Ukrainan konflikti/sota

Tätä ollaan välillä palstalla ihmetelty, miksi Ukrainalla on länsiapuna paljon panssaroituja maastoautoja vs AFV/IFV. Kenties he ovat juuri niitä halunneet tai sitten niitä on ollut helpoiten saatavilla. Kuitenkin M113 kalustoa täytyy olla lähes loputtomasti lännessä. Harkovan vastahyökkäyksessä nämä hummeripartiot olivat ihan keskeisessä roolissa.
Tärkeintä on, että sotilailla on kyky liikkua ja ylläpitää liikkumiskykyä. Panssaroidut maastoautot ovat edullisia ja niitä on verrattain helppo ylläpitää ilman mittavaa huoltoverkostoa tai erityishuoltoajoneuvoja. Liikkumiskykyinen joukko mukautuu paljon tehokkaammin muuttuneisiin tilanteisiin kuin jalan kulkevat tai joiden vehkeet ovat jatkuvasti jumissa ja paskana (l. pienempi joukko pystyy hoitamaan paljon suuremman joukon hommat toimivan liikkumiskyvyn ansiosta).
 
Pohtinut sellaista, että vaunun mallilla ei välttämättä ole vanjan logiikalla hirveästi merkitystä. Epäilen nimittäin, että noista vaunutappioista vain pienen pieni osa on toisten T-sarjan vaunujen aikaansaannoksia ja ylivoimaisesti suurin osa on tuhottu tykistöllä ja pst-asein. Nykyaikaiset pst-aseet ja täsmäammukset ovat niin tehokkaita, että on miltei se ja sama, minkä mallin T-vaunun laitat niitä vastaan. Tästä syystä lukumäärä saattaa olla vanjan doktriinissa tälläkin kertaa laatua merkittävämpi kriteeri ja vaunuilla on tarkoitus ensisijaisesti kurmoottaa Ukrainalaisten jalkaväkeä ja toissijaisesti sitten kaikkea muuta. Jalkaväen kurmootukseen riittää paskempikin vaunu, jos puolustajalla ei satu just sillä sektorilla olemaan mitään modernia kalustoa vaunujen häätämiseen ja jos sattuu olemaan, se on sitten "До свидания Ирина".

Tuossa on perää ainakin osaksi, koska molemmat osapuolet ovat jo pitkään ampuneet vaunuilla epäsuoraa tulta mitä dronet sitten seuraavat ja ohjaavat. Tällöin vaunun omilla tähtäimillä yms. ei ole suuremmin väliä, kunhan saadaan suunnattua tykki pyydettyyn suuntaan ja on sopivat radiolaitteet, millä kuullaan tulenjohdon ohjaus.

Toisaalta jos tällä tyylillä yritetään hyökkäämistä niin se on melko hidasta: hakataan vastustajaa niin kauan kunnes asemat on jauhettu rikki, miehistö tapettu JA sen jälkeen voidaan edetä ja vallata alue. Jos pyritään iskemään läpimurtoon, silloin tällainen hidastelu ei toimine kovin hyvin. Pitää olla nopeaa liikettä ja voimaa (mikä tietysti avaa hyökkääjän torjuntatulelle, joten riskinsä tässä on), jolloin erityisesti tähtäimet ja tilannekuva ovat avainasemassa.

Minun mielikuva on se että Ukrainassa on nähty kohtuullisen vähän panssarivaunujen taisteluita tyyliin vaunu vastaan vaunu. Joku kommentaattori kirjoittikin että nämä ovat olleet harvinaisempia (ehkä sodan ensimmäiset viikot poislukien kun oli enemmän kohtaamistaisteluita). Ilmeisesti voimasuhteet ovat niin tasan että suurien riskien ottamista on pyritty välttämään (varsinkin Ukraina, jolla on määrällinen alivoima - tosin paikallinen ylivoima on tällöinkin mahdollinen), jolloin taktiikka menee tällaiseksi kaukaa roiskimiseksi. En moiti silti taktiikkaa: jos tämä ei toimisi, sitä tuskin käytettäisiin. Panssarivaunun tykki on iso ja voimakas joten miksi ei käyttäisi niitä tällä tyylillä, kun vaunut on jo ajettu rintamalle?

Toisaalta Venäjän sodanjohto ei varmasti ole tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen: suuri osa heidän parhaista ja moderneimmista vaunuista on menetetty joko tuhottuina tai kaapattuina. Korvaamiseen menee aikaa vuosia, ehkä jopa yli 10 vuotta. Varastovaunujen aktivointi puolestaan on iso kysymysmerkki: mikä määrä on mahdollista aktivoida, millä aikataululla ja mikä suorituskyky tällä saavutetaan. Kylmän sodan aikainen neuvostovaunu on käytännössä sokea pimeällä paitsi jos tohtii käyttää aktiivista infrapunalamppua, joka tietysti paljastaa vaunun pimeänäkölaitteille, eikä pimeänäkökyky ole lampun kanssakaan häävi. Lämpötähtäimiä ei käytännössä ollut ja ne mitä oli, olivat auttamattoman huonoja (T-80U ja T-80UK vaunuissa nähtiin ensimmäisiä Neuvostoliiton lämpötähtäimiä MUTTA ei joka vaunussa vaan pienessä osassa). Radiolaitteet ovat tietysti huonompia kuin modernit ja mietin myös, kuinka hyvin nämä kykenevät juttelemaan eri vaunutyyppien kesken.

Ei ole toivottava tilanne mutta kuten kirjoitat, määrässä on oma laatunsa. Vanha vaunu on myös varmasti parempi kuin ei vaunua ollenkaan.
 
Puolustuslinja on niin tolkuttoman pitkä, ettei se voi olla kovin hyvää tekoa suurelta matkalta. Pelkkä kaivanto ja harva miinoitus suurelta osalta matkaa. Tällä hetkellä pehmeä maaperä suojaa parhaiten hyökkääjältä.

Talven olosuhteet tulee vaikuttamaan paljon. Mikäli saadaan hyvä routa mutta vähän lunta niin Ukrainan runsaslukuinen hummeri-laivasto (USA antanut noin 1000 mielestäni) pystyy aika ketterästi liikkumaan maastossa ja hyödyntämään murtopaikkoja. Runsas lumi pitäisi maaston pehmeänä ja vaikeasti liikuttavana.

Tätä ollaan välillä palstalla ihmetelty, miksi Ukrainalla on länsiapuna paljon panssaroituja maastoautoja vs AFV/IFV. Kenties he ovat juuri niitä halunneet tai sitten niitä on ollut helpoiten saatavilla. Kuitenkin M113 kalustoa täytyy olla lähes loputtomasti lännessä. Harkovan vastahyökkäyksessä nämä hummeripartiot olivat ihan keskeisessä roolissa.

Ensi viikolla alkaa kylmä jakso Harkovan suunnalla, pakkasta ja aurinkoa viikko putkeen.

Ukraina on suurien etäisyyksien maa joten ehkä tosiaan pyöräajoneuvot ovat toivottuja moneen rooliin. Panssarointi ja maastoliikkuvuuskyky sekä yleinen iskukyky ovat tietysti paljon paksuja vaunuja heikommat, mutta joka roolissa ei kysytä näitä. Toimintasäde ja liikenopeus ovat tärkeitä myös, samoin luotisuoja ja miinasuojaus.

Ehkä tosiaan Ukraina on pyytänyt erityisesti tällaisia ajoneuvoja tai ehkä ne ovat helpoimmin saatavissa ja ottavat kiitollisina vastaan kaiken mitä tarjotaan?

Minun mielestä yksi suurimpia kysymysmerkkejä on tuon pitkän puolustuslinjan huoltaminen: miten saadaan ruoka, ammukset yms. toimitettua? Sinne on varmasti kerätty erilaisia pieniä varastoja mutta tieverkko on melko harva tuolla seudulla, joten pitääkö viedä pitkät matkat käsipelillä? Sodan aikana on nähty, mihin hyvin linnoitettu ja vahvalla pst-aseistuksella varustettu puolustaja kykenee (katsoo vaikka Donetskin suunnan ukrainalaisten puolustusasemia, ne ovat kestäneet kaiken mitä ryssä on heittänyt vastaan). Toisaalta nämä kartalle merkityt asemat ovat uutta tekoa, varmasti kiireellä ja hätäisesti. Pelkkä kaivanto, lohikäärmeen hampaat ja jonkinlainen miinoitus ei vielä riitä - ei ainakaan pitkäksi aikaa jos on osaava ja hyvin varustettu vastustaja.

Minun silmiin näiden kaivantojen teko kertoo ennenkaikkea kalustopulasta: miehiä on vaan ei koneita, joten kaivaudutaan ja yritetään pitää asemat. Voi toimia niin kauan kuin huolto pääsee perille, mutta Ukrainan tykistö on ollut monen mukaan erinomaista JA suuri arvoitus on se, millainen talvi saadaan. Ei pelkästään maan jäätymisen ja lumikerroksen paksuuden kannalta vaan myös pakkasen kovuuden ja pakkasjaksojen pituuden kannalta. Juoksuhautaa on paha puolustaa jos on nälkäkuoleman ja jäätymisen partaalla.
 
Nyt pitäisi ukrainaan saada hyvät talvivermeet ja huoltoon vehkeet jotta toiminta ja liike säilyy ryssää parempana. Tiedä vaikka kun lumet keväällä sulaa niin voi ryssä olla jo rajojen ulkopuolelle ajaettuna.

Nää lekan lämpöviitat voisi olla kovia tuolla.
 
Back
Top