Ukrainan konflikti/sota

Horlovkassa päivällä

OSCE
1iIvH+
 
Tuo Putinin ulostulo ja ehdotus raskaiden aseiden poistamisesta haiskahtaa pahasti.
Kaiken jälkeen kun lukee tuon uutisen.
Putin:
“I suggest that both parties - the Ukrainian military and Donbass, DPR and LPR (Donetsk and Lugansk People’s Republics, respectively) take urgent measures to stop shelling each other’s positions and pull out weapons of over 100 mm caliber,” the message says.

Vladimir Putin also said that Russia, along with OSCE, ready to organize control over pullout of heavy weaponry in Ukraine. Putin calls on Ukrainian military and militias to pull out weapons of over 100mm caliber to distance fixed in Minsk memorandum.

“We are ready to organize, jointly with the OSCE, control over the realization of these steps,” the document says.

Russian President Vladimir Putin has called on his Ukrainian counterpart Petro Poroshenko to spare no effort to settle the situation in Ukraine peacefully.

http://itar-tass.com/en/russia/771834

Putinin ulostulo on aivan looginen ja verrannollinen hänen aiempiin ulostuloihinsa vastaavankaltaisissa tilanteissa, tosiasiassa hänellä on kuitenkin se ketunhäntä kainalossa ja ulostulon perimmäinen tarkoitus on heikentää Ukrainan asevoimien operointikykyä ja epäsuoran tulen käyttömahdollisuutta - siinä sivulla voidaan näennäisesti uhrata separatistien vastaava mahdollisuus, josta kuitenkin livetään välittömästi tilanteen niin mahdollistaessa samalla kuitenkin ääneen vakuutellessa ETYJ:lle ettei meillä ole mitään tekemistä asian kanssa ja ettei Venäjä voi tehdä sopimuksia kolmansien osapuolien puolesta (tjsp).

Ikävä kyllä näissä tilanteissa käy lopulta siten, että separatistit ja siinä sivussa Venäjä hyötyvät ja he voivat jatkaa operointia alueella ja pala palalta nakertaa Ukrainan hallussa olevia alueita pienemmäksi, kuten on käynyt tämänkin "tulitauon" aikana. Kun vastaavasti Kiovassa tilanne on se, että he parhaansa mukaan pyrkivät noudattamaan sopimusta ja asettavat tietyllä tapaa toivonsa ETYJ:hin ja EU:hun, toivoen, että nämä tahot omalta osaltaan operoisivat sillä vakavuudella, jotta vastustajan tekemät rikokset toteennäytettäisi ja separatisteja ja Venäjää kohdeltaisi sen mukaisella tavalla. Ikävä kyllä minusta ETYJ ja siinä sivussa EU ovat osoittautuneet kohtuullisen sinisilmäisiksi ja tuntuu jopa siltä, että paikoin on olemassa kaksoisstandardit - Kiovalle omansa (tiukempi) ja separatisteille ynnä Venäjälle omansa.

vlad.
 
Kadyrovilaisiako, allahia jo toistellaan.

Kyllä, kadyrovilaisia.

Ja heidän johtaja Ramzan parhaan kaverinsa kanssa, Kadyrov jopa ilmoitti vamiutensa itse johtaa koko Itä-Ukrianaa, hänelle Putler maksaa terrorismista hyvin.
1k91L+
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä kyllä näissä tilanteissa käy lopulta siten, että separatistit ja siinä sivussa Venäjä hyötyvät ja he voivat jatkaa operointia alueella ja pala palalta nakertaa Ukrainan hallussa olevia alueita pienemmäksi, kuten on käynyt tämänkin "tulitauon" aikana. Kun vastaavasti Kiovassa tilanne on se, että he parhaansa mukaan pyrkivät noudattamaan sopimusta ja asettavat tietyllä tapaa toivonsa ETYJ:hin ja EU:hun, toivoen, että nämä tahot omalta osaltaan operoisivat sillä vakavuudella, jotta vastustajan tekemät rikokset toteennäytettäisi ja separatisteja ja Venäjää kohdeltaisi sen mukaisella tavalla. Ikävä kyllä minusta ETYJ ja siinä sivussa EU ovat osoittautuneet kohtuullisen sinisilmäisiksi ja tuntuu jopa siltä, että paikoin on olemassa kaksoisstandardit - Kiovalle omansa (tiukempi) ja separatisteille ynnä Venäjälle omansa.
Jos he (EU+sokea OSCE) tekevät näin, ne kirjoittavat oman tuomionsa: EU hajoa, terrorismi, korruptio, kaikkinäköinen rikollisuus, ja lopulta täällä ei ole ketään kun radikalisoituneet muslimit ja venäjänkieliset. Infrastruktuuri on valmis heille, mutta pikku hiljaa ne romuttavat sitäkin. Ökyrikkaat mafiosot hallitsevat kaikialla, demokratian kannattajat vankilassa ym ateistit ja älymystö. Koulutetut ja sivistyneet,jos ehtivat, muuttavat pois muualle, USAn tai E-Ameriikkaan, loput uudet isännät tappaa huumeisiin tai suoran, jos eivät suostuu tekemään työtä heille. Typerät, petolliset,rahan ahneet ja lyhytnäköiset päättäjät saavat mitä tilaavat. Ehkä palkkioksi jokin pikku palatsin runsaan turvattomuuden kerä.
 
Jos he (EU+sokea OSCE) tekevät näin, ne kirjoittavat oman tuomionsa: EU hajoa, terrorismi, korruptio, kaikkinäköinen rikollisuus, ja lopulta täällä ei ole ketään kun radikalisoituneet muslimit ja venäjänkieliset. Infrastruktuuri on valmis heille, mutta pikku hiljaa ne romuttavat sitäkin. Ökyrikkaat mafiosot hallitsevat kaikialla, demokratian kannattajat vankilassa ym ateistit ja älymystö. Koulutetut ja sivistyneet,jos ehtivat, muuttavat pois muualle, USAn tai E-Ameriikkaan, loput uudet isännät tappaa huumeisiin tai suoran, jos eivät suostuu tekemään työtä heille. Typerät, petolliset,rahan ahneet ja lyhytnäköiset päättäjät saavat mitä tilaavat. Ehkä palkkioksi jokin pikku palatsin runsaan turvattomuuden kerä.

En kuitenkaan usko, että EU suoranaisesti hajoaa - se voi jatkossakin langettaa lisää sanktioita Venäjää ja separatisteja kohtaan mutta samalla vaatien Ukrainalta tiettyä ehdottomuutta ja sopimusten noudattamista*, vaikka samalla tämä noudattaminen olennaisella tapaa vaikeuttaa Ukrainan toimia ja omien alueidensa puolustamista, koska vastapuoli sanktioista huolimatta jatkaa operointia entiseen malliin, (toki voi olla kuukauden parin paussi kiivaimmassa toiminnassa mutta silti kaikki tähtää siihen, että Ukraina menettää alueitaan - kuten nähtiin "tulitauon" aikana.) Olen seurannut "tulitauon" aikaisia tapahtumia herkeämättä ja esim. syyskuussa Donetskin alueella oli tasan yksi päivä jolloin ei esiintynyt taistelutoimintaa separatistien/venäläisten taholta - silti puhutaan/puhuttiin "tulitauosta".

Sen sijaan epäilen, että jatkossa EU:n rivit pyrkivät hajoamaan entistä enemmän ja entistä useampi maa haluaa ryhtyä toimimaan itselleen edullisella tapaa Venäjän kanssa - veikkaisin, että Unkarissa ja Ranskassa ei paljoa vaadita, että EU:n sanktiot ollaan valmiit heittämään romukoppaan. (Eikä Suomikaan saa puhtaita papereita). Tätä pidän suurena uhkana vaikka en uskokaan sen ajavan EU:ta hajoamisen partaalle mutta se olennaisella tapaa heikentää EU:n toimintamahdollisuuksia ja vastaavasti näin parantaa Moskovan operointimahdollisuuksia. Paljon myös riippuu Yhdysvaltojen roolista ja siitä kenestä tulee seuraava presidentti. Mutta EU:ta pidän heikkona lenkkinä ja siinä sivussa joutuu sitten Ukrainakin entistä ikävämpään välikäteen.

vlad.

*: Toki näin pitää tiettyyn rajaan saakka ollakin mutta samalla olisi syytä huomioida kokonaiskuva ja tunnustaa tosiasiat ja ymmärtää mitä sopimusten liiallinen noudattaminen voi merkitä vallitsevassa tilanteessa.
 
Tulitauot ja hiljaisemmat jaksot tainneet ajoittua pyhäpäiviin, jouluun ja uuteen vuoteen. Varastoja täydennetty ja ukkoo kierrätetty sekä erinäisiä muita vahvistuksia aikaansaatettu. Niin jæ sotasuunnitelmia vähän päivitetty.
 
Mutta miksi aseistettu porukka, jolle toimitetaan koko arsenaali aseita, panssariajokulkuneuvoja, tankkeja, tykistöjä, gradeja ja buratinoja Venäjältä, joiden joukossa on myös Venäjän armejan sotilaista, ja vaikka ketä, jotka tulittavat siviileja, ampuvat alas siviililentokoneita, ryöstämisestä, pahoinpitelemisestä, kiduttamisesta ja kidnappamisesta puhumatta, jotka näin täyttävät kaikki terrorismin tunnusmerkit, kutsutaan kapinnallisiksi?

Huolimatta Maanpuolustus.netin rinnakkaistodellisuustulkinnoista: kyllä suomalaiset ymmärtävät helvetin hyvin, että Venäjä on masinoinut tämän homman Ukrainassa. Ainakin minun tuntemani ihmiset, joiden kanssa tästä puhutaan, ymmärtävät satasella sen, että mistään spontaanista kapinasta Ukrainan fasismia vastaan ei ole kysymys. Vaan Venäjän masinoimasta operaatiosta, jossa nämä kapinaretaleet näyttelevät lopultakin statistin osaa.
 
Tästä viestistä juohtui mieleeni iri.org:n kysely Ukrainassa maaliskuussa 2014, kysely järjestetty koko Ukrainassa, joten tuolloiset lukemat antavat varsin hyvän kuvan siitä millaiset kansan toiveet tai ajatukset tuolloin olivat. (Paljon mahdollista, että seuraava linkki on jo aiemmin linkitetty tänne, mutta laitetaan nyt kaikeksi varmuudeksi).

International Republican Institute: Public Opinion Survey Residents of Ukraine.

http://www.iri.org/sites/default/files/2014 April 5 IRI Public Opinion Survey of Ukraine, March 14-26, 2014.pdf

Jatkunut kriisi ja sotatoimet ovat varmasti hiukan muuttaneet asetelmia, mutta edelleen olisin valmis taipumaan sille kantille, että valtaosa väestä myös idässä eläisi mielummin tavalla tai toisella yhtenäisessä Ukrainassa DNR:n sijaan - en siis usko, että kansantasavaltojen todellinen kannatus on lähellekään sitä luokkaa mitä julkisuudessa separatistit ovat esittäneet.

vlad.

Ei varmasti ole. Mutta kun äänestysoikeus jaetaan kivääreillä, niin tulos on mikä on. Kivääritön heppu ei ole "oikeustoimikelpoinen" noissa oloissa. Näin se vaan menee.
 
Yksi asia, joka Ukrainan pitäisi tehdä:

sen pitäisi tavoilla jos toisilla kyetä masinoimaan eurooppalaiset ja amerikkalaiset kansalaisjärjestöt toimimaan Ukrainassa. Paikalle asemoituneet läntiset kansalaisjärjestöt saattaisivat olla hyvä keino pitää Asiaa framilla ja nämä voivat tunnetusti halutessaan painostaa kotimaansa päätöksentekijöitä. Nämä samat tekijät voivat myös auttaa tervehdyttämään Ukrainan moraalista kulttuuria koskien päätöksentekoa, palveluiden saatavuutta jne. Tarpeeksi laaja kansalaistoiminta loisi myös turvallisuuspoliittisen tekijän suhteessa Venäjään.

Tällä voisi olla jopa suurempi merkitys kuin jollain etyj:n kestittämisellä Kiovassa.
 
Kolme kuukautta ovat kapinalliset saaneet suorittaa häiritsemisammuntaa, tehdä pieniä hyökkäyksiä ja nurkanvaltauksia Euroopan median miettiessä vain ISIS-terrorismia.

Nyt Putin julistaa, että Porosenko on torjunut hänen rauhantarjouksensa ja Morgherini ilmoittaa, että Eurooppa haluaa lähentyä Venäjää.

Mielenkiinnolla seuraan.
 
Kolme kuukautta ovat kapinalliset saaneet suorittaa häiritsemisammuntaa, tehdä pieniä hyökkäyksiä ja nurkanvaltauksia Euroopan median miettiessä vain ISIS-terrorismia.

Nyt Putin julistaa, että Porosenko on torjunut hänen rauhantarjouksensa ja Morgherini ilmoittaa, että Eurooppa haluaa lähentyä Venäjää.

Mielenkiinnolla seuraan.

Onko realismia väittää, että Ukrainan ulkopoliittisen liikkumavaran rajat on jo näkyvillä? Etsitäänkö tässä Ukrainan pään ylitse kulminaatiota kehitykselle?

Eläköön eurooppalaiset kaverit.
 
Yksi asia, joka Ukrainan pitäisi tehdä:

sen pitäisi tavoilla jos toisilla kyetä masinoimaan eurooppalaiset ja amerikkalaiset kansalaisjärjestöt toimimaan Ukrainassa. Paikalle asemoituneet läntiset kansalaisjärjestöt saattaisivat olla hyvä keino pitää Asiaa framilla ja nämä voivat tunnetusti halutessaan painostaa kotimaansa päätöksentekijöitä. Nämä samat tekijät voivat myös auttaa tervehdyttämään Ukrainan moraalista kulttuuria koskien päätöksentekoa, palveluiden saatavuutta jne. Tarpeeksi laaja kansalaistoiminta loisi myös turvallisuuspoliittisen tekijän suhteessa Venäjään.

Tällä voisi olla jopa suurempi merkitys kuin jollain etyj:n kestittämisellä Kiovassa.

Nykyisessä suossa ollaan juurikin näiden "läntisten kansalaisjärjestöjen" käyttämisen ansiosta. Niistä muutama prosentti on oikeita kansalaisjärjestöjä ja loput länsimaiden ulkopolitiikan jatke. Venäläiset harrastivat aikanaan ihan samaa rahoittamalla esimerkiksi rauhanliikkeitä ja kulttuurijärjestöjä länsimaissa, joten he kyllä tuntevat konseptin.

Wikin jutusta liittyen Yhdysvaltojen rahoittamiin "kansalaisjärjestöihin" Ukrainassa:

The current events in Ukraine are interesting when considered against the background of work done by the National Endowment for Democracy in the Ukraine. In their 2012 report,[24] NED indicated that it spent US$3,381,824 (from the US federal budget) on the following programs in the Ukraine:
  • ANGO Resource Center: $30,086
  • Association of Ukrainian Law Enforcement Monitors: $44,900
  • Bakhchisarai Center of Regional Development "Top-Kaya: $15,526
  • Bukovyna Partnership Agency: $48,295
  • Center for International Private Enterprise: $359,945
  • Center for Political Studies and Analysis: $27,940
  • Center for Progressive Young People “Apelsin”: $25,000
  • Center for Research on Social Perspectives in the Donbas: $39,776
  • Center for the Study of Social Processes and Humanitarian Issues: $30,060
  • Center UA: $26,920
  • Cherkasy Committee Voters of Ukraine: $34,993
  • Chernihiv Youth Educational Center "Initiative": $27,930
  • Chernivtsi Committee of Voters of Ukraine: $29,920
  • "Civic Space" Information and Analytical Center: $31,535
  • Civil Initiative Support Center: $48,486
  • Democratic Initiatives Foundation: $73,464
  • Dniprovsky Center for Social Research: $25,000
  • Dniprovsky Center for Social Research: $25,000 (SIC from NED website)
  • Donetsk Press Club: $39,810
  • Donetsk Committee of Voters of Ukraine: $52,930
  • East European Democratic Center: $78,969
  • East European Democratic Center: $41,584
  • Foundation for Promotion of Civil Activity: $27,130
  • Garage Gang Collective: $37,637
  • Human Rights Training Center: $19,370
  • Independent Association of Broadcasters: $39,271
  • Independent Center of Political Researchers and Journalists: $33,611
  • Institute for Euro-Atlantic Cooperation: $48,120
  • Institute of Mass Information: $34,470
  • Institute of Political Education: $47,994
  • Institute of the Republic: $29,990
  • International Republican Institute: $250,000
  • International Republican Institute: $35,000
  • International Republican Institute: $95,000
  • Journal Ji Analytical Center: $34,981
  • Kharkiv Human Rights Protection Group: $47,200
  • Kherson Association of Journalists "South": $31,675
  • Kherson Association of Journalists "South": $39,578
  • Kherson Committee of Voters of Ukraine: $40,890
  • Krytyka Journal: $47,000
  • Luhansk Business Club "European Choice": $32,000
  • Lutsk Center for Political Analysis and Electoral Consulting: $26,523
  • "Moloda Cherkaschyna" Coalition of Cherkassy Youth NGOs: $31,855
  • National Democratic Institute for International Affairs: $345,000
  • Odesa Committee of Voters of Ukraine : $41,851
  • Our House - Svatovschina: $21,945
  • Policy Association for an Open Society: $39,934
  • Polissya Foundation for International and Regional Research: $25,000
  • "Postup" Human Rights Center: $24,030
  • Razumkov Center for Economic and Political Research: $39,990
  • School for Policy Analysis of the Kyiv-Mohyla Academy: $52,750
  • Smoloskyp: $36,294
  • Spilnyi Prostir Association: $50,000
  • Sumy Regional Committee of Youth Organizations: $56,260
  • Sumy Regional Organization "Bureau of Political Analysis": $31,293
  • "Tamarisk" Center for Support of Civic and Cultural Initiatives: $30,890
  • Telekritika" $69,800
  • Ukrainian Catholic University: $35,000
  • Ukrainian Center for Independent Political Research: $56,950
  • Ukrainian Helsinki Human Rights Union: $47,994
  • Ukrainian Youth Association of Ukraine: $42,900
  • Vinnitsa Youth Organization "Nashe Podillya": $52,046
  • Volyn Resource Center: $16,170
  • Youth Alternative: $42,143

http://en.wikipedia.org/wiki/National_Endowment_for_Democracy

Ehkäpä tuokin on tuubaa, mutta suuntaa se antanee. Tuo on lisäksi vain yhden toimijan rahoittama järjestörypäs. Toimijoita on useampi. Olennaista on se, ettei tämä kansalaisjärjestöillä puuhaaminen mene venäläisiin täydestä, vaan he näkevät sen yhdeksi sodankäynnin muodoksi muiden joukossa. Ja kuten sodassa aina, hekin vastaavat omalta kannaltaan parhaalla mahdollisella menetelmällä. Ukrainassa menetelmäksi valikoitui separatismin savuverhon suojissa totetutettu sotilaallinen painostus ja horjuttaminen.

Suomen osalta vastaava uhka tulisi tunnistaa. Myös Suomessa toimii "kansalaisjärjestöjä", jotka todellisuudessa ovat Yhdysvaltojen ulkopolitiikan työrukkanen. Näiden järjestöjen toimintaan osallistuvien suomalaisten poliitikkojen, toimittajien, virkamiesten ja liike-elämän edustajien roolia pitäisi vakavasti pohtia. Kenen asiaa he ajavat?
 
Venäläistenkin "kansalaisjärjestöjä" putkahtelee Suomeen ja muuallekin. En silti pitäisi ryssä- ja länsimaisia sellaisia ihan samankaltaisina toimintamalleiltaan ja motiiveiltaan.

Minun puolestani esim. tänne Suomeen saavat tuoda niin paljon ulkopolitiikkaansa kuin haluavat, kunhan vain tekevät sen muilla keinoin kuin venäläiset. En oikein ymmärrä, mikä ongelma siinä on?

edit. Venäläiset ehkä nyt tuppaavat näkemään kaiken vähänkin erimielisen automaattisesti natsismina ja sodankäynnin muotona, mutta minkä sille voi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmasti ole. Mutta kun äänestysoikeus jaetaan kivääreillä, niin tulos on mikä on. Kivääritön heppu ei ole "oikeustoimikelpoinen" noissa oloissa. Näin se vaan menee.

Kyllä, olet oikeassa!

Tähän kun vielä lisätään se, että käytännössä lähes kaikki Ukrainan hallintoa kannattavat jäivät äänestyspäivinä kotiin ja kun vaalit olivat muutenkin kaikkea muuta kuin rehelliset niin tuloksesta saadaan haluttu. DNR:n kannatus oli huikaiseva - aivan kuten Neuvostoliiton aikoina vaalien tulokset kuvastivat kansan tuntoja! *grin*

Kannattaa myös huomioida se, että äänestyspäätökseen paikalle saapuneiden kohdalla vaikutti varmasti ne rynnäkkökiväärein aseistautuneet valvojat sekä se, että monin paikkakunnin äänestämään tulleille jaettiin ruokaa kassillinen (paikkakunnasta riippuen se piti sisällään perunoita, leipää, kaalia, mahdollisesti säilykkeitä tms. elintarvikkeita).

"Kivääritön heppu ei ole oikeustoimikelpoinen" on oivallisesti todettu - sen näkee arjessa esim. juuri Donetskissa jossa separatistien mielivaltaan ei oikeus puutu - ei voi eikä edes halua. No käytännössä se on nyt separatisteille lojaalein henkilöin miehitetty, (joskaan ei se Janukovitshinkaan aikakaudella oikeudenmukainen ollut vaan hyvin räikeästi korruptoitunut).

vlad.
 
Ehkäpä tuokin on tuubaa, mutta suuntaa se antanee. Tuo on lisäksi vain yhden toimijan rahoittama järjestörypäs. Toimijoita on useampi. Olennaista on se, ettei tämä kansalaisjärjestöillä puuhaaminen mene venäläisiin täydestä, vaan he näkevät sen yhdeksi sodankäynnin muodoksi muiden joukossa. Ja kuten sodassa aina, hekin vastaavat omalta kannaltaan parhaalla mahdollisella menetelmällä. Ukrainassa menetelmäksi valikoitui separatismin savuverhon suojissa totetutettu sotilaallinen painostus ja horjuttaminen.

Niin, se on aivan varma, että venäläinen Kreml-johtoinen media leimaisi Ukrainassa toimivat ulkomaalaiset kansalaisjärjestöt "ulkomaalaisiksi agenteiksi" samalla tavalla kuin käytännössä kaikki Venäjällä toimivat kansalaisjärjestöt joilla on siteitä ulkomaisiin rahoittajiin tai yhteistyökumppaneihin on leimattu. Mutta toisaalta läntisen median ja lännen kannalta (ajattelutapa ja luottamuksen lisääminen) ulkomaalaisten kansalaisjärjestöjen toiminta Ukrainassa saattaisi olla kokonaisuudessa positiivista ja luoda lisää ymmärrystä kriisiin ja sotaan. Eli en siis täysin sulkisi pois kansalaisjärjestöjen aktivoitumista ja toimintaa mutta vaaransa siinä on ja se voi kääntyä osaa järjestöjä vastaan Moskovan suunnalla - leimaus voi olla "yhteistyö fasistisen hallinnon kanssa".

vlad.
 
Kansalaisjärjestötoiminta tervehdyttää Ukrainaa, sanokaa sanoneen. Tiettyjen läntisten mallien uittaminen Ukrainaan hyödyttää ukrainalaisia pitkällä aikavälillä. Tähän minä uskon. Kansalaisjärjestöt saattavat pystyä jopa parempaan kuin poliitikot. Ei tässä kohtaa kannata miettiä Moskovan reaktioita kansalaisjärjestöihin, Moskova on näyttänyt oman karvansa jo kyllin selvästi, ei ole paljon menetettävää siinä mielessä.
 
Back
Top