teknohippi
Ylipäällikkö
IT ohjuksen taistelulataus on tyypillisesti herätesytytteinen sirpalekärki. Lentokoneessa ja helikopterissa on sitten lämpölähteenä moottori joten ohjus hakeutuu siihen. Tuho perustuu moottorin herkkien komponenttien rikkoontumiseen, ei rungon katasrofaaliseen tuhoon. Tuossakin moottori sai jonkin pienemmän osuman, olisko ollut vaikka voiteluöljysäiliöön. Öljyvuodon takia palo leviää ja joko tulipalo tai öljyn loppuminen sitten saa moottorin/vaihdelaatikon hajoamaan niin että tehot häviää. Pilotti ei välttämättä tiedä ekan 10s aikaan muuta kuin että öljynpaineet alkaa hävitä ja lopussa lämmöt nousee tai jopa liekit näkyy ikkunasta.Mä olen tota ihmetellyt, kun välillä noi tosiaan lentää yllättävän pitkään ihan liekeissä, mutta sen näköisenä kuin niissä vielä joku olisi kontrollissa, ennen rysähdystä. Luulisi, että olisi kannattavaa ottaa se leija alas asap ja koittaa selvitä siitä. Vai onkohan niin, että pilotit ovat jo kanttuvei ja tuo lentää ihan itekseen noin nätisti ton viimeiset 10-20 sekkaa? Vähän niin kuin tuhotut tankitkaan eivät pysähdy vauhdista kuiin seinään vaan jatkavat vällillä sata metriäkin täysin ilmiliekeissä, jos lähtövauhtia oli riittävästi.
Sama se on tankin moottoritilan osumassakin, ajetaan niin pitkään kuin kulkee ja toivotaan että palo pysyy ulkopuolella.
Ukrainan sodan suurinta antia on varmasti erilaisten asevaikutusten vaurioanalyysit, tätä tietoa varmasti kerätään länsimaiden toimesta hanakasti. Toivottavasti jotain noista valuisi sitten yleisempäänkin tietoon. Tosin ainakin ryssänpaattien osalta tiedonpuute on ilmeinen ryssällä itsellään, paatin kuin paatin ensimmäinen reaktio tuntuu olevan uppoaminen jos jokin modernimpi taisteluase tekee tuttavuutta.