Ukrainan konflikti/sota

Näyttää siltä että hän voisi käyttää Military Balance -julkaisua vaunumäärien lähteenä, tässä taulukko eri vuosien julkaisujen tiedoista:

1658412705008-png.63603


Jos katsoo vuoden 2021 eli Military Balance 2022 julkaisun tietoja niin täsmäävät aika hyvin (paitsi kokonaismäärä, hänen ketjussa puhutaan 3 300 vaunua, tässä summa on 3 417), puristin Toverin ketjun numerot taulukon muotoon:

Katso liite: 71702

Jos vertaa Military Balance -taulukkoon, niin tässä joutuu hieman soveltamaan koska he eivät tee eroa T-80BV ja T-80U tai T-90 ja T-90A kesken. Alla kokeilu millä saisi määrät täsmäämään Toverin ketjun kanssa, lihavoidut ovat arvaus, ei-lihavoidut poimittu Military Balancen taulukosta sellaisenaan ja summat Toverin ketjusta:

T-90M + T-80BVM + T-72B3M = 67 + 220 + 570 = 857
T-90A + T-80U/UE/M + T-72B3 = 350 + 150 + 1150 = 1650
T-72B/BA + T-80BV = 700 + 100 = 800

Olen aikaisemmin vaahdonnut venäläisen Altyn73 tekemästä seurannasta, tässä hänen numeronsa (tarkempi erittely TÄÄLLÄ):

Katso liite: 71703
Riippuen siitä, ottaako hänen blogin numerot sellaisenaan vai lisääkö siihen minun arvaamat numerot, niin T-90A vaunuja voisi olla 219-240 kpl, T-80U/UK/UE-1 olisi 188 kpl, T-80BV/BVK olisi 185-195 kpl, T-72B + T-72BA olisi enemmän kuin 601 kpl (koska hänen seurannassa on epämääräinen kategoria "T-72A, T-72AV and T-72B").

Sodan aikana on kuultu myös puolalaisen Jaroslaw Wolskin arvio vaunujen määristä (LÄHDE), en laita sitä tähän mutta siitä voi lukea lisää esim. TÄSTÄ VIESTISTÄ.

Minä olen kamppaillut sodan aikana näiden eri arvioiden kanssa eikä ole täyttä varmuutta mikä niistä on ns. luotettavin. Useimmiten näkee julkisesti viitatun Military Balanceen, koska se on kaikkien tuntema ja "kohtuullisen luotettavana pidetty". Minun näkemys on että Altyn73 seuranta antaa hyvän kuvan aktiivijoukkojen vaunumäärälle mutta ei sinänsä ole koko totuus koska tietty määrä vaunuja on pois näiden käytöstä ja todellinen valmistettu määrä on tietysti suurempi koska kokoajan on jokin määrä vaunuja remontoitavana, modernisoitavana, panssarisotakouluilla jne jne. Näitä on varmasti useampi sata, joten jos arvataan aktiivijoukkojen vaunumääräksi 2 800 kpl niin tuollainen 3 300 kpl voisi olla "ei-varastotukikohdissa" olevien vaunujen määrä. Vaikka eri arviot eivät ole samaa mieltä vaunutyyppien määristä, niin kokonaisuuden kannalta ollaan arvatenkin näissä lukemissa.

-

Toverin kirjoitus 10 000 varastovaunusta täsmäisi myös Military Balancen seurannan kanssa ja tästä annetusta noin 10 000 kpl määrästä joutuu tosiaan arvaamaan että mikä määrä olisi käyttökelpoisia tai korjauksen tarpeessa. Laitoin aikaisemmin taulukon johon oli tehty satelliittikuvien perusteella tarkastelu ryssän varastovaunujen määristä ja kunnosta: LÄHDE

1662141539971-png.66534


Satelliitti ei näe peltihallien sisälle, joten ei voida tietää mikä määrä vaunuja siellä on. Tässä seurannassa ei ole tutkittu ihan jokaista varastotukikohtaa, ainoastaan ne suurimmat. Kuntoarvio on myös satelliittikuvien perusteella, joten siinä voi olla virheitä suuntaan tai toiseen. Toisaalta ulospäin ehjältä näyttävä vaunu voi olla sisältä kannibalisoitu. Lisäksi muistettava: yleensä ilmaiset satelliittikuvat ovat otettu "silloin joskus" ja niiden välillä voi olla jopa useita vuosia eroa joten laskentaan voi tulla virheitä tätäkin kautta.

Toveri kirjoittaa varastovaunuista näin:

Varastoissa on noin 10 000 vanhempaa vaunua, näistä 2/3 on ollut ulkovarastoinnissa ja tn niistä ei saa korjattua toimintakuntoisia kuin täydellisellä teollisella uudelleen rakentamisella, joka kestää kuukausia ja tuottaa valmiiksi vanhentuneita vaunuja. Sisävarastoinnissa olleet noin 3300 vaunua vaativat nekin kannibalisoinnin ja komponenttien varastamisen takia teollisen korjauksen ennen käyttöönottoa. Tästä kalustosta on menetetty jo noin 100 T-62, 60 T-64 ja 100 T-72 vaunua.

Jos vertaa tuohon satelliittikuvista koottuun taulukkoon, niin siinä on arvioitu että "relatively operational / combat ready" vaunuja olisi 2 075 kpl joista puolet olleet "dry-air preservation" säilytyksessä, näiden lisäksi olisi 1 823 kpl "tanks in storage" ja 2 963 kpl "tanks for disposal" eli yhteensä ulkovarastoinnissa 6 861 kpl.

Lainaan artikkelin loppuosan spoilerin taakse, siinä annetaan kirjoittajan analyysi numeroista ja vaunujen kunnosta:

Now a few comments about the general numbers.

1,330 tank places in hangars is a number close to the maximum of the number of tanks the Russian Federation can keep in its warehouses. The real amount of equipment that is there is unknown to us, it can be as much as 70% or 10% of the mentioned number.

2,963 tanks to be scrapped - most of them are tank skeletons, often even without turrets. It is much more difficult to restore such equipment than to build a tank from scratch. Therefore, it is scrap metal.

1823 tanks in storage. These are tanks that can potentially be restored at tank repair plants. But they need to be loaded on a train, transported by rail to the appropriate plant, unloaded, delivered to the appropriate workshop, inspected, then start searching for the necessary parts (some of which are no longer produced or have their own production cycle), etc. That is, the time costs are not small. And do not forget that Google maps does not provide an opportunity to qualitatively assess the state of the equipment. Therefore, it is quite possible that part of the tanks from this amount will be disposed of.

2,075 combat-ready tanks, of which 1,038 were separately allocated for conservation under dry air. We can fully assume that some of the tanks (those that are not under dry air) will have to be sent to tank repair plants or it will take time to bring them to a combat-ready condition at storage bases. But of the 1,038 tanks, the absolute majority will be operational after the deconservation process. But here it is worth understanding that some of these tanks are T-62 type tanks. Which are mobilized and stored for use during large exercises in the Far East (which is exactly why they are stored in this way - so that once a year they can properly undergo training. And that is why we saw tanks of this type in Ukraine. Not because in The Russian Federation ran out of tanks of other types. The T-62 turned out to be the most combat-ready among the others). But these tanks are outdated and have much less combat value compared to the t-72/80/90. And the transfer of a large number of these obsolete tanks to Ukraine will deal a significant informational and image blow to the Russian Federation.

In general, we can say that the enemy still has quite powerful reserves of tanks. Since 2 thousand relatively combat-capable tanks, let including and old types, that's more than double what we had at the beginning of the invasion. Also, don't forget about the tank seats in the hangars. But stories about "tens of thousands of tanks beyond the Urals" turned out to be a propaganda myth. Because it actually turned out that the Russian Federation does not have such a number of tanks, and their quality and combat capability, in most cases, are also in doubt.

Youtube-kanava nimeltä Covert Cabal on julkaissut tämän sodan aikana kaksi videota, jossa on pyrkinyt laskemaan Siperian kentille varastoituja panssarivaunuja. Ensimmäinen video julkaistiin 15.4.2022, mutta perustui Google Earth satelliittikuviin ja ne vaihtelevat eri tukikohtien osalta rajusti (suuri aikaero kuvien ottamisen välillä). Tämä tuoreempi video on julkaistu kymmenen päivää sitten hieman vajaa kolme kuukautta sitten ja tässä hän toisti aikaisemman laskennan, mutta osti videota varten kaupalliselta yhtiöltä satelliittikuvat kahdeksasta suurimmasta varastotukikohdasta. Osti kuvat vuodelta 2021 ja loppukesältä 2022. Näissäkin kuvissa on vaihtelua ajankohdan osalta, mutta nyt on kyse vain kuukausista eikä mahdollisesti vuosista.

LINKKI VANHEMPAAN VIDEOON- julkaistu 15.4.2022

LINKKI TUOREEMPAAN VIDEOON - julkaistu 30.9.2022

Tuoreemman videon lopputulema on se että (hänen arvion ja laskennan mukaan) näistä kahdeksasta suurimmasta varastotukikohdasta olisi poistunut 700 - 800 panssarivaunua tällä aikavälillä. Minne vaunut menivät? Yksi arvaus on että paremmassa kunnossa olevat menneet suoraan Ukrainaan mutta osa eri tehtaille korjattavaksi.

Hän antoi oman arvionsa varastotukikohtien panssarivaunujen määristä ja se on samansuuntainen kuin tuo ukrainalaisen tekemä laskelma, ei ihan sama mutta samalla sektorilla kuitenkin. Toverin mukaan sisävarastoinnissa olisi ollut noin 3 300 vaunua mikä voi pitää paikkansa, kuten sanottua, satelliitti ei näe varastoihin sisälle. Ehkä tälle numerolle on jokin muu lähde tai arvio, sopisi hyvin logiikkaan "10 000 vaunua varastoissa, joista 1/3 eli 3 300 sisävarastoissa".

Tätä on viheliäisen vaikea arvioida, tuskin venäläiset itsekään tietävät "totuutta" vaan se selviää sitä mukaa kun avaavat varastoja ja kokeilevat vaunuja käyntiin.

-

Tämä teollisuuden korjaama määrä on selvästi suurempi kuin mitä olen arvioinut, Toveri kirjoittaa siitä näin:

Lisäksi kalustoa tulee teollisuuden korjaamina vain noin 200 kuukaudessa eli juuri ja juuri samaa tahtia kuin niitä menetetään.

Minun arvio on perustunut hyvin epätieteelliseen ja rajalliseen otantaan: julkisuuteen tulleet tiedotteet, videot ja kuvamateriaali. Ennen sodan alkua Venäjän sotateollisuuden kyky remontoida ja modernisoida vaunuja oli joitakin satoja per vuosi, tosin tämä tahti perustuu rauhanajan tilauksiin eikä kerro suoraan sota-ajan kapasiteetista. Venäjällä on myös useita eri toimijoita, jotka remontoivat vaunuja: osa tästä työstä on näiden varastotukikohtien vastuulla, niiden tehtävä on paitsi vaunujen varastointi niin myös aktivointi kun pilliin vihelletään. Kuulemani mukaan niillä piti olla valmius aktivoida tietty määrä vaunuja 3-6 kuukautta käskyn saamisen jälkeen. Oli merkkejä siitä että tässä epäonnistuttiin ja pahasti, saivat tietyn määrän vaunuja liikkeelle mutta ei läheskään sitä mitä piti.

200 kpl korjattuja vaunuja per kuukausi on isohko määrä muttei uskomattoman suuri. Minun oma kuvitelma ei seiso niin vahvoilla jaloilla että voisin epäillä tätä Toverin arviota. En ole myöskään nähnyt muita arvioita tälle numerolle, joten paras ottaa tämä tosissaan.

Venäläinen Andrey Frolov (Андрей Фролов) teki pitkään seurantaa modernisoitujen ja korjattujen panssarivaunujen määristä (perustui erilaisiin julkisiin lähteisiin) ja mm. ruotsalainen FOI lainasi hänen seurantaansa useammassa julkaisussaan. Seuranta jatkui vuosien 2007-2015 ajan joten siitä puuttuu viimeiset 7 vuotta. Hänen taulukkojensa perusteella T-72B3 modernisointien huippuvuodet olivat 2013 ja 2014 jolloin vaunuja modernisoitiin 260 ja 293 kpl. Tämä on siis modernisointi, mutta hän kertoo myös että vuonna 2012 olisi remontoitu 97 kpl T-72 vaunuja ja 115 kpl T-80BV vaunuja. LÄHDE

Kymmenen vuotta vanhoja numeroita ja nämä tehdään toki tilauksesta, joten eivät kerro todellista kapasiteettia. Heillä oli tavoite että vuonna 2021 toimitettaisiin 240 kpl modernisoituja vaunuja (T-72B3, T-72B3 obr 2016, T-80BVM ja T-90M) asevoimille. Olen pitänyt näitä numeroita, vaikka osa on vanhoja, merkkinä siitä että modernisoinnin kapasiteetti olisi 250-300 vaunua per vuosi. Remontointi on tietysti helpompi prosessi, jos on riittävästi varaosia, tekijöitä ja paikkoja missä tehdä. Jos vuonna 2012 remontoitiin reilut 200 vaunua vuodessa, niin se on yksi datapiste MUTTA ei koko totuus.

Tässä yksi helpompi tapa, miten voisi hahmottaa rauhanajan kapasiteettia: jos olettaa että heidän aktiivijoukoilla olisi 2 800 panssarivaunua JA jos olettaa että näitä pitää vähintään remontoida 10 vuoden välein, niin tämän vaunukannan ylläpito vaatisi 280 vaunun remontoinnin per vuosi. Tarkoitan siis sitä että aktiivijoukoilla on 2 800 vaunua käytössä ja samaan aikaan remontoidaan 280 vaunua per vuosi eli "kokonaismäärä" olisi 2 800 + 280 = 3 080. Oletan että tätä ei pidettäisi ihan näin tiukasti vaan modernisoitavana ja remontoitavana olisi kokoajan hieman suurempi määrä vaunuja, koska paras varautua viivästyksiin. Täten jos aktiivijoukkojen käytössä PITÄÄ OLLA kokoajan vuodesta toiseen tuo 2 800 vaunua niin hyvä olla jonkin verran vaunuja sivussa jos jonain vuonna modernisointi tai remontointi viivästyy syystä tai toisesta.

Kun on tällainen kierto käynnissä niin on tietysti loogista tehdä remontin sijaan modernisointi ainakin osalle vaunuista, jos on modernisointiohjelma jonka mukaan työ tehdään ja osat millä tehdä. Modernisointi on työläämpää ja kalliimpaa mutta remontointi ei paranna vaunun suorituskykyä, ainoastaan ylläpitää sitä mitä se oli alunperinkin (ongelma vanhempien vaunujen osalta, jos suojaus ei ole "riittävä" ja lämpökamera sekä modernit viestivälineet puuttuvat). Näitä tehdään selvästi jossain suhteessa toisiinsa, koska Venäjällä on edelleen vanhoja T-72A, T-72AV, T-72B, T-80BV, T-80U vaunuja käytössä vaikka kylmän sodan päättymisestä (ja samalla näiden alkuperäisestä valmistumisesta) on 30 vuotta aikaa.

Toki hyvä muistaa että vedin hatusta tuon 10 vuoden käyttöiän isompien remonttien välillä: jos taas olettaa aikavälin pidemmäksi tai lyhyemmäksi, vuosittain remontoitavien / modernisoitavien vaunujen määrä muuttuu hieman. Makustelin toisessa ketjussa T-90 ja T-90A panssarivaunujen todellista valmistusmäärää ja numeroita pyöritellessä tuli sellainen ajatus että suurempien remonttien välinen aika voisi olla 15 vuotta. Sille oli ihan fiksulta kuulostava logiikka, mutta en voi olla varma. Tässä aikataulussa ja ohjelmassa voi olla eroja vaunutyyppien välillä ja samoin modernisoitava ja remontoitava määrä voi vaihdella vuodesta toiseen riippuen maan taloustilanteesta (tätäkin varten olisi hyvä olla jonkinlainen ns. puskuri). Lisäksi muistettava: kun muutama vuosi sitten perustettiin uusi panssarijoukko Siperiaan (90th tank division), sen kalusto otettiin varastoista ja tästä syystä uusi porukka sai käyttöönsä T-72A ja T-72AV vaunuja. Nämä tultaisiin tietysti korvaamaan myöhemmin modernisoiduilla vaunuilla, mutta ei heti vaan "jonkin aikataulun mukaan" eli "sitten joskus".

Tuo koskee siis aktiivikäytössä olevia vaunuja, Venäjällä on oma ohjelmansa varastovaunujen huollolle ja ylläpidolle, mutta mitä määrää se koskee, miten usein ja kuinka tosissaan sitä on tehty, vaikea sanoa.

Vielä muutama ajatus tästä 200 kpl remontointi per kuukausi: mistä lähtien tämä olisi tapahtunut? Heti sodan alun jälkeen, keväällä, kesän aikana vai onko tähän vauhtiin päästy vasta loppukesästä / syksyllä? Kuinka kauan tätä tahtia kyetään jatkamaan? Otetaanko varaosat ns. elintenluovuttajista vai saadaanko ne eri varastoista tai jopa uustuotannosta?

Vastaan omaan viestiin, tuli vielä ajatuksia tuosta varastovaunujen määrästä. Lainaan tähän edellisestä viestistä:

1,330 tank places in hangars is a number close to the maximum of the number of tanks the Russian Federation can keep in its warehouses. The real amount of equipment that is there is unknown to us, it can be as much as 70% or 10% of the mentioned number.

2,963 tanks to be scrapped - most of them are tank skeletons, often even without turrets. It is much more difficult to restore such equipment than to build a tank from scratch. Therefore, it is scrap metal.

1823 tanks in storage. These are tanks that can potentially be restored at tank repair plants. But they need to be loaded on a train, transported by rail to the appropriate plant, unloaded, delivered to the appropriate workshop, inspected, then start searching for the necessary parts (some of which are no longer produced or have their own production cycle), etc. That is, the time costs are not small. And do not forget that Google maps does not provide an opportunity to qualitatively assess the state of the equipment. Therefore, it is quite possible that part of the tanks from this amount will be disposed of.

2,075 combat-ready tanks, of which 1,038 were separately allocated for conservation under dry air. We can fully assume that some of the tanks (those that are not under dry air) will have to be sent to tank repair plants or it will take time to bring them to a combat-ready condition at storage bases. But of the 1,038 tanks, the absolute majority will be operational after the deconservation process. But here it is worth understanding that some of these tanks are T-62 type tanks. Which are mobilized and stored for use during large exercises in the Far East (which is exactly why they are stored in this way - so that once a year they can properly undergo training. And that is why we saw tanks of this type in Ukraine. Not because in The Russian Federation ran out of tanks of other types. The T-62 turned out to be the most combat-ready among the others). But these tanks are outdated and have much less combat value compared to the t-72/80/90. And the transfer of a large number of these obsolete tanks to Ukraine will deal a significant informational and image blow to the Russian Federation.

In general, we can say that the enemy still has quite powerful reserves of tanks. Since 2 thousand relatively combat-capable tanks, let including and old types, that's more than double what we had at the beginning of the invasion. Also, don't forget about the tank seats in the hangars. But stories about "tens of thousands of tanks beyond the Urals" turned out to be a propaganda myth. Because it actually turned out that the Russian Federation does not have such a number of tanks, and their quality and combat capability, in most cases, are also in doubt.


Jos keskitytään kolmeen numeroon: 1 330 varastopaikkaa halleissa, 2 075 käyttövalmista / taisteluvalmista vaunua joista 1 038 varastoitu "dry air conservation" metodilla. Kuten hän kirjoittaa, hallien sisällöstä ei voi olla varma: sisällä voi olla 10 % vaunuja ja loput tyhjää TAI yhtä helposti 70 % täyttä, tiedäpä näistä.

Pitää toki olettaa että kirjoituksessa on arvioitu nämä kategoriat ja vaunumäärät oikein, mutta tuosta voidaan laskea maksimimäärä "taisteluvalmiille" vaunuille:

1 330 + 2 075 = 3 405

Tuumailin että heidän aktiivijoukoilla voisi olla 2 800 vaunua mutta näiden lisäksi vaunuja on remontoitavana, modernisoitavana yms. osana luonnollista kiertoa. Täten vaunuja voi helposti olla useita satoja enemmän, ehkä usein kuultu noin 3 300 kpl.

Yksi näin kirjoittaneista on Puolan Jaroslaw Wolski, lainaan spoilerin taakse hänen twitter-viestin sodan ensi kuukausilta, 24.4.2022: LÄHDE

A) Vehicles in active service or in units being developed based on technician reserve bases (including vehicles ordered with delivery dates by the end of 2021):

30x T-80UE-1
155x T-80U of which 94 vehicles with PLISA thermal imagers
72x T-80BVM
620x T-80BV
80 x T-90
337x T-90A
65x T-90M
382x T-72B3M/ B3M model 2016
600x T-72B3
220 x T-72B3 first series
750x T-72BA

Together, this gives a minimum estimate of over 3300 tanks "in line" and in units developed in a very short time. Bearing in mind that there are about 1850 vehicles with thermal
cameras and modern communications and metrically they are very young - the oldest from the beginning of the last decade, while the majority - from the last five years.

B) Tanks that can be mobilized within 3 to 6 months of mobilization based on weapons and technology storage and repair bases.

The number of tanks in this category necessarily represents a wide range. Some sources estimate it at about 1,400 tanks of the T-72BV, T-72B and T-72AV family which would mean a capacity to field 50% of the replenishment in relation to the first wave of troops.

C) Further mobilization categories

Estimating the number of tanks in this category is already subject to a very large error and basically impossible based on publicly available sources.

Hän kirjoittaa nähneensä tietyistä lähteistä että Venäjällä olisi noin 1 400 kpl T-72B ja T-72AV perheen vaunuja varastoissa ja nämä kuuluisivat ns. nopeaan reserviin joka pitäisi olla aktivoitavissa 3-6 kuukauden kuluessa "mobilisaatiosta". Arvaan että tässä ei ole jääty odottamaan mobilisaatiota vaan pilliin on vihelletty heti kun tappioita on alkanut kertymään. Kysymys kuuluu, miten paljon näitä vaunuja on kannibalisoitu rauhan aikana? Tuskin kukaan odotti että näille olisi suuremmin tarvetta, paitsi ehkä elintenluovuttajina.

Kiinnittäisin huomiota siihen, miten lähelle tämä 1 400 kpl osuu tuon ukrainalaisen kirjoittajan "hallipaikkojen" määrän kanssa, joka oli 1 330 kpl. Toki halleille on muutakin käyttöä kuin vaunujen varastointi, esimerkiksi vaunujen korjaus joka vaatii tietyn määrän tilaa, mutta toisaalta vaunut säilyvät paremmin sisällä.

"Dry-air conservation" metodilla on säilötty kuvien perusteella huomattavan paljon T-62M ja T-55M vaunuja eli niitä 80-luvulla modernisoituja. Sopisi tähän kuvaan että ns. ensimmäisenä mobilisoitavat paremmat vaunut (T-72B obr 1989, T-72B ja T-72AV ainakin, ehkä myös T-80BV ja T-80U, mahdollisesti myös alkuperäiset T-90) olisivat halleissa sisällä ja tämä ns. kakkoslinjan kalusto ulkona, ei kuitenkin pelkästään riveissä sään armoilla vaan hieman paremmin säilöttynä.

Sodan jatkuessa on kuultu huhuja siitä miten huonolla tolalla Venäjän varastovaunut ovat ja miten pieni osa niistä kyetään aktivoimaan, oletan tämän koskevan erityisesti T-72 perheen kalustoa. Kuulemma T-62 ja T-62M vaunut olivat saaneet olla enemmän rauhassa, mistä syystä niitä on toimitettu Ukrainaan yllättävänkin paljon. Minun ajatus: ehkä hallin sisällä olevasta vaunusta on helpompi varastaa, kun ollaan kokoajan katseilta piilossa? Tai ehkä T-72 ja T-80 vaunujen varaosille on enemmän kysyntää paitsi oman teollisuuden niin myös ulkomaiden osalta, mutta T-62 ja vanhemmille ei?

En lähde arvailemaan enempää mutta hyvä huomata että mikäli ukrainalaisen arvio vaunujen määristä pitäisi paikkansa niin Venäjällä voisi olla (ainakin teoriassa) 3 405 kpl panssarivaunuja käyttöönotettavissa JA mikäli tuo hänen kategoria "1823 tanks in storage" on jollain aikataululla remontoitavissa (toki nämä on varastoitu ulos JA ilman "dry-air conservation" menetelmää joten miten nopeasti mahtaa onnistua?), niin aihioita olisi yhteensä 3 405 + 1 823 = 5 228 kpl.

Edelleen ei sovi unohtaa: tämä laskenta ja arviointi perustuu satelliittikuviin, joten ei voida tietää vaunujen todellista kuntoa. Päällepäin ehjä vaunu voi olla tyhjä sisältä. Tai täysin käyttökunnossa. Tai läpikotaisin ruostunut, kaikki osat toisiinsa hitsautuneena ja jokainen kumitiiviste kovettunut. Venäjän korruption ja kaikenlaisen varastamisen määrää ei myöskään sovi aliarvioida, mutta se tekee todellisen käyttökuntoisen vaunumäärän arvioinnista hyvin vaikeaa.

Jos katsotaan vielä Oryxin tämän päivän numeroita, niin Venäjä on menettänyt 1 579 kpl panssarivaunuja. Jaroslaw Wolski kehoitti aikaisemmin laskemaan 20-30 % tämän arvion päälle, koska Oryx tai Lost Armour ei näe kaikkea. Jos käytetään tätä kerrointa, saadaan vaihteluväliksi 1 895 - 2 053 kpl (Ukrainan ilmoittama päivän numero on 2 987 mikä voi sekin olla totta).

Venäjällä pitäisi olla ainakin teoriassa riittävä määrä vaunuja jotta nämä menetykset saadaan korvattua, mutta suorituskyvyn menetystä ei kyetä paikkaamaan: T-90M, T-72B3 obr 2016, T-72B3 tai T-80BVM on selvästi parempi vaunu kuin varastosta otettu T-72B tai T-80BV, jostain T-72A tai T-62M vaunuista puhumattakaan. Pekka Toveri kirjoitti eilen että varastovaunuja kyettäisiin aktivoimaan noin 200 vaunua per kuukausi, joten se tarkoittaisi vuoden osalta 12 x 200 = 2 400.

Hyvin monta kysymysmerkkiä tässä tuumailussa mutta ainakin teoriassa, tällä perusteella Venäjällä pitäisi olla aihioita mistä kunnostaa vaunuja ainakin seuraavan vuoden ajaksi, ellei pidemmäksikin aikaa. Jos otetaan tuo suurin lukema 5 228 ja lisätään siihen "aktiivijoukkojen ulkopuoliset vaunut" eli (3 400 tai 3 300) - 2 800 = 500 tai 600 niin määrä olisi 5 728 tai 5 828, mistä riittää puuhasteltavaa 200 vaunu per kuukausi tahdilla melkein kahdeksi ja puoleksi vuodeksi. Näin siis JOS todellisuus vastaa näitä numeroita JA tämän jälkeen varastoissa ei ole muuta kuin tornittomia runkoja taivasalla odottamassa romutusta.
 
Viimeksi muokattu:
putler lähettää lisää massaa kuolemaan puolestaan niin kauan kun pystyy. Ei sillä ole mitään 300 kilon rajaa tappioihin, ei ole edes 3 miljoonan rajaa. Kääpiöllä on kaksi tavoitetta yli muiden eli vallan säilyttäminen -koska sen menettäminen tietää hengen lähtöä omien käsissä- ja suurvalta-aseman palauttaminen etupiireineen. Jotkut tappiot tai inhimilliset kärsimykset ei ole mitään messiaanisen tehtävän rinnalla...

Ruskistit lähettää örkkejä ja muita resursseja sotaan niin kauan kuin materiaalia riittää. Sodan häviäminen tietää suurvalta-aseman menettämistä, etupiirin menettämistä stan-valtioissa, hengen menettämistä putlerille ja kansakunnalle minäkuvan menettämistä. Ryssien omakuva kun on rakennettu yksin voitettujen sotien pohjalle...

Boldaukset minun. Olet hyvin jäljillä ja olen samaa mieltä. Tähän pitää kuitenkin lisätä joulukuussa -21 tulleet uudet joukkohautausohjeet (linkki IS), mobiilit krematoriot (linkki IS) ja puhdistuslistat (YLE). Joten telkussa huutelun lisäksi ryssät lähti tosissaan puhdistamaan Ukrainaa ukrainalaisuudesta ja valmistautuivat siihen. Todisteet on. Vuonna 2022 itärajan takana fasismi on vahvaa valtavirtaa ja sen verran omalaatuista, että ansaitsevat oman nimen sille. Ruskismi. Kääntyy kansankielessä ryssäksi.
Olen suhteellisen aktiivisesti vuosikymmeniä, idän ihmemaan muutoksia seurannut. Mikään tuon valtion olemuksen kehityksessä, ei hyvää ole mielestäni lupaillut valtioille, joiden olemus muodossa tai toisessa on Venäjällä alisteiseksi katsottu. Venäjä-NL:n taholta määriteltynä.

Ei ole näitä tapahtumia yksi tai kaksi, kun olen saanut kuulla olevani asenteiltani vihamielinen. Naapurivaltiota kohtaan. Menneinä aikoina. Nyt on ollut hieman hiljaisempaa tuon suhteen. Tuskin olen tuossa poikkeus.

Olet todennäköisesti moraalipesun aloittamisen havainnut. Lipposten ja muiden suhteen. Siis henkilöiden, joiden asema on mahdollistanut siinä määrin laajan tiedollisen saannin mahdollisuuden, joista me tavalliset kansalaiset vasta tulevissa historiankirjoituksissa pääsemme osallisiksi. Vahva olettamus itselläni on, opportunistisen vallankäytön olemuksen suhteen. Verhojen avaaminen tuossa.

Kyse ei mielestäni ole ollut (pelkästään) reaalipolitiikasta, vaan jostakin muusta. Ambitioiden suuntautumisesta alisteisen aseman tuottamaan omaan- tai puoluehyötyyn. Näin pähkinänkuoressa.

Kokonaisuus, laajoine vaikutuksineen hyödyssä - tai tämän menetyksessä länsimaihin. On Venäjällä katsottu, todennäköisesti osin potentiaalissa laajan tuleville vuosikymmenille ulottuvan menetyksen osalta Ukrainaan. Riskien suhteen, hyödylliseksi aloittaa. Sota.

Tämä Venäjän päätös, antaa mahdollisuuden padota aggression laajempia toteuttamien mahdollisuuksia tuleville vuosikymmenille. Tavalla tai toisella tässä geopoliittisia voimasuhteita uusiksi kirjoitetaan. Toivottavasti lopputulos on suotuisa.
 
Näyttää siltä että hän voisi käyttää Military Balance -julkaisua vaunumäärien lähteenä, tässä taulukko eri vuosien julkaisujen tiedoista:

1658412705008-png.63603


Jos katsoo vuoden 2021 eli Military Balance 2022 julkaisun tietoja niin täsmäävät aika hyvin (paitsi kokonaismäärä, hänen ketjussa puhutaan 3 300 vaunua, tässä summa on 3 417), puristin Toverin ketjun numerot taulukon muotoon:

Katso liite: 71702

Jos vertaa Military Balance -taulukkoon, niin tässä joutuu hieman soveltamaan koska he eivät tee eroa T-80BV ja T-80U tai T-90 ja T-90A kesken. Alla kokeilu millä saisi määrät täsmäämään Toverin ketjun kanssa, lihavoidut ovat arvaus, ei-lihavoidut poimittu Military Balancen taulukosta sellaisenaan ja summat Toverin ketjusta:

T-90M + T-80BVM + T-72B3M = 67 + 220 + 570 = 857
T-90A + T-80U/UE/M + T-72B3 = 350 + 150 + 1150 = 1650
T-72B/BA + T-80BV = 700 + 100 = 800

Olen aikaisemmin vaahdonnut venäläisen Altyn73 tekemästä seurannasta, tässä hänen numeronsa (tarkempi erittely TÄÄLLÄ):

Katso liite: 71703
Riippuen siitä, ottaako hänen blogin numerot sellaisenaan vai lisääkö siihen minun arvaamat numerot, niin T-90A vaunuja voisi olla 219-240 kpl, T-80U/UK/UE-1 olisi 188 kpl, T-80BV/BVK olisi 185-195 kpl, T-72B + T-72BA olisi enemmän kuin 601 kpl (koska hänen seurannassa on epämääräinen kategoria "T-72A, T-72AV and T-72B").

Sodan aikana on kuultu myös puolalaisen Jaroslaw Wolskin arvio vaunujen määristä (LÄHDE), en laita sitä tähän mutta siitä voi lukea lisää esim. TÄSTÄ VIESTISTÄ.

Minä olen kamppaillut sodan aikana näiden eri arvioiden kanssa eikä ole täyttä varmuutta mikä niistä on ns. luotettavin. Useimmiten näkee julkisesti viitatun Military Balanceen, koska se on kaikkien tuntema ja "kohtuullisen luotettavana pidetty". Minun näkemys on että Altyn73 seuranta antaa hyvän kuvan aktiivijoukkojen vaunumäärälle mutta ei sinänsä ole koko totuus koska tietty määrä vaunuja on pois näiden käytöstä ja todellinen valmistettu määrä on tietysti suurempi koska kokoajan on jokin määrä vaunuja remontoitavana, modernisoitavana, panssarisotakouluilla jne jne. Näitä on varmasti useampi sata, joten jos arvataan aktiivijoukkojen vaunumääräksi 2 800 kpl niin tuollainen 3 300 kpl voisi olla "ei-varastotukikohdissa" olevien vaunujen määrä. Vaikka eri arviot eivät ole samaa mieltä vaunutyyppien määristä, niin kokonaisuuden kannalta ollaan arvatenkin näissä lukemissa.

-

Toverin kirjoitus 10 000 varastovaunusta täsmäisi myös Military Balancen seurannan kanssa ja tästä annetusta noin 10 000 kpl määrästä joutuu tosiaan arvaamaan että mikä määrä olisi käyttökelpoisia tai korjauksen tarpeessa. Laitoin aikaisemmin taulukon johon oli tehty satelliittikuvien perusteella tarkastelu ryssän varastovaunujen määristä ja kunnosta: LÄHDE

1662141539971-png.66534


Satelliitti ei näe peltihallien sisälle, joten ei voida tietää mikä määrä vaunuja siellä on. Tässä seurannassa ei ole tutkittu ihan jokaista varastotukikohtaa, ainoastaan ne suurimmat. Kuntoarvio on myös satelliittikuvien perusteella, joten siinä voi olla virheitä suuntaan tai toiseen. Toisaalta ulospäin ehjältä näyttävä vaunu voi olla sisältä kannibalisoitu. Lisäksi muistettava: yleensä ilmaiset satelliittikuvat ovat otettu "silloin joskus" ja niiden välillä voi olla jopa useita vuosia eroa joten laskentaan voi tulla virheitä tätäkin kautta.

Toveri kirjoittaa varastovaunuista näin:

Varastoissa on noin 10 000 vanhempaa vaunua, näistä 2/3 on ollut ulkovarastoinnissa ja tn niistä ei saa korjattua toimintakuntoisia kuin täydellisellä teollisella uudelleen rakentamisella, joka kestää kuukausia ja tuottaa valmiiksi vanhentuneita vaunuja. Sisävarastoinnissa olleet noin 3300 vaunua vaativat nekin kannibalisoinnin ja komponenttien varastamisen takia teollisen korjauksen ennen käyttöönottoa. Tästä kalustosta on menetetty jo noin 100 T-62, 60 T-64 ja 100 T-72 vaunua.

Jos vertaa tuohon satelliittikuvista koottuun taulukkoon, niin siinä on arvioitu että "relatively operational / combat ready" vaunuja olisi 2 075 kpl joista puolet olleet "dry-air preservation" säilytyksessä, näiden lisäksi olisi 1 823 kpl "tanks in storage" ja 2 963 kpl "tanks for disposal" eli yhteensä ulkovarastoinnissa 6 861 kpl.

Lainaan artikkelin loppuosan spoilerin taakse, siinä annetaan kirjoittajan analyysi numeroista ja vaunujen kunnosta:

Now a few comments about the general numbers.

1,330 tank places in hangars is a number close to the maximum of the number of tanks the Russian Federation can keep in its warehouses. The real amount of equipment that is there is unknown to us, it can be as much as 70% or 10% of the mentioned number.

2,963 tanks to be scrapped - most of them are tank skeletons, often even without turrets. It is much more difficult to restore such equipment than to build a tank from scratch. Therefore, it is scrap metal.

1823 tanks in storage. These are tanks that can potentially be restored at tank repair plants. But they need to be loaded on a train, transported by rail to the appropriate plant, unloaded, delivered to the appropriate workshop, inspected, then start searching for the necessary parts (some of which are no longer produced or have their own production cycle), etc. That is, the time costs are not small. And do not forget that Google maps does not provide an opportunity to qualitatively assess the state of the equipment. Therefore, it is quite possible that part of the tanks from this amount will be disposed of.

2,075 combat-ready tanks, of which 1,038 were separately allocated for conservation under dry air. We can fully assume that some of the tanks (those that are not under dry air) will have to be sent to tank repair plants or it will take time to bring them to a combat-ready condition at storage bases. But of the 1,038 tanks, the absolute majority will be operational after the deconservation process. But here it is worth understanding that some of these tanks are T-62 type tanks. Which are mobilized and stored for use during large exercises in the Far East (which is exactly why they are stored in this way - so that once a year they can properly undergo training. And that is why we saw tanks of this type in Ukraine. Not because in The Russian Federation ran out of tanks of other types. The T-62 turned out to be the most combat-ready among the others). But these tanks are outdated and have much less combat value compared to the t-72/80/90. And the transfer of a large number of these obsolete tanks to Ukraine will deal a significant informational and image blow to the Russian Federation.

In general, we can say that the enemy still has quite powerful reserves of tanks. Since 2 thousand relatively combat-capable tanks, let including and old types, that's more than double what we had at the beginning of the invasion. Also, don't forget about the tank seats in the hangars. But stories about "tens of thousands of tanks beyond the Urals" turned out to be a propaganda myth. Because it actually turned out that the Russian Federation does not have such a number of tanks, and their quality and combat capability, in most cases, are also in doubt.

Youtube-kanava nimeltä Covert Cabal on julkaissut tämän sodan aikana kaksi videota, jossa on pyrkinyt laskemaan Siperian kentille varastoituja panssarivaunuja. Ensimmäinen video julkaistiin 15.4.2022, mutta perustui Google Earth satelliittikuviin ja ne vaihtelevat eri tukikohtien osalta rajusti (suuri aikaero kuvien ottamisen välillä). Tämä tuoreempi video on julkaistu kymmenen päivää sitten hieman vajaa kolme kuukautta sitten ja tässä hän toisti aikaisemman laskennan, mutta osti videota varten kaupalliselta yhtiöltä satelliittikuvat kahdeksasta suurimmasta varastotukikohdasta. Osti kuvat vuodelta 2021 ja loppukesältä 2022. Näissäkin kuvissa on vaihtelua ajankohdan osalta, mutta nyt on kyse vain kuukausista eikä mahdollisesti vuosista.

LINKKI VANHEMPAAN VIDEOON- julkaistu 15.4.2022

LINKKI TUOREEMPAAN VIDEOON - julkaistu 30.9.2022

Tuoreemman videon lopputulema on se että (hänen arvion ja laskennan mukaan) näistä kahdeksasta suurimmasta varastotukikohdasta olisi poistunut 700 - 800 panssarivaunua tällä aikavälillä. Minne vaunut menivät? Yksi arvaus on että paremmassa kunnossa olevat menneet suoraan Ukrainaan mutta osa eri tehtaille korjattavaksi.

Hän antoi oman arvionsa varastotukikohtien panssarivaunujen määristä ja se on samansuuntainen kuin tuo ukrainalaisen tekemä laskelma, ei ihan sama mutta samalla sektorilla kuitenkin. Toverin mukaan sisävarastoinnissa olisi ollut noin 3 300 vaunua mikä voi pitää paikkansa, kuten sanottua, satelliitti ei näe varastoihin sisälle. Ehkä tälle numerolle on jokin muu lähde tai arvio, sopisi hyvin logiikkaan "10 000 vaunua varastoissa, joista 1/3 eli 3 300 sisävarastoissa".

Tätä on viheliäisen vaikea arvioida, tuskin venäläiset itsekään tietävät "totuutta" vaan se selviää sitä mukaa kun avaavat varastoja ja kokeilevat vaunuja käyntiin.

-

Tämä teollisuuden korjaama määrä on selvästi suurempi kuin mitä olen arvioinut, Toveri kirjoittaa siitä näin:

Lisäksi kalustoa tulee teollisuuden korjaamina vain noin 200 kuukaudessa eli juuri ja juuri samaa tahtia kuin niitä menetetään.

Minun arvio on perustunut hyvin epätieteelliseen ja rajalliseen otantaan: julkisuuteen tulleet tiedotteet, videot ja kuvamateriaali. Ennen sodan alkua Venäjän sotateollisuuden kyky remontoida ja modernisoida vaunuja oli joitakin satoja per vuosi, tosin tämä tahti perustuu rauhanajan tilauksiin eikä kerro suoraan sota-ajan kapasiteetista. Venäjällä on myös useita eri toimijoita, jotka remontoivat vaunuja: osa tästä työstä on näiden varastotukikohtien vastuulla, niiden tehtävä on paitsi vaunujen varastointi niin myös aktivointi kun pilliin vihelletään. Kuulemani mukaan niillä piti olla valmius aktivoida tietty määrä vaunuja 3-6 kuukautta käskyn saamisen jälkeen. Oli merkkejä siitä että tässä epäonnistuttiin ja pahasti, saivat tietyn määrän vaunuja liikkeelle mutta ei läheskään sitä mitä piti.

200 kpl korjattuja vaunuja per kuukausi on isohko määrä muttei uskomattoman suuri. Minun oma kuvitelma ei seiso niin vahvoilla jaloilla että voisin epäillä tätä Toverin arviota. En ole myöskään nähnyt muita arvioita tälle numerolle, joten paras ottaa tämä tosissaan.

Venäläinen Andrey Frolov (Андрей Фролов) teki pitkään seurantaa modernisoitujen ja korjattujen panssarivaunujen määristä (perustui erilaisiin julkisiin lähteisiin) ja mm. ruotsalainen FOI lainasi hänen seurantaansa useammassa julkaisussaan. Seuranta jatkui vuosien 2007-2015 ajan joten siitä puuttuu viimeiset 7 vuotta. Hänen taulukkojensa perusteella T-72B3 modernisointien huippuvuodet olivat 2013 ja 2014 jolloin vaunuja modernisoitiin 260 ja 293 kpl. Tämä on siis modernisointi, mutta hän kertoo myös että vuonna 2012 olisi remontoitu 97 kpl T-72 vaunuja ja 115 kpl T-80BV vaunuja. LÄHDE

Kymmenen vuotta vanhoja numeroita ja nämä tehdään toki tilauksesta, joten eivät kerro todellista kapasiteettia. Heillä oli tavoite että vuonna 2021 toimitettaisiin 240 kpl modernisoituja vaunuja (T-72B3, T-72B3 obr 2016, T-80BVM ja T-90M) asevoimille. Olen pitänyt näitä numeroita, vaikka osa on vanhoja, merkkinä siitä että modernisoinnin kapasiteetti olisi 250-300 vaunua per vuosi. Remontointi on tietysti helpompi prosessi, jos on riittävästi varaosia, tekijöitä ja paikkoja missä tehdä. Jos vuonna 2012 remontoitiin reilut 200 vaunua vuodessa, niin se on yksi datapiste MUTTA ei koko totuus.

Tässä yksi helpompi tapa, miten voisi hahmottaa rauhanajan kapasiteettia: jos olettaa että heidän aktiivijoukoilla olisi 2 800 panssarivaunua JA jos olettaa että näitä pitää vähintään remontoida 10 vuoden välein, niin tämän vaunukannan ylläpito vaatisi 280 vaunun remontoinnin per vuosi. Tarkoitan siis sitä että aktiivijoukoilla on 2 800 vaunua käytössä ja samaan aikaan remontoidaan 280 vaunua per vuosi eli "kokonaismäärä" olisi 2 800 + 280 = 3 080. Oletan että tätä ei pidettäisi ihan näin tiukasti vaan modernisoitavana ja remontoitavana olisi kokoajan hieman suurempi määrä vaunuja, koska paras varautua viivästyksiin. Täten jos aktiivijoukkojen käytössä PITÄÄ OLLA kokoajan vuodesta toiseen tuo 2 800 vaunua niin hyvä olla jonkin verran vaunuja sivussa jos jonain vuonna modernisointi tai remontointi viivästyy syystä tai toisesta.

Kun on tällainen kierto käynnissä niin on tietysti loogista tehdä remontin sijaan modernisointi ainakin osalle vaunuista, jos on modernisointiohjelma jonka mukaan työ tehdään ja osat millä tehdä. Modernisointi on työläämpää ja kalliimpaa mutta remontointi ei paranna vaunun suorituskykyä, ainoastaan ylläpitää sitä mitä se oli alunperinkin (ongelma vanhempien vaunujen osalta, jos suojaus ei ole "riittävä" ja lämpökamera sekä modernit viestivälineet puuttuvat). Näitä tehdään selvästi jossain suhteessa toisiinsa, koska Venäjällä on edelleen vanhoja T-72A, T-72AV, T-72B, T-80BV, T-80U vaunuja käytössä vaikka kylmän sodan päättymisestä (ja samalla näiden alkuperäisestä valmistumisesta) on 30 vuotta aikaa.

Toki hyvä muistaa että vedin hatusta tuon 10 vuoden käyttöiän isompien remonttien välillä: jos taas olettaa aikavälin pidemmäksi tai lyhyemmäksi, vuosittain remontoitavien / modernisoitavien vaunujen määrä muuttuu hieman. Makustelin toisessa ketjussa T-90 ja T-90A panssarivaunujen todellista valmistusmäärää ja numeroita pyöritellessä tuli sellainen ajatus että suurempien remonttien välinen aika voisi olla 15 vuotta. Sille oli ihan fiksulta kuulostava logiikka, mutta en voi olla varma. Tässä aikataulussa ja ohjelmassa voi olla eroja vaunutyyppien välillä ja samoin modernisoitava ja remontoitava määrä voi vaihdella vuodesta toiseen riippuen maan taloustilanteesta (tätäkin varten olisi hyvä olla jonkinlainen ns. puskuri). Lisäksi muistettava: kun muutama vuosi sitten perustettiin uusi panssarijoukko Siperiaan (90th tank division), sen kalusto otettiin varastoista ja tästä syystä uusi porukka sai käyttöönsä T-72A ja T-72AV vaunuja. Nämä tultaisiin tietysti korvaamaan myöhemmin modernisoiduilla vaunuilla, mutta ei heti vaan "jonkin aikataulun mukaan" eli "sitten joskus".

Tuo koskee siis aktiivikäytössä olevia vaunuja, Venäjällä on oma ohjelmansa varastovaunujen huollolle ja ylläpidolle, mutta mitä määrää se koskee, miten usein ja kuinka tosissaan sitä on tehty, vaikea sanoa.

Vielä muutama ajatus tästä 200 kpl remontointi per kuukausi: mistä lähtien tämä olisi tapahtunut? Heti sodan alun jälkeen, keväällä, kesän aikana vai onko tähän vauhtiin päästy vasta loppukesästä / syksyllä? Kuinka kauan tätä tahtia kyetään jatkamaan? Otetaanko varaosat ns. elintenluovuttajista vai saadaanko ne eri varastoista tai jopa uustuotannosta?
Kiitokset näistä perusteluineen avatuista materiaali-arvioinneista. Mielenkiinnolla olen näitä lukenut.
 
Vaihdoimme tänään lahjoja nuoremman poikani, sekä hänen japanilaisen puolisonsa kanssa. Sain paketoimattomana UA:ta tukevan rintamerkin. Ilahduin. Vaikka tuonkaltainen jo pitkään käytössä on ollut.

Kuten sovimme aiemmin, varsinaiset joululahjat suunnattiin avustustyöhön Ukrainan pakolaisille Suomessa.

Olen vahvasti siinä ajatuksessa, että tämäntapainen "sitoutuminen" tuottaa parhaimmillaan laajempaa ymmärrystä Venäjän valtapyrkimysten kokonaisuuden hahmottamiseen, rationaalisella tasolla. Tavalla, joka saattaa johtaa pyrkimyksiin ymmärryksessä geopolitiikan mekanismeissa. Aivan tavallisen ihmisen tavallisessa arjessa vaikuttavalla tasolla.

Tasolla, jossa ymmärrys totalitarismin noususta nähdään realistisella tasolla. Yhdeksi kehityssuunnan mahdollisuudeksi.
 
Tämä juurikin osana sitä, mitä Venäjä tavoittelee. Kansallisuuden ja kansalaisuuden murtaminen, Stalinin perinnössä. Osana infrastruktuuriin kohdistettu, siviiliväestöön massiivinen vaikuttaminen.
 

Ensin Scholz höpöttää, että haluaa palauttaa suhteet Venäjään... Verenpaineet tappiin sillä kertaa, niin eikös tämä toinen eunukki Ranskasta jo kumarra kontilleen Putlerille.

Voi vittu mikä näitä oikein vaivaa🤔? Toivovat että sota päättyisi ja kaikki palaisi ennalleen. Business as usual... Eivät tule näkemään sitä, vaan joutuvat toivottavasti vielä nöyrtymään ja häpeämään että tulipa "ymmärrettyä" väärää runkkaria. Kiitos, että sain päästää hieman höyryjä!
 
Viimeksi muokattu:
Se ei mene kyllä kaaliini, että mikä helvetin maaginen asia se taisteluvaunu on, kun kuitenkin panssarihaupitseja lähetetään ja niiden tuhovoima on tietyllä tavalla suurempi kuin vaunun? Tämä on kyllä helvetin ihmeellistä!
Kyse on nimenomaan magiikasta. Sakut pelkäävät, että saksalainen panssarivaunu mennä jyristää Ukrainassa. Eniten he varmaan pelkäävät, että sitten käykin hyvin..
 
Tästä ei pitkää aikaa ole kulunut, kun ryssä suomalaisia ihmisiä juuriltaan ulos repi. Tuhoten valtavan osan siitä inhimillisen kehityksen mahdollisuuksista, mitä maahan jääneet sisällään pitivät.

Ei unohdeta omaa historiaamme. Eikä tuota Isovihan molemmin puolin olevaa kirjaimellisen orjuuden aikaa. Mitään hyvää ei Venäjä ole meille antanut. Paljon on ottanut.

39-4536125a47caefafb11.jpg



132918-evakkokarjalaiset_sakuva.jpg.webp


Talvisota päättyi 13. maaliskuuta 1940. Saman päivän iltana klo 22 tuli naapurin poika sanomaan, että nyt on lähdettävä kahden tunnin kuluessa. Tietysti siinä häkeltyi ensin; voi hyvä luoja, miten nyt käy! Ei oikein tiennyt mitä ottaa mukaan.


Isä lähti viemään hevosella yli 20 km:n päässä olevalle Uukuniemen asemalle. Oli niin kova pakkanen että piti käydä välillä lämmittelemässä taloissa, joista vain valoja nähtiin.


Sinne jäi kermaämpäri hellan nurkkaan. Piti tehdä siitä voita seuraavana aamuna vaan ei ehtinyt. Säkkiin vain paljon leipää ja hienosokeripussi.


Isä palasi teurastamaan osan eläimistä, ajamaan osan yhteisiin kokoamispaikkoihin ja järjestämään tulevaisuuttamme. Minun tehtäväni oli huolehtia itseni ja sisarukseni tulevaan evakkopaikkaamme. Olin täyttänyt lokakuussa 17 vuotta. Toiset kotona olevat sisarukset olivat Riitta 5 v, Heikki 10 v, Veikko 12 v ja Viljo 15 v.


Äiti kuoli elokuussa 1939. Hän sanoi: Pitäkää raamatut mukananne, sillä tältä paikalta ne kaikki hävitetään. Nämä sanat ne tulivat toistuvasti mieleen ja pelko toimeentulosta tulevaisuudessa ja huoli sisaruksista; näistä mukana olevista ja veljistä rintamalla. Milloin heidät näkee?


Vaikka oli nuori, niin unohtumattomasti otti sydämestä, kun katsoin taakseni kotia viimeisen kerran ja sama suru palasi vielä monessa tulevassa tilanteessa.


Kiirastorstaina olimme olleet viikon Uukuniemellä eräässä talossa uuden rajan pinnassa. Sanoin talon emännälle, että en voi ostaa leipää, raha loppui. Emäntä antoi puolikkaan leivän.


Pitkäperjantaina poliisit tulivat sanomaan, että saamme lähteä Simoon. Asemalla oli niin paljon meikäläisiä, että sisälle emme enää mahtuneet vaan saimme odottaa ulkona pakkasessa monta tuntia junaan pääsyä. Simon asemalla meille sitten sanottiin ettei sinne enää sovi ja taas odotimme pari tuntia ulkona 20 asteen pakkasessa.


Lopulta pääsimme junaan ja olimme puoliltaöin Rovaniemellä, jossa saimme odotella Hotelli Pohjanhovissa isäntää maakunnasta noutamaan meitä taloonsa. Isäntä tulikin ja vei meidät hevosreellä 20 km:n päähän Kemijoen varteen Oikaraisen kylään.


Kului kolme viikkoa, ennen kuin sain kuulla isästä ja vanhemmista sisaruksista. Isä oli saanut järjestettyä meille talon Ylitorniosta, johon lopulta asetuimme evakkoon.


Isä kuoli helmikuussa 1942. Tilasimme rautatievaunun päästäksemme takaisin Karjalaan. Kesti kolem viikkoa ennenkuin saimme vaunun ja pääsimme hautaamaan isän kotipitäjään äidin viereen.


Seurasi kaksi vuotta kovaa työtä ja taas lähtö, se viimeinen, syyskuussa 1944. Kesken jäivät puintityöt. Hirvittävän pahalta tuntui taas jättää koti ja kaikki, vaikka sitä jo osattiinkin odottaa.


Velipojat Veikko ja Heikki ajoivat hevosta, jonka kärryssä oli viljasäkkejä. Minä ajoin 30-vuotiasta ruunaa, jonka kärryssä oli vähän evästä, vaatteita, sian porsas ja lehmä perässä kiinni. Nuorin sisko, Riitta, istui kuorman päällä ja sanoi toistamiseen: “Mennään tuohon taloon”.


Oli kylmä tulli ja vettä satoi lokakuun lopulla, kun ajoimme Närpiön asemalta Yttermarkiin illan pimeydessä. Pitkä oli matka ja kauan kesti, ennen kuin sain avata vieraan oven kotioven sulkemisen jälkeen. Monesti menivät kädet silmille; Hyvä Jumala, miksi näin?


Aika on hyvä parantaja, mutta Karjalan Koti ei silti unohdu. Kaikkihan lapsuuskotinsa muistata.


Kerttu Tuulos
 
Eikös niitä Gepardeja kuitenkin Saksa Ukrainaan toimittanut? Saisi kyl toimittaa muutakin toki
Kyllä tuo Saksan toimittama kalustolista alkaa jo olla ihan kohtuullinen, allla linkki Oryxin listaukseen. Mukana tuossa on Saksan ringtausch-ohjelman vaihtokalustoakin, eli niitä jossa Saksa toimittanut omistaan tilalle kun toinen maa on laittanut neuvostoaikaista kalustoaan Ukrainaan. Osahan niistä olisi saattanut muutenkin päätyä Ukrainaan, mutta silti. Listan lopusta löytyy listausta kalustosta jota ei ole vielä toimitettu.

Laitoin mukaan Ranskan ja Puolan listat. Sivustolla käyn välillä kurkkimassa kun joku avustuserä kuitenkin tullut missattua. Täydellisiä nämä eivät ole, mutta suuntaa antavia kyllä. Sivuston haulla löytyy aika monen maan avustukset.



 
Melitopol on 150 000 asukkaan kaupunki. Millainen todennäköisyys on puolustaa isohkoa kaupunkia pitkään, jossa olet valloittajana ja sotavoimat koostuu pääosin mobilikeista sekä kriminaaleista palkkasotureista? Verrataan esim. Mariupoliin, jota puolustettiin kuukausia viimeiseen asti motivoituneiden, käytännössä ammattisotilaiden toimesta.
 
Hesiksessä on piiitkä juttu Suomen aseavusta Ukrainaan.

Pari poimintaa:
Olisko nämä äärimmäisten sääolosuhteiden varusteet sellaisia johin sisältyy lopultakin Nokian kumisaappaita huopavuorilla? Olisi melkoinne parannus tuonne loska-muta-lillinkiin kun vertaa kuvissa nähtyihin maiharityyppisiin kenkiin..
 
Aika paljon saa Saksa paskaa niskaan täällä foorumilla ja osin ihan aiheestakin, mutta puskista huutelun sijaan olisi mukava nähdä myös vähän ehdotuksia, että mitä ja kuinka paljon Saksa voisi antaa, paljonko Saksalla itsellään on ja mistä varaosat ja ammukset saadaan ja miten niiden logistiikka hoidetaan?

Ja toisekseen kovimmat huutelijat voisivat myös listata, että minkä vehkeiden toimittamisesta Saksa on kieltäytynyt? Avustan alkuun:

- Marder
- Leo

Mitä muuta?
 
Back
Top