Ukrainan konflikti/sota

Ilmeisesti tuo Orsk:in pato oli 30mw teholtaan eli ei mikään suuren suuri. Mikä lie ollut pudotuskorkeus?
Ei kovin paljon ollut korkeutta. Tuo joki kulkee leveässä alangossa ja meanderoi vahvasti.
 
Yksi on Moskovassa sotasaalisnäyttelyssä. Ruotsalaisen CV90:n ja suomalaisen Pasin vieressä.

Pitäskö toi pasi käydä porukalla hakemassa pois? Toi ryssien naamiomaalaus on ihmettänyt aina. Punainen, musta, vihreä. Jopa Maus on maalattu samalla tyylillä.

Tämä sota on selvästikin täysin toisenlainen kuin mitä oletettiin pari vuotta sitten. Näyttäisi siltä että zenäjä lähettää "örkkilaumoja" tankeilla tai ilman ukrainalaisten asemiin. Hyvällä onnella ne sinne pääsevät ja huonommalla onnella asemien paikat selviävät, ja sitten onkin tykistöiskun tai liitopommien vuoro. zenäjää ei haittaa jatkuvat tappiot koska mobikkia riittää mutta ukrainalaisilla kokeneet sotilaat vähenevät ja jostain syystä laajaa liikekannallepanoa ei ole siellä tehty. zenäläisten taktiikka ei vaadi kaksista osaamista miltään portaalta, tai edes niitä moderneimpia aseita.

Lisämausteena dronet pörräävät jatkuvasti molemmilla puolilla ja aiheuttavat tappioita.

Hyvin huonolta tämä sotatilanne nyt minusta näyttää :(
Ollos huoleton, poikas valveilla on. Poistumista tulee joka tapauksessa, siltä ei voi välttyä, mutta en näkisi tässä mitään huolen aihetta. Euroopasta alkaa tulemaan murkulaa ja USA:n tuki tulee kyllä, mutta aina tulee suvantovaiheita. Uskoisin, että Ukrainalla on iso joukko takana treenaamaassa ja keskittymässä tulevaan rynnistykseen. Sota on hermopeliä, jossa nyt Ukraina kertoo, miten kaikki on lopussa. Mikä on todellisuus, ei voi olla varma.
 
Ukraina on selkeästi saanut kehitettyä jonkin yleimallisen navigointi/autopilotti/ohjausjärjestelmän jonka saa pultattua melkein mihin vain lentävään kiinni. Jotain huhuja on ollut että ei tartte GPS:ää tms, vaan olisi vanha kunnon terramapping käytössä. Tämä on mielestäni täysin uskottavaa, onhan Neuvostoliiton aikaisten ohjusten mannertenvälisiä myöten ohjaustietokoneet Ukrainalaista alkuperää. Terramappinkin on 60-70 luvulla kehitettyä tekniikkaa, tähdistä suunnistaminen vielä vuosikymmenen vanhempaa.

Tällä kehityspolulla voisi ehkä olla sellainen lilliputtelin painajainen joku elinkaarensa lopussa oleva isompi rahti/matkustajakone johon onkin pultattu tuollainen ohjausjärjestelmä ja kyytin laitettin sitten vaikka 100 tonnin thermobaarinen paukku. Sytytin herkälle niin voi onnitella sitten IT:tä onnistuneesta "pudotuksesta" jos paukahtaa lähimaillakaan. Tekee myös kutaa vaikkapa lentotukikohdan keskellä poksautettuna, enkä sulkisi erästä siltaakaan pois mahdollisista kohteista.

Jotain tälläistä tuolla pitää nyt olla koska sen verran moninaista lentävää näyttää satavan ryssän niskaan.
 
Oranssin apinan 🐒rauhansuunnitelma🤣👌.. Onneksi oikeat aikuiset lyttäsivät heti ja saivat taas tämän apinan naurunalaiseksi😂

WP: Tällainen on Trumpin suunnitelma Ukrainan sodan päättämiseksi - asiantuntijoilta täystyrmäys

Yhdysvaltain presidentiksi uudelleen pyrkivä Donald Trump on väittänyt, että voisi lopettaa Ukrainan sodan vuorokaudessa, jos hänet valitaan uudelleen presidentiksi. Julkisuudessa Trump ei ole juuri avannut rauhansuunnitelmansa yksityiskohtia muuten kuin, että Venäjä saisi pitää suuren osan valtaamistaan alueista.

Washington Postin mukaan yksityisissä keskusteluissa Trump on kuitenkin vahvistanut näkemyksensä siitä, että Ukrainan tulisi luovuttaa alueitaan. Trumpin rauhansuunnitelmassa Ukraina luovuttaisi ainakin Krimin niemimaan ja Donbasin alueen Itä-Ukrainassa Venäjälle, Trumpin tai hänen neuvonantajiensa kanssa keskustelleet kertoivat lehdelle.

Trump on yksityisesti sanonut, että hänen mukaansa sekä Venäjä että Ukraina ”haluavat pelastaa kasvonsa, haluavat tien ulos” ja, että osissa Ukrainaa hyväksyttäisiin kuuluminen Venäjään.

Kaikki Trumpin liittolaiset eivät lämpene ajatukselle siitä, että Venäjä pääsisi käytännössä pälkähästä.

- Ainoa tapa lopettaa sota minun mielestäni on, että varmistetaan, että Ukraina pääsee Natoon ja EU:hun, republikaanisenaattori Lindsey Graham sanoi.

- Hän ei sano siitä paljoakaan. En tiedä, onko hän juuri ajatellut sitä.

Asiantuntijat suhtautuvat skeptisesti suunnitelmaan, jossa Ukraina paitsi menettäisi alueitaan, mutta ei myöskään saisi mitään takeita siitä, etteikö Venäjä voisi yrittää jatkaa hyökkäystä myöhemmin.

- Se on kauhea sopimus, Stimson Centerin tutkija Emma Ashford kuvaili Trumpin ehdotusta.

Carnegie Endowment for International Peace -ajatushautomon analyytikko Michael Kofman puolestaan totesi, ettei Yhdysvalloilla ole riittävästi vipuvartta voidakseen pakottaa Ukrainan johtoa politiikkaan, joka olisi käytännössä ”sisäpoliittinen itsemurha”.

07.04.2024 klo 19.43

Ina Kauppinen IS
 

Jalostamo tai ainakin vaurioitunut osa siitä ollut twiitin mukaan suljettuna 16.3.2024 lähtien eli melko tasan kolmen viikon ajan.

Tiettyjen iskujen jälkeen ovat väitetysti kyenneet korjaamaan nopeasti, jopa viikossa tai parissa mutta sitten on näitä selvästi vaikeammin vaurioituneita.

Viime viikon sunnuntaina nähtiin myös melko rajulta näyttänyt isku merkittävää jalostamoa vastaan, en nyt saa nimeä mieleen mutta epäilen ettei olisi vielä korjattu sekään.

Miten nämä vaikuttavat bensiinin ja dieselin viikon jalostusmäärään, jos mitenkään, se nähdään ensi keskiviikkona (olettaen että TASS julkaisee datan kuten ovat julkaisseet tähän mennessä).
 
Fabian Hoffman näkee "suihkumoottoridronessa" mahdollisen ensiaskeleen kohti jotain suurempaa ja kauniimpaa: länsimaisen teknologian avulla rakennetut ukrainalaisvalmisteiset pienet ja suuremmat risteilyohjukset.

Tämä olisi looginen seuraava askel, koska Taurukset ovat jumissa Saksassa ja ATACMS:eja ei ole nähty vieläkään. Storm Shadow/SCALP-EG puolestaan ovat vähälukuisia ja kalliita.

Jotain muuta on siis keksittävä koska strategiset kohteet syvällä Venäjän alueella eivät (yleensä) tuhoa itse itseään ilman ulkopuolista rohkaisua.

Confirmation that the drone is indeed powered by a UK turbojet engine would mark a significant breakthrough.

This could potentially open doors for Western mini-jet engine manufacturers to directly support Ukraine's missile industry by supplying engines or relevant components.

This can eventually pave the way for longer-range cruise missile strikes into Russia.

This would be by far the best solution now that Taurus and ATACMS deliveries appear increasingly unlikely, and Storm Shadow/SCALP-EG arsenals are running low.


 

Hiljaisia viestejä tulee vähän joka puolelta että jotain isompaa saattaisi olla tulossa Ukrainan puolelta. Toki tämä on tätä hermopeliä mutta kuitenkin.
Olen huomannut samaa. Samankaltaisia noststusvideoita tullut myös isoista kokoonpanoista marssimassa mitä tuli ennen Harkovan ympäristön vapautusta ja ennen viime kesän hyökkäystä. Toki varmaan toiveajattelua mutta odotetaan. Jos Ukrainalla joku isompi yllättävä peliliike olisikin se ei varmaan ihan vielä tule.
 
Fabian Hoffman näkee "suihkumoottoridronessa" mahdollisen ensiaskeleen kohti jotain suurempaa ja kauniimpaa: länsimaisen teknologian avulla rakennetut ukrainalaisvalmisteiset pienet ja suuremmat risteilyohjukset.

Tämä olisi looginen seuraava askel, koska Taurukset ovat jumissa Saksassa ja ATACMS:eja ei ole nähty vieläkään. Storm Shadow/SCALP-EG puolestaan ovat vähälukuisia ja kalliita.

Jotain muuta on siis keksittävä koska strategiset kohteet syvällä Venäjän alueella eivät (yleensä) tuhoa itse itseään ilman ulkopuolista rohkaisua.

Confirmation that the drone is indeed powered by a UK turbojet engine would mark a significant breakthrough.

This could potentially open doors for Western mini-jet engine manufacturers to directly support Ukraine's missile industry by supplying engines or relevant components.

This can eventually pave the way for longer-range cruise missile strikes into Russia.

This would be by far the best solution now that Taurus and ATACMS deliveries appear increasingly unlikely, and Storm Shadow/SCALP-EG arsenals are running low.


Kyllähän tuossa kaukodronekehityksessä on nähtäväissä selkeä polku mitä Ukraina etenee. Haetaan toimivia teknisiä ratkaisuja, toimintamalleja, maalitusta ja käytännön työmalleja. Tähän mennessä selkeästi maalitus toimii. Samoin drone osataan laittaa toimintavalmiiksi, ohjelmoida, asentaa taistelukärki ja lopuksi laukaista. Pelkästää maaoperaattoreiden työ on melkoinen että saadaan vaikka sata isompaa dronea lähtövalmiiksi ilman että ne paukkuu käsille tai joku saa polttoaineet päälleen, vaatii jo melkoisesti käytäntöjä sekä työkaluja. Voi vain kuvitella minkälainen tuo on rahdata sata tuollaista pienen lentokoneen kokoista drone kentänlaidalle ja lähettää ne ilmaan. Veikkaan että esim tankkausta ei tehdä kanistereilla eikä lentokenttätyyppisellä tankkerilla. Kanisterialla joku sotkee aina ja iso valmis tankkiauto on liian kallis. Joten tuo ei ole triviaali temppu alkuunkaan.

Operaatiokyvykkyys tuolla on ja kysy saada drone perille. Sitten kun sarjatuotanto tekee sen 1000 dronea/päivä niin Ukraina saa ne myös näillänäkymin hoidettua lentoon. Nykyiset ovat selkeästi harjoituskappaleita, väliaikaismalleja ja protoja joita saadaan heti käyttöön. Kun alkaa olla kunnon tavaraa käytössä niin jälkikin on sitten sen mukaista että ryssä ei kauaa heilu.

Jenkit saa satoja risteilyohjuksia kerralla liikkeelle, mutta siihen tarvitaan melkoinen kalusto taustalle. Sukellusveneitä, laivoja VLS soluilla, pommikoneita jne. Ukrainalaiset tekee tuon pellonreunassa. Tämä on sellaista osaamista minkä pitää kiinnostaa meitäkin. Ukrainalla ei ole varaa miljardien lavetteihin, eikä ole meilläkään. Siitä huolimatta kohteet räjähtelee jo sen yli tuhannen kilomatrin päässä, eli tulosta tulee.
 
Tilanne ratkeaa ihan toisesta suunnasta. Tämän kähinän tuloksena lisääntymisikäisten venäläisten keskuudessa on huutavapula miehistä. Kiinassa tilanne on toisinpäin eli siellä on valtava määrä miehiä joille ei tule riittämään naista puolisoksi. Joten massa-homoutuminen tuskin on ratkaisu niin ongelma ratkeaa luontaisella tavalla: noin joka toiselle venäläisellä pariskunnalla on mies on kiinalainen.

Ei tämä Ukrainan sota tankeilla ratkea vaan droneilla. Miljoona drone päivässä olisi Kiinalle nappikauppaa mutta kun se ei olisi Kiinan etu. Kiinan ehdoton etu on että 20-50v miehet katoaa ryssänmaalta. Nykytahdilla tämä on hyvässä vauhdissa, eiköhän kuolleet+pahasti vammautuneet ole jo sen miljoona/vuodessa. Alkaa olla liian monen etu että ryssälä repii itsensä kappaleiksi tässä sodassa. Öljymaat kiittää, EU:n itärajan maat kiittää ja Kiina kiittää.

Kukaan uskonut että ryssä vääntää senjälkeenkin kun ensimmäinen armeija olisi tuhottu. No nyt vedetään varmaan jo kolmatta kierrosta vaikka kaikki ymmärtää että tähän ei ole oikeasti enää varaa. Neuvostoliiton romahduksen tasoinen tilannekkin tuntuu vuoden-kahden sisällä ryssälässä etäiseltä unelmalta tällätahdilla. Mutta sinne ne tuntuu suuntaavan joukolla.
Joo, alan itse olemaan täysin samaa mieltä, että tätä sotaa ei ratkaista enää tankeilla ja tykeillä, vaan puhtaasti droneilla. Toki en väitä, että tykit ja tankit itse aseina ovat häviämässä, mutta ne joutuvat sopeutumaan uuteen aikaan. Ja juuri tämän on se venäjän ongelma, koska heidän pitäisi kehittää ja rakentaa kumpikin aselaji käytännössä uusiksi.

Droneja kun taas miettii, niin Ukraina on selkeästi niiden kanssa niskan päällä. Ja voidaan sanoa, että he ovat todellakin alan pioneereja. Jos noita Ukrainan dorneja lähtisi nyt tarkastelemaan neljässä eri ryhmässä:
- Meridronet ovat olleet ehkä sodan suurin yllättäjä. Valtio, jolla ei käytännössä ole merivoimia, on onnistunut lamauttamaan venäjä koko Mustanmeren laivaston. Ei yhtään huono saavutus.
- Pitkänmatkan dronet ovat olleet toinen positiivinen yllätys. Se, että Ukraina on aloittanut jatkuvat iskut jalostamoja, tehtaita ja lentokenttiä vastaan, kertoo myös karua kieltä venäjä kannalta, mihin ollaan menossa.
- Keskimatka dronet ovat itselleni vähän mysteeri, mutta jos Ukrainan tykistö nostaa dronet suurimmaksi uhaksi ja me nähdään päivittäiset tuhottujen venäläisinten tykkien määrät, niin eiköhän tälläkin rintamalla ole saavutettu myös Ukrainan toimesta hyvää menestystä.
- Ja sitten nämä lyhyenmatkan dronet. No, näitä on nähty ja suorituskyky on varmaan aika hyvä. Luulisin, että suurin ongelma näissä on se, että näitä tarvitaan lisää ja paljon.

Ja tämä voi hyvinkin olla se syy, miksi venäjä nyt painaa menemään, tappioista välittämättä. Venäjä ymmärtää, että he ovat jäämässä alakynteen dronejen suhteen ja heidän kalustonsa muuttuu kohta hyödyttömäksi. Joten joukoille on mahdollisesti annettu nyt käsky painaa eteenpäin tappioista välittämättä. Ja kun liike loppuun, niin sitten kaivaudutaan asemiin ja yritetään pitää ne. Tämä voisi aikapitkälle selittää uudet suunnitelmat ja puheet näistä suojavyöhykkeistä. Samalla se selittäisi myös sen, miksi isoa LKP:tä ei ole tehty ja miksi kalustoa nyt haaskataan aivan päättömiin pikku hyökkäyksiin.
 
Tässä päivitetty lista #10 ryssän jalostamoista. Lisätty padon murtuminen Orskissa ja siitä johtuva jalostamon sulkeminen. 6 Mt kapasiteettia pois ainakin väliaikaisesti.

  • Omsk Refinery (Rosneft), 21 Mt (380,000 bpd) (2,443 km)
  • Ryazan Refinery (Rosneft) 17,1 Mt (342,000 bpd) (467 km) <- isku 13.3.2024
  • Nizhny Novgorod (Lukoil), 17 Mt (340,000 bpd) (780 km) <- isku 12.3.2024
  • Slavneft-Yanos, Yaroslav (Rosneft), 15,7 Mt (704 km), epäonnistuneet iskut 29.1.2024 ja 18.3.2024
  • Volgograd (Lukoil), 14,5 Mt (287,000 bpd) (450 km) <- isku 3.2.2024
  • Perm (Lukoil), 13,1 Mt (259,500 bpd) (1,482 km)
  • Purovsky plant (Novatek), 13 Mt (~3,700 km Harkovasta)
  • Moscow Refinery, (Gazprom Neft/Central Fuel Company), 10,5 Mt (213,000 bpd) (450 km) <- isku 13.2.2024
  • Angarsk Petrochemical Company (Rosneft) 10,2 Mt (194,000 bpd) (4,453 km)
  • Gazprom Neft Salavat, 10 Mt (1,297 km)
  • Kirish Oil Refinery (Surgutneftegas), 10 Mt (346,000 bbd), (1,300 km Harkovasta)
  • Ufaneftekhim Refinery (Bashneft), 160,000 bbl/d (25,000 m3/d) (1,331 km)
  • Tuapse Refinery (Rosneft) 9,0 Mt (240,000 bpd) (425 km) <- isku 24.1.2024
  • Taneco Refinery (Tatneft), Nizhnekamsk, Tatarstan, 8,7 Mt (150,000 bbl/d) (1,122 km) <- isku 2.4.2024
  • Komsomolsk Refinery (Rosneft) 8,3 Mt (143,000 bpd) (6,523 km)
  • Taif Refinery, Nizhnekamsk, 8,3 Mt 143,000 bbl/d (1,122 km)
  • Tyumen 7,5 Mt (1,979 km)
  • Ufa Refinery (Bashneft), 7,5 Mt, 129,000 bbl/d (20,500 m3/d) (1,331 km)
  • Achinsk Refinery (Rosneft) 7,5 Mt (129,000 bpd) (3,499 km)
  • Novo-Ufa Refinery (Bashneft), 7,1 Mt 122,500 bbl/d (19,480 m3/d) (1,331 km)
  • Saratov Refinery (Rosneft) 7 Mt (120,500 bbl/d) (597 km)
  • Syzran 7 Mt (811 km)
  • Laukaansuun LNG terminaali (Novatek), 7 Mt <- isku 22.1.2024
  • Syzran Kubyshev, Samara 7 Mt (916 km) <- isku 16.3.2024
  • Novokuibyshevsk Refinery (Rosneft) 6,7 Mt (136,000 bbd) <- iskut 16.3.2024 ja 23.3.2024
  • Orsk Refinery (SAFMAR), 6,6 Mt (114,000 bbd) (1,457 km) suljettu 7.4.2024 tulvan vuoksi padon murruttua
  • Ilsky Refinery (KNGK Group), 6,6 Mt (132,000 bpd) (333 km) <- isku 9.2.2024
  • Novoshakhtinsk Refinery (Peton Invest/Yug), 5 Mt (172,000 bpd) (158 km) <- isku 13.3.2024
  • Khabarovsk Refinery (АО "ННК-Хабаровский НПЗ"::Главная), 5 Mt 86,000 bbl/d (13,700 m3/d) (6,591 km)
  • Tobolsk Petrochemical Refinery (Sibur), 138,000 bbl/d (21,900 m3/d) (~2,800 km Harkovasta)
  • Kuibyshev Refinery (Rosneft), Samara 4,5 Mt (120,500 bpd) <- iskut 16.3.2024 ja 23.3.2024
  • Antipinsky Refinery (JSC Antipinsky Refinery), 114,000 bbl/d (18,100 m3/d) (~2,600 km Harkovasta)
  • Mariysky Refinery, Mari El (Newstream), 4,5 Mt (90,000 bpd), (1,100 km)
  • Ukhta (Lukoil), 4,2 Mt (71,500 bpd) (1,671 km)
  • Surgut, 4 Mt (2,508 km)
  • Slavyansk Oil Refinery, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai (Slavyansk ECO), 4 Mt (282 km) <- isku 17.3.2024
  • Yaya Refinery (NefteKhimService), 57,000 bbl/d (9,100 m3/d) (3,254 km)
  • Astrakham GPP (Gazprom Neft) 3,3 Mt (66,000 bbp) Mt (783 km)
  • Krasnodar Refinery (Russneft), 3,1 Mt (52,000 bbd) (~324 km)
  • Nizhvevartovsk NGO (Gazprom) 1,58 Mt 25,100 bpd (2,674 km)
  • Mari, Tabashino 1,44 Mt 993
  • Angier NZ, Angero Sugensk 1,2 Mt (3,230 km)
  • Usinsky 1 Mt (2,013 km)
  • Dieteko, Angarsk 0,9 Mt (4,453 km)
  • Kochen Tianvsk, Kochenevo 0,72 Mt (3,006 km)
  • Nikolavevsky NPP 0,5 Mt (925 km)
  • Italian 0,47 Mt (3,415 km)
  • Novourengoysky ZPCT, New Urengoy 0,35 Mt (2,804 km)
  • Stezhevsk , Sezhevoy 0,33 Mt (2,726 km)
  • Chernigov Refinery (ZAO Chernigovski NPZ), Novaya Balahonka, Kemerovo Oblast, 0,25 Mt
  • Perviy Zavod Refinary, Polotnyanyy, Kaluga (24,000 bpd) <- isku 30.8.2023 (2 dronea), uusi 15.3.2024
  • Kosobrog oil-bitumen plant 0,2 Mt (1,905 km)
  • Belgorod , Builder 0,1 Mt (45 km)
-------------------------------------

Aikajana

30.8.2023 Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga
22.1.2024 Laukaansuun LNG terminaali
24.1.2024 Tuapse
29.1.2024 Slavneft-Yanos, Yaroslav (EPÄONNISTUNUT)
3.2.2024 Volgograd
9.2.2024 Afipsky
9.2.2024 Ilsky
13.2.2024 Moskova
12.3.2024 Nizhny Novgorod
13.3.2024 Novoshakhtinsk
13.3.2024 Ryazan
15.3.2024 Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga (2. isku)
16.3.2024 Kuibyshev
16.3.2024 Syzran
16.3.2024 Novobuibyshevsk
17.3.2024 Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai
18.3.2024 Slavneft-Yanos, Yaroslav (EPÄONNISTUNUT)
23.3.2024 Kuibyshev (2. isku)
23.3.2024 Novokuibyshevsk (2. isku)
2.4.2024 Taneco Refinery (Tatneft), Nizhnekamsk, Tatarstan
7.4.2024 Orsk Refinery (suljettu tulvan vuoksi padon murruttua)
Yli kolmanneksella jalostamoista ainakin jotain häikkää - odotan innolla ensi ja seuraava keskiviikon lukuja...
 
Back
Top