Ukrainan konflikti/sota

Minusta tuo Abramsien uutisointi on ollut täyttä maskirovkaa, jenkit ei varmasti toimita pienempää määrää kuin Euroopan maat yhteensä ja aikataulu on ollut täyttä kusetusta alusta saakka. Kun maa Ukrainassa kantaa kunnolla niin aroa pitkin painaa toistasataa Abramsia ja alun neljättä sataa Bradleytä.

UK toimittamat DU ammukset sen sijaan on positiivinen yllätys.
Tuo DU ammusten paljastuminen perustuu siihen että parlamentin tietyistä päätöksistä saa kysyä ja on pakko vastata. Enemmän tuo sitten kertoo siitä että toimitettavalle aseistukselle ei oikeasti ole mitään teknologiarajoituksia. Ainoa oikea rajoitus tuntuu olevan koulutus, eli sitä mukaa kun Ukrainalaisia tulee koulutusputkesta ulos niin tulee myös kalustoa. Ihan sama oliko se nyt Nlaw vai F16. Nlaw opitaan päivissä, modernin hävittäjän käyttöönotto tukitoimintoineen vuosia.
 
Eli miljaardilla saatas ehkä 250 - 300 tuhatta laakia. Onko tuo hyökkäyssotaan paljon vai vähän?
Kaikki videot mitä täälläkin näkyy viittaisi kyllä ankaraan ammusten säästökuuriin?
En muista yhtäkään kunnollisen keskityksen näköistä nähneeni.
Riippuu tietysti paljon hyökkäyksen laajuudesta, mutta määrä ei ole valtava jos verrataan koviin tykistösotiin. Esim. Irak käytti parhaimmillaan noin miljoona laakia päivässä vuoden 1986 Basran suunnan taisteluissa. (Cordesman/Wagner: The lessons of modern war volume II)
 
No sattumoisin olen tuotantotalouden DI ja muunmuassa suunnitellut useampia tehtaita.

Nyt se kirja käteen... Ylläolevassa ei ole juuri mikään asia ymmärretty oikein.
No mun kirjoissa se on mennyt näin:
Jos ammustuotannon ennestään tehokkaalla tasolla olevan tuottavuuden (min, h / kpl) saisi puolitettua (tai edes merkittävästi laskemaan) tuplaamalla tuotantomäärän se edellyttäisi kasvavaa rajatuottavuutta, mistä ainakaan minun kirjoissani ei ole havaintoja?
Jos paperitehtaan rainan vauhti nostetaan tuplaksi, se nostaa tuottavuuden (min h / t) kaksinkertaiseksi, koska se skaalautuu.

kirjallisuusvinkki kasvavasta rajatuottavuudesta?
 
Tässä oli joitakin viikkoa sitten keskustelua näistä "muistoraudoista", tilasin kokeeksi kaksi kappaletta. Otti aikansa ja kyllä eilen tuli ilmoitus että paikallisessa postissa on kirjattu kirje noudettavana.
En ota kantaa siihen onko nämä autenttisesti aitoa neuvostopanssariterästä. Elän oletuksessa että on, ei ole syytä olla negatiivinen tässä asiassa.
 

Liitteet

  • 1679407794535.png
    1679407794535.png
    1.4 MB · Luettu: 150
  • 1679407815027.png
    1679407815027.png
    1.2 MB · Luettu: 151
Suomalainen valtionyhtiö jatkaa kaasun ostamista Venäjältä - myös oligarkki Timtšenko hyötyy

Gasum jatkaa venäläisen kaasun toimittamista huolimatta Venäjän federaation aloittamasta täysimittaisesta sodasta Ukrainassa. Gasum perustelee päätöstään pitkäaikaisella sopimuksella, joka joka tapauksessa velvoittaa suomalaiset maksamaan kaasusta.
YLEn sivulta.
😡😡😡
Tuo on hirveä uutinen. Eli Pitten kaveri ja lompakko hieroo käsiaan ylimielisyydestä. Sopimus maan kanssa joka soti pitää mitätöidä heti. Paskat tälläisestä sopimuslaista, kun osapuoli tekee rikosta ihmisyyttä vastaan. Ai että Timtchenkolle ei voida mitään..🤮Al Caponea ei voitu asettaa syytteeseen kaikista rikoksista pitkään, kunnes löydetty pienen langan, jäi verotuksen kikkailusta.
Timtchenkosta voi löytää vaikka mitä! Kunhan on halua.
 
No mun kirjoissa se on mennyt näin:
Jos ammustuotannon ennestään tehokkaalla tasolla olevan tuottavuuden (min, h / kpl) saisi puolitettua (tai edes merkittävästi laskemaan) tuplaamalla tuotantomäärän se edellyttäisi kasvavaa rajatuottavuutta, mistä ainakaan minun kirjoissani ei ole havaintoja?
Jos paperitehtaan rainan vauhti nostetaan tuplaksi, se nostaa tuottavuuden (min h / t) kaksinkertaiseksi, koska se skaalautuu.
OT:
Paperikone ei ole hyvä esimerkki, koska tuotteen "laatu" määräytyy nopeudesta. Paperikone on myös suunniteltu tiettyyn nopeuteen ja paperilaatuun parhaimmin sopivaksi. Jotain säätöä voidaan tehdä, mutta nopeutta voi säätää mieluummin alaspäin kuin ylöspäin. Tämä pätee monelta osin myös ammustuotannon linjoihin. Metallien käsittelynopeudelle on fyysiset rajat, sorvin nopeuden nosto ei palkitse lisääntyneellä tuotolla vaan tulee sutta ja sekundaa ja koneet hajoavat käytössä. Merkittävään tuotannon nostoon tarvitaan uusi linja vanhan rinnalle ja molemmille 24/7 työvuorot, pois lukien linjan vaatimat huoltoajat.
Mutta se paperikoneista, takaisin sotaan.
 
Suomalainen valtionyhtiö jatkaa kaasun ostamista Venäjältä - myös oligarkki Timtšenko hyötyy

Gasum jatkaa venäläisen kaasun toimittamista huolimatta Venäjän federaation aloittamasta täysimittaisesta sodasta Ukrainassa. Gasum perustelee päätöstään pitkäaikaisella sopimuksella, joka joka tapauksessa velvoittaa suomalaiset maksamaan kaasusta.
YLEn sivulta.
😡😡😡
Tuo on hirveä uutinen. Eli Pitten kaveri ja lompakko hieroo käsiaan ylimielisyydestä. Sopimus maan kanssa joka soti pitää mitätöidä heti. Paskat tälläisestä sopimuslaista, kun osapuoli tekee rikosta ihmisyyttä vastaan. Ai että Timtchenkolle ei voida mitään..🤮Al Caponea ei voitu asettaa syytteeseen kaikista rikoksista pitkään, kunnes löydetty pienen langan, jäi verotuksen kikkailusta.
Timtchenkosta voi löytää vaikka mitä! Kunhan on halua.

Tätä on tälläkin palstalla kiroiltu aiemmin.
 
Tässä oli joitakin viikkoa sitten keskustelua näistä "muistoraudoista", tilasin kokeeksi kaksi kappaletta. Otti aikansa ja kyllä eilen tuli ilmoitus että paikallisessa postissa on kirjattu kirje noudettavana.
En ota kantaa siihen onko nämä autenttisesti aitoa neuvostopanssariterästä. Elän oletuksessa että on, ei ole syytä olla negatiivinen tässä asiassa.
Minulle tuli myös eilen pala T-72 vaunusta numero 583. Tai ainakin haluan uskoa, että se on oikeasti neukkuvaunusta. Pakkauksessa on myös qr-koodi jota kautta pääsee katsomaan kuvia tästä tuhotusta vaunusta ja kommentoimaan muiden samasta vaunusta teräspaloja ostaneiden kanssa :)
 
Minulle tuli myös eilen pala T-72 vaunusta numero 583. Tai ainakin haluan uskoa, että se on oikeasti neukkuvaunusta. Pakkauksessa on myös qr-koodi jota kautta pääsee katsomaan kuvia tästä tuhotusta vaunusta ja kommentoimaan muiden samasta vaunusta teräspaloja ostaneiden kanssa :)
Minä tilasin 28.2. Ei ole vielä näkynyt...😔
 
Todennäköisesti Puola lähettää vain ei NATO-päivitettyjä koneita. Merkitys on takuulla tärkeä, mutta paha mennä arvoimaan kenenkään mitään muuta, sillä mehän emme tiedä Ukrainan ilmavoimien kärsimiä menetyksiä kuluneelta vuodelta ja sen nykyistä kokoa.

DW:llä hyvä juttu aiheesta:


Poland has 22 MiG-29A and 6 MiG-29UB in service, but as Duda noted, not all of them are actively being flown. Half of that fleet (the non ex-German aircraft) were equipped with modern avionics and were refurbished and overhauled in 2013-2014 with service life of their airframe extended to 40 years or 4,000 flight hours and the addition of IFF Mark XIIA mod 5 systems. And it is believed modernized MiG-29s will not be transferred to Ukraine.

Eli Puolalta kymmenkunta ja Slovakialta saman verran. Tässä sodan vaiheessa pitäisin noita vahvasti höökimisaseina, jolla olisi kokonaisuutena melkoinen painoarvo juuri etelän satoja kilometrejä leveällä rintamalla Hersonista Mariupoliin, jos Ukraina onnistuu tuhoamaan venäläisten käyttämiä lentokenttiä tai jopa koneita Krimillä, jonne ne on siirretty turvaan HIMARSseilta.

BTW. autenttinen kaksipaikkainen Neuvosto-Mig 29 näyttää olevan/olleen myynnissä Jenkkilässä:

Ehkä voisi varovasti arvata, että Ukrainan ilmavoimat ovat kärsineet jonkin verran tappioita ja sodan aikana käyttötunteja on tullut paljon, joten heidän omat koneet kaipaavat korvaavaa kalustoa tilalle ja pääsyä kunnostukseen.

Ehkä osa nyt toimitettavista koneista menee varaosiksi, Puola on muisteluni mukaan vähentänyt rajusti MiG-29 koneilla lentämistä koska viime vuosina on sattunut onnettomuuksia / onnettomuusriski on kasvanut. Koneiden käyttöikä alkaa tulla täyteen.

Kaikesta huolimatta voinee arvata että näillä toimituksilla varmistetaan se että Ukrainan ilmavoimat pysyy ilmassa jatkossakin. Venäjän moderneissa hävittäjissä on paremmat ja kauemmas näkevät tutkat sekä kauemmas lentävät puikot, joten en usko että Ukraina pyrkisi haastamaan jatkossakaan (paitsi ehkä paikallisesti ja väliaikaisesti). Liian suuri riski menettää koneita ja jos niitä menetetään liian monta, ryssä voi saada ilmaherruuden (toki sen kiistää jatkossakin tiheä tutkaverkko ja monipuolinen ilmatorjunta).
 
Miettikääpä jos Ukraina kykenee toistamaan samanlaisia iskuja Krimillä. Vaikeuttaa pirusti laivojen ohjustäydennystä.

Tämä Kalibrien tuhoaminen Dzhankoissa pistää miettimään: mitä Kalibrit tekevät ko. paikassa?

Olen ollut siinä luulossa että Mustanmeren laivat ja sukellusveneet käydään lataamassa Novorossijsk-kaupungissa eli varsinaisen Venäjän alueella, Mustanmeren itäosassa.

Millä kyydillä ja mitä kautta Kalibrit on viety Dzhankoihin ja minne ne olivat matkalla? Tuotiinko kumipyörillä tai junalla Kerchin sillan yli ja olivat matkalla Sevastopoliin? Tarkoittaako tämä sitä että Kerchin silta on avattu raskaalle kumipyörä- tai junaliikenteelle? Tien korjaamisesta kuului huhuja jokin viikko sitten, mutta en muista sanaakaan raskaan kaluston liikkumisesta. Junasilta puolestaan oli rikki ainakin viimeksi kun tarkistin, tai ainakin toinen raiteista oli rikki.

Oliko tämä ryssän ensimmäinen yritys ujuttaa ohjuksia Krimille ko. sillan kautta ja Ukraina iski heti?

En usko että ohjuksia olisi tuotu eteläisen Ukrainan "maasiltaa" pitkin eli Mariupol-Berdyans-Melitopol-Dzhankoi, toki ei se ole mahdotonta mutta kuljetus pitää tehdä kumipyörillä. Toisaalta en usko että nämä olisi laivattu Sevastopoliin ja olisi kuljetettu sieltä pohjoiseen Dzhankoihin. Miksi olisi viety, kun Kalibrit laukaistaan laivoista ja sukellusveneistä? Teoriassa niistä on jokin ilmasta laukaistava versio mutta liekö vielä käytössä? Ja vaikka tuollainen olisikin, miksi viedä ohjuksia näin vaaralliseen paikkaan, miksei vain ammu niitä Venäjän puolelta kuten muutkin ilmasta laukaistavat?

Hitusen kummallista, Kalibrit omituisessa paikassa, sanoisin. Hyvä toki, Ukraina iski arvokkaaseen lastiin tarkasti (jos siis iskussa tuhoutui Kalibreita).
 
Joku ilkeä, jolla ei olisi lainkaan kunnioitusta sankarivainaita kohtaan voisi likaisessa mielikuvituksessaan ajatella tapahtumainkulun näin:

Todella hitaalla sytytyksellä tullut kranu tonttiin jättäen sakka- aukon muotoisen reiän maahan. Siihen sitten ilmaantunut örkkilössi rinkiin r*nkkaaman, koska reikä tuo mieleen ihanan äiti- venäjän. Kunnes viimein sytytin toimii..
 
OT:
Paperikone ei ole hyvä esimerkki, koska tuotteen "laatu" määräytyy nopeudesta. Paperikone on myös suunniteltu tiettyyn nopeuteen ja paperilaatuun parhaimmin sopivaksi. Jotain säätöä voidaan tehdä, mutta nopeutta voi säätää mieluummin alaspäin kuin ylöspäin. Tämä pätee monelta osin myös ammustuotannon linjoihin. Metallien käsittelynopeudelle on fyysiset rajat, sorvin nopeuden nosto ei palkitse lisääntyneellä tuotolla vaan tulee sutta ja sekundaa ja koneet hajoavat käytössä. Merkittävään tuotannon nostoon tarvitaan uusi linja vanhan rinnalle ja molemmille 24/7 työvuorot, pois lukien linjan vaatimat huoltoajat.
Mutta se paperikoneista, takaisin sotaan.
Niin, tästä oli aikanaan hyvä esimerkki Ceaușescu Romaniassa. Hän 'suuressa viisaudessa' keksi, että kun kasveja kasvatetaan puolta pienemmällä välillä, niin saadaan kaksinkertainen sato. Kuten Putainin kanssa, kukaan ei uskaltanut kertoa realiteetteja, ja tuli suuri katovuosi. Ja nuo paperikoneet. Prosessissa on tuhansia muuttujia, jotka on vuosien myötä hiottu kohdalleen. Kun nopeuden tuplaa, niin satavarmasti tulee paskaa. Kuten ammustuotannossa ja ihan kaikessa mitä voi keksiä. Miksi vatussa jotain linjaa ajettaisiin murto-osalla nopeutta.
 
Tarkoitammekohan skaalautumisella nyt eri asiaa?
Prosessiteollisuus skaalautuu (economies of scale), eli suurtuotannon etu? Paperitehdas skaalautuu rainaa leventämällä ja rainan nopeutta lisäämällä. Sama valvomossa istuva jätkä saa katsottua neljän tai 8 metrin (tuotannossa tuplamäärä / aikayksikkö) rainaa. Eikä se nykyisillä nykyisillä nopeuksilla näe meni se raina 500 m tai 1000 m minuutissa. Yksi mies valvomossa torkkumassa oli tuotanto yksi tai neljä? Jos kysyntää riittäisi, kannattaisi aina vain skaalata leveämmäksi ja nopeammmaksi. Eräajossa (sellu), mitä isompi pytty, sen enempi massaa / erä, samat jätkät lojuu valvomossa?
Kommenttisi paperitehtaan kannattavuusrajasta (90 %) johtuu kysynnän vähyydestä (kypsä markkina), jolloin vain normaalivoitot ovat mahdollisia.

Kappaletavaratuotannossa yksi työntekijä tekee aina samat tarpeelliset liikkeet jokaista kappaletta kohti, teki yhden tai tuhat kappaletta. Pitkä sarja vaikuttaa lähinnä työkustannukseen harjaantumisen myötä karsimalla turhat liikkeet pois, eikä sarjavaikutus enää kymmenien kappaleiden jälkeen oikein ole mittaustarkkuuden rajoissa. Mitä monimutkaisempi tuote, sitä useampia kappaleita harjaantuminen vaatii, mutta kyllä muutamalla kymmenellä jo aika hyvin osaa.

Jos sinulla on parempaa tietoa skaalautumisesta ja sarjavaikutuksesta, jaa toki tänne. I'm all eyes.

Käsittääkseni kranaattien tuotanto on monissa läntisissäkin tehtaissa hyvin käsityövaltaista. Lisätilaukset Ukrainan sodan vuoksi voisivat aikaansaada sen, että tuotantoprosessia näissä paikoissa kannattaisi automatisoida, mitä kautta tuotantokulut saattaisivat laskea.
 
Back
Top