Ukrainan konflikti/sota

Andrei Tarasenkon mukaan UVZ:n johtaja on vahvistanut että T-80 panssarivaunujen valmistus alkaa uudestaan, väite myös että ensimmäiset olisivat tuotannossa (tästä ei ole saatu toistaiseksi mitään todisteita):

Today’s Tanker Day news from UVZ chief:

The return of gas turbine. It showed a lot of advantages during the war.

New tank on T-80 chassis is required and will be manufactured, and is now in manufacture.

TOS system will be installed on T-80 chassis with longer range rockets.

BMPT production to increase newt year.

Everything else is standard rhetoric’s like western tanks are not so good.


 
Päivitetty kartta johon on merkitty Ukrainan drone- ja ohjusiskut ryssän alueella:

Map of recorded arrivals of Ukrainian UAVs/missiles on the territory of the Russian Federation in August 2025:

total - 45 arrivals, of which:

🟢8 oil depots/LPDS/gas;
🟢14 oil refineries;
🟢2 airfields;
🟢12 railway infrastructure;
🟢3 ports/warehouses;
🟢6 military-industrial complex enterprises


https://t.me/oko_gora/16495

1757852435235.webp

1757852445763.webp

 
…Ukrainan säheltäminen kieltämättä turhauttaa mutta lähinnä siitä perspektiivistä että ryssän soisi saavan enemmänkin turpaansa.

Saadaan kyllä ukrainalaisista hyvä aseveli tähän ryssäntaistoon. Ukrainalaisilla on jo syvällä dna:ssa ryssänviha kansamurhien ajoilta ja siihen nyt päälle tämän sodan arvet. Eivät hevillä siliä vaan raapimatta muistuttavat ryssien raiskauksista, hävityksestä ja oikeuttamattomasta julmuudesta.

Kansanmurha se on meidänkin dna:ssa vaikkakin hieman kauempaa 1700 luvulta. Silloin meikäläisiä ryssä tappoi tai kaappasi 10-20% koko väestöstä. Ja paljon sen jälkeenkin.

Se ero suomalaisten ja ryssien välillä oli, että koimme olevamme kovin erilaisia paitsi luonteemme osalta niin myös tavoiltamme, uskonnoltamme ja oikeudentunnoltamme.

Ukrainalaisilla tämä kansallisuuksien ero oli vähäisempää.

Eroa on myös taistelussa. Niin innovatiivisia ja urheita kuin ukrainalaissotilast ovatkin - omaa kotiaan kun hekin puolustavat - niin pala suomalaisten järjestelmällisyyttä ja kylmäpäisyyttä tekisi vastarinnalle hyvää. He taistelevat hieman samoin kuin vastustajansakin. Tämä siis näin yleistäen.

Itseohjautuvaisuus, järjestelmällisyys ja kylmäpäisyys ovat olleet meidän sotilaittemme hyveitä. Sitä meissä Ukrainalaisetkin arvostavat. He ovat puolestaan sitkeitä ja pyyteettömiä. Erinomaisia aseveljiä kun jossain vaiheessa olemme rinnakkain yhdessä Pohjoisen, Baltian, Puolan ja heidän kanssa muurina venäjälle.

Toivottavasti Ukraina saisi enemmän apua toki kalustoa, mutta myös joukkojen yhteistoiminnan johtamisen ja taktisen osaamisen osalle. Kekseliäiksi he ovat jo osoittautuneet joten hyvin johdettuna tuo suorituspuoli varmasti hoituisi.

Ei voi kuin toivoa, että tossukaksi osoittautunut Eurooppa löytää selkärankansa ja vihdoin auttaa Ukrainaa selviämään tästä ja auttaa konkreettisesti. Tapahtuu se miten tahansa niin sen jälkeen venäjän vastainen muuri on todella vaikea ryssien ylitettäväksi. Ja Euroopan suurin armeija on samalla puolella meidän kanssamme ja se on pitkävihainen.
 
Viimeksi muokattu:
Andrei Tarasenkon mukaan UVZ:n johtaja on vahvistanut että T-80 panssarivaunujen valmistus alkaa uudestaan, väite myös että ensimmäiset olisivat tuotannossa (tästä ei ole saatu toistaiseksi mitään todisteita):

Today’s Tanker Day news from UVZ chief:

The return of gas turbine. It showed a lot of advantages during the war.

New tank on T-80 chassis is required and will be manufactured, and is now in manufacture.

TOS system will be installed on T-80 chassis with longer range rockets.

BMPT production to increase newt year.

Everything else is standard rhetoric’s like western tanks are not so good.



Itse en ymmärrä tankeista juuri mitään mutta käsittääkseni T-80 on eri sukulinjaa kuin T-90 mikä on kehitetty T-72 pohjalta.
Netistä pöllitty Neuvostoliiton ja Venäjän panssarivaunujen sukupuu (kuvasta puuttuu T-90, mikä on modernisoitu versio T-72:sta).

russian_tanks.webp

Kuva havainnollistaa neuvostoliittolaisten ja venäläisten päätaistelupanssarivaunujen (MBT) kehitystä 1960-luvulta nykypäivään. Vuonna 1961 esitelty T-62 oli ensimmäinen panssarivaunu, jossa oli 115 mm:n sileäputkinen tykki, mikä oli merkittävä parannus aiempien panssarivaunujen rihlattuja tykkejä parempiin. Se korvattiin 1970-luvulla T-72:lla, jossa oli tehokkaampi 125 mm:n sileäputkinen tykki ja komposiittipanssari. T-72M oli T-72:n päivitetty versio, jossa oli parannetut panssarointi- ja tulenjohtojärjestelmät.

T-72:n kanssa samanaikaisesti kehitetty T-64 oli edistyneempi panssarivaunu, jossa oli tehokkaampi moottori, automaattinen lataus ja parannettu tulenjohtojärjestelmä. T-64A ja T-64B olivat T-64:n päivitettyjä versioita, joissa oli parannetut panssarointi- ja tulenjohtojärjestelmät.

1970-luvulla esitelty T-80 oli T-72:ta kehittyneempi panssarivaunu, jossa oli tehokkaampi moottori, parannettu tulenjohtojärjestelmä ja komposiittipanssari. T-80U oli T-80:n päivitetty versio, jossa oli parannetut panssarointi- ja tulenjohtojärjestelmät.

Tämä sukupuu osoittaa näiden panssarivaunujen keskinäisen kehityksen, jossa jokainen uusi malli rakensi edeltäjiensä vahvuuksille ja sisälsi uusia teknologioita.

Eli pienemmästä numerostaan huolimatta T-80U (tai mikä lie päivitysversio onkaan menossa) saattaa olla jossakin suhteessa parempi tankki kuin T-90U (tai mikä onkaan)? Tosin ainakin tähän asti ukrainalaiset ovat pistäneet tankin kuin tankin drooneilla paskaksi ja vastaavasti ryssät ovat rakentaneet sellaisia latoja tankkiensa suojaksi, ettei niistä näy kuin telat.

Onko T-80 tankkien valmistamisessa T-90 tankkien rinnalla muuta järkeä kuin että ne tehdään eri osista ja eri tehtaissa, jolloin ne eivät juurikaan kilpaile keskenään samoista resursseista?
 
Vai onko varastoissa ollut t80 a, jotka käyvät läpi peruskunnostuksen, maalia pintaan ja vot hyvä tuli?
 
Itse en ymmärrä tankeista juuri mitään mutta käsittääkseni T-80 on eri sukulinjaa kuin T-90 mikä on kehitetty T-72 pohjalta.


Eli pienemmästä numerostaan huolimatta T-80U (tai mikä lie päivitysversio onkaan menossa) saattaa olla jossakin suhteessa parempi tankki kuin T-90U (tai mikä onkaan)? Tosin ainakin tähän asti ukrainalaiset ovat pistäneet tankin kuin tankin drooneilla paskaksi ja vastaavasti ryssät ovat rakentaneet sellaisia latoja tankkiensa suojaksi, ettei niistä näy kuin telat.

Onko T-80 tankkien valmistamisessa T-90 tankkien rinnalla muuta järkeä kuin että ne tehdään eri osista ja eri tehtaissa, jolloin ne eivät juurikaan kilpaile keskenään samoista resursseista?

T-80U ja T-80UD olivat teknisesti parhaat panssarivaunut mitä Neuvostoliitto rakensi, tosin molemmat tulivat tuotantoon vasta muutama vuosi ennen Neuvostoliiton hajoamista, joten suuremman kokonaisuuden kannalta niitä ei ehditty valmistaa suuria määriä.

T-90 obr 1992 on T-72B obr 1989 panssarivaunun jatkokehitysversio, se tuli tuotantoon vasta Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Nimenvaihdos tehtiin vientimarkkinoita silmälläpitäen, mutta vaunu ei saavuttanut menestystä maailmalla eikä kotimaassa: Venäjällä ei riittänyt rahaa tilata suurta määrää (kokonaismäärän sanotaan olleen 120 kpl, tuotanto aikavälillä 1992-1996) ja toisaalta heillä oli valtava määrä panssarivaunuja Neuvostoliiton perintönä (osa siitä perinnöistä siirtyi myös muille maille kuten Valko-Venäjä, Ukraina, Kazakstan jne.). Viennin osalta maailman markkinat täyttyivät halvoista Varsovan liiton maiden ja entisten Neuvostoliiton maiden (mukaanlukien Venäjä itse) varastovaunuista, joten selvästi kalliimmalle uudelle panssarivaunulle ei riittänyt kysyntää.

T-90A joka tuli tuotantoon vuosituhannen vaihteen jälkeen on selvästi parempi kuin mikään Neuvostoliiton aikainen vaunu, suurin syy tähän on ampujan lämpötähtäin. Tämän vientiversio T-90S / SA on ollut merkittävä menestys, tosin Venäjän armeijalle se oli liian kallis ja näidenkin kokonaismäärä jäi pieneksi (kokonaismäärä vaihtelee lähteestä riippuen, minun valistunut arvaus on 280 kpl, mutta toisten lähteiden mukaan se voisi olla 300-400 kpl).

-

Minä näen Venäjän nykytilanteen sellaisena, että uudelleenvarustautuminen tämän sodan jälkeen vaatii kaksi rinnakkaista panssarivaunujen tuotantolinjaa. Historiallisesti T-80 ja T-72 perheiden vaunuilla ei ole ollut mitään yhteistä, eli samat varaosat eivät kelpaa. Nyt heillä olisi tilaisuus korjata tätä asetelmaa edes vähäsen, JOS T-80 perheen vaunujen aito uustuotanto todellakin aloitetaan Omsktransmashilla.

Yhteistä voisi kenties olla kaikki muu paitsi moottori + vaihdelaatikko (ja muut voimalinjan komponentit). Omsktransmash ei ole ollut oikea panssarivaunutehdas hyvin pitkään aikaan ja oma suunnittelutoimistokin hajaantui pitkin maata tehtaan toiminnan päätyttyä. En usko että heillä on resursseja kehittää oikeaa uutta panssarivaunua. Tällä logiikalla "uusi T-80" olisi pitkälti "T-90M mutta kaasuturbiinimoottorilla + APU-moottori". Varmasti tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, koska voimapakettien koko on hyvin erilainen ja komponenttien sijoittelu rungon sisällä menee sen takia osaksi uusiksi. Tuotannon kannalta olisi kuitenkin loogista pitää mahdollisimman moni komponentti samoina.

Aika näyttää, miten tässä käy. UVZ oli Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen se tehdas joka kilpaili muut hengiltä ja se on ollut hyvin pitkään Venäjän ainoa "oikea panssarivaunutehdas". He eivät varmasti halua kilpailijaa, eikä Venäjän talous välttämättä kestä sellaista - paitsi jos saadaan vientimenestystä sitten joskus sodan jälkeen. On siis hyvin mahdollista että koko tämä "T-80 uustuotannon aloittaminen" on poliittisesti motivoitunut kuvio, joka kuolee viimeistään siinä vaiheessa mikäli sille ei löydy riittävästi rahaa. UVZ mahdollisesti kampittaisi tätä kuviota koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän mahdollista että ensi yönä nähtäisiin taas merkittävän suuri määrä droneja (hän ei sano ohjuksista mitään, mutta yleensä suuren dronemäärän kanssa samaan aikaan on laukaistu edes pienehkö määrä ohjuksia):

A large scale attack by Russia on Ukraine is likely today/night.

More updates soon.

-

For the past 4 days now Russia has barly launched any drones at Ukraine. We are on day 5 now and the signs of a larger attack is unusual movement of strategic bombers and the lack of drones and missiles in general used for the past 4 days.

-

have to wait and see for the next few hour for what will happen.

No radio activity noted.



-

Hän on oikeassa että neljänä viime yönä ei ole käytetty hyvin suurta määrää droneja, tosin yksi näistä on 164 kpl:

1757866385013.webp

Toisaalta 10.9.2025 näitä laukaistiin 415 kpl ja 7.9.2025 laukaistiin 810 kpl, mikä on selvästi suurin määrä tämän sodan aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin oli huhua että Sapsanin (ballistinen) kehitys viivästyi ryssien onnistuneen iskun seurauksena, olikohan tämä kesällä 2024.

Tässä huhuillaan että sarjatuotanto Sapsanin ja myös Flamingon osalta alkaisi 2026 alusta. Toivottavasti näin ja toivottavasti tällä kertaa tuotanto on hajautettu usealle eri toimittajalle ja/tai kriittiset osat tehdään lännessä.


 
T-80U ja T-80UD olivat teknisesti parhaat panssarivaunut mitä Neuvostoliitto rakensi, tosin molemmat tulivat tuotantoon vasta muutama vuosi ennen Neuvostoliiton hajoamista, joten suuremman kokonaisuuden kannalta niitä ei ehditty valmistaa suuria määriä.

T-90 obr 1992 on T-72B obr 1989 panssarivaunun jatkokehitysversio, se tuli tuotantoon vasta Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Nimenvaihdos tehtiin vientimarkkinoita silmälläpitäen, mutta vaunu ei saavuttanut menestystä maailmalla eikä kotimaassa: Venäjällä ei riittänyt rahaa tilata suurta määrää (kokonaismäärän sanotaan olleen 120 kpl, tuotanto aikavälillä 1992-1996) ja toisaalta heillä oli valtava määrä panssarivaunuja Neuvostoliiton perintönä (osa siitä perinnöistä siirtyi myös muille maille kuten Valko-Venäjä, Ukraina, Kazakstan jne.). Viennin osalta maailman markkinat täyttyivät halvoista Varsovan liiton maiden ja entisten Neuvostoliiton maiden (mukaanlukien Venäjä itse) varastovaunuista, joten selvästi kalliimmalle uudelle panssarivaunulle ei riittänyt kysyntää.

T-90A joka tuli tuotantoon vuosituhannen vaihteen jälkeen on selvästi parempi kuin mikään Neuvostoliiton aikainen vaunu, suurin syy tähän on ampujan lämpötähtäin. Tämän vientiversio T-90S / SA on ollut merkittävä menestys, tosin Venäjän armeijalle se oli liian kallis ja näidenkin kokonaismäärä jäi pieneksi (kokonaismäärä vaihtelee lähteestä riippuen, minun valistunut arvaus on 280 kpl, mutta toisten lähteiden mukaan se voisi olla 300-400 kpl).

-

Minä näen Venäjän nykytilanteen sellaisena, että uudelleenvarustautuminen tämän sodan jälkeen vaatii kaksi rinnakkaista panssarivaunujen tuotantolinjaa. Historiallisesti T-80 ja T-72 perheiden vaunuilla ei ole ollut mitään yhteistä, eli samat varaosat eivät kelpaa. Nyt heillä olisi tilaisuus korjata tätä asetelmaa edes vähäsen, JOS T-80 perheen vaunujen aito uustuotanto todellakin aloitetaan Omsktransmashilla.

Yhteistä voisi kenties olla kaikki muu paitsi moottori + vaihdelaatikko (ja muut voimalinjan komponentit). Omsktransmash ei ole ollut oikea panssarivaunutehdas hyvin pitkään aikaan ja oma suunnittelutoimistokin hajaantui pitkin maata tehtaan toiminnan päätyttyä. En usko että heillä on resursseja kehittää oikeaa uutta panssarivaunua. Tällä logiikalla "uusi T-80" olisi pitkälti "T-90M mutta kaasuturbiinimoottorilla + APU-moottori". Varmasti tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, koska voimapakettien koko on hyvin erilainen ja komponenttien sijoittelu rungon sisällä menee sen takia osaksi uusiksi. Tuotannon kannalta olisi kuitenkin loogista pitää mahdollisimman moni komponentti samoina.

Aika näyttää, miten tässä käy. UVZ oli Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen se tehdas joka kilpaili muut hengiltä ja se on ollut hyvin pitkään Venäjän ainoa "oikea panssarivaunutehdas". He eivät varmasti halua kilpailijaa, eikä Venäjän talous välttämättä kestä sellaista - paitsi jos saadaan vientimenestystä sitten joskus sodan jälkeen. On siis hyvin mahdollista että koko tämä "T-80 uustuotannon aloittaminen" on poliittisesti motivoitunut kuvio, joka kuolee viimeistään siinä vaiheessa mikäli sille ei löydy riittävästi rahaa. UVZ mahdollisesti kampittaisi tätä kuviota koko ajan.
Vähän on vähille jäänyt kehityksen seuraaminen venäläislähteistä Antareksen erinomaisen raportoinnin takia, mutta jostain sattui silmiin huhu T-90 uudesta evoluutiosta, jossa olisi sodan oppien seurauksena uusi vaihdelaatikko kunnollisella peruutusnopeudella. Samoin dronetorjuntaan lienee panostettu samoin kuin ammusten suojaukseen. Samoja ominaisuuksia voisi kuvitella kehitettävän T-80 uustuotantoon, jos sellaista on tulossa. Tosin sellainen mielikuva on myös, että noita T-80 runkoja on aika paljon vielä jossain, varastoista hävinneet, mutta toimitusmäärät eivät ole lähellekkään samalla tasolla. Mi(t)kähän firma(t) tuon T-80 voimalinjan voisi tehdä?
 
T-80U ja T-80UD olivat teknisesti parhaat panssarivaunut mitä Neuvostoliitto rakensi, tosin molemmat tulivat tuotantoon vasta muutama vuosi ennen Neuvostoliiton hajoamista, joten suuremman kokonaisuuden kannalta niitä ei ehditty valmistaa suuria määriä.

T-90 obr 1992 on T-72B obr 1989 panssarivaunun jatkokehitysversio, se tuli tuotantoon vasta Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Nimenvaihdos tehtiin vientimarkkinoita silmälläpitäen, mutta vaunu ei saavuttanut menestystä maailmalla eikä kotimaassa: Venäjällä ei riittänyt rahaa tilata suurta määrää (kokonaismäärän sanotaan olleen 120 kpl, tuotanto aikavälillä 1992-1996) ja toisaalta heillä oli valtava määrä panssarivaunuja Neuvostoliiton perintönä (osa siitä perinnöistä siirtyi myös muille maille kuten Valko-Venäjä, Ukraina, Kazakstan jne.). Viennin osalta maailman markkinat täyttyivät halvoista Varsovan liiton maiden ja entisten Neuvostoliiton maiden (mukaanlukien Venäjä itse) varastovaunuista, joten selvästi kalliimmalle uudelle panssarivaunulle ei riittänyt kysyntää.

T-90A joka tuli tuotantoon vuosituhannen vaihteen jälkeen on selvästi parempi kuin mikään Neuvostoliiton aikainen vaunu, suurin syy tähän on ampujan lämpötähtäin. Tämän vientiversio T-90S / SA on ollut merkittävä menestys, tosin Venäjän armeijalle se oli liian kallis ja näidenkin kokonaismäärä jäi pieneksi (kokonaismäärä vaihtelee lähteestä riippuen, minun valistunut arvaus on 280 kpl, mutta toisten lähteiden mukaan se voisi olla 300-400 kpl).

-

Minä näen Venäjän nykytilanteen sellaisena, että uudelleenvarustautuminen tämän sodan jälkeen vaatii kaksi rinnakkaista panssarivaunujen tuotantolinjaa. Historiallisesti T-80 ja T-72 perheiden vaunuilla ei ole ollut mitään yhteistä, eli samat varaosat eivät kelpaa. Nyt heillä olisi tilaisuus korjata tätä asetelmaa edes vähäsen, JOS T-80 perheen vaunujen aito uustuotanto todellakin aloitetaan Omsktransmashilla.

Yhteistä voisi kenties olla kaikki muu paitsi moottori + vaihdelaatikko (ja muut voimalinjan komponentit). Omsktransmash ei ole ollut oikea panssarivaunutehdas hyvin pitkään aikaan ja oma suunnittelutoimistokin hajaantui pitkin maata tehtaan toiminnan päätyttyä. En usko että heillä on resursseja kehittää oikeaa uutta panssarivaunua. Tällä logiikalla "uusi T-80" olisi pitkälti "T-90M mutta kaasuturbiinimoottorilla + APU-moottori". Varmasti tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, koska voimapakettien koko on hyvin erilainen ja komponenttien sijoittelu rungon sisällä menee sen takia osaksi uusiksi. Tuotannon kannalta olisi kuitenkin loogista pitää mahdollisimman moni komponentti samoina.

Aika näyttää, miten tässä käy. UVZ oli Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen se tehdas joka kilpaili muut hengiltä ja se on ollut hyvin pitkään Venäjän ainoa "oikea panssarivaunutehdas". He eivät varmasti halua kilpailijaa, eikä Venäjän talous välttämättä kestä sellaista - paitsi jos saadaan vientimenestystä sitten joskus sodan jälkeen. On siis hyvin mahdollista että koko tämä "T-80 uustuotannon aloittaminen" on poliittisesti motivoitunut kuvio, joka kuolee viimeistään siinä vaiheessa mikäli sille ei löydy riittävästi rahaa. UVZ mahdollisesti kampittaisi tätä kuviota koko ajan.
Wanhat parrat muistaa, kuinka ennen Persianlahden sotaa meilläkin "asiantuntijat" ylistivät venäläisiä vanuja ja olivat varmojas siitä, että jenkeille tulee turpiin niin, että tukka lähtee. No, tuossa sodassa kävi miten jokainen jo tietää ja se käytännössä tuhosi T-72 vaunujen markkinat. Tämän PR-tappion myötä ryssä uudelleennimesi T-72:n T-90:ksi pienillä muutoksilla.

Noiden vaunujen tuotannon kohdalla pitää ymmärtää, että on aitoa uudistuotantoa ja sitten "uudistuotantoa". Tuossa aidossa uudistuotannossa valmistetaan kaikki uudet osat sekä komponentit, jolloin tuotetut vaunut ovat oikeasti kokonaan täysin uusia. Sitten taas tämä "uudistuotanto" on sitä, että kerätään käytössä olevista vaunuista ja varaosavarastoista osia, joista sitten tehtaalla rakennetaan käytännössä uuden veroisia vaunuja. Etu tässä on se, että hinta on huomattavasti halvempi, sekä valmistus nopeampaa, kun taas haittapuolena on se, että jossain vaiheessa homma muuttuu mahdottomaksi. Joten, itse epäilen, että todellinen syy tuon T-80:in tuomiseen tuotantoon on se, että osia ja runkoja on niin paljon, että kunnostaminen on kannattavaa, varsinkin kun vaunuista muutenkin niin suuri pula.
 
Itse en ymmärrä tankeista juuri mitään mutta käsittääkseni T-80 on eri sukulinjaa kuin T-90 mikä on kehitetty T-72 pohjalta.
Tarkkaan ottaen joo, mutta isossa kuvassa ei. Neukkujen vaunukehityksen historia on aika monimutkainen soppa, johon liittyy myös NL:n eri (pää)tehtaan ja niiden suunnittelutoimistojen välistä kilpailua ja politikointia. Neukkulassa oli siis käytännössä kolme pääasiallista tankkitehdasta, joilla oli omat suunnittelutoimistot: Nizhnyi Tagilissa sijaitseva Uralvagonzavod (UVZ), Leningradin Kirovin tehtaat (LKZ), ja Harkovan Malyshevin tehdas (jossain käytetään lyhennettä ZIM). Nimet tosin saattoi aina välillä vaihtua, mutta nuo on ne millä ne yleensä tunnetaan.

2. MS:n aikana Harkovan tehdas evakuoitiin Nizhnyi Tagiliin ja yhdistettiin UVZ:taan. Sen mukana Uraaliin pääsi kaveri nimeltä Morozov jonka kädenjälki näkyi jossain kohtuu onnistuneessa vaunutyypissä nimeltään T-34, joka myös Sotkana tunnetaan. Sodan jälkeen hän suunniteltiin yhdistetyssä UVZ/LKZ tehtaassa T-44, T-54 ja T-55 ennen kuin Harkovan tehdas siirrettiin takaisin nimensä mukaiseen kaupunkiin, ja Morozov lähti sen mukana - taakse jäi oppipoikana toiminut Kartsev. T-44 pohjaa hyvinkin paljon T-34:ään, ja T-54:n prototyyppi/esisarjamallit taas T-44:ään.

Kun Morozov ja Harkovan tehdas oli asettunut takaisin Ukrainaan, T-54/55:n jatkokehitys jäi UVZ:n ja Kartsevin kontolle, ja tulos oli ihan hyvä. Jossain vaiheessa Neukkulassa kuitenkin todettiin, ettei pelkät pikkupäivitykset riitä, ja UVZ:ssä kehitettiin T-62. Kuuskakkonen pohjaa kuitenkin aika pitkälti T-55:seen perusratkaisuiltaan, vaikkakin pääaseen kokoa kasvatettiin. Eli tähän asti siis NL:n uuden vaunun kehitys on siis lähtenyt käytännössä aina liikkeelle vanhalta pohjalta, jota on vähän säädetty halutunlaiseksi. Samaten useampi tehdas on vielä ihan siivosti valmistanut samoja vaunumalleja.

1951 asti Harkovassa taas oltiin Morozovin silmän alla kehittämässä ihan kokonaan uutta vaunua, joka olikin jo melkeenpä uusi vaunu. Tyyppi 430, 432, 434 ja lopulta T-64 nimillä kulkenut vaunu oli aikaansa edellä, mutta se oli oikeastaan ensimmäinen malli jossa yhdistyi myöhemmin kaikissa nähdyt piirteet: komposiittipanssari, 125mm pääase, automaattilataaja ja kolmen hengen miehistö jolla mahdollistettiin vaunun matala profiili ja kevyt paino. Myöhemmin T-64B:ssä lisättiin (sen aikaiseksi) modernia ammunnanhallintaa (laseretäisyysmittari ja ballistinen tietokone joka kykeni liikemaaliammuntaan) ja mahdollisuus ampua pst-ohjuksia. Harkovassa kehitettiin vaunuun kokonaan uusi dieselkone (aikaisemmat pohjasi enemmän ja vähemmän joskus -30-luvulla kehitettyyn myllyyn) ja siihen uusi vaihteisto, joka oli melkein puolet pienempi kuin edelliset. Samaten alustaa säädettiin ja kehitettiin. Lopputuloksena oli aikalaiseksi aika pirun hyvä vaunu, joka oli vahvasti panssaroitu, tulivoimainen ja liikkuva. Ei voinut edes sanoa, että olisi jäänyt pahasti jälkeen tekniikassa länsimaihin verrattuna. Se oli kuitenkin samaan aikaan myös kallis ja sen verran täynnä lastentauteja, että meni useampi vuosi että se saatiin toimimaan. Joka tapauksessa kaikki kolme tehdasta sai käskyn ruveta valmistamaan T-64:ää.

UVZ:ssa meni tässä kohtaa kuppi nurin, kun Moskovasta kilahti käsky ruveta valmistamaan T-64:ää. Uralin takana Kartsev ja kumppanit olivat suunnitelleet kaikki sodan jälkeiset taisteluvaunumallit, ja koittaneet kilpailla T-64:senkin kanssa omilla T-62-pohjaisilla protoillaan, mutta Harkova veti pidemmän korren. Harkovassa oli kuitenkin ongelmia saada valmistettua riittävä määrä moottoreita muille tehtailla, joten Moskovasta annettiin uusi ohje kehittää halvempi/simppelimpi mylly sota-ajan tuotantoa varten. Kartsev meni vähän pidemmälle ja suunnitteli koko T-64:n uudestaan, ottaen vaikutteita aikaisemmista suunnitelmistaan. Projektille annettiin koodinimi "Ural", ja tyyppinumero 172. Moskovasta tuli ensin nuhteita niskoittelusta, ja myöhemmin sotavarustehyväksyntä mallinimella T-72. UVZ pääsi pälkähästä eikä sen tarvinnut enää valmistaa muiden suunnittelemia vaunuja.

Samoihin aikoihin myös Leningradissa vitutti. LKZ oli tutkinut ja testaillut erilaisia kaasuturbiinikokeiluja panssarivaunuissa -50-luvulta lähtien, mutta ei tahtonut lähteä. Harkovan mottivalmistusongelmat kuitenkin antoi tilaisuuden - Leningradissa kehitettiin uusi kaasuturbiini vaunu käyttöön, lainattiin jousitusta T-72:ta, otettiin moderni ammunnanhallintajärjestelmä, ja paritettiin ne kaikki T-64:än alustaan. Parin pikkuviilauksen ja asioista päättävien kaverien vaihduttua Kremlissä (jotka oli kysellyt turhan järkeviä kuten "miksi me valmistettaisiin kolmea eri panssarivaunumallia?"), tuli sotatarvikehyväksyntä - LKZ sai alkaa valmistaa T-80:ää. Myöhemmin T-80:kin tehtiin Harkovassa diesel-versio, kun kaasuturbiinin löpönkulutus oli liian hapokasta.

Ja T-90, kuten tulikin jo todettua, oli alunperin UVZ:n kehitystä. Alunperin UVZ:lle annettiin tehtäväksi kehittää vaunumalli, joka korvaisi kaikki kolme em. päämallia Puna-armeijassa. Pohjaksi ne otti T-72:sen, joka oli kahteen muuhun verrattuna halpa valmistaa ja kohtuu luotettava. Alunperin kehitys tapahtui mallinimellä T-72B, mutta neukkuvalmisteiset vaunut otti sen verran pahasti käkättimeen Persianlahden ja Tshetsenian sodissa, että Venäjällä päätettiin vientimarkkinoita silmällä pitäen tehdä pesäeroa vanhaan, ja mallinimeksi muutettiin T-90.

Eli pitkän tarinan summaus: kaikki nykyiset vaunut on enemmän ja vähemmän peruja T-64:tä.

Eli pienemmästä numerostaan huolimatta T-80U (tai mikä lie päivitysversio onkaan menossa) saattaa olla jossakin suhteessa parempi tankki kuin T-90U (tai mikä onkaan)? Tosin ainakin tähän asti ukrainalaiset ovat pistäneet tankin kuin tankin drooneilla paskaksi ja vastaavasti ryssät ovat rakentaneet sellaisia latoja tankkiensa suojaksi, ettei niistä näy kuin telat.
Juu. Eri vaunumallit, ja niiden versiot voi erota toisistaan. Esimerkin vuoksi jos miettii vaikka 1980-luvunkin tilannetta, kun Neukkulan vaunukirjo oli valtava, niin pikavilkaisulla mallinimiin voisi kuvitella että T-64BV on huonompi kuin T-72A. Näin ei kuitenkaan ole, vaan T-64B:ssä on parempi ammunnanhallintajärjestelmä, reaktiivipanssarit ja kyky ampua panssarintorjuntaohjuksia. Samaten jos miettii Venäjän nykyistä kalustoa, niin T-72B3 on huomattavasti suorituskykyisempää kalustoa kuin T-80B. Niillä kirjaimilla siis on väliä, ja sen lisäksi myös niillä kirjaimien perässä tulevilla vuosiluvuilla on väliä. T72B3M obr. 2014 jää suorituskyvyssä kakkoseksi T-72B3M obr 2022:lle. Tässä tosin tulee hankaluudeksi se että varsinkin uudemmasta kalustosta puhuttaessa ei ole aina yksiselitteisesti tiedossa millä vuosiluvulla alamallit kulkee.

Onko T-80 tankkien valmistamisessa T-90 tankkien rinnalla muuta järkeä kuin että ne tehdään eri osista ja eri tehtaissa, jolloin ne eivät juurikaan kilpaile keskenään samoista resursseista?
Veikkaan, että kyse on siitä että saadaan nopeammin tavaraa pihalle. Tietynlaisesta high-low mixistä. UVZ valmistaa uusiotuotantona pitkälti T-90MS:ää, joka on kylläkin (venäläiseksi vaunuksi) kohtalaisen kehittynyt malli, mutta samalla myös kallis. Jos T-80 valmistus vaan onnistuu, niin se lienee halvempaa kuin koittaa varustaa kaikki T-90MS:llä.
 
Back
Top