Ukrainan konflikti/sota

Viimeksi muokattu:
Veikkaan että eivät uskalla. Vietnamin aikoihin B-52:sia oli rakennettu jo 742kpl (https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress) kun taas Tu-160:sia on valmistettu kaikkiaan 36 kpl (https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160), joista läheskään kaikki ei varmasti ole lentokunnossa. Jenkeillä lisäksi oli jo Vietnamin sodan aikoihin myös muita strategisia pommareita huomattavia määriä, B-58:sia 116 kpl (https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-58_Hustler). Ei näillä köyhän miehen neukuilla yksinkertaisesti ole millä mällätä, eivät kestä menetyksiä.

Lisää tulee kuin liukuhihnalta... :LOL:

 
Just. Unkari ja Balkanin banaanitasavallat. Siinäpä olisikin hieno porukka kasassa.
Ukraina, Baltian maat ja Puola on ne hekumoitavat vastavoimana Moskovalle ja länsi-EUlle. Tšekki yms olis jees mukana kans. Unkari ja Belarus tulkoon kyytiin kun valta joskus vaihtuu. Balkanin maat nahistelkoon keskenään.

Beats Berlin, Bryssel and Paris every assraping time. Lontoo tukisi tätä itäistä alliansia.
 
Pahat kielet kertoili huhutasoisesti aikoinaan että tupolevilla olisi ollut muutama puolivalmis TU-160 runko. Voisi melkein olettaa että nämä kaksi "uutta" on oikeasti ihan samantasoisia kuin ne uudistetut. Viimeistelty vain parin vuosikymmenen varastoinnin jälkeen. Muinoin jossain hehkutettiin että koneen tuoannon työkaluista on nyt 80% uudistettu. Olisiko tässäkin kuten kaikissa muissakin ryssän "uusissa" aseissa se sama, eli ne loput 20% tulee länsimaista. Eli ne kaikki nykyaikaiset osuudet.

TU-160 moottorivalmistaja kuznetsow teki kiivaastii yhteistyötä Ranskan(Safran) ja Saksan(DLR) kanssa 2000 luvun alussa. NK-32 moottorista alkoi tuolloin tulla myös lupauksia uudistetusta NK-32M mallista. Kun nuo yhteistyöhankkeet kuivui niin samalla NK-32M alkoi hidastella.

Hyvä arvaus on TU-160M osalta se että uusia runkoja ei kyetä oikeasti tekemään ja jos pystyttiin niin jotkut osa piti teettää lännessä. Moottorien osalta NK-32 on se millä lennetään jostain kumman syystä. Olisko M-version tuotanto myöskin mahdotonta kun paremman suorityskyvn kriittiset turbiiniosat osataan tehdä vain lännessä. Suihkumoottorin periaatteet tunnetaan hyvin ja ainoa tapa nostaa hyötysuhdetta on keventää pyöriviä osia eli ottaa uusia metallurgisia asioita käyttöön. Mitäs tämän alan huippuyliopistoja olikaan idän-ihmemaassa..

Tu-160 fleetti on se mikä on ja täysin uusia ei ole tulossa. Päivityksetkin tulee pysähtymään osien puutteeseen. Joten, ei, näitä ei tulla näkemään Ukrainan taivaalla. Saattavat muutenkin pysyä sen 500-1000km päässä Ukrainan rajasta ihan hyvästä syystä.
 
Back
Top