Ukrainan konflikti/sota

Kyllä se sota on Ukrainassa sukupolvia yhdistävä kokemus.

Täällä minusta paisutellaan tarvetta jollekin suurelle liikekannallepanolle niinkuin se jotain automaattisesti ratkaisisi, ei se auta ryssääkään muuten kuin saamaan hautausmaansa täyteen ennätys ajassa.

Mikäli on seurannut mitä tuolla nyt tapahtuu niin pataljoonista tulee prikaateja, TDF on moninkertaistunut kahdessa vuodessa ja kaikilla on paremmat varusteet kuin silloin, sotateollisuutta on käynnistetty laajasti, linnoitustöitä tehdään tuhansia kilometrejä, porukkaa on länsimaissa koulutuksessa kymmeniä tuhansia, ilmavoimien täysin uudelle kalustolle luodaan toimintaedellytyksiä, droonijoukkoja on luotu tyhjästä lähes kaikkiin joukko-osastoihin sekä drooneille valmistus omasta takaa, IT-järjestelmiä on otettu käyttöön ympäri maailman aivan laidasta laitaan ja pidetään miehitettynä 24/7, melkein kaikelle kalustolle on luotu jonkinlainen huoltopalvelu Ukrainaan, uusia rautateitä, siltoja jne. rakennetaan ja vanhoja korjataan sekä miinoja poistetaan takaisin vallatuilta alueilta, jotta sinne syntyy edes jonkinlaiset elämisen edellytykset.

Rintama silti pysyy paikoillaan eikä johtajissa näy epäröinnin merkkejä.

Tehdään me osamme ja annetaan aseita ja tukea varauksetta niin Ukrainan kansa tekee osansa. Siellä kyllä tiedetään milloin pitää ottaa lisää miehiä riviin jos missä, täältä sitä on turha koettaa neuvoa.

 
Tässä jo reilu vuosi sitten mainitsemani syy, miksi Putler haluaisi lyhyemmän sodan, tai tulitauon tai rauhan tai mitä vain, mutta sota se vain jatkuu.

Ryssien lentokoneet ovat ehtoo puolella jo ennen F-16 kaluston tuloa Ukrainaan ja silti jollakin pitäisi valvoa laajaa maata sekä kouluttaa tulevaisuuden lentäjätkin, ei siltä näytä että mikään noista onnistuu.


Mielenkiintoinen artikkeli, lainaan sen lähteenä olevasta artikkelista koko tekstin spoilerin taakse (artikkeli julkaistu 28.3.2024): LÄHDE

Russia’s air force is hollowing itself out. More air defense can help.​

By Michael Bohnert

Thursday, Mar 28

https://www.defensenews.com/opinion...llowing-itself-out-more-air-defense-can-help/

Russia’s air force is hollowing itself out. More air defense can help.​

By Michael Bohnert

Thursday, Mar 28

EKIGUHEQ2BGTRPBVC6ISJZSCT4.jpg
A Ukrainian military press officer shows the debris of a Russian Su-34 aircraft at a collection point of destroyed Russian armored vehicles on Oct. 5, 2022. (Yasuyoshi Chiba/AFP via Getty Images)


The Russian Aerospace Forces, or VKS, continues to burn through the life span of its fighter aircraft in the war against Ukraine. After two years of air war, its total force is slightly less than 75% of its prewar strength.

The VKS has directly lost approximately 16 fighters over the past eight months. However, this does not account for the imputed losses, which arise from an aircraft accruing more flight hours than planned, reducing its overall life. Based on updated information, the VKS is on track to suffer approximately 60 imputed aircraft losses this year from overuse. That is equivalent to losing 26 new airframes. Meanwhile the VKS currently procures only about 20 total Su-30, Su-34 and Su-35 aircraft per year.

The air war has mostly maintained a steady state since mid-2023, with the exception of February 2024, when the VKS flew approximately 150 sorties per day in support of the Avdiivka offensive. Given that Russia also has been using longer-range glide bombs and devoted more aircraft to air-to-ground roles, the average sortie duration has also likely decreased, reducing the accelerated aging. Still, slightly more than half of the VKS’ tactical airframes are more than 30 years old; these have far fewer flight hours left.

The accelerated aging may be shaping Russia’s combat operations. The majority of VKS fighters operating (and lost) over Ukraine are the newer Su-30, Su-34 and Su-35 aircraft with occasional reported sightings of Su-25s.

The older MiG-31s and Su-27s have been relegated to supporting hypersonic Kinzhal strikes and air patrol at a distance. With an estimated average remaining airframe life of less than 20% and 35% respectively, these older aircraft can be used for this war, but likely have insufficient life to support Russia’s potential future invasions.

Russia’s air-to-air warfare MiG-29s are totally absent, even from air-patrol missions. Given their age, these aircraft may be either unserviceable or are being kept in reserve for a final mission. Regardless, whether due to lack of upgrades, survivability or age, these are effectively paper airplanes.

The Su-24s, on the other hand, were used extensively in the invasion of Ukraine. But there have been no reports of Su-24 losses thus far in 2024. How much are they still flying? These aircraft are old; the newest models were manufactured in 1993. The VKS may have chosen not to configure them for their new FAB-1500 glide bombs, which would also hint at the fact that the Su-24s may be reaching the end of their useful lives.

Ukraine, which is short on air defense munitions, has a few options to accelerate Russian air losses. Attacking air bases would likely reduce VKS sortie rates by more than 20% by disrupting operations and forcing the VKS to fly from more distant bases. The greatest opportunity remains the effect of forthcoming F-16 jets (and possible Gripens) to divert VKS sorties from ground-attack to air-to-air efforts.

Regardless, more air defense munitions and fighters will be critical to Ukrainian success. Russia is relying on only about 300 combined Su-30, Su-34 and Su-35 aircraft for its operations over Ukraine, including delivering the hugely destructive glide bombs. From a strategic perspective, shooting down these newest VKS aircraft imposes a larger cost to Russia and would have the greatest overall impact on the VKS’ ability to perform strikes. It would also improve the odds of survival of the 45 F-16s allies promised to Ukraine.

The VKS has fewer than 650 tactical aircraft when accounting for end-of-life aircraft; it has even less when accounting for accelerated usage. But these numbers are unlikely to change its behavior, based on Russia’s exhibited willingness to accept high losses even for trivial gains.

In comparison, NATO has roughly 800 fifth-generation aircraft, with another 100 or more arriving every year. This is more than sufficient to counter the VKS in the air and conduct targeted ground strikes, especially given the poor performance of Russian surface-to-air missiles in Ukraine.

To be sure, NATO should expand its production of air-to-air and surface-to-air munitions to deter further Russian aggression and support Ukraine. But with the VKS currently shrinking, the alliance can afford to donate more munitions to Ukraine now without worrying about its immediate strategic reserves.

-

Michael Bohnert is an engineer at the think tank Rand. He previously worked as an engineer for the U.S. Navy and the Naval Nuclear Laboratory.
 
Tuo on ihan käsittämätön ratkaisu. Nyt päästetään osaava työvoima karkaamaan. Mitäs sitten, jos jostain syystä saadaankin laitos korjattua ja henkilökunta on painunut muihin hommiin? Menee muuten hetki, kun etsitään uudet ihmiset ja koulutetaan ne. Joten tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Joko raha on todella tiukassa tai sitten johdossa tiedetään, että laitos ei tule enää kuntoon.

1712584038028.png
"Jaa, tekijämiehiä työttömänä...."
 
Mitäköhän tämä meinaa? Kun tuosta xwiitistä vielä klikkailee eteenpäin, niin tulee Jimm'sin vastine keskustelupalstalla, joka ainakin omaan silmään vaikuttaa kovin hätäiseltä paikkausyritykseltä. On näköjään tullut nyt iso vetelä housuun ja sitä yritetään nyt putsata. Tuossa vastineessa ei kiistetä sitä että droneja olisi päätynyt zyzzälle, vaan lähinnä pahoitellaan sitä että niin on nyt päässyt käymään.
Kyllä nyt on sattunut emämunaus, IMO. Mun asiakkuuteni ainakin päättyi tällä sekunnilla.


Tässä se Jimm'sin vastine:


EDIT: Liittynee tähän juttuun:

Kyllä mulla myyjänä rupeis hälytyskellot soimaan jos yhtäkkiä alkais tulla tuhansien dronejen tilauksia. Pitää olla erityisen ääliö/ahne jos ei tollasta hoksaa ja heti älyä tarkistaa ostajan taustoja. Jopa ahneimman seteliselkärankaisen pitää ymmärtää, että tollanen tulee ennen pitkää puremaan omaan nilkkaan.

EDIT: Tuosta Iltalehden artikkelista selviää, että toi bulvaani olisi ensin yrittänyt ostaa droneja Verkkokauppa comista, mutta ne eivät myyneet. Jimms sen sijaan ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Zyzzäraha heille kyllä kelpasi.
 
Viimeksi muokattu:
"Hei KAZ, me vallataan teidät seuraavaksi..."
...
"Vitsi vitsi hei, tarvittais tiedättekö vähän polttoainetta, eikös me vanhat kaverit saada tää järjestymään"


Edit. Kaivoin alkuperäisen jutun tähän

Vai hukuttaako ensin ennen ku ehtii vallata?
 
 
"Hei KAZ, me vallataan teidät seuraavaksi..."
...
"Vitsi vitsi hei, tarvittais tiedättekö vähän polttoainetta, eikös me vanhat kaverit saada tää järjestymään"


Edit. Kaivoin alkuperäisen jutun tähän


Tuo oli kieltämättä odotettavissa, koska jalostettuja polttoaineita on jo tuotu Valko-Venäjältä. Miksei siis Kazakstanista myös.

Lainaan artikkelista muutaman kohdan:

Russia has asked Kazakhstan to stand ready to supply it with 100,000 tons of gasoline in case of shortages exacerbated by Ukrainian drone attacks and outages, three industry sources told Reuters.

One of the sources said a deal on using reserves for Russia has already been agreed.

-

Kazakhstan, the world's largest land-locked country, has also restricted fuel exports until the end of the year, apart from for humanitarian purposes.

-

According to the sources, Kazakhstan's reserves of Ai-92 gasoline stood at 307,700 tons as of April 5 and Ai-95 gasoline stockpiles at 58,000 tons. Diesel reserves were 435,300 tons and jet fuel inventories totalled 101,000 tons.


-

Pari havaintoa tästä:

- pyyntö on 100 000 tonnia "bensiiniä" mutta ei kerrota tarkemmin, mistä laaduista puhutaan tai missä suhteessa tuo numero jakautuu eri laatujen kesken

- pyyntö on 100 000 tonnia mutta ei kuitenkaan 100 000 tonnia per viikko

- väitetysti asiasta olisi jo sovittu

- Kazakstan on rajoittanut polttoaineiden vientiä vuoden loppuun asti, tämä on tapahtunut jo aikaisemmin, mutta tämä artikkeli ei kerro syytä miksi näin on toimittu

- Stanimir Dobrev kertoi aikaisemmin ryssän "bensiini"varastojen koon olevan noin 1 600 000 tonnia, mutta hänen mukaansa tietyt bensiinilaadut ovat vain pieni osa tästä kokonaisuudesta. Eli ei voida tietää, millainen pula tai uhka pulasta heillä on tiettyjen bensiinilaatujen osalta.

Ryssä ei ole tyhmä eli tässä on kyseessä ennakointi. On katsottu, mihin suuntaan trendiviivat osoittavat ja laskettu, milloin "hätä" tulee jos ei ryhdytä toimenpiteisiin. Täten, jotta "hätä" ei tulisi, tässä nähdään yksi toimenpide.

Sanoisin että sama on nähty jo aikaisemmin risteilyohjusten osalta: kun niiden määrä kävi uhkaavan vähäiseksi, ostivat Iranilta droneja korvaamaan tätä puutetta.

Sama juttu tykistön laukauksien kanssa: kun omat varastot hupenivat uhkaavaa vauhtia, ostivat lisää laukauksia Iranilta ja erityisesti Pohjois-Korealta.

En usko että kummassakaan tapauksessa "varastot olivat tyhjät" ostamisesta sopimisen hetkellä, mutta suunta oli niin selvä että oli pakko ryhtyä toimiin.

Uskon että polttoainevarastojen osalta on sama tilanne: hätä ei ole vielä, mutta suunta oli selvä.

Minä mietin tuota väitettyä ostettavaa määrää, 100 000 tonnia "bensiiniä". Onko tämä suurin määrä minkä Kazakstan suostui myymään ja siten päädyttiin kyseiseen määrään. VAI onko tämä se määrä jonka verran ryssä on joutunut ottamaan omista varastoistaan? Eli tällä määrällä kuitataan omien varastojen tyhjentymä?

Laitetaan vielä kertauksen vuoksi: ryssän viikon 13 "bensiinin" uustuotanto oli 775 000 tonnia eli keskiarvoisesti 110 000 tonnia per päivä. Kirjoitin bensiinin heittomerkkeihin, koska tästä jalostetusta määrästä pitäisi eritellä erilaiset bensiinilaadut eli kaikki bensiini ei ole samanlaista.
 





Siinäpä hyvä juttu ryssätappioista. Eipä tähän peilaten nuo ukrainan ilmoittamat luvut välttämättä ole ihan tuulesta temmattuja. Voi hyvinkin olla lähellä totutuutta, missään ei ole väitetty että miestappiosarake tarkoittaa kuolleita, vai onko?

Tämä ei näköjään ole vielä ollut täällä?

Tutkija Venäjän tappioista: Hyökkäyksen aloittaneista juuri ketään ei ole enää jäljellä





Kovin erilaisia lukuja kuin mitä täällä yleensä esitetään..
Oli kyllä, kolmen sivun päässä :) Samoin on ollu jo tuota aikasemmin oikeastaan nuo kaikki luvut mitä tuossa artikkelissa puhutaan. Sinällään noissa luvuissa ei ole mitään uutta.
 
Ei liittyne suoraan sotaan, koska kyseinen alus ei ole Mustallamerellä.

Toisaalta, syystä tai toisesta, GUR tiedottaa aiheesta (toki mitä tarkoittaa "palaminen"? Käyttökelvottomaksi vai vaurioitui osittain?):

On April 7, 2024, on the territory of the Russian naval base in the city of Baltiysk, Kaliningrad region, the missile ship "Serpukhov" burned down, - GUR

 
Eteläisen rautatien rakentamisessa tai ainakin yhden sen osuuden rakentamisessa on ollut pieni tauko, syy sille tuntematon. Työ ei ole edistynyt vajaaseen viikkoon.

Alla kuitenkin arvaillaan että pieni tauko ei vaikuta suuremmin laajempaan kokonaisuuteen eli "ei mene kauaa" ennen kuin rata tulee valmistumaan.

Quick update on the railway : Good news for Ukraine - No visible changes. The gap here (47.608302, 38.135232) remains the same. Image is from 04/07/2024.

1712586948915.png

I´m kind of surprised to be honest, because i would have expected this to be finished quickly.

Anyways - In the bigger picture it will probably not take long until this railway will be in service.


1712586966957.png

 
Omaisuutta ei ole kertynyt, mutta on perhettä... ja se on juurikin se syy, miksi olen valmis vaikka kuolemaan, sekin on houkuttelevampi vaihtoehto, kun elää ryssän alaisena....
Jep, ja uskon, että tuolla asenteella väki taisteli toisessa maailmansodassa ryssää vastaan. Perheellisiä oli silloin vielä paljon enemmän. Toivottavasti sama asenne kantaa vielä tänä päivänäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei liittyne suoraan sotaan, koska kyseinen alus ei ole Mustallamerellä.

Toisaalta, syystä tai toisesta, GUR tiedottaa aiheesta (toki mitä tarkoittaa "palaminen"? Käyttökelvottomaksi vai vaurioitui osittain?):

On April 7, 2024, on the territory of the Russian naval base in the city of Baltiysk, Kaliningrad region, the missile ship "Serpukhov" burned down, - GUR

Kyiv Postin mukaan olisi Ukrainan tiedustelupalvelun operaatio

Edit: Pitää ilmeisesti vaihtaa merta kun alkaa loppuu laivat Mustallamerellä.(Joo tiedetään, ei ole vielä lopussa).
 
Valko-Venäjällä on romahtanu silta, josta kulkee pääasiassa liikenne Venäjän ja Valko-Venäjän välillä.
Onpa todella harmillista. Toivottavasti valko-ryssän öljynjalostamot eivät kärsi varomattomasta tupakoinnista... /s

EDIT: olikin ilmeisesti vanha video ja muutenkin sillan levahtaminen kertoo ehkä enemmän infran huonosta kunnosta kuin mistään muusta. Se ei tietysti poissulje sitä, etteikö jalostamoille voisi käydä hassusti vaikka niitä ei kehdattaisikaan kärväyttää suoraviivaisella droneiskulla tai HIMARS:silla.
 
Viimeksi muokattu:
- Kazakstan on rajoittanut polttoaineiden vientiä vuoden loppuun asti, tämä on tapahtunut jo aikaisemmin, mutta tämä artikkeli ei kerro syytä miksi näin on toimittu
Kaikki öljyntuottajamaat joilla on jalostuskapasiteettia yli oman tarpeen reguloi maan sisäisiä polttoainehintoja vinitä säännöstelemällä. Jopa USA toimii näin. Tuolla seutukunnalla ja yleensäkkin paskastaneille ryssä on ollu tmerkittävä peluri markkinoilla. Kun ryssä laittaa vientikiellon päälle niin ei tuolla ole näillä pinemmillä tuottajilla muuta vaihtoehtokuin laittaa kiellot myös heti päälle. Muuten polttoaineiden hinnat piikittää ja se taas ei tee hyvää hallituksen tukevuudelle.

Yhtään pitempi vientikielto ryssäläss syö lilliputtelin poliittista vaikutusvaltaa tässä paskastaninien joukossa. Halpa kuralaatuinen bensa&diiseli on tuolla ollut elinehto ja nyt sitten maissa joilla ei ole omaa tuotantoa joudutaankin ostamaan kansainvälisiltä markkinoilta ainakin priimahintaan korvaavat erät. Asia erikseen onko laatu sitten priimaa mutta nyt onkin bensa/diisel akselilla myyjän markkinat. Näkyy myös ihan kotimaisessa pumppuhinnassakin.

Näit erilaisia kerrannaisvaikutuksia alkaa tulla mukavasti niin että erinäisten sutsisatsien, makaronien ja magalaisten kengät alkaa saada roiskeita. Mutta saavat ihan itse kasoa peiliin että miksi ne pikkuroiskeet alkaa muuttua oikein kunnon ryssänpaskatulvaksi. Täällä on totuttu jo siihen että mittarilla on lukema parijuuro/litra mutta makaronilla ja moskow-mikellä tilanne on vähän eri. Perus-jenkille voi olla vaikeaa selittää että miksi asetehtaat ei pyöri niin että palkat juoksee sekä miksi bensaa on taas kallista.

No nyt on Kiovalla yksi ruuvi jolla painostaa ainakin jenkkejä.
 
Mitäköhän tämä meinaa? Kun tuosta vielä klikkailee eteenpäin, niin tulee Jimm'sin vastine keskustelupalstalla, joka ainakiin omaan silmään vaikuttaa kovin hätäiseltä paikkausyritykseltä. On näköjään tullut nyt iso vetelä housuun ja sitä yritetään nyt putsata. Tuossa vastineessa ei kiistetä sitä että droneja olisi päätynyt zyzzälle, vaan lähinnä pahoitellaan sitä että niin on nyt päässyt käymään.
Kyllä nyt on sattunut emämunaus, IMO. Mun asiakkuuteni ainakin päättyi tällä sekunnilla.


Täällä Jimm'sin vastine:


EDIT: Liittynee tähän juttuun:

Kyllä mulla myyjänä rupeis hälytyskellot soimaan jos yhtäkkiä alkais tulla tuhansien dronejen tilauksia. Pitää olla erityisen ääliö/ahne jos ei tollasta hoksaa ja heti älyä tarkistaa ostajan taustoja. Jopa ahneimman seteliselkärankaisen pitää ymmärtää, että tollanen tulee ennen pitkää puremaan omaan nilkkaan.
Jimms.JPG
 
Back
Top