M777 piti (joidenkin ennakkoarvioiden mukaan) olla liian tekninen, hankala ja herkkä toimiakseen hyvin ukrainalaisten käsissä, mutta niin siitä vain on tullut oikea syömähammas. Ei varmasti monikaan tykkiyksilö näe hallioloissa tehtävää huoltoa kuukausiin ja siellä ne paukkuu ja kranaatit iskee vanjojen sekaan. Olen aiemminkin tainnut todeta, että jo nyt on maailman kokeneimmat tykkimiehet ukrainalaisia. Venäläisillä on enemmän laukauksia ammuttuna, mutta ukrainalaisilla on kaiken maailman kalustolla ammuttuja laukauksia eniten ja laajin kirjo erilaisten tykkien sekä ampumatarvikkeiden ominaisuuksista tiedossa ml. uudet PGK ja Excalibur yms. älyammukset. Kaikista tykkimalleista on ammuttu jo tyyppiviat ja lastentaudit esille kun mennään putkien suhteen toista tai kolmatta yksilöä kuluttamaan.
Pystyvät antamaan arvokasta palautetta mitä noista voisi vielä kehittää, toki itse tykkiryhmien toiminnasta löytää kehitettävää jokainen, mutta se on helppo maalta neuvoa kun merellä tuulee.
Jos olisin ruotsalainen niin haluaisin Archerit tuonne välittömästi.
Ja samaa teknisyyden/monimutkaisuuden ongelmaa jauhetaan Abramsien tai muiden länsitankkien suhteen. Jos ne 30 Abramsilla näyttäis miten homma sujuu? Tarvis kouluttaa sellaiset 400 ukkoa, 160 vaunuille miehistöksi+varalle ja 240 huoltoon. Heti toinen erä perään.
Itse uskon, että ne on loppujen lopuksi Abramseja, ne ensimmäiset länsimaiset tst panssarivaunut jotka tuonne Ukrainaan toimitetaan (kesällä 2023). Jos enää niitä silloin tuolla tarvitaan. Sitä ennen menee ehkä ne Puolan PT-91:set, jos ei niitä jo tuolla ole. Kyllä ne Ukrainan sillat ne Abramsitkin kestää. Talvi ja kevät soditaan varmaan nykyisillä vaunuilla.
En usko että Leo 2:a tuolla nähdään, ainakaan tämän sodan aikana.
Viimeksi muokattu: