla (varsinkin huolto). Jos ei ole jo niin, niin melko pian joudutaan pitäytymään asfalttiteillä ja mieluiten niillä isommilla. Rajoittaa reittivalintoja mutta sama rajoitus koskee vihollista myös.

Krimille on varmasti kasattu polttoainetta, tykistön ammuksia yms. varantoja kuten tehdään rauhanaikanakin. Oletan myös että ovat ennakoineet että siltaa vastaan ainakin yritetään iskeä. Toisaalta Krimillä asuu paljon ihmisiä, joten tietyt varannot on äkkiä käytetty. Lauttaliikenne ei pysähdy, mutta niillä ei voi alkuunkaan korvata sillan kautta kulkenutta rahtia. Arestovychin mukaan Venäjä sai/saa toimitettua Khersonin pohjoispuoliselle alueelle ainoastaan 1/3 tarvittavasta huollosta, tosin tässä puhutaan sotatarvikkeista, ammuksista yms. Khersonin kaupungista on kuulunut jo pidemmän aikaa huhuja nälänhädästä, koska ruokahuolto ei tietysti toimi kun sillat ovat nurin.

Tässäkin Krimin sillan tapauksessa kello lähti nyt käyntiin, mitä ja miten pian pystyvät sille tekemään vaikuttaa suuresti siihen miten paha tilanne tämä on. Joka tapauksessa tulee olemaan ainakin lyhytaikainen häiriö kaikkien rahtikuljetusten osalta. Se olisi tilaisuus iskeä.

Hitto kun Ukrainalla olisi nyt ATACMS:a. Voisivat laittaa niitä menemään, heti kun korjausjoukot, nosturit yms tulee paikalle....

Jos nyt sitä korjauskalustoa edes löytyy.
 
Jäbä tsiigaa väärää laituria. Siinä pohjoisempana kiskojen päässä on ihan oikee RO-RO-satama.

Katso liite: 68904

Sillä riskillä että kuulostan Paavo Väyryseltä, lainaan omasta viestistäni kuvaa. Kuvassa näkyy 2 suurehkoa laivaa, mitä luulet niiden tehtäväksi ja miksi joku on vetänyt kiskoa laiturin päähän saakka vierekkäisiin laitureihin? Kuvassa on myös tämä proomunosturi, mutta ei keskitytä nyt siihen.



1665222815297.png
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top