Ukrainan konflikti/sota

Luulen, että vuosia sitten usko venäjän lähes läpäisemättömään ilmatorjuntaan oli kova. Ryssän it on sittemmin osoittautunut täysin pahviksi ja silmät (kuitenkin maallikkojen, vaikkakin valistuneiden sellaisten) ovat auenneet erilaisten ohjuksien tarjoamista mahdollisuuksista. Uskoisin myös, että sodankäynnin skaala on avautunut erilaisena, ei puhuta kymmenistä, ei edes sadoista iskuista enää.

Onhan se somaa kun muutaman tuhannen euron drooneilla käydään pommittamassa S-300/400 laukaisulaitteita paskaksi.

Toimiva lähitorjunta on kyllä painonsa arvosta kultaa nykyisessä taistelukentän tilanteessa. Ryssillä sitä ei ainakaan ole, tai se määrä mitä on ei riitä mihinkään.

 
Minua vilpittömästi kiinnostaa, miksi nuo venäläiset IT-systeemit suoriutuvat niin huonosti.

Onko systeemi lähtökohtaisesti suunniteltu huonosti? Vai onko toteutuksen laatu korruption takia suunniteltua huonompi? Miehistön koulutus ja kuri heikkoa? Toimisivatko ne osaavissa käsissä paremmin?
 
Minua vilpittömästi kiinnostaa, miksi nuo venäläiset IT-systeemit suoriutuvat niin huonosti.

Onko systeemi lähtökohtaisesti suunniteltu huonosti? Vai onko toteutuksen laatu korruption takia suunniteltua huonompi? Miehistön koulutus ja kuri heikkoa? Toimisivatko ne osaavissa käsissä paremmin?
Lienevät olevan suunniteltu korkeampaan torjuntaan mitä nykykentällä esiintyy. Pantsir nyt ehkä toimisi, jos toimisi. Samasta syystä epäilisin, että crotale meillä edelleen porskuttaa.
 
Minua vilpittömästi kiinnostaa, miksi nuo venäläiset IT-systeemit suoriutuvat niin huonosti.

Onko systeemi lähtökohtaisesti suunniteltu huonosti? Vai onko toteutuksen laatu korruption takia suunniteltua huonompi? Miehistön koulutus ja kuri heikkoa? Toimisivatko ne osaavissa käsissä paremmin?
Mikä ryssien vehje toimii niinkuin mainostettu? Lähes poikkeuksetta ei mikään. Sotalaitteita varsinkaan ei ole suunniteltu 24/7 ja useita vuosia kestävään toimintaan sekä sitä tasoa vaativiin huoltoihin. Sodat piti olla nopeita ja näyttäviä, ei vuosien jauhamista ja jokaöisen ilmasta tulevan hyökkäyksen torjuntaa. Lisäksi oletettu maalikoko lienee B-52 - F-16 kokoluokan väliltä, joten kaikki pienemmät ja häivevehkeet menevät ja tulevat miten lystäävät.

Mutta käännetään katsetta Krimille ja Venäjän eteläosiin tulevina päivinä, koska USAn tiedustelulennokit ovat pitkästä aikaa palanneet operaatioalueelle, joten eiköhän ne ole tuolta hakemassa sopivia maaleja SS/Flamingo/FP-X jne. kalustolle. Meneekö tämä viesti Putlerin paksuun kaaliin sitten, jää nähtäväksi?

 
Minua vilpittömästi kiinnostaa, miksi nuo venäläiset IT-systeemit suoriutuvat niin huonosti.

Onko systeemi lähtökohtaisesti suunniteltu huonosti? Vai onko toteutuksen laatu korruption takia suunniteltua huonompi? Miehistön koulutus ja kuri heikkoa? Toimisivatko ne osaavissa käsissä paremmin?

Tähän on kaksi selitystä, toinen on lännen tekninen ylivoima ja toinen on se, että hyökkääjä päättää, miten, milloin ja mistä se iskee IT-järjestelmän kimppuun. Kun on kyse ihmisen rakentamasta järjestelmästä, niin aina ne on murrettavissa.

Hyvänä esimerkkinä tästä on Israel, joka on käytännössä mennyt kaikista venäläisistä järjestelmistä läpi. En tiedä tarkkaan miten he toimivat, mutta voisin kuvitella, että heillä on äärimmäisen hyvä "prosessi", jossa eri IT-järjestelmien heikkoudet selvitetään ja analysoidaan. Näiden perusteella sitten kehitetään vastatoimet, jota parannellaan kokemuksen karttuessa.
 
Tähän on kaksi selitystä, toinen on lännen tekninen ylivoima ja toinen on se, että hyökkääjä päättää, miten, milloin ja mistä se iskee IT-järjestelmän kimppuun. Kun on kyse ihmisen rakentamasta järjestelmästä, niin aina ne on murrettavissa.

Hyvänä esimerkkinä tästä on Israel, joka on käytännössä mennyt kaikista venäläisistä järjestelmistä läpi. En tiedä tarkkaan miten he toimivat, mutta voisin kuvitella, että heillä on äärimmäisen hyvä "prosessi", jossa eri IT-järjestelmien heikkoudet selvitetään ja analysoidaan. Näiden perusteella sitten kehitetään vastatoimet, jota parannellaan kokemuksen karttuessa.
Juurikin näin. Eikä pidä väheksyä elso-kykyä joka jatkuvasti korottaa merkitystään.
 
Tilanteen kuvataan olevan äärimmäisen vakava...


Tilannekuva taitaa olla aika sekava tuolla ja toivottavasti saavat lisäjoukkoja tuonne. Tuonnehan on ryssien suurin hyökkäysvoima kuitenkin keskitetty. Vastaan panevat kuitenkin kympillä.
 
Ainakin 500 kV muuntaja on käräytetty niin sille voi melkein pienet kahvit kiehauttaa erikseen.


Nähtävästi muihinkin sähkönjakeluun liittyviin kohteisiin olisi osuttu viime yönä:

And an extra bonus from last night's attacks

The electrical substation in Krasnodar Krai is still on fire

Date: 25.10.25
Location: np Novonikolaevskii, Volgograd region, RF
Object: 500 kV "Balachivska" substation
Geolocation: 50°59'07"N 42°24'03"E

The 500 kV "Balachivska" electrical substation was previously attacked on 16.10.25

Date: 25.10.25
Location: np Im. Kuybysheva, Kursk Marshes
Object: PS "Kuybysheva" electrical substation
Geolocation: +51.507063, +34.722328

Date: 25.10.25
Location: Vishesteblievska, Krasnodar Krai, RF
Object: TPS 220 kV traction substation "Vishesteblievska-Traction"
Geolocation: +45.207528, +37.012762

#StrikeAreaэнергообєктрф #StrikeAreaэнергообєктПСрф

Source: Falcon Insight


1761403499103.webp

1761403510169.webp

1761403522825.webp

 
Tämä on tietysti vain yksi datapiste mutta tämän perusteella Shahed dronet suuntaavat hyvin nopeasti valmistumisen jälkeen Ukrainaan ja käytetään iskuissa, mikä kertoisi siitä että valtavan suuria varastoja ei välttämättä ole (huomaa Serhii_flashin kommentti This and other similar facts... eli on muitakin todisteita jotka viestisivät samasta):

A Chinese satellite navigation antenna from a Shahed drone. It was installed on the drone on October 8, and by October 15 this Shahed had already been shot down in Ukraine.

In fact, Russia is shipping Shaheds for strikes on Ukraine directly from the production line.

This and other similar facts cast doubt on whether they have large stockpiles of Shaheds.

Source


https://t.me/serhii_flash/6479

1761404327724.webp


-

Dronejen käyttö on jatkunut samanlaisena eli joka päivä laukaistaan 50-180 kpl ja muutaman päivän välein nähdään merkittävästi suurempi laukaisumäärä, useita satoja:

1761405167420.webp

Toisaalta samaan aikaan, jos oletetaan että 30 päivän liukuva keskiarvo kertoisi uustuotannon keskiarvoisesta kapasiteetista niin se on tällä hetkellä pienempi kuin kuukausi sitten (25.9.2025 = 203,90 kpl, 25.10.2025 = 169,80 kpl):

1761405294627.webp

Dronejen uustuotannon on sanottu olevan yli 200 kpl per päivä kesästä 2025 lähtien, joten olisi erikoista että niitä kaikkia ei laukaistaisi Ukrainaan JA jos niin olisi, niin toisaalta varastojen koko ei kasvaisi.

Kuvaajan kahta suurempaa piikkiä ennakoi kaksi laaksoa, mikä saa miettimään, onko uustuotanto ollut missään vaiheessa yli 200 kpl per päivä vai onko 160-180 kpl realistisempi numero. Todellisuudessa tietysti jokainen päivä on hieman erilainen ja määrä vaihtelee keskiarvon molemmin puolin.

Kuvaajan otsikosta huolimatta se ei kerro pelkästään Shahed-136/131 droneista vaan numero sisältää kaikki "niiden kaltaiset dronet", mukaanlukien valemaalit yms.

Esim. viime yön iskussa Ukrainan ilmoituksen mukaan laukaistiin 62 kpl droneja, joista noi 40 kpl oli Shahed-136 / Geran-2 droneja eli taistelukärjellä varustettuja. LÄHDE
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on tietysti vain yksi datapiste mutta tämän perusteella Shahed dronet suuntaavat hyvin nopeasti valmistumisen jälkeen Ukrainaan ja käytetään iskuissa, mikä kertoisi siitä että valtavan suuria varastoja ei välttämättä ole (huomaa Serhii_flashin kommentti This and other similar facts... eli on muitakin todisteita jotka viestisivät samasta):

A Chinese satellite navigation antenna from a Shahed drone. It was installed on the drone on October 8, and by October 15 this Shahed had already been shot down in Ukraine.

In fact, Russia is shipping Shaheds for strikes on Ukraine directly from the production line.

This and other similar facts cast doubt on whether they have large stockpiles of Shaheds.

Source


https://t.me/serhii_flash/6479

Katso liite: 125875

Tuon tehtaan pitäisi olla Flamingojen ensimmäinen kohde ja mahdollisimman pian....
 
Mielenkiintoista, tässä lainataan Ignatia ja väitetään että eilen olisi torjuttu 2/3 Odessan seudulla pudotetuista ohjautuvista liitopommeista:

Ignat: "KAB is the same bomb launched from Su-34: according to its flight parameters, it is similar to a cruise missile, so it can be intercepted by air defense systems."

❗️Yesterday, the Russians launched Bombs over the Odesa region, 2/3 bombs were intercepted.


 
Tähän on kaksi selitystä, toinen on lännen tekninen ylivoima ja toinen on se, että hyökkääjä päättää, miten, milloin ja mistä se iskee IT-järjestelmän kimppuun. Kun on kyse ihmisen rakentamasta järjestelmästä, niin aina ne on murrettavissa.

Hyvänä esimerkkinä tästä on Israel, joka on käytännössä mennyt kaikista venäläisistä järjestelmistä läpi. En tiedä tarkkaan miten he toimivat, mutta voisin kuvitella, että heillä on äärimmäisen hyvä "prosessi", jossa eri IT-järjestelmien heikkoudet selvitetään ja analysoidaan. Näiden perusteella sitten kehitetään vastatoimet, jota parannellaan kokemuksen karttuessa.
Yksi asia mikä pitää muistaa on tulosvinouma, me näemme ainoastaan onnistuneita iskuja mutta kaikki epäonnistuneet ja torjutut jäävät näkemättä.

Droonien kulutus on kuitenkin valtavaa joten en ihmettelisi jos meille näkyvässä videopätkässä on kymmenes yritys joka lopulta onnistuu...
 
Ainakin 500 kV muuntaja on käräytetty niin sille voi melkein pienet kahvit kiehauttaa erikseen.


Russian bridges go boom / Bruckenruski kommentoi tätä vaurioitettua / tuhottua 500 kV Balashovskaya muuntajaa (Novonikolaevsky’s 500 kV Balashovskaya substation in Volgograd region) näin:

This transmission station (TS) is critical, powering the local 110kV network serving at least 6 electrified rail traction stations to its north.

rail lines = purple
rail traction stations purple pins
yellow - 110kV network serving rail traction from Balashovskaya 500/220/110 TS

Above is combination of 2 maps made public

Linear assets of russia...
https://google.com/maps/d/u/0/kml?mid=1dBYQWk8AXnQjvUf_Lkvu5_cdGAPo01U

Point assets of russia...
https://google.com/maps/d/u/0/kml?mid=1ChqgfwK4x7rwMyWnHzgb6erBxfujbwM


1761409869320.webp

 
Russian bridges go boom / Bruckenruski kommentoi tätä vaurioitettua / tuhottua 500 kV Balashovskaya muuntajaa (Novonikolaevsky’s 500 kV Balashovskaya substation in Volgograd region) näin:

This transmission station (TS) is critical, powering the local 110kV network serving at least 6 electrified rail traction stations to its north.

rail lines = purple
rail traction stations purple pins
yellow - 110kV network serving rail traction from Balashovskaya 500/220/110 TS

Above is combination of 2 maps made public

Linear assets of russia...
https://google.com/maps/d/u/0/kml?mid=1dBYQWk8AXnQjvUf_Lkvu5_cdGAPo01U

Point assets of russia... https://google.com/maps/d/u/0/kml?mid=1ChqgfwK4x7rwMyWnHzgb6erBxfujbwM


Katso liite: 125878


Niin, junaliikenteen sujuvuus on toki tärkeää, mutta näkisin että juuri Volgogradin sähkönjakelun häiritseminen olisi erittäin tärkeää öljyn ja dieselin putkilinjojen vuoksi sekä ison jalostamon johdosta. Mikäli sähköstä tulee niukkuutta niin kaikkia noita ei voi pyörittää ja sillä on valtavat seuraukset eteläisen Venäjän polttoainejakelulle.

Kuten aiemmin on todettu niin nuo putkilinjojen pumppausasemat ottavat kymmenien megawattien tehoja. Siis isohkon vesivoimalaitoksen tehot per asema, niitä ei pyöritetä jos nuo voimalinjat muuntajineen eivät ole ehjiä. Samoin valtava öljynjalostamo Volgogradissa sekä alueen muu teollisuus tarvitsee runsaasti sähköä, josta tällä menolla tulee niukkuushyödyke talven kylmimpään aikaan.

Kuibyshev – Tikhoretsk oil trunk pipeline (crude oil export line)

Route & region in Volgograd Oblast:

This pipeline (also spelled “Kuibyshev → Tikhoretsk”) has route segments through Samara, Saratov and Volgograd regions.

In Volgograd Oblast a pumping station “Zenzevatka” is reported as part of this pipeline network.

A news item indicates the pipeline is used to export oil via the port of Novorossiysk.


Capacity and technical info:

There is a statement that the first stage of boosting capacity on the Samara–Zenzevatka segment (which includes parts in Volgograd) was completed in December 2022, with the aim of up to ~40 million tonnes/year.

Future target: raise to ~52 million tonnes/year.

The pipeline has undergone reconstruction of sections (~105.6 km across the three regions) including in Volgograd Oblast.


Notes / observations for Volgograd region:

Volgograd lies on the flow-path of this crude-oil export line, making it a strategic corridor.

Because this is a major export route, segments in Volgograd Oblast are of interest for infrastructure risk or maintenance.

Availability of public data: good for major capacity/region but detailed map of exact line route through Oblast is not fully disclosed.



---

2. South trunk oil‑product pipeline system (Syzran–Saratov–Volgograd–Novorossiysk) (oil products/diesel)

Route & region in Volgograd Oblast:

This is a system envisaged within the project known as “South”. It is meant to link Syzran → Saratov → Volgograd → Novorossiysk.

Specifically, a pipeline piece: “Volgograd → Tikhoretsk trunk oil-product pipeline” is cited as completed in 2017, as part of this system.

A segment from “PSP Volgograd station (receiving from Lukoil-Volgogradneftepererabotka LLC) → Novorossiysk” is referenced in rate-tariff documentation, confirming Volgograd station involvement.


Capacity / technical info:

The Volgograd–Tikhoretsk segment supports up to ~6 million tonnes/year of diesel-fuel shipment to Novorossiysk.

A later phase (“Samara–Volgograd oil product pipeline”, ~750 km, capacity ~5.2 million tonnes/year) was planned to be started in 2025 to reduce rail burden and connect from Samara to Volgograd.

The project includes “linear part … will connect the Volgograd oil refinery … to the head station for diesel pumping in the village of Tinguta, Svetloyarsky district Volgograd region” (55.6 km length planned) with capacity ~4 million tonnes/year.


Notes / observations for Volgograd region:

The oil-product pipeline infrastructure within Volgograd Oblast pertains to dispatch stations and linking the refinery at Volgograd to the south export line.

Because this is products (not crude), it is somewhat separate but still key.

Data is a bit patchy (some segments planned but may not yet be fully operational, uncertain which exact linear route inside Oblast).



---

3. Other pipelines / networks within Volgograd Oblast context

The operator Transneft Privolga (subsidiary of Transneft) is responsible for trunk oil pipelines in the Republic of Tatarstan, Orenburg, Samara, Saratov, Volgograd and Rostov regions.

A 2008 “Oil Flows” map/document lists a flow link labelled “Link from Volgograd refinery to CPC pipeline proposed by Lukoil” in the region near Volgograd.

The crude supply to the LUKOIL Volgograd Refinery (in Volgograd) is via the “Samara–Tikhoretsk” pipeline.

/SPOILER]
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top