Ukrainan konflikti/sota

Kyllä kulkee, videossahan näkyy vääntyneitä kaiteita palon jäljiltä yms.
Insinööri on käynyt julistamassa sillan turvalliseksi. Voi toki olla että on pistetty nopeus/painorajoitteita?

Taisi tuossakin se Dieselveturi olla se painavin yksikkö. Kaikki muut vaunut olivat todennäköisesti tyhjiä. Julkaistu ihan propagandamielessä rauhotellakseen Krimillä asuvia ryssiä.
 
Onko tämä feikki vai kulkeeko juna jo nyt sillalla Krimille..?

Normal katastrof, on kaikki harosii, huomenna jo Kiovassa syödään maroshii.. Tajuaakohan nää miten pelleltä tämä näyttää? Tai siis ei ne tajua, mutta säälittää ryssänkansan älykkyys, jos tämä on nyt todiste, että ei käynyt kuinkaan..

#atacmsforUkraine toivon, että herään huomenna samoihin uutisiin kuin tänään 🤩
 
Dudchanyn sillasta tuli viimeinkin hyvää Sentinel-2 kuvaa ja näyttäisi siltä, että tumma kohta on samassa kohtaa kuin Sentinel-1:lläkin.

Näyttää siltä että tosiaan silta on vaurioitunut jonkin verran, mutta en osaa kommentoida sen tarkemmin kuinka ylitsepääsemättömästi tuo on vaurioitettu - joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että ainakin yksi kaista sillasta on romahtanut.

Sillan kiertäminen maajussipolkuja pitkin vie noin 2.5km per suunta (4.5-5km yht) joten tuon kiertäminen ei ole niin kolossaalinen tehtävä että sitä varten ponttoonisilta tai lauttayhteys tarvittaisiin.
1665249018834.png
 
Viimeksi muokattu:
Näiden Moskovan turvallisuusjoukkotwiittien innoittamana aloin tsekkaamaan livekameroita keskustasta, mutta en nopeasti löytänyt toimivia. Ihan tulevaisuutta ajatellenkin olisi kiva jos joku Welho saisi vaikka jonkun Kameralinkkilistan tänne. Koska jos tuulettimeen alkaa lentämään Pääkallopaikalla jotain niin sitä olisi myös kiva seurata.
Ukrainalaisten sivusto, jossa on Moskovan kameroita. Osa näistä kuvaa rakennusten sisältä esim. paikallinen moskeija mutta on siellä ns. normaaleja liikennekameroitakin.

http://webcams.org.ua/moscow.htm
 
Every exit from Moscow Central has been blocked now.
Ja kuvassa Google Mapsin liikennenäkymä, ei yhtään mitään muuta. Nuo tummanpunaiset kohdat kertovat vain hitaasti etenevästä liikenteestä - ei mistään blokeista.
Tuli testattua muutama vuosi sitten Moskovan kehätietä aamuruuhkan jälkeen ja se oli aivan totaalisen jumissa silloinkin. Ei jatkoon nämä sensaatiotwiittajat.
 
Muutamia hajatelmia vielä kerchin sillasta:

Jotkut horisivat jotain autonomisesta sukellusveneestä ja krimin rannoille huuhtoutuneesta "minisukellusveneestä", mutta ainoat kuvat mistään rantaan huuhtoutuneesta ovat kyllä
ihan vesijettivetoisesta nopeasta pintapaatista.
Toiset taas hörisevät, että kenties rekkaa seurattiin dronella, tahi vastaavalla vispilällä jostain tuntemattomasta syystä.
Ei jumalaare kaikkeen tarvita jotain vitun 3D-tulostettua hulikupperia, vaikka se TM:ää lukemalla siltä espoolaisesta insinörtistä välillä tuntuisikin.
Lukekaa nyt esim. Nakkiveneen jutska, ottakaa foliot pois päästä ja katsokaa niitä videoita iha ite.
En viitsi yleensä analysoida yksittäisien iskujen tekotapoja, mutta nyt oli sen verran korkean profiilin paukku ja hyvää kuvamateriaalia on saatavilla että analysoidaan nyt oikein kunnolla eikä mutuilla.


Katso liite: 68921

Huomioita ja välittömiä johtopäätöksiä autosillasta:
  1. Päässä josta kuva on otettu (nimeän: Pylväs 1) näkyy liikuntasauman kumiset eristeet. Tämä viittaa siihen että mereen pudonnut osio on ollut käytännössä irrallinen osiosta jonka päällä kuvaaja seisoo.
  2. Ensimmäinen kansiosio (nimeän: Väli 1) on pudonnut mereen, ja kohdassa näkyvillä olevat kaiteet ovat OK. Ei viittaa pintaräjähdykseen kohdassa Väli 1.
  3. Kohdassa Väli 1 selvinneen osion kaiteet ovat OK. Ei viittaa pintäräjähdykseen kohdassa Väli 1.
  4. Kohdassa Väli 1 selvinneen osion reunat kansitason alapuolella ovat OK. Ei viittaa räjähdykseen kansitason alapuolella kohdassa Väli 1.
  5. Seuraavan pylvään kohdalla (nimean: Pylväs 2) näkyy että sillan kansi on yhtenäinen eli liikuntasaumaa ei ole.
  6. Kohdassa Pylväs 2 tuhotun kannen kaiteet ovat OK. Ei viittaa pintaräjähdykseen kohdassa Pylväs 2.
  7. Kohdassa Pylväs 2 selvinneen kannen kaiteet ovat OK. Ei viittaa pintaräjähdykseen kohdassa Pylväs 2.
  8. Kohdassa Pylväs 2 kansi ei ole poikki vaan taipunut alaspäin molemmin puolin pylvästä. Tämä viittaaa siihen että Väli 1 ja seuraava kansiosuus (nimeän: Väli 2) ovat rakenteeltaan yhtenäiset.
  9. Kohdassa Pylväs 2 pylvään ja kannen väliset tukirakenteet ovat epäselvät. Ei voida päätellä ovatko ne tuhoutuneet vai ei.
  10. Kohdassa Pylväs 2 ei ole näkyvissä palojälkiä. Ei viittaa tulipalloon joka olisi vaikuttanut kansitason alapuolelle kohdassa Väli 2.
  11. Kohdassa Väli 2 selviytyneen kansiosion kaiteet ovat tuhoutuneet. Viittaa räjähdykseen joka on vaikuttanut kannen pintaan kohdassa Väli 2.
  12. Kohdassa Väli 2 tuhoutuneen kansiosion kaiteet ovat tuhoutuneet. Viittaa räjähdykseen joka on vaikuttanut kannen pintaan kohdassa Väli 2.
  13. Kohdassa Väli 2 selviytyneen kansiosion sivut ovat mustuneet. Viittaa tulipalloon joka on vaikuttanut kansitason alapuolelle kohdassa Väli 2.
  14. Kohdassa Väli 2 keveissä rakenteissa selvinneen osion alareunassa on epäselvää vahinkoa. Ei voida päätellä tarkkaan miten vahingoittuneet ne ovat, mutta vahinko ei ole yhtä ilmiselvää kuin kaiteissa. Vahingon määrä ei viittaa merkittävään räjähdysvaikutukseen kansitason alapuolelle kohdassa Väli 2.
  15. Seuraavan pylvään kohdalla (nimeän: Pylväs 3) näkyy että sillan kansi on haljennut, eikä liikuntasaumaa ole näkyvillä. Tämä viittaa siihen että Väli 2 ja seuraava kansiosio (nimeän: Väli 3) ovat yhtenäiset.
  16. Seuraavan pylvään kohdalla (nimeän: Pylväs 4) ei ole havaittavissa huomattavaa vahinkoa.
  17. Seuraavan kansiosion kohdalla (nimeän: Väli 4) kansiosio on taipunut alaspäin, kaiteet OK.
  18. Seuraavan pylvään kohdalla (nimeän: Pylväs 5) kansiosio on joko katkennut (jos rakenne on yhtenäinen) tai irronnut (jos kohdassa on liikuntasauma.) Kaiteet OK.
Yhteenveto tähän asti:
  • Pylväs 1 ja Väli 1 eivät olleet räjähdysvaikutuksen alaisia pinnassa eikä sen alapuolella. (Ei selviä räjähdys- tai palovahinkoja pinnassa eikä alapuolella.)
  • Pylväs 2 ei ollut räjädysvaikutuksen alainen pinnassa eikä sen alapuolella. (Ei selviä räjähdys- tai palovahinkoja pinnassa eikä alapuolella.)
  • Väli 2 oli räjähdysvaikutuksen alainen pinnassa. (Selvä räjähdysvaikutus pinnassa. Kaiteet tuhoutuneet sekä tuhoutuneella että selviytyneellä osuudella.)
  • Väli 2 ei todennäköisesti ollut räjähdysvaikutuksen alainen kansitason alapuolella. (Selvinneen välin sivurakenteet ovat pääosin ok.)
  • Väli 2 oli tulipallon vaikutuksen alainen kansitason alapuolella. (Selvinneen välin sivurakenteet mustuneet.)
  • Väli 3, Pylväs 3, Väli 4 eivät olleet räjähdysvaikutuksen alaisia, mutta Väli 4 on taipunut alaspäin kohdassa Pylväs 5.
Todennäköisin lopputulema autosillan osalta:

Kohdassa Väli 2 on todennäköisesti tapahtunut suuri pintaräjähdys jonka painevaikutus on keskittynyt tuhoutuneen kansiosion pintaan. Tämän seurauksena kaiteet sekä tuhoutuneen osion että selviytyneen osion kohdalta ovat tuhoutuneet. Räjähdyksen paine on painanut tuhoutuneen kansiosion alaspäin kohdassa Väli 2. Tämän seurauksena rähähdyksen palovaikutus on tummentanut selvityneen osion sivurakenteet kohdassa Väli 2. Välit 1, 2, 3, 4 ovat rakenteeltaan yhtenäiset. Välin 2 painuminen alaspäin on aiheuttanut liikkeen kansirakenteissa kohti rähähdyspistettä, jonka myötä Väli 1 on pudonnut mereen irrottuaan laajenemissaumasta kohdassa Pylväs 2, ja Väli 4 on taipunut alaspäin irrottuaan todennäköisestä laajenemissaumasta tai muusta heikosta kohdasta kohdassa Pylväs 5.

Kohdassa Väli 2 yhteen kansiosuuteen kohdistunut pintaräjähdys suurella painevaikutuksella viittaisi suureen määrään räjähdysainetta (tätä tukee huomattava tulipallo) kohdassa Väli 2, joka räjähti lähellä kannen pintaa. Tämä sulkee pois suuren räjähdekuorman kansiosuuden alla esim. veneessä, sukellusveneessä, tai veden alla. Tämä sulkee myös pois suuren räjähdekuorman yhdenkään pylvään alla (tod.näk. erikoisjoukkojen kohde). Tämä jättää ainoaksi todennäköiseksi selityksi ruuren pintaräjähdyksen kohdassa Väli 2 tuhoutuneen kansiosion päällä. GMLRS ei kanna riittävää räjähdekuormaa murtamaan kaksi kaistaa leveän osuuden kannen (vrt. M31-reiät, 23kg r-ainetta Hersonin sillassa) yhdellä osumalla. ATACMS ei tod.näk. myöskään kantaisi riittävää räjähdekuormaa (n. 70kg r-ainetta) katkaistakseen luotettavasti kaksikaistaisen teräsbetonisen siltaosion yhdellä osumalla (ei suoraa osumaa tukipalkkeihin vaan yksi niiden väliin.)

Tämä jättää todennäköisimmäksi selitykseksi suuren autopommin, eli nimenomaan sen rekan joka videolla näkyi. Tämä riittää selittämään nähtävissä olevat vahingot ml. säiliöjunan syttymisen satunnaisista kohdista ratasillalla. Selitys ei kuitenkaan ole vesitiivis sillä emme tiedä läheskään kaikkea tilanteesta. ATACMS-iskua tai vastaavan ballistisen käyttöä ei voi täysin sulkea pois, sillä vaikka tavanomainen taistelukärki sisältäisi n. 70kg r-ainetta, mikään ei estä käyttämästä vaihtoehtoista (ehkä tarkoitukseen modattua) kärkeä jonka r-aineen osuus on lähes 100% ohjuksen hyötykuormasta (221kg), joka vastaisi n. 500kg pommia joka tavanomaisesti voisi riittää yhden kaistaosuuden tuhoamiseen luotettavasti. Ukrainan käytössä olevia lennokkeja jotka kantaisivat satojen kilojen hyötykyorman ei myöskään ole tiedossa. Mahdollinen ohjus- tai lennokki-isku kuitenkin ontuu laajemmassa näkökulmassa, sillä olisi järkevämpää suorittaa useampi samanaikainen isku kohteeseen jos työkalu siihen löytyy. Tavoitteena olisi tällöin sekä auto- että rautatiesillan varma tuhoaminen. Yksittäinen räjähdys tukee hypoteesia autopommista. Säiliöjunan detaljit ovat myöskin kysymysmerkki. Kulkiko juna täydessä vauhdissa? Jos niin, sen olisi pitänyt pysähtyä paljon kauempana kuin räjähdyskohta autosillan pinnassa (suuri juna täydessä lastissa korkealla nopeudella vaatii pitkän jarrutusmatkan.) Kulkiko juna hitaasti? Emme tiedä, mutta ellei junaan kohdistunut erillistä iskua (ei viittauksia ohjusiskuun, syttyneet vaunut eivät ole lentäneet päreiksi) voimme vain olettaa että vauhti oli hidas ja hätäjarrutus lyhyt. Jos kyseessä oli synkronoitu isku esim. aikapommein tai kaukolaukaistuin räjähtein säiliöjunassa samaan aikaan kun autosillan kantta vastaan iskettiin, ei ole selvää miksi näiden pitäisi tapahtua samassa kohdassa, sillä vahingollisin osuus autosillan ja junasillan osalta ei välttämättä ole sama. Tämä viittaisi todennäkoisimmin siihen, että isku autosiltaa vastaan oli tarkoitus tapahtua siinä kohdassa missä juna sattui olemaan.

Oli miten oli, helvetin kova suoritus vapauttajilta suoraan barbaarien vyön alle. Osoittaa että heillä on kykyä iskeä haluttuun kohteeseen, oli ohjuksia tai ei, ja että barbaarien turvatoimet vuotavat kuin siivilä ja heidät on jälleen kerran nöyryytetty. Ainoa kovemman tason isku olisi iskeä suoraan Kremliin. Isku ei myöskään ollut totaalisen tuhoava eikä ilmiselvästi sotilaallinen isku, joten ukrainalaiset pakottavat putikan ja nuoleskelijoidensa jälleen selittämään tapahtuneen omaksi tyhmyydeksi ja kyvyttömyydeksi.

Moscovia delenda est.
 
Dudchanyn sillasta tuli viimeinkin hyvää Sentinel-2 kuvaa ja näyttäisi siltä, että tumma kohta on samassa kohtaa kuin Sentinel-1:lläkin.

Näyttää siltä että tosiaan silta on vaurioitunut jonkin verran, mutta en osaa kommentoida sen tarkemmin kuinka ylitsepääsemättömästi tuo on vaurioitettu - joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että ainakin yksi kaista sillasta on romahtanut.

Sillan kiertäminen maajussipolkuja pitkin vie noin 2.5km per suunta (4.5-5km yht) joten tuon kiertäminen ei ole niin kolossaalinen tehtävä että sitä varten ponttoonisilta tai lauttayhteys tarvittaisiin.
Katso liite: 68933

Myloven silta on pystyssä ja koskematon. Hyvä.
Katso liite: 68936
Noi molemmat on suurimmalta osin pengerteitä. Dudchanyssä on joku parin metrin ruosteinen siltarumpu, Mylovessa joku 20m pätkä siltaakin.
 
Intissä majuri selitti sillan räjäytyksen periaatetta, kun laitettiin häväreitä kiinni välitukeen. Hävärit laitettiin vinoon, että kun räjähdys tapahtuu, sillan kansi kohoaa ilmaan ja kun se tulee takaisin alas, rikkoo se toivottavasti myös heikentyneen välituen vinosti. Tällöin on vaikea käyttää välitukea siltakaluston apuna myöhemmin. Ymmärsin asian niin, että välitukea ei ole tarkoituskaan räjäyttää palasiksi häväreillä.
Jostain lukenut että sakut teki aikoinaan ison mokan siltoja tuhotessaan vetäytyessään. Räjäyttivät vain kannet poikki ja perässä seuraavien oli helppo korjata ne laittamalla kannet pioneerikalustolla (bailey tms).
 
Joillekin mobilisaatio on hyvää bisnestä. Demandi 70-kertaistunut.



Vaikuttaisi siltä, että ukrainan ilmoittamat ryssän menetykset korreloivat OSINT-dataa yllättävän hyvin 🤔
While it may be tempting to assume that 🇺🇦 field reports are on par with 🇷🇺 propaganda, they have actually become better over time and correlate pretty well with OSINT data in the last few weeks.
 
Noi molemmat on suurimmalta osin pengerteitä. Dudchanyssä on joku parin metrin ruosteinen siltarumpu, Mylovessa joku 20m pätkä siltaakin.
Jups. Nopeita korjata jos joku koettaa rikkoa.



Jollakin ollut aikaa rakentaa sanakirja propagandalle:
Brief Dictionary of Russian Newspeak:

▪️Aggression - forced self-defense
▪️Arrest - an invitation to an interview
▪️Refugees - neo-Nazis and drug addicts
▪️Unemployment - work holidays
▪️Bombing - demilitarization
▪️Combat - exercises
▪️Combat losses are fake
▪️War - special operation
▪️Explosion - cotton
▪️Invasion - demilitarization
▪️Default - Economic Restructuring
▪️Interrogation - interview
▪️Dictatorship - Democracy
▪️Occupation - liberation
▪️Retreat - regroup
▪️Fall - negative growth
▪️Torture - interview preparation
▪️Poverty - economic optimization
▪️Censorship - freedom of speech
▪️Economic sanctions - import substitution
▪️Fascism - denazification



Oho! Gray Zone aktivoitu 4:n päivän hiljaisuuden jälkeen.

Spekuloi Gerasimovin ja Shoigun erolla.

1665251188309.png
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top