Mika Mäenpää kritisoi Ukrainaa kun Patriotilla ammutaan Shadedeja alas.
Ymmärrän itse kritiikin, kuitenkin uskon että ei ole paljoa vaihtoehtoja. Joko pudotetaan tai sitten päästetään läpi.
Ikävää myöntää mutta juuri tuo on Shadedien tarkoitus, "ylikuormittaa" halvalla Ukrainan suht ohut It kalusto.
Näkee, että Mäenpää on köyhän maan armeijan kasvatti kuten mekin kaikki. Missään ei ole merkkejä siitä, että Ukrainalla olisi puutetta IT-ohjuksista tai esimerkiksi PST aseista, niitä tuotetaan aivan helvetisti nykyään eikä juuri muualla maailmassa ole kulutusta. Idässä valmistetut IT-ohjukset ovat vähissä joten torjunta Patriotilla säästää yhden S-300 puikon ja siten yksi laukaisin pysyy aseistettuna jonkin verran pidempään, tuo on toinen näkökulma varsin yksioikoiseen tulkintaan. Tilanteessa, että oli esimerkiksi mahdollista valita BUK/S-300/Patriot niin ammutaan Patriot, koska siihen saadaan koko ajan täydennyksiä.
Mutta takaisin siihen köyhyyteen. Patriotin käyttäjät on USAn kouluttamia, antaisiko USA jonkun mopedin mennä Washingtoniin ja räjähtää ties missä vai ampuuko Patriotilla alas? Ne pudotti sää/vakoilupallojaki ohjuksilla. Ei todellakaan antaisi, ja nämä kouluttajat ovat luoneet noille operaattoreille sen toimintamallin, joten lienee paikallaan mennä haukkumaan ne kouluttajat ensimmäisenä jos tuntuu aiheelliselta.
Mäenpään pointti on validi vain jos Patriotin ohjuksista olisi pulaa, nyt ei ole tiedossa mitään sellaista ja varmasti jenkit ovat kertoneet minkä verran per kk kestää puikkoja mennä ilman suurempia ongelmia joten aivan turhaa ylitulkintaa sekä kritisointia aiheesta joka häntä itseään vain ärsyttää. Ärsytyksen näkee selvästi miten vastasi twiitin kommentteihin, minä olen oikeassa ja kaikki muut väärässä.
Parempi vain osoittaa viholliselle, että Kiovaan on aivan turha ampua mitään, pudotusprosentti lähentelee 100 jolloin ryssät ovat uudestaan suunnittelupöydän ääressä, että minnes sitten ammutaan ja kaikki reitit sekä maalit pitää määrittää uudestaan, tämähän on ryssien ohjuksissa melkein voodoo tason käsipeliä.
Kapeasta näkövinkkelistä annettu kritiikki on lähes aina hedelmätöntä, se on vain kritiikkiä sen vuoksi että pääsee kritisoimaan.