Tämä lämpötila-asia on oikeasti merkityksellinen ryssän logistiikalle, se kun kulkee Moskovasta itään vain junissa. Kuten ollaan tietoisia niin läntiseen talouteen liittymisen jälkeen ryssän oma laakerituotanto kävi hyvin kannattamattomaksi vanhan valmistustekniikan takia. Sen vuoksi ryssä valmistaa vain halpaa paskaa laakerien osalta ja esimerkiksi junan telien laakerit tekee SKF yhteistyötehtaassa ryssänmaalla. Tai, no teki, ei tee enää. Eikä tee ryssäkään koska kuulalaakerien kriittiset osat tuli SKF:än läntisiltä tehtailta.
Miten tämä liittyy pakkaseen? No siten että helpommin valmistettava liukulaakeri _ei toimi kovissa pakkasissa_. Syy tähän on äljyn tai rasvan voitelevuus. Likulaakerin käyttölämpötilan skaala on pieni ja riippuu puhtaasti käytetyn öljyn laadusta. -50 ja sitä alemmissa lämpötiloissa ei ole olemassa toimivaa likulaakeriöljyä. Moottorin kampiakseli on esimerkki liukulaakerista paikassa jossa on kova rasitus, mutta tuo paikka onkin lämpötilakontrolloitu ja painevoideltu. Kuulalaakerin voitelevuusvaatimus on pieni kun se on tehty oikeista materiaaleista, joten kovassa pakkasessa sekin kuluu mutta ei niin nopeasti että se estäisi liikennettä. Siperian -70°C on sellainen lämpötila että teräskin haurastuu joten kuulalaakerit on noin ainoita joilla saadaan edes jokin järkevä kestoikä. Mutta valitettavasti noita ei ryssä enää saa siinämäärissä että saisi kalustonsa korjattua. Kiina ei auta tässä, Kiinassa ei ole tarvetta rauttieteleille jotka toimii kovissa pakkasissa.
Joten jos ryssä vaihtaa paskoihin laakereihin vaunuissa, niin niilläpä ei sitten talvella ajella maan päästä päähän, välillä pitää vaihtaa rahti vaunusta toiseen.
Tilannetta ei helpota sekään että öljy ja kaasu pitää rahdata raiteilla itään kun Eurooppa ei osta. Onneksi se öljy jämähtää lastauslaitteisiin kun on pakkasta, ku ei noita ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön. Öljy on rahdattu putkissa Eurooppaan mutta ryssä ryssi tämän. Seossuhteet, lämmitykset yms on suunniteltu putkipumppaukseen, ei rautatierahtiin. Suhteet vaihtuu poraamalla reikiä uusiksi mutta tässäkin taitaa olla ryssää pakottelevaa ongelmaa. Samoin se putki toimii tietyillä virtaamilla, ettei nyt vain se putkikin hyhmettyisi etelän suntaan..
No annetaan 5D shakkimestarin säätää ongelmiensa kanssa eikä mennä sotkemaan tätä ryssintää tältäkään osaltaan.