Ukrainan konflikti/sota

Onko Puten ja Lukan suunnitelma provosoida Ukraina iskemään V-Venäjän puolelle ja näin vetää valkovenäläiset mukaan sotaan?
Eiköhän Valko-Venäjää hyödynnetä lähinnä LKP:n kautta värvättyjen kouluttamiseen. Venäjällä on astumassa uusi ikäluokka varusmiespalvelukseen ja resurssit ei riitä kouluttamaan heitä + reserviläisiä samaan aikaan.
 
Varmasti olisi. Suojattava alue vaan on melkoisen valtava, ja yhdellä Phalanxilla tai vastaavalla järjestelmällä ei kovin montaa neliökilometriä suojata.
Noiden käytöllä Venäjä pyrkii nyt nimenomaan Ukrainan energia-infran tuhoamiseen, eli tuhoamaan Ukrainan "sisältäpäin" ja pakottamaan rauhanneuvotteluihin.

Pirullinen Plan-B: kun ei hyökkäämisessä pärjätä, niin reserviläiset tukkimaan mahd. pitkään UA:n höökimiset ja Iranista niin paljon Ukrainan infran tuhoamiseen kelpaavaa kalustoa kuin valtion kassa sietää. Tulee karmea talvi Ukrainan kaupunkeihin, kun UA:n mukaa Venäjällä olisi noita satamäärin mällättäväksi.

EDIT. Wikipedia kertoo, että ehkä suunnistamiseen käyttää GPS:ää, eli amerikkalaista tekniikkaa..

HESA Shahed-136 on kertakäyttöinen, ennen laukaisua ennalta määritettyyn kohteeseen suunnattu ja räjähdekuormalla varustettu lennokki. Se lentää laukaisun jälkeen annettuihin koordinaatteihin, eikä siinä ole kamerajärjestelmää kuvan välittämiseksi. Lennokin on esitetty käyttävän paikannukseen gps-vastaanotinta, joka Iraniin kohdistettujen sanktioiden vuoksi olisi kaupallista laatua eikä alkujaan sotilaallista tasoa. Tästä syystä on esitetty, että gps-signaalin häiritseminen (elektronisen sodankäynninosana) voisi heikentää Shahed-136-lennokin kykyä löytää maaliinsa.
..
Toisaalta ainakin osan lennokeista on arvioitu sisältävän infrapunasensorin, jonka havaitsema lämpösignaali auttaisi räjähdelennokkia täsmentämään kohteeseen kaupallista gps-paikannusta paremmalla tarkkuudella. Mahdollisena on pidetty myös, että lennokki saattaisi hyödyntää Loran-navigointia tai sen muunnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä. Jostain luin, että Venäjällä olis vetämässä 5 000 dronen tilaus Iraniin.

Toivoa sopii, ettei Iranin tuotanto pysy kulutuksen perässä ja että Ukrainan IT:llä riittää rahkeet noiden torjumiseen.

Mistähän ryssä noita Shahedeja laukoo; HIMARSsien kantomatkan ulkopuolelta satavarmasti ja kun se ATACMS olisi eskalaatio..
Kauheasti on keskustelua miten dronet voitaisi torjua jne. Itselleni tuntuu jotenkin loogisimmalta, että tuo Iranin dronetuotanto vain jossain kohtaa lakkaa olemasta tai Iran ostetaan passiiviseksi ja lakkaa myymästä aseita, joita ryssä käyttää terrorismiin.
 
Niinpä. Jostain luin, että Venäjällä olis vetämässä 5 000 dronen tilaus Iraniin.

Toivoa sopii, ettei Iranin tuotanto pysy kulutuksen perässä ja että Ukrainan IT:llä riittää rahkeet noiden torjumiseen.

Mistähän ryssä noita Shahedeja laukoo; HIMARSsien kantomatkan ulkopuolelta satavarmasti ja kun se ATACMS olisi eskalaatio..
Onko tästä 5000 kpl mopodrone tilauksesta mitään aikamäärettä löytynyt, eli koska ajatollahit moisen satsin pystyisivät toimittamaan, jo 500kpl kuulostaa hurjalta.
 
Näin on. Kun katsoo karttaa, niin mittakaava on sama kuin pitäisi suojata Suomen itäraja, eteläraja ja kaupan päälle vielä länsiraja. On muuten isompi savotta, varsinkin kun nuo pikku päristimet ei oikein näy tutkissa. Isompi pulu antaa saman kokoisen tutkakaiun. Ihmetellä täytyy, miten loistavasti Kiovan puolustus on järjestetty ja miten paljon saavat noita perseensuristimia alas.
Kyllä sillä itseasiassa suojataan yllättävän monta neliökilometriä. Eli jos puoliympyrään pystytään ampumaan, ja esteetön ampuma-ala on koko kantamalle (mäen päällä tms.), on yhden systeemin suojaama alue kai jotain 40-50 neliökilometriä. Eli tavallaan aika tehokas suoja voitaisiin saada isompien kaupunkien ympärille jo viidellä - kuudella tykillä. Sektorit vaan pitää sitten määrittää niin, ettei suolata puolia kaupunginosista.
 
Ne Phalanxit vois asentaa kuorma-autolaveteille, niin olisivat helposti siirreltävissä. Myös tarvittaessa turvaan. Ohjelmoimalla varmaan pystyy tekemään turvalliset ampumasektorit melko helpostikin.
 
Mietinpä hyvinkin, ja sitä onko lauttoja myyty muualle sillan valmistuttua. Niiltähän poistuivat asiakkaat ja markkinat kuivui kokoon, joten olisi loogista, että osasta (toivottavasti mahdollisimman monesta) on hankkiuduttu eroon.
Eli Krimin huolto ja sitä kautta Hersonin alueen huolto olisi siksi peruuttamattoman vaikeaa.
Tosin, tarvittaessa muunkin tyyppisella kaupallisilla aluksilla voi tavaraa rahdata, joskin tehottomammin. Se on kuitenkin järjestettävissä, jos tarve vaatii.
Kun tietää, että Krimilla on noin 2.5 miljoonaa siviiliä, niin jo noiden huolto parilla lautalla, jotka vetää 40 pulla-uazia tai vastaavaa jakeluautoa, on hieman vaikeampi yhtälö. Jo ennen sillan rakennusta Krimillä ei ollut kunnollista konttisatamaa. Sillan valmistumisen jälkeen tuskin painetta rakentaa sellaista on ollut, kun muutoinkin Krimiin on pitänyt työntää 5 miljardia taalaa vuodessa sen pitämiseksi pystyssä. Käytännössä sillan hajottaminen tarkoittaa, että Krimin logistiikka pitää siirtää isolta osalta kulkemaan Etelä-Ukrainan kautta. Kun tietää, millaisen ukrainalaisten iskujen kohteena jo nyt rautatiet ovat samoin kuin maantiesillat, niin voi päätellä, että ei ole joulua luvassa Krimille tänä talvena. Jos jo jonkun 200 tuhannen sotilaan huoltaminen tökkii, niin tuota määrää pitää nokittaa ja laittaa Krimiltä 2.5 miljoonaa siviiliä kaupan päälle. Etelärannikolta tulee vielä lisää. Vaikka tuota miten kääntää, niin on sellainen megaluokan logistinen haaste tsaarilla pöydällään. Eikä tässä vielä kaikki, pitää oikein ihailla venäläisen järjenjuoksua, kun valloittajakansa suuressa viisaudessaan on varastanut ison osan maatalouskoneista ja kyvystä kasvattaa safkaa valloitetuilla alueilta.
 
Onko tästä 5000 kpl mopodrone tilauksesta mitään aikamäärettä löytynyt, eli koska ajatollahit moisen satsin pystyisivät toimittamaan, jo 500kpl kuulostaa hurjalta.

Samaa mieltä, toki olettaen ettei Iranilta löydy tuollaista määrää varastosta ja ovat ostaneet sen. Toisaalta olisiko Iran niin tyhmä että myisi varastosta sen sijaan että tuotannosta?

Minä en muista nähneeni huhua 5 000 kpl, mutta reilut 2 000 kpl olen kuullut, olikohan 2 400 vai 2 700?

Joka tapauksessa yksi määräävä tekijä tulee olemaan Iranin kyky valmistaa näitä, mikä on tuotantotahti? 100 kpl päivässä, viikossa, kuukaudessa? Valmistuksen jälkeen ne pitää kuljettaa Iranista Venäjälle, menevätkö lentorahtina vai kumipyörillä? Montako per kuljetus?

-

Hyvin mielenkiintoinen viesti tästä pudonneesta Su-34 koneesta:


Tämä on vähintään kymmenes sodan aikana pudonnut ei-taistelutehtäviin liittyvä menetys, tosin jos uskotaan tuota aikaisempaa lainausta, tämän voisi ehkä laskea taistelutehtäväksi?

 
LNG-kuljetusaluksia pyörii Espanjan tuntumassa, tuossa on kyse rajallisesta kapasiteetista ottaa vastaan meriteitse kuljetettua LNG-rahtia:

The region has had to find alternative supplies, including LNG, but the arrival of multiple cargoes of the superchilled fuel has exposed Europe's lack of "regasification" capacity, as plants that convert the seaborne fuel back to gas are operating at maximum limit.

LNGFuel OilGas4 minute readOctober 17, 202211:57 PM GMT+3Last Updated 3 min ago

Dozens of LNG-laden ships queue off Europe's coasts unable to unload​

By Marwa Rashad
and Belén Carreño

Illustration shows model of LNG tanker and a rising stock graph

Model of LNG tanker and a rising stock graph is seen in this illustration taken May 19, 2022. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

LONDON/MADRID, Oct 17 (Reuters) - Dozens of ships carrying liquefied natural gas (LNG) circling off the coasts of Spain unable to secure slots to unload have prompted grid operators for the country to warn they may have to suspend loading to deal with this "exceptional situation".

Europe is facing an energy supply squeeze as Russia has progressively cut gas flows after the West imposed sanctions in response to Russia's invasion of Ukraine in late February.

The region has had to find alternative supplies, including LNG, but the arrival of multiple cargoes of the superchilled fuel has exposed Europe's lack of "regasification" capacity, as plants that convert the seaborne fuel back to gas are operating at maximum limit.

If the backlog is not cleared soon those ships may start looking for alternative ports outside Europe to offload their cargo.

There are more than 35 LNG-laden vessels drifting off Spain and around the Mediterranean, with at least eight vessels anchored off the Bay of Cadiz alone, traders, analysts and sources at LNG terminals familiar with the situation said on Monday.

Spain is offering just six slots at its regasification terminals for cargoes this week, an industry source said, less than a fifth of the number of vessels queuing off its coasts. The country has six terminals in total.

In a statement issued late on Monday and entitled "declaration of exceptional operational situation", Spain's national gas grid operator Enagas said it may have to reject unloads of LNG due to overcapacity at its terminals.

It added that high occupation levels at the country's regasification plants was expected to remain at least until the first week of November.

There are also LNG vessels at anchor near other European countries which could mean dozens more are waiting, one source with knowledge of the situation said.

"Floating storage levels in LNG shipping is at all time high levels with slightly more than 2.5million tonnes tied up in floating storage," said Oystein Kalleklev, chief executive of shipowner FLEX LNG Management.

The shortage of regasification plants, or pipelines connecting countries that have those facilities to other European markets, means that the LNG floating offshore cannot be used. "We have seen a high number of cargoes waiting offshore in southern Spain or circling in the Med, as well as some cargoes waiting off the UK," said Alex Froley, LNG analyst at data intelligence firm ICIS.

The bottlenecks have been compounded by lower industrial demand as Europe's economy slows as well as lower-than-expected domestic consumption in Spain due to unseasonably warm weather.

ICIS's Froley said another reason for the congestion is that prices are expected to rise as winter approaches and heating demand increases, so some ships are waiting to sell their cargoes at a higher price that can offset the extra shipping costs incurred by sitting offshore.

Price of an LNG cargo delivered in late November or early December is around $2/mmBtu higher than current prices.

"This strategy partly works because some companies have flexibility in their shipping portfolios due to outages like the closure of the U.S. Freeport plant," Froley said.

He was referring to the second-largest U.S. exporter of LNG that halted operations in June after an explosion and fire.

"If more cargoes were being produced companies might not be able to leave their ships waiting around so long," he said.

Earlier on Monday, China halted LNG sales to foreign buyers to ensure its own supply, which market players say might push more vessels to head to Asia.

Spain has the biggest regasification capacity in the European Union, accounting for 33% of all LNG and 44% of LNG storage capacity.

This week, the leaders of France, Germany, Spain and Portugal are scheduled to meet to try to reach an agreement on the MidCat pipeline that could carry Spanish gas - and in the future hydrogen - to central Europe.

MidCat would create a third gas connection between France and Spain, which its main backers, Madrid, Lisbon and more recently Berlin, say would help Europe reduce its Russian gas reliance.


-

Tämän mukaan LNG:n hinta tullut alas rajusti elokuun lopun huipun jälkeen:


Ryssän kortit katsottu ja energia-ase osoittautui torsoksi sekin?
 
Viimeksi muokattu:
Noiden tutkaheijaste on olematon. Ukrainan leveys on noin tuhat kilometriä ja dronea tulee joka suunnasta. Eli pitäisi pystyä kattamaan ilmatorjunnalla jotain parisen tuhatta rintamalinjakilometriä. Ihan yhtä helppoa kuin venäläisellä jalkaväen alta sadantuhannen ukon laittaa tuhat rintamakilometria tiiviiksi.
Dronen torjuminen on helpointa tehtaalla. Jos huivittomat naiset sattuisivat häviämään nykyisen riitansa mullaheille, kuten odotettavaa on, ja sivistynyttä ratkaisua droonipulmaan ei saada, on kaivettava keinoja ja perusteluja historian lehdiltä: Iran on ollut jenkkiluokituksilla terroristivalio vuodesta 1984 ja 20 vuotta sitten se ylennettiin jo Pahan Akselin jäseneksi, joten keväällä 2003 koottu ”Halukkaiden liitto” voi käydä pyyhkimässä sen tehtaat maan tasalle Saudi-Arabiasta käsin. Ei tarvita YK:ta, kuten ei tarvittu viimeksikään. Prinssit sponssaavat varmasti mielellään. Samalla päreiksi Iranin ydinasehanke - niillähän on pitkälti ryssän ilmatorjunta. Sovitin hankkeelle jo tunnusmusiikinkin, se on mukaelma 1940-luvun hittibiisistä:

”Bomben! Bomben!
Bomben auf Persien!”

Jos tämä ei riitä ja droonihyökkäykset jatkuvat, on kaivettava syvemmältä historian lehdiltä Kiovan pelastamiseksi!

37AA6F29-EFF6-4CAA-B720-D8ED793CBD86.jpeg

(Ratkaisun viitekuva)

Kyllä nääs keinoja löytyy!
 
Back
Top