Katselin tuossa Ukrainan tappioita Oryxin sivulta (kuvilla varmistetut) vs Wikipediassa ilmoitettuja kalustomääriä ennen sotaa. Todennäköisesti oli ajantuhlausta, mutta tässä muutama poiminta.
(Olisi mahtavaa jos joku tietäisi paremmin nuo määrät ennen sotaa)
BMP-1 tappioita 235 kpl, ennen sotaa 213-313 (armeija 213+, kaarti 100) tämä kusee varmasti sillä BMP2 on ilmoitettu wikissä 890+ kpl ennen sotaa, mutta kuvamateriaalin perusteella BMP-1 on yhä todella, todella paljon käytetympi ajoneuvo tappioista huolimatta, kuin BMP-2. Ja BMP2 on tuhottu vain 85 kpl, joka ei käy järkeen jos niitä olisi käytössä noin monta suhteessa BMP-1.
BTR-3 (ifv) tappioita 35 kpl, ennen sotaa 60-260 (60 kpl tulee lähteestä the military balance 2021 wikin mukaan. Ja 260 kpl kansalliskaartin kalusto wiki sivulta;tilattu tuo määrä 2015. Kun taas itse ajoneuvon sivuilla on puhetta 77 kpl)
BTR-4 (ifv) tappioita 67 kpl, ennen sotaa 67-200+ (67 kpl tulee lähteestä the military balance 2021 wikin mukaan ja 200+itse ajoneuvon wiki sivulta)
Kaiken kaikkiaan IFV osiosta voi minusta sanoa että Marder ja Bradley vaunut tulevat tarpeeseen olivat sotaa edeltävät vahvuudet mitä tahansa. Sillä nykyaikaisimmat IFV vaunut ovat kärsineet (minusta) raskaita tappioita (huom. tässä vain kuvilla vahvistetut, ken tietää mikä on totuus kuvien ulkopuolella)
Ja minusta BMP-1 on enemmänkin epä-ergonominen taistelukentän taksi kuin IFV nykypäivänä, (ei varmaan moni ole eri mieltä tästä) jonka voi korvata MRAP/M113 jne. kuten on varmasti tehty Ukrainassa.
Vedettävässä tykistössä on taas mielenkiintoista Oryxin sivulla se, että eniten vahvistettuja tappioita olisi tullut M777 kalustolle, (24 kpl, toimitettu noin 152 kpl) kuin mihinkää muuhun määrällisesti tai prosentuaalisesti, mutta tämä tuntuu äkkiseltään vääristymältä.
Tämä johtuu varmaan siitä, että ketään ei kiinnosta (Venäjän propagandassa) tuhotut D-30 tai D-20.
Telahaupitseissa on vahvistettuja tappioita suhteessa sotaa edeltävään määrään yllättävän vähän. 2S1 Gvozdika on kärsinyt eniten tappioita määrällisesti ja prosentuaalisesti olemassa olevaan määrään nähden, joka ei varmaan ketään yllätä. Mutta kakkosena prosentuaalisesti tuleekin Puolan Krab haupitsit (9 vahvistettua tappiota, 72 kpl toimitettu)
Panssarivaunuissa Ukrainalla oli ennen sotaa 720 kpl T- 64 (BV2017,BV,BM) näistä on vahvistettu tappioiksi 38,75 % (279 kpl) Orxys on myös listannut 34 kpl tuntemattomia tappioita, joista ei saa selvää mallista (KA-52 helikopterin panssarintorjuntaohjus kuvaa jne.) joten voi olla enemmänkin.
Toisena prosentuaalisesti tulee Ukrainan T-80. Vahvistettuja tappioita 39 kpl.
Ennen sotaa noin 130 kpl. (Toki Venäjältä on näitäkin saatu sotasaaliina.)
Tämä ei yllätä itseäni sillä T-80 käytti yksinoikeudella maahanlaskuprikaatit ja merijalkaväkiprikaatit.
Eli Puolan ja kumppaneiden T-72 ovat tulleet tarpeeseen (toimitettu/toimituksessa noin 382 kpl) ja lisäksi Ukraina on saanut valtavasti Venäjältä T-72 vaunuja "käyttöön".
Ja toki Ukrainalla oli omia T-72 jo valmiiksi.
MIG-29 hävittäjistä menettänyt 37,2 % (ellei uusia ole toimitettu salaa, tai vanhoja kunnostettu)
SU-27 hävittäjistä 26,9 %
Prosentit voi olla hieman kovempia molemmissa. Riippuu kuinka monta näitä oli ennen sotaa, laskin korkeammalla luvulla, mutta esim. täällä useasti jaettu Illia Ponomarenko antaa 2019 artikkelissa pienemmät käytössä olevat luvut kuin wiki.
SU-25, 42,8 %. Mutta näitä on tullut lisää.
SU-24 menettänyt 56,52 % - 92,8 % (13 pudotusta, 14-23 kpl ennen sotaa) Uskaltaisin väittää että näitä on toimitettu salaa lisää tai sitten sotaa edeltävä määrä heittää. Helvetin surullista sillä komea kone. Voisin vannoa että vähän aikaan sitten näin videota näistä mutta toisaalta viimeisinkin tappio on Joulukuulta...
Pahoittelut kirjoitusvirheistä ja mahdollisesti sekavasta kirjoitustyylistä. Tämä oli lähinnä oman mielenkiinnon johdosta kirjoitettu sillä ajatuksella, että joku sattuisi korjaamaan/täsmentämään tuota IFV osiota, jonka johdosta tähän suohon eksyin alunperin.