Ukrainan konflikti/sota

Olipas kerrassaan nopeaa ja tehokasta toimintaa FSB:ltä ja miliisiltä.

Ei tuo hetikohta ihan samalta naiselta vaikuta


Toki saattaapahan tuolta olla rapsaistu hiuksista pituutta tai eri kampaus ja värikin olla olosuhteista johtuen hieman eri
 
Viimeksi muokattu:
Tässä osa 2. UA:n suorittamasta ryssän juoksuhaudan myllytyksestä



Season 4 Wow GIF by The Office



 
Yllättäen tutkinnan mukaan Pietarin pommi-isku organisoitiin Ukrainasta. Väitetyn tekijän historiasta on löydetty erittäin raskauttavia todisteita, hänellä on oppositiomielipiteitä ja hän kannattaa Navalnyin Korruptionvastaista järjestöä.

The Investigative Committee reported that the organization of the terrorist attack in a cafe in St. Petersburg was carried out from the territory of Ukraine​

MOSCOW, 3 April. /TASS/. The Investigative Committee has information that the organization of the terrorist attack in a cafe in St. Petersburg, in which war correspondent Vladlen Tatarsky died, was carried out from the territory of Ukraine.
This was reported to journalists in the press service of the RF IC.

"The investigation has evidence that the planning and organization of the crime was carried out from the territory of Ukraine. At the same time, Daria Trepova, who holds opposition views, is a supporter of the Anti-Corruption Foundation (the organization has been recognized as extremist and banned in the Russian Federation)," the report says.

Earlier, the department announced that it had reclassified the criminal case on the explosion in the cafe as a terrorist act. Investigative actions are being carried out with Daria Trepova, who was detained on suspicion of committing a crime.
https://tass.ru/proisshestviya/17437825
 
Siis löysikö tuo jalkaväki sieltä juoksuhaudasta vielä jonkun ryssän elossakin (9.00 min paikkeilla jotakuta paikkaillaan). Ei kai tuossa kuitenkaan yksikään ukrainalainen ehtinyt haavoittua.
Kyllähän siellä yksi ryssä on vielä elossa kun tankki ajelee hiekkaa syliin. Taitaa lopulta olla koko tankkikin sylissä välillä. Josko oli onnekas ja UKR lääkintämies sai pidettyä hengissä tai ainakin kaivoi sen kuolemaan taivasalle.

Palaan vielä edellisen videon tunnelmiin, minä kyllä yrittäisin antautua viimeistään siinä vaiheessa kun puoli juoksuhautaa on jo romautettu vierestä ja kaveritkin kuolivat jo tykkitulessa.
 
Yllättäen tutkinnan mukaan Pietarin pommi-isku organisoitiin Ukrainasta. Väitetyn tekijän historiasta on löydetty erittäin raskauttavia todisteita, hänellä on oppositiomielipiteitä ja hän kannattaa Navalnyin Korruptionvastaista järjestöä.

https://tass.ru/proisshestviya/17437825
Ettei vain olisi vielä epäilyttäviä yhteyksiä Nord Streamin räjäytyksiin sekä Trotskin murhaan?

Venäjä ei osaa enää edes valehdella kunnolla.
 
JR2 käänsi keskiviikkona (väitetysti) venäläisten ajatuksia ilmavoimien toiminnasta ja haasteista: LÄHDE

Source: Russian, disappointed.

On Russian tactical aviation.

- basic modus operandi by Ka-52 & Mi-28 is unguided rockets fired in manual mode
- effectiveness depends on crew experience and target features
- now Russian VKS priority is to switch from missiles to guided bombs.

So they hastily upgrade all them with UMPK (УМПК): Universal Modul of Gliding & Correction.

- UMPK bombs are to target Ukrainian air defense, but no intel on their locations
- current Russian intel can reach 30 km from the LoC
- and even if Ukrainian air defense would be destroyed by Russian VKS, what Russian army components can exploit this achievement
- Russia could attack #Bakhmut with all Russian VKS might, but there would be no Russian VKS anymore in a day or two
- #Wagnerite aviation? short fuze. Extremely limited effectiveness
- Russian dilemma: fly low - meet MANPADS, fly high - meet S-300

Some bonus points from a Russian forum:

- no more MiG-29 in VKS active service due to irreversible corrosion, only SMT variant (Algerian) left, and Su-27 (not modernized to SM/2/3) are only in naval aviation.
- VKS now with Su-30/35 aircraft. Older Su-27 (30+ years) are not planned to be modernized.
- Russian aviation production levels (2014): 300 Mi-8/17 and 50 both Mi-28/35 variants & Ka-52

In general all the Russian users are dissatisfied, disappointed and feel helplessness.

At least two distinct generations discussed and disagreed on many points.

All “expert” say: “we need more aircraft, pilots, ammunition”.

-


Ongelmia on siis monia:

- ajantasaisen tiedustelutiedon saaminen, vaikeaa varsinkin kauempaa kuin 30km rintamalinjan takaa.
- vaikka Ukrainan ilmavoimat ja ilmatorjunta saataisiinkin tuhottua, on kyseenalaista pystyvätkö maavoimat hyödyntämään tätä
- jos VKS hyökkäisi esim. Bakhmutia vastaan koko voimalla, päivän tai parin kuluttua Venäjällä ei olisi ilmavoimia jäljellä
- Wagnerin "ilmavoimien" suorituskyky ollut hyvin rajallinen (#Wagnerite aviation? short fuze. Extremely limited effectiveness)
- suuri ongelma yleisesti ottaen: jos lentää matalalla, kohtaa MANPADS:sit JA jos lentää korkealla, kohtaa S-300 (liian tiheä ja kattava ilmatorjunta siis)

Näiden lisäksi tuon lainauksen mukaan vanhemmat koneet kuten MiG-29 ja Su-27 eivät ole enää käytössä (huonon kunnossapidon takia?).

MiG-29SMT mallit ovat enää jäljellä (ne mitkä piti myydä Algerialle, mutta kaupat peruuntuivat - jäivät Venäjän ilmavoimien käyttöön vuonna 2009) sekä Su-27 heidän "naval aviation" joukoilla. HUOM: Su-27SM2 ja Su-27SM3 ovat käytössä (SU-27 modernisointeja). Vanhempia Su-27 ei olla aikeissa modernisoida, ainakin jos uskotaan yllä kirjoitettua.

VKS lentää pääasiassa Su-30 ja Su-35S koneilla, mikä tarkoittaa tietysti lentotuntien nopeaa kulutusta.

Olen pitänyt kirjaa Military Balance julkaisujen tiedoista, tässä Venäjän hävittäjäkoneiden numerot viime vuosien osalta.

Rivien värikoodaus on minun oma valinta ja se edustaa minun arviota koneiden iästä. Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä.

- Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. HUOM: tiedetään kuitenkin että MiG-31BM, Su-24M ja Su-25 koneiden eri versiot ovat kokeneet erilaisia modernisointeja tänä aikana, joten tältä osin on ehkä väärin käyttää punaista väriä näiden osalta.

- Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti.

- Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?

Huomaa vielä vuosien osalta: esim. Military Balance 2021 on julkaistu "February 2021" joten olen kirjannut sen tiedot vuoden 2020 kohdalle, koska julkaisun tiedot ovat "ajankohtaiset" silloin, eivät 2021. Sama koskee muita julkaisuja, joten jos haluaa etsiä nämä numerot, pitää muistaa että julkaisun nimestä tulee vähentää 1 jotta ollaan oikean sarakkeen kohdalla tämän minun taulukon kanssa:

1680162514922-png.76078


1680162541645-png.76079


Ei paljoa muutoksia, muutama kone sinne ja tänne. Ukrainan sodan tappiot taitavat näkyä ainakin Su-25, Su-30 sekä Su-34 koneiden määrissä, ehkä myös "naval aviation" Su-24M (tosin näiden määrän lasku voi myös olla vanhempien koneiden poistumaa TAI näitä koneita on siirretty organisaation sisällä "normaaleille ilmavoimille").

-

HUOM: bmpd-blogi ei ole vähemmän yllättävästi julkaissut oman seurantataulukkonsa päivitettyä versiota viime vuoden osalta. He julkaisivat eri aikoina vuotta yksittäisiä artikkeleita uusien koneiden luovutuksista, mutta ne eivät välttämättä kerro 100% kaikkia. Ehkä päättivät olla raportoimatta, jo pelkästään oman turvallisuutensa ja toiminnan jatkumisen takia.

Tässä heidän taulukkonsa, joka odottaa päivitystä vuoden 2022 osalta. Olen lisännyt ko. sarakkeeseen muutaman numeron heidän artikkeliensa pohjalta vuoden 2022 aikana, mutta oletan että tästä puuttuu ainakin osa:

Katso liite: 76150

Kirjoitin aikaisemmassa viestissä näin:

HUOM: bmpd-blogi ei ole vähemmän yllättävästi julkaissut oman seurantataulukkonsa päivitettyä versiota viime vuoden osalta. He julkaisivat eri aikoina vuotta yksittäisiä artikkeleita uusien koneiden luovutuksista, mutta ne eivät välttämättä kerro 100% kaikkia. Ehkä päättivät olla raportoimatta, jo pelkästään oman turvallisuutensa ja toiminnan jatkumisen takia.

Olin väärässä, syystä tai toisesta heidän julkaisemansa artikkeli on mennyt minulta ohi. Palasin aiheen pariin ja toden totta ovat julkaisseet normaalin katsauksensa Venäjän ilmavoimille luovutetuista koneista ja vieläpä suunnilleen samaan aikaan kuten aina (noin tammikuun puolivälissä, tällä kertaa artikkeli on julkaistu 11.1.2023). Muistan että seurasin heidän blogiaan vuodenvaihteen tienoilla mutta syystä tai toisesta tämä joko meni ohi tai sitten vain unohdin päivittää oman taulukkoni.

Joka tapauksessa, tässä päivitetty taulukko johon on lisätty vuoden 2022 numerot. Jos vertaa tätä taulukko aikaisempaan, muutama numero on muuttunut hieman myös edellisten vuosien osalta. Oletan että ovat saaneet tarkentavaa tietoa ja tehneet tarvittavat korjaukset. Numerot eivät muutu suuresti, mutta muuttuvatpa aavistuksen joka tapauksessa: LÄHDE

1680542530811.png

Korjasin myös aikaisempaan taulukkoon jääneet virheet muutaman konetyypin nimessä. Tässä uudessa taulukossa on myös rivi Su-30SM2 koneille.

Yllättävän suuri määrä valmistuneita koneita, jopa kun jättää 2 kpl Yak-130 koneita pois summasta. Toisaalta osa koneista on voinut valmistua ihan vuoden alussa eli ne olisi saatu miltei valmiiksi vuonna 2021 mutta koneiden luovutus on lipsahtanut esim. tammikuulle 2022. Tämä on toki normaalia kun seurataan valmistusmääriä.

Uskon että tässä nähdään samalla Venäjän ilmavoimien tulevaisuus: Su-30SM/Su-30SM2 ja Su-34/Su-34M sekä Su-35S.

Nämä muodostavat jo nyt merkittävän osan heidän kalustostaan ja koska nämä kolme ovat parhaillaan tuotannossa, sitä tullaan myös jatkamaan lähivuodet.

Su-57 määrä tulee varmasti kasvamaan myös, mutta hitaammin. Oletan että kokonaismäärä ei tule olemaan yhtä suuri kuin kolmella yllä mainitulla (ainakin toistaiseksi tilausmäärä on myös selvästi pienempi).

-

Aikaväli 2008-2022 tarkoittaa 15 vuotta. Kuten taulukosta nähdään, tänä aikana Venäjän ilmavoimille ("aerospace forces" ja "naval aviation") on luovutettu 487 kpl kiinteäsiipisiä hävittäjäkoneita. En laske tähän summaan Yak-130 harjoittelukoneita enkä UB-koneita (UB = Uchebno-Boyevoy = trainer).

15 vuoden keskiarvoksi voidaan siis laskea:

487 / 15 = 32,466667 uutta konetta per vuosi.

Vuosikohtainen valmistusmäärä toki heiluu tämän molemmin puolin.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä vaan sovittua hämäystä, ihan niinku mitään vastahyökkäystä ei olis tulollaan ja länsikin joutuu jo patistella? Nää Virolaisten jutut yleensä aika selvänäköisiä ja loogisia, tuskin vakavissaan tai huvinpäiten tällaista juttelee? Zelensky myös hetki sitten muistaakseni pahoitteli ettei resurssit riitä vastaiskuun..täytyy myöntää että mua on kiinnostanut enemmän Ukrainan vastahyökkäys kuin eiliset eduskuntavaalit. Jotain nerokasta ja yllättävää tulee. Voi lähteä selustastakin liikkeelle, pitää muistaa että Presidentti Zelensky sekä moni hänen avainhenkilöistä on osin tai kokonaan juutalaisia taustaltaan. Kyllä se järjenjuoksuun vaikuttaa, odotan siksi myös sen mukaisia, Israelilta ja Mossadilta tuttuja peliliikkeitä varsinkin nyt kun alkaa olemaan paketti kasassa ja on ollut aikaa yhdessä liittolaisten kanssa punoa juonia.

 
Back
Top