Ukrainan konflikti/sota

Ukrainalaiset naiset ovat alkaneet oppia ratkaisevan sotataidon: kuinka lennättää drone​

The Female Pilots of Ukraine on maan ensimmäinen koulu, joka on omistettu pelkästään naisille – sekä siviileille että Ukrainan turvallisuusjoukkojen palveluksessa oleville – lentämään droneja.


 
Järjettömän typerää median luotettavuuden nakertamista. Toki hyvä muistaa että journalistitkin ovat ihmisiä, joita ei välttämättä edes kiinnosta tämä kyseinen aihe ja haluavat vaan tekstiin sisältöä jotta pomo on tyytyväinen.
 
Kuukauden vaihde lähestyy joten kävin taas päivittämässä oman seurantataulukon Oryxin tuoreimmilla tiedoilla, tässä Venäjän panssarivaunujen menetykset 26.11.2022 mennessä: LÄHDE

Katso liite: 71058

Leveä taulukko, joten leikkasin sen kahteen osaan. Tässä T-80, T-90 sekä "tuntemattomien vaunujen" osuudet:

Katso liite: 71059

Nämä tiedot päivittyvät toiseen taulukkoon, johon on kirjattu venäläisen Altyn73 blogikirjoituksesta (LÄHDE) poimitut Venäjän asevoimien panssarivaunujen määrä tyypeittäin (jos kiinnostaa lukea lisää, katso tämä toisen ketjun viesti missä on ko. blogikirjoituksen tiedot taulukon muodossa LINKKI). Tämä kirjoitus on julkaistu syyskuussa 2021, joten tieto on kohtuu tuoretta, mutta tiettyjen joukkojen osalta siinä ei ollut tietoa. Täten taulukossa on kaksi merkintää: sarake jonka summa on 2 613 on suoraan hänen blogista poimittua tietoa ja siten "varmaa" jos oletetaan että hänellä on ajantasaiset tiedot.

Sarake jonka summa on 3 020 sisältää minun tekemää spekulaatiota hänen blogin kirjoituksen perusteella: siinä on arvioitu blogiin jääneitä aukkoja sekä tehty oletus, että JOKAINEN "muodostuksen alla" ollut joukko olisi ehditty perustamaan JA varustamaan panssarivaunuilla ennen sodan alkua. Lisäksi tehty tietyt oletukset näiden joukkojen varustamisen osalta: näkee panssarivaunutyyppien määristä, jos vertaa toiseen sarakkeeseen, mitä vaunuja olen olettanut. Perusperiaate: uusille joukoille annettaisiin uusia vaunuja, erityisesti T-72B3, T-72B3 obr 2016 ja T-90M mutta myös vanhempia. Oletus on tämä: uusia vaunuja jaettu se määrä mikä niitä on valmistettu (julkisen tiedon perusteella) ja kun niitä ei riittänyt kaikille, lopuille jaettu "modernisoiduilta joukoilta" vapautuneita vanhempia vaunuja - pääasiassa T-72 perhettä, mutta myös T-90A.

Tämä sarake voi olla turhan optimistinen, on hyvin mahdollista etteivät kyenneet tai ehtineet perustamaan kaikkia kaavailtuja joukkoja syyskuu 2021 - helmikuu 2022 välisenä aikana. Altyn73 on blogissaan tietty määrä joukkoja, joilla tiedetään olevan panssarivaunuja mutta hänellä ei ollut määristä tai tyypeistä tietoa blogikirjoituksen julkaisun aikaan. Täten todellisuus voi olla näiden kahden sarakkeen väliltä: jos laitetaan riita puoliksi, kokonaisvaunumäärä aktiivijoukoilla voisi olla noin 2 800.

Sekava taulukko, lukuohjeeksi: kun sarakkeen vieressä on sarake nimeltä "%-osuus summasta" niin sillä tarkoitetaan viereisen sarakkeen numeron osuutta ko. sarakkeen summasta. Näiden lisäksi on erikseen kaksi saraketta, joissa on vertailtu Oryxin blogin tietoja näihin Altyn73 blogin tietoihin (nämä sarakkeet on lihavoitu). Vertasin tarkoituksella sarakkeeseen jossa on minun spekuloimat vaunumäärä (se jonka summa on 3 020):

Katso liite: 71060

HUOMAA: T-62 ja T-64 vaunujen menetykset on kirjattu taulukon alle. Nämä tyypit eivät ole virallisesti Venäjän aktiivijoukkojen käytössä eikä niitä ollut Altyn73 blogin mukaan käytössä ennen sodan alkua. Vanhempien T-72 vaunujen summat on myös laskettu taulukon alla, jotta voidaan verrata useamman tyypin summia (Oryx on tarkempi vaunujen erittelyn osalta kuin Altyn73).

Oryxilla on erikseen "unknown T-72", "unknown T-80" sekä "unknown tank" kategoriat. En ole lähtenyt arvaamaan, miten nämä voisivat jakautua eri vaunutyypeille, joten oikean reunan sarakkeessa on merkityksellistä ainoastaan T-80, T-90 ja T-72 vaunuperheiden sekä kaikkien vaunumenetysten summien muutos (lisätty mukaan nämä "unknown" vaunut).

Tässä on tietysti oletettu että kaikki Oryxin kirjaamat vaunumenetykset ovat Venäjän panssarijoukkojen menetyksiä. On hyvin mahdollista että osa Venäjän menetyksistä on DPR:n tai LPR:n "panssarijoukkojen" menetyksiä, eivätkä olisi siten pois Venäjän aktiivijoukoilta. En ole lähtenyt tähän arvausleikkiin mukaan, koska ei ole tarkkoja tietoja DPR:n ja LPR:n panssarijoukoista. Heille on toimitettu T-64 vaunuja Venäjän varastoista aikavälillä 2014-2022 mutta myös tuoreempia vaunuja, sellaisia mitä ei ole Ukrainalla käytössä (kuten T-72B3).

Tuosta näkee hyvin että erityisesti T-80 vaunuperhe on kärsinyt pahasti sodan aikana, tosin näitä oli myös selvästi T-72 perhettä pienempi määrä aktiivijoukkojen käytössä ennen sodan alkua. On mahdollista että T-80BVM modernisoinnin vaunut olisi tuhottu melkein kokonaan. T-72 on Venäjän panssarijoukkojen työrukkanen: yli 74% heidän joukoista on varustettu tämän perheen vaunuilla. On mahdollista että näistä olisi tuhottu jopa 38%. Tässä on sellainen erikoisuus että modernisoituja T-72B3 obr 2016 vaunuja olisi tuhottu suunnilleen samassa suhteessa kuin vanhempia vaunuja.

T-90 vaunuperhettä on menetetty yllättävän vähän. Tässä voi olla harhaa osaksi: näitä vaunuja voi olla selvästi vähemmän aktiivijoukkojen käytössä. Altyn73 blogin mukaan syyskuussa 2021 näitä oli 219 kpl T-90A ja 6 kpl T-90M. T-90M modernisointia on tehty minun kirjanpidon mukaan 65 kpl ja Altyn73 kirjoitti että T-90A vaunuja oltaisiin parhaillaan korvaamassa T-90M vaunuilla. Oletin että kaikki valmistetut T-90M modernisoinnit menisivät aktiivijoukoille JA kaikki käytössä olleet T-90A vaunut siirtyisivät perustettaville joukoille. Näin ei välttämättä ole käynyt: ehkä T-90A vaunuista osa tai moni olisi ollut remontin tarpeessa ja siten niitä ei olisi otettu uusille joukoille. Täten minun taulukon arvio aktiivijoukkojen T-90A ja T-90M vaunujen määristä voi olla vinksallaan, mikä osaltaan selittäisi pienehköä tuhottujen vaunujen määrää.

Tästä arviosta puuttuu tietysti erilaiset varastoista sodan aikana aktivoidut vaunut SEKÄ mahdollisesti erilaisilta panssarisotakouluilta nipistetyt vaunut (sekä mm. Valko-Venäjältä otetut vaunut). Edelleen muistutan: Altyn73 kirjoittaa aktiivijoukkojen käytössä olevista vaunuista, ei kokonaismääristä. Voidaan arvata että esim. T-72B3 vaunuista osa olisi varikolla tai tehtaalla odottamassa remonttia / peruskorjausta. Sama juttu muiden vaunuperheiden osalta. Silti, näitä vaunuja tuskin on tuhansia mutta ehkä joitakin kymmeniä tai jopa satoja. Heillä on vaunujen osalta rotaatiota: myös taulukkoon merkityt vanhemmat vaunut kuten T-72A, T-72B ja T-80BV ovat käyneet jonkinlaisessa remontissa ennen nykyistä käyttöönottoa, joten kyseessä ei ole kuluvien osien osalta vuosikymmeniä vanhat vaunut (mutta niille ei myöskään ole tehty modernisointia vaan ainoastaan peruskorjaus).

Tässä vielä yksi tiedonmurunen joka voi kiinnostaa:

Tein edellisen päivityksen tähän taulukkoon noin kuukausi sitten, 19.10.2022. Jos jätetään laskuista T-62 ja T-64 perheen vaunut, niin kaikkien muiden summa oli Oryxin mukaan 1 319 kpl.

Tänään eli 26.11.2022 vastaava summa on 1 412 kpl.

Näiden kahden päivämäärän välillä on 38 päivää. Tänä aikana Oryxin tunnistetut vaunumenetykset ovat kasvaneet 93 kpl, mistä voi laskea keskiarvoksi 2,4474 menetettyä vaunua per päivä. Jos käyttää kuukauden pituutena 30 päivää, niin tällä keskiarvolla yhden kuukauden menetykset olisivat 73,42 vaunua. Tänään on sodan 275. päivä, joten koko sodan osalta keskiarvoksi voidaan laskea 5,1345 vaunua per päivä. Kuten nähdään, viimeisen kuukauden keskiarvo on selvästi koko sodan keskiarvoa pienempi. Toisaalta voi miettiä, minkä verran Ukrainan selvästi tiukempi OPSEC vaikuttaa tähän (jos ollenkaan), toisaalta taas yleisen uutisoinninkin perusteella sota on ollut hiljaisempaa viimeisen kuukauden aikana.

Käytettiinpä Venäjän aktiivijoukkojen panssarivaunujen määränä mitä tahansa lukua (2 600, 2 800, 3 000) niin Oryxin vahvistettujen vaunumenetysten määrä (1 412 kpl) joko lähestyy tai on ohittanut 50%. Oryxin numero on tietysti eräänlainen minimi, Ukrainan ilmoittama päivän luku paksujen vaunujen osalta on 2 901 kpl eli selvästi enemmän. LÄHDE
 
Kaluston loppuminen tai käyminen vähiin on yksi seuraamisen arvoinen asia (toki ollaan julkisen tiedon varassa). Yksi kirjoittaja kirjoitti aikaisemmin että sota loppuun kun Venäjä on menettänyt 3 000 panssarivaunua. Siinä on vahva perä, koska Venäjän aktiivijoukoilla oli 2 600 - 3 000 panssarivaunua sodan alussa. Ovat saaneet jonkinlaisen määrän aktivoitua varastoista ja varikoilta mutta minun arvaus: ehkä jotain 500 - 1 000 välistä, tuskin sen enempää. Vaan kenen tietoihin on luottaminen vaunumenetysten osalta? Ukrainan ilmoitukset lienevät eräänlainen yläraja ja Oryxin ilmoitukset alaraja, totuus lienee näiden kahden välissä. Nykyisellä tahdilla menee jonnekin ensi vuoden kevääseen tai kesään ennen kuin tuo 3 000 raja saavutetaan - tosin jos uskotaan Ukrainan ilmoitusten numeroa niin raja tulee vastaan jo ennen tätä.

Näkyvät vaunumenetykset ovat tietysti vain yksi osa totuutta. Pekka Toveri sanoi yhdessä haastattelussa että ei sovi unohtaa tätä: muu kalusto on ollut nyt sodan alusta asti ns. kenttäolosuhteissa ja huoltoa on tehty kykyjen mukaan. Mikä määrä on jouduttu kannibalisoimaan kalustoa varaosiksi? Mikä määrä on tullut vaurioita ja vaunu jouduttu viemään linjojen taakse purettavaksi / odottamaan korjausta? Toki sama koskee molempia osapuolia, molemmat liikkeellä pitkälti neuvostokalustolla.

Toisaalta panssaroidun ja mekanisoidun kaluston raskaat menetykset syövät pois hyökkäyskykyä MUTTA eivät poista puolustuskykyä: jos on tarpeeksi aseistettuja miehiä ja tykistöä, näilläkin pystyy kaivautuneena torjumaan hyökkäyksiä. Liikekyvyn rajallisuus altistaa kiertämiselle ja saartamiselle, mutta tämäkin riippuu maastosta ja tieverkosta: kaikkialla ei ole mahdollista kiertää ja muutaman tärkeimmän kaupungit, kylän tai risteysalueen pitäminen voi olla iso este. Hyökkääjän on pakko tulla niistä läpi.

Kaluston osalta on kuulunut välillä varovaisia lausuntoja Ukrainalta: heidän mukaansa ei kannata kuvitella että ryssän kalusto olisi tuhottu niin suurelta osin, että Ukrainalla olisi määräylivoima. Paikallinen ylivoima voi olla, mutta kokonaismäärissä kalustoa on edelleen. Tykistöstä varsinkin on kuulunut että ryssällä olisi edelleen, kaikesta huolimatta määräylivoima. Tykistön laukausten osalta Venäjän tilanne on kuitenkin (väitetysti) vaikeampi eivätkä voi ampua niin paljon kuin haluaisivat / olisi tarve.

Sanoisin varovasti että talven jälkeen ollaan viisaampia siitä, mitkä kummankin osapuolen todelliset voimat ovat. Vaikka sota tyyntyisi talven myötä, viimeistään rospuuttokauden jälkeen eli sanoisin huhtikuun ja toukokuun aikana nähdään onko voimaa ja kykyä jatkaa. JOS sota jatkuisi sen jälkeen ja ensi kesän ajan asemasotana ilman merkittäviä rintamalinjan muutoksia, niin silloin voi olla molemmilla aitoa halua neuvotella. JOS Venäjän huonosti varustettu ja huollettu armeija kärsisi talven aikana pahasti, se voisi avata Ukrainalle oven uusille läpimurroille viimeistään kevään ja kesän aikana. Niin kauan kun Ukrainalla on etulyöntiasema, ei tietysti kannata neuvotella vakavasti.

Talven aikana nähdään myös, miten kumpikin kykenee huoltamaan joukkojaan. Tämän lisäksi tappioiden korvaaminen miesten ja kaluston osalta, huoltolinjojen suojaaminen yms.

Se oli meikäläisen veikkaus, veikkasin että 3000 paksua vaunua ja lähestyminen 100 000hlö kaatuneina (+90 000) olisi jonkunlainen raja sodan loppumiselle käytännössä*.
* loppuu siis käyttökelpoinen vaunu/miesmateriaali minkäänlaiseen järkevään täysmittaiseen sotatoimintaan käytännössä, siis Ukrainassa, kun koko noin laajaa maata ei voida/kyetä kuitenkaan tyhjentämään tuonne. LKP- miesmateriaali on (kuten järkikin sanoo noilla julkisuuten tulleilla koulutus kyvyillä), arvoltaan erittäin kyseenalainen. Osaavan/edes jollain tavalla motivoituneet materiaalin (erityisesti upseerien) määrä vähenee ja osaamattoman/ei motivoituneen kasvaa, jossain kohtaa ruoto katkeaa. Sama koskee materiaalia, tilalle tulee yhä vanhempaa ja paskempaa kalustoa ja jäljellä olevan kyvykkäämmän kaluston osuus supistuu tappioden ja rikkoutumisen seurauksena. Voidaan vaan arvailla miten mekaaninenkaan huolto tuolla pyörii...

Nyt tappioissa paksujen vaunujen hidastunut tahti ja hlö tappioiden pysyminen edelleen sadoissa päivittäin näyttäisi että suhdeluku 3000vaunua/100 000hlö taitaa tulla pitämään aika hyvin kutinsa (tällä pvm:llä 2901/86 710) ja tämä suuntaus kertoo osaltaan hyytyvästä kyvykkyydestä aktiivisiin sotatoimiin. Tasalukuihin fiksaantuneena myös kevyiden vaunujen 6000 raja täyttynee samoihin aikoihin. 9000 ps-vaunua/ajoneuvoa ja 100 000hlö (+haavoittuneet päälle :oops: ), ei todellakaan ole mikään olan kohautuksella ohitettava määrä edes ryssälässä. Nuo ovat todella julmia lukemia 2ms jälkeisessä ajassa erityisesti ns. hyökkääjän osalta. Usan Vietnam ja neukkulan Afganistan jäivät jo taakse ja niissä sentään sodittiin luokkaa 10v., tässä rähinässä päästy samaan/yli jo alle vuodessa. Jossain joku osa-alue kyykkää kohta, onko se talous, joukkojen/kotiväen moraali, sotajoukkojen materiaalisen toimintakyvyn lähestyminen nollaa vai mikä, jää nähtäväksi...

Nuo lukemat tulevat tosiaan Ukrainan omasta ilmoituksesta, mutta ne julkaistaan päivittäin joten niitä lienee mielekkäintä seurata. Ryssälä kun ei tule omia oikeita tappioitaan kuuna päivänä edes julkaisemaan. Tällä hetkellä ei tosiaan välttämättä näytä siltä että sodan loppu olisi "vain" 100tst-vaunun / 13 000hlö päässä, mutta katsotaan... toiminta näyttää vahvoja hyytymisen merkkejä erityisesti hyökkääjän sotajoukkojen toimintakykyä seuratessa.
 
Kun tuota katsoo niin käykö tuossa niin että vaunun taistelutilassa palaa osuman jälkeen, kuski ei pääse pois kuin etukautta mutta torni ja putki estää luukun avaamisen? Palaavat vielä takaisin, kääntävät tornia ja nostavat putkea jotta kuski pääsisi sitten ulos mutta tämä ei enää ennätä vaunun päältä pois ennen kuin räjähtää ja lentomatka alkaa?

Sorry tästä olikin juttua jo ollut, olisi pitänyt katsoa sivu eteenpäin…
 
Aikaisemmin linkitettiin Defmonin tänä päivänä julkaistu ketju hänen tunnistamista Svatoven seudulle kaivetuista puolustusasemista. Tässä kartta hänen ketjusta, merkitsin kuvaan hänen Sentinel-satelliitin kuvista tunnistamien puolustuslinjojen pituudet:

Russia defensive lines - North Luhansk oblast - 26.11.2022.png

Karttaan ei ole merkitty junarataa, mutta se kulkee Starobilskista Bilikurakyneen ja sieltä edelleen Solidarnen kautta Troitskeen, mistä se jatkaa Venäjän puolelle Urazovoon ja Valuyikiin. Näinköhän tässä on heidän suunnitelma talven ajaksi? Kaivaudutaan asemiin ja pyritään pitämään ne?

Tämän Luhanskin oblastin pohjoisosa on tieverkostoltaan melko harva, joten voisi jopa toimia siellä. Toisaalta talvi voi olla hyvin ankara, jos näitä puolustusasemia ei kyetä huoltamaan kunnolla.
 
Ukrainaan on saatu on hyvin vietyä apua. Ja näyttää siltä että koulutuksen pitkä kesto on viivästyttänyt joitakin toimituksia.

Ei länsi oikeasti enää pelkää eskalaatiota tavanomaisten aseiden toimitusten vuoksi. Tiettyjä asioita ei vain vielä haluta toimittaa koska järjestelmiin liittyy salaisia tietoja tai sitten huolto/tuki on hankalaa.

Eshhkaleisshön !!
Näin huutavat putinia pelkäävät kun on kyse lännen toimittamasta avusta Ukrainaan.
Mutta eskalointi on jo tapahtunut venäjän puolelta: Buchan massamurhat, kidutuskammiot, kielletyt aseet, siviilien terrorisointi,infrastruktuurin tuhoaminen ...

Venäjän on jo tehnyt niin paljon vääryyttä että sen ei anneta voittaa sotaa. Jos tilanne kääntyisi jossain vaiheessa uhkaavaksi Ukrainan kannalta niin apua annettaisiin jopa ilman rajoituksia.
 
Al Jazeerassa harvinainen Zelenskyn julkinen moite Kiovan pormestari Klitschkoa kohtaan. Nopeammin pitäisi pystyä palauttamaan sähkö- ja muut infrapalvelut. Tähän saakka Zelensky on pyrkinyt yhteiskunnan yhtenäisyyteen, eikä ole moittinut viranomaisia. Vaikea täältä sohvan pohjalta sanoa onko moite aiheellinen.



Zelenskyy criticises Kyiv Mayor Klitschko over power cuts

In an unusually divisive statement, Ukraine president took boxing legend Vitali Klitschko to task over long periods without electricity in the capital.

In a rare public spat involving Ukrainian leaders, President Volodymyr Zelenskyy criticised the mayor of Kyiv for doing what he said was a poor job setting up emergency shelters to help those without power and heat after Russian attacks.

“Unfortunately, local authorities have not performed well in all cities. In particular, there are a lot of complaints in Kyiv … To put it mildly, more work is needed,” he said, adding the level of services available in many Kyiv centres was not good enough.

“Please pay attention – the people of Kyiv need more support … a lot of [them] have been without power for 20 or even 30 hours. We expect quality work from the mayor’s office.”

The remarks were unusual since Zelenskyy has sought to cultivate an image of national unity during the war and usually showers officials with praise.

Early on Saturday, the Kyiv municipal administration said water connections had been restored throughout the city, but about 130,000 residents remain without electricity.

All power, water, heating and communication services would be restored within 24 hours, city authorities said.

--

Eilisen Kyiv Independentin mukaan
President Volodymyr Zelensky said that six million people still have electricity shortages three days after Russia launched a mass missile attack on Ukraine's civilian infrastructure.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden kahden päivämäärän välillä on 38 päivää. Tänä aikana Oryxin tunnistetut vaunumenetykset ovat kasvaneet 93 kpl, mistä voi laskea keskiarvoksi 2,4474 menetettyä vaunua per päivä. Jos käyttää kuukauden pituutena 30 päivää, niin tällä keskiarvolla yhden kuukauden menetykset olisivat 73,42 vaunua. Tänään on sodan 275. päivä, joten koko sodan osalta keskiarvoksi voidaan laskea 5,1345 vaunua per päivä. Kuten nähdään, viimeisen kuukauden keskiarvo on selvästi koko sodan keskiarvoa pienempi. Toisaalta voi miettiä, minkä verran Ukrainan selvästi tiukempi OPSEC vaikuttaa tähän (jos ollenkaan), toisaalta taas yleisen uutisoinninkin perusteella sota on ollut hiljaisempaa viimeisen kuukauden aikana.

Luulisi tuhottujen vaunujen ja muunkin kaluston määrän vähenevän jossain vaiheessa jo senkin vuoksi että jäljelläolevia vaunuja on vähemmän. Samaan tapaan kuin miettii miksi saksalaisilla lentäjillä oli niin paljon pudotuksia WW2 aikoihin. Yksi tärkeä syy varmasti se että viholliskoneita oli niin paljon.
 
Al Jazeerassa harvinainen Zelenskyn julkinen moite Kiovan pormestari Klitschkoa kohtaan. Nopeammin pitäisi pystyä palauttamaan sähkö- ja muut infrapalvelut. Tähän saakka Zelensky on pyrkinyt yhteiskunnan yhtenäisyyteen, eikä ole moittinut viranomaisia. Vaikea täältä sohvan pohjalta sanoa onko moite aiheellinen.



Zelenskyy criticises Kyiv Mayor Klitschko over power cuts

In an unusually divisive statement, Ukraine president took boxing legend Vitali Klitschko to task over long periods without electricity in the capital.

In a rare public spat involving Ukrainian leaders, President Volodymyr Zelenskyy criticised the mayor of Kyiv for doing what he said was a poor job setting up emergency shelters to help those without power and heat after Russian attacks.

“Unfortunately, local authorities have not performed well in all cities. In particular, there are a lot of complaints in Kyiv … To put it mildly, more work is needed,” he said, adding the level of services available in many Kyiv centres was not good enough.

“Please pay attention – the people of Kyiv need more support … a lot of [them] have been without power for 20 or even 30 hours. We expect quality work from the mayor’s office.”

The remarks were unusual since Zelenskyy has sought to cultivate an image of national unity during the war and usually showers officials with praise.

Early on Saturday, the Kyiv municipal administration said water connections had been restored throughout the city, but about 130,000 residents remain without electricity.

All power, water, heating and communication services would be restored within 24 hours, city authorities said.

--

Eilisen Kyiv Independentin mukaan
President Volodymyr Zelensky said that six million people still have electricity shortages three days after Russia launched a mass missile attack on Ukraine's civilian infrastructure.
Toi on suunnattu varmaan enempi myötätunnoksi niille kansalaisille joilla ei ole sähköä eikä niinkään ole syvänä moitteena saati epäluottamuksena pormestarille. Tää on eräs tapa osoittaa kärsivälle kansalle, että ollaan hallinnon puoleltakin sitä mieltä että nopeammin pitäisi saada apua sähköttömille. Varmaan Klitschko on itsekkin samaa mieltä. Venäjä on kuitenkin syyllinen eikä Klitschko.
 
Bakhmutin olosuhteet on kyllä masentavat...tuon alueen taisteluissa ei ole mitään järkeä

Kuinkahan laaja tuo mutavellimäinen rintamakaista tuolla lienee? Tämä on varmaan vähän OT mutta mieleen tulee taas vanhana sotahistorian harrastajana että onkohan tässä nyt osassa rintamalinjaa käymässä niin että siirrytäänkin WW2 tyyppisestä tilanteesta nyt talvella suoraan WW1 tyyppiseen tilanteeseen jossa kumpikaan ei pysty kunnolla hyökkäämään, olosuhteet on niin heikot. Ei onnistu vaikka kummalla tahansa hyökkääjällä olisi minkälainen yliote.

Nuo viitatut WW1:n Ypresin ja Passchendaelen taistelut olivat eräitä helvetillisimpiä lihamyllyjä ihmiskunnan sotahistoriassa. Valtavat menetykset, minimaaliset menestykset ja lopulta pattitilanne.

 
Ryssämediassa uutisoidaan, että "sotilaallisesta erityisoperaatiosta" tehdään elokuva, ja tämä liittyy niiden kuvauksiin. Tulossa varmasti neutraalia ja kiihkotonta pätkää. Saakohan teatterilevityksen monessa maassa tämä taideteos?
Tässä on sitten sellainen leffa joka on ns. must see. Tähän mennessä olen pitänyt Ed Woodin "Plan 9 from Outer Space"a alan kiistattomana kuninkaana mutta nyt on Keijolla vahva tunne että lähelle tullaan.
 
Back
Top