Ukrainan konflikti/sota

Päivän Turun sanomissa suomalaisen vapaaehtoisen haastattelu. Ennen Suomeen paluutaan taisteli Bahmutissa: väittää että todennäköisyys säilyä hengissä Bahmutissa oli ainostaan 30%. Aika karu prosentti! Kertoi myös suomalaisen yksikön pitäneen majapaikkana rakennusta joka sai täysosuman hetkeä sen jälkeen, kun suomalaiset olivat poistuneet rakennuksesta.
Paljonkin siellä on meikäläisiä, hyvin on osuneet tuohon prosenttiin, kun Suomessa lomailevat... nämä prosenttiheitot, neljän tunnin heitot ja muut on hienoja, mutta mitään niiden tueksi ei löydy. Jos 70% Bahmutiin menevistä kuolee, niin kuka siellä vielä tappelee? Yksittäinen soturi kurkistelee tilannetta ryhmä-, ehkä jopa joukkuetasolla. "Naapurikomppaniasta meni kenraali ja 300 kuoli" "mää kuulin että se oli Zelensky itse ja kuolleita oli 3000" ja pam, nuppineulan murto-osasta katsottuna ja huhuja kuunnellessa koko armeijakunta on tapettu kolmasti.. varmasti tulee tappioita, mutta joku roti sentään. Jos kaikista lähetetyistä sotilaista on tapettu 70%, niin sota on hävitty jo. Tappiot on varmasti tuhansissa, mutta ei noilla luvuilla.
 
Paljonkin siellä on meikäläisiä, hyvin on osuneet tuohon prosenttiin, kun Suomessa lomailevat... nämä prosenttiheitot, neljän tunnin heitot ja muut on hienoja, mutta mitään niiden tueksi ei löydy. Jos 70% Bahmutiin menevistä kuolee, niin kuka siellä vielä tappelee? Yksittäinen soturi kurkistelee tilannetta ryhmä-, ehkä jopa joukkuetasolla. "Naapurikomppaniasta meni kenraali ja 300 kuoli" "mää kuulin että se oli Zelensky itse ja kuolleita oli 3000" ja pam, nuppineulan murto-osasta katsottuna ja huhuja kuunnellessa koko armeijakunta on tapettu kolmasti.. varmasti tulee tappioita, mutta joku roti sentään. Jos kaikista lähetetyistä sotilaista on tapettu 70%, niin sota on hävitty jo. Tappiot on varmasti tuhansissa, mutta ei noilla luvuilla.
Samaa veikkaan. Vai olisiko kyse pelkästään eteen työnnetyistä asemista. Kaikkihan eivät siellä ihan ryssää kasvoihin katso. Kenties näissä asemissa tappiot voivatkin olla todella suuret.
 
Päivän Turun sanomissa suomalaisen vapaaehtoisen haastattelu. Ennen Suomeen paluutaan taisteli Bahmutissa: väittää että todennäköisyys säilyä hengissä Bahmutissa oli ainostaan 30%. Aika karu prosentti! Kertoi myös suomalaisen yksikön pitäneen majapaikkana rakennusta joka sai täysosuman hetkeä sen jälkeen, kun suomalaiset olivat poistuneet rakennuksesta.
Yläpeukku Merten sheriffille että toi tämänkin esiin. Mutta näille tyypeille jotka avautuu heti ensimmäiselle klikkihuoraajatoimittajalle suoltamaan hihasta ravistettuja klikkihuorausprosentteja mitä meidänkin dezantit röhkii pää märkänä kaikenmaailman keskustelupalstoille:

1679848137211.png
 
Päivän Turun sanomissa suomalaisen vapaaehtoisen haastattelu. Ennen Suomeen paluutaan taisteli Bahmutissa: väittää että todennäköisyys säilyä hengissä Bahmutissa oli ainostaan 30%. Aika karu prosentti! Kertoi myös suomalaisen yksikön pitäneen majapaikkana rakennusta joka sai täysosuman hetkeä sen jälkeen, kun suomalaiset olivat poistuneet rakennuksesta.
Löytyykö netin kautta?
 
Kuulostaa siltä että teoriassa heillä on "aihioita" joista kunnostaa T-72/T-80/T-90 vaunuja mutta käytännössä varaosien saanti on (väitetysti) se akilleen kantapää. Voidaan toki kyseenalaistaa aidosti kelvollisten aihioidenkin määrä, ruostuneita ja kannibalisoituja runkoja (romutukseen tarkoitettuja) on varmasti satoja, ehkä jokunen tuhat mutta mikä määrä voidaan aktivoida JOS olisi varaosia? Varaosien saannista: mikä määrä on valmistettu uustuotantona ja kuinka vahvasti tässä on nojattu varastovaunujen kannibalisointiin?
Periaatteessa tankki on niin paksua peltiä että ei se ruostu. Senkun riisuu rungosta kaikki osat irti ja lähtee hiekkapuhalluksella liikkeelle. Kokoonpanossa sitten käytetään ne ehjät palaset ja uusitaan kaikki rikkinäiset. Tämä vaatii tosin sen että koko tuotantoketju on raaka-aineita myöten omassa hallinnassa. No ryssällä tämä ei ole. En usko että tuolla on esimerkiksi moottoreita aidosti tehty kokonaan vaan kyseessä on vanhoista kierrättämällä tehtyjä "uuskoneita". Tehonlisä yms. on tullut sitten länsiosilla. Valumuotit voi olla ja sulatto mutta kun se igori joka osasi ohjata homman käsin on jo haudassa. Seuraajalta ei koskaan tilattu yhtään valua niin se osaa vain korkata vodkapullon.

Joten ei, ryssä ei tule tekemään moderneja aseita sarjatuotantona teollisessa mittakaavassa. Tuon kyvyn kehittämiseen tarvitaan akateeminen tutkimus ja tietotaito pohjalle. Tämän päälle voi sitten alkaa kehittämään edistynyttä teknologian tuotantoa. Se että tehtaan osti lännestä ei tarkoita että sitä tehdasta pystyy ajamaan ilman lännen tukea. No yllättäen nuo tehtaat tuolla palaakin.
 
4 tyttöä oltiin viemässä Uralille, mutta ukrainalaiset sai suunnitelman selville ja lähettivät erikoisjoukot hakemaan, ennen kun suunnitelma pistettiin täytäntöön. Tytöillä kesti viikkoja tajuta, että ovat oikeasti Ukrainan puolella.
 
Tällaisia juoruja tällä kertaa:

Two rich insiders talk. Iosif Prigozhin (Russian) and Farkhad Akhmedov (Azerbaijani).

They say Rosgvardya CDR Gen. Zolotov, Foreign Minister Lavrov and head of Rosneft Sechin willing to dismiss Shoygu, but must wait for a good moment.



Lainaan Telegram-viestin tekstin käännöksen spoilerin taakse:
Tässä tämä kyseinen puhelu
 
Osaako joku kertoa, että mitä kautta ryssän päähuoltoreitit kulkevat? Esimerkiksi Khersonin alueelle luultavasti Krimin kautta? Mariupolin kautta ei pääse junalla, joten sitä kautta olisi sitten rekkaliikennettä. Entä Itä-Ukrainassa?

Lähinnä mietin Ukrainan tulevia liikkeitä junaratojen solmukohtien kautta.

Hyviä kysymyksiä, rehellinen vastaus on että en tiedä tarkkaan. Mikä ei tietysti estä arvaamasta.

Kartta eteläisen Ukrainan rautateistä: LÄHDE

1679850077979.png

Kerchin sillan nykytilanne on asia josta on näkynyt yllättävän vähän kirjoituksia tämän alkaneen vuoden puolella. Muutama viikko sitten oli kirjoituksia, että ainakin maantieosuus olisi saatu korjattua, mutta kestääkö silta raskaan kumipyöräliikenteen? Entä mikä on rautatiesillan kunto? Toinen raide vaurioitui ja odottaa korjausta, mutta mikä on toisen tilanne? Voidaanko ajaa rahtijunalla yli?

Ei ole näkynyt kuvia tai videoita, enkä tarkoita niitä paria yöllä kuvattua lyhyellä ja oletettavasti tyhjällä junalla tehtyjä koeponnistuksia. Tarkoitan niitä pitkiä rahtijunia, joiden videoita saatiin katsella viime vuoden kesänä. Junanvaunu toisensa jälkeen ja kyydissä panssarivaunua, panssarihaupitsia yms.

OLETAN että silta olisi edelleen suljettu raskaalta rahtiliikenteeltä.

TOINEN OLETUS: Venäjä ei kykene tuomaan junarahtia Donetskin kaupungin suunnalta eteläisen Ukrainan läpi. Tarkoitan karttaan merkittyä itä-länsi -suuntaista rataa, josta lähtee raiteet mm. Mariupoliin ja Berdyanskiin. Olen olettanut että junarata menee liian läheltä rintamalinjaa, minkä takia junia ei voi ajaa sen kautta.

Mitä jää jäljelle?

Lauttaliikenne Kerchin salmen yli. Lauttoja on rajallinen määrä ja liikennöinti hitaampaa kuin sillan käyttö, mutta nämä ovat varmasti olleet ylityöllistettyjä sillan romahduksen jälkeen. Ehkä jostain on saatu yksi tai kaksi lauttaa lisää? Asia mistä on kirjoitettu hyvin vähän enkä tiedä, onko mikään OSINT-tili seurannut tätä liikennettä.

Iso mysteeri: laivarahti Azovinmeren yli Berdyanskiin ja Mariupoliin, mikä määrä tätä on tapahtunut ja tapahtuu kokoajan? En muista nähneeni tästä mitään, muutama yksittäistapaus kun Mariupolia piiritettiin (Venäjä toi jonkin verran apujoukkoja Mariupolin satamaan). Lisäksi muistan miten varastivat Azovstalin terästehtaalta keloja, ne lastattiin satamissa laivojen kyytiin. Toimiiko rahti myös toiseen suuntaan, varsinkin Kerchin sillan iskun jälkeen? Entä Berdyansk? JOS rahtia laivataan näihin kaupunkeihin, jatkaako se niistä matkaa junalla? Epäilen, etäisyys on kohtuu lyhyt ja raketti-iskujen vaara ilmeinen mitä lähemmäs rintamaa mennään.

Toinen iso mysteeri: missä määrin Venäjä laivaa rahtia esim. Novorossiyskistä Sevastopoliin? Krimillä lienee muitakin satamakaupunkeja, samoin Mustanmeren itäosissa Venäjän alueella. Mikä määrä rahtia kulkee tätä reittiä joka päivä? Sevastopol ja Yevpatoriya ovat ilmiselvimmät määränpäät koska sieltä rahti voi jatkaa matkaa junalla.

Lentorahti on tietysti yksi vaihtoehto, mutta lennettäisiin vaarallisen lähellä rintamaa ja se on melko tehoton tyyli kuljettaa tavaraa (erityisesti kun puhutaan painavasta). Oletan että tiettyjä erikoistavaroita kuljetettaisiin näin, jotain mitä tarvitaan äkkiä tai suureen hätään, mutta tämä tuskin on merkittävin rahtireitti.

Mitä näiden lisäksi?

Niin sanottu maasilta eli Taganrog-Mariupol-Berdyansk-Melitopol -rantatie M14. Tältäkin reitiltä on nähty yllättävän vähän materiaalia, mutta pari videota kertoi melkoisesta rekkaliikenteestä / kuorma-autoliikenteestä. Oli ruuhkaa ja tie oli paikoitellen aika heikossa kunnossa.

Piirsin viime vuonna lokakuun alussa kartan, johon merkitsin kaupunkien välisiä etäisyyksiä:

etel%C3%A4inen-ukraina-russian-bridges-go-boom-jpg.68783


Mitat on otettu linnuntietä, joten menee hieman pieleen jos vertaa maanteihin. Mariupol-Taganrog välinen etäisyys on linnuntietä noin 100 km joten "eteläisen rantatien" pituus Taganrogista Melitopoliin on 100 + 69 + 100 = 269 km yhteen suuntaan.

Minun oletus on että ryssä käyttää tällä hetkellä jokaista käytettävissä olevaa huoltoyhteyttä Krimin, Khersonin ja Zaporitzzjan alueella taistelevien joukkojen huoltoon. Oletan että tämä "eteläinen rantatie" olisi näistä tärkein, mutta laivarahdin määrää ja painoarvoa on vaikea arvioida. Tämä on yksityiskohta josta olen nähnyt hyvin vähän kirjoituksia ja arvioita.
 
Back
Top