Ukrainan konflikti/sota

Mitä nyt taas, yritätkö nyt "vaivihkaa" tunkea taas jotain salaliitto paskaa keskustelun sekaan vai mitä?
En yritä. Mistä minä voisin tietää mitä meidän europolitikkojen päässä liikkuu, mutta luulisi heidän käsittävän mistä on kyse. Ja mikä 'salaliitto paska'? En usko mihinkään salaliittoteorioihin. En kiellä että Venäjä käy sotaa Ukrainaa vastaan hyökkäävänä osapuolena. Luulisi asian olevan selvä kaikille.
Ja isoilla jehuilla lännessä tarkoitin lähinnä valtion päämiestason porukkaa. Kyllä esim Niinistö tietää mikä on homman nimi Ukrainassa(Venäjä tukee seppoja ja on varmaan 70% 'sepoista' itse). Sitä nyt ei vain sanota ääneen.
Käänsit asian päälaelleen. Sanoin että totuutta ei lausuta lännessä julkisuudessa, niin se muuttuu salaliittoteoriaksi?
Vai?
 
Nettiin ilmestynyt uusi otos MoroRylosta. Venäjän kansalaiset tekemässä vallankumousta Ukrianassa.
Harkova 16.03.2014
v26w+


Ja sitten vähän myöhemmin:
18fbO+


"Eilen hän pesi autoja, hän imi k:n. Nyt ne ovat DKT eliitti ja ylpeys"
 
Yhdysvaltain ETYJ-edustaja kokoukselle (tämä kannattaa lukea)

On pidetty monta kokousta ja debattia siksi, että jokainen niistä on epäonnistunut. Venäjä on torjunut jokaisen tarjotun mahdollisuuden vetäytyä kriisistä. On tarjottu monta rakentavaa tapaa edetä eikä yhtään askelta Venäjä ole ollut halukas ottamaan.

Venäjä sanoo, ettei rakentavia ehdotuksia ole tehty. Jokainen tässä huoneessa tietää, ettei se ole totta.


http://osce.usmission.gov/jan_29_15_ror_russia.html
 
Näilläkin sivuilla on väheksytty Uudenmaan prikaatin antamaa koulutusta. Komeasti vaan tuntuu kelpaavan suomalainen rannikkojääkärikoulutuksen saanut kaveri (Carolus Löfroos) suoraan Ukrainan taistelukentille (hallituksen puolelle).





"Utbildningen var bra". Carolus Löfroos säger att han haft stor nytta av sin utbildning i Dragsvik under sin tid som frivillig soldat i Ukraina. Löfroos skickade iden här bilden på sig själv i full stridsmundering i Ukraina.
Dragsvikutbildad kustjägare krigar i Ukraina
Maria Gestrin-Hagner
Publicerad: 30.01.2015 19.22 • Uppdaterad: 30.01.2015 21.16
Dela

Verktyg
Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel
Carolus Löfroos, utbildad kustjägare från Nylands Brigad i Dragsvik 2007, har åkt som frivillig i Ukraina och krigar där i ett ukrainskt milisförband. "Han var väldigt vapenintresserad och kunde mer om det militära än någon annan i vår pluton", berättar en armékompis från Dragsvik.

Nu står det klart att den svensk-finska krigare som har åkt som frivillig till Ukraina och krigar i det ukrainska Azov-regementet har fått sin utbildning vid Nylands brigad i Dragsvik. Dagens Nyheter rapporterade på fredagen om 26-åriga Sverigefinska Carolus Löfroos som har fått sin militära utbildning i Finland och som tjänstgör i Azov-regementet som frivillig.

HBL har intervjuat en av Löfroos armébekanta från tiden i Dragsvik.

– Vi tjänstgjorde i samma pluton och ryckte in i armén 2007. Han var mycket social, trevlig och humoristisk, berättar den finlandssvenska armékompisen.

Under tjänstgöringen vid Nylands brigad klarnade det fort för de andra beväringarna i plutonen att Löfroos hade ett speciellt intresse för det militära.

– Han gillade att skjuta och var väldigt vapenintresserad. Det här märktes i och med att han under sin lediga tid på garnisonen förkovrade sig i facklitteratur om olika vapentyper, säger kompisen.

Ett annat tecken på att Löfroos hade ett särintresse för det militära var att han hade varit aktiv i den frivilliga försvarsorganisationen Hemvärnet i Sverige innan han kom till Dragsvik.

"All heder till mina utbildare"

HBL nådde via internet Carolus Löfroos för en kommentar.

Hur var utbildningen vid Nylands brigad med tanke på det jobb du gör som frivillig soldat i Ukraina?

– Utbildningen var bra. Jag har stor nytta av den. All heder till mina utbildare, säger Löfroos.

Finns det några utbildare som du minns särskilt?

– Jag nämner inga namn. Men det fanns en herreman vid underofficersskolan som var exceptionell. Därifrån har jag det mesta.

"Gedigen militärutbildning"

HBL ringer också upp nya kommendören för Nylands brigad Kjell Törner för en kommentar.

Hur duglig är man att slåss i krigets Ukraina om man har gjort sin militära tjänstgöring vid Nylands brigad?

– Hos oss utbildas man för att kunna försvara fosterlandet. Det är ingen dålig utbildning. Vi ger en gedigen militärutbildning, säger Törner.

Hur kommenterar du faktumet att en krigare i Ukraina har fått sin militära utbildning hos er?

– Det berör oss inte längre på något sätt. Han har utbildats i finska armén men är hemförlovad och flyttad till den allmänna reserven som utomlandsboende. Han hör inte längre till våra trupper, säger Törner.

Löfroos armékompis berättar hur han i somras fick veta om Löfroos planer att åka för att kriga. Löfroos bor i Sundsvall i Sverige, men reste till Ukraina via Finland.

– Jag trodde att han hade kommit för att hälsa på bekanta i Finland och blev förvånad då jag såg hur mycket packning han hade med sig. Han visade upp olika kamouflagefärgade kläder och grejer som han hade köpt och det såg ut som om han var på väg på en campingresa.

Kompisen: Vägrade säga om han dödat

Efter sommarens krigsupplevelser i Ukraina var Löfroos på besök i Finland igen och träffade sina armékompisar från Dragsvik.

– Han berättade om hemska förhållanden och att han hade flytt undan granatkastareld. Vi frågade honom om han hade skjutit separatister, men han vägrade svara på den frågan.

Hur känns det att en person som tjänstgjorde i armén samtidigt som du, har valt att dra ut i ett riktigt krig?

– Jag har tänkt på det och skulle aldrig i livet göra likadant. Han har förklarat sitt beslut med att han önskar att andra hjälper Finland eller Sverige på samma sätt om vi skulle bli attackerade.

DN rapporterar att Löfroos "haft en del att skaffa med den uttalade nynazisten Mikael Skillt, som betecknas som 'operativt ansvarig' för svenska Ukrainafrivilliga". Tidningen skriver att det ukrainska milisförbandet leds av en högerextrem nationalist.

Armékompisarna från Dragsvik har försökt pressa Carolus Löfroos på hans bevekelsegrunder och har frågat honom rakt ut om han är nazist.

– Han har sagt till oss att det här absolut inte betyder att han vurmar för nazismen. Jag tror inte att han är nazist och jag skulle heller inte beteckna honom som rasist, säger armékompisen.


Läs också
30.1.2015Huvudstaben: Det rör sig om enstaka fall
 
Yhdysvaltain ETYJ-edustaja kokoukselle (tämä kannattaa lukea)

On pidetty monta kokousta ja debattia siksi, että jokainen niistä on epäonnistunut. Venäjä on torjunut jokaisen tarjotun mahdollisuuden vetäytyä kriisistä. On tarjottu monta rakentavaa tapaa edetä eikä yhtään askelta Venäjä ole ollut halukas ottamaan.

Venäjä sanoo, ettei rakentavia ehdotuksia ole tehty. Jokainen tässä huoneessa tietää, ettei se ole totta.


http://osce.usmission.gov/jan_29_15_ror_russia.html

Varsin selkeää puhetta, varsinkin diplomaatin suusta!
 
LifeNewsin kuvissa on näitä "kapinallisvaunuja". Kuskit ovat näköjään lainamiehiä - kuten vaunutkin. Puhutaan myös 30 tuhotusta panssarista. Mutta en ole saanut Debaltseven kaveria kiinni kuuteen päivään, ei voi varmistaa.

Onkohan heillä jokin syy olla peittämättä tunnuksiaan? Luulisi ettei kovin vaikeaa olisi 'naamioitua' sepoksi jos oikein halutaan..?
 
Näilläkin sivuilla on väheksytty Uudenmaan prikaatin antamaa koulutusta. Komeasti vaan tuntuu kelpaavan suomalainen rannikkojääkärikoulutuksen saanut kaveri (Carolus Löfroos) suoraan Ukrainan taistelukentille (hallituksen puolelle).





"Utbildningen var bra". Carolus Löfroos säger att han haft stor nytta av sin utbildning i Dragsvik under sin tid som frivillig soldat i Ukraina. Löfroos skickade iden här bilden på sig själv i full stridsmundering i Ukraina.
Dragsvikutbildad kustjägare krigar i Ukraina
Maria Gestrin-Hagner
Publicerad: 30.01.2015 19.22 • Uppdaterad: 30.01.2015 21.16
Dela

Verktyg
Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel
Carolus Löfroos, utbildad kustjägare från Nylands Brigad i Dragsvik 2007, har åkt som frivillig i Ukraina och krigar där i ett ukrainskt milisförband. "Han var väldigt vapenintresserad och kunde mer om det militära än någon annan i vår pluton", berättar en armékompis från Dragsvik.

Nu står det klart att den svensk-finska krigare som har åkt som frivillig till Ukraina och krigar i det ukrainska Azov-regementet har fått sin utbildning vid Nylands brigad i Dragsvik. Dagens Nyheter rapporterade på fredagen om 26-åriga Sverigefinska Carolus Löfroos som har fått sin militära utbildning i Finland och som tjänstgör i Azov-regementet som frivillig.

HBL har intervjuat en av Löfroos armébekanta från tiden i Dragsvik.

– Vi tjänstgjorde i samma pluton och ryckte in i armén 2007. Han var mycket social, trevlig och humoristisk, berättar den finlandssvenska armékompisen.

Under tjänstgöringen vid Nylands brigad klarnade det fort för de andra beväringarna i plutonen att Löfroos hade ett speciellt intresse för det militära.

– Han gillade att skjuta och var väldigt vapenintresserad. Det här märktes i och med att han under sin lediga tid på garnisonen förkovrade sig i facklitteratur om olika vapentyper, säger kompisen.

Ett annat tecken på att Löfroos hade ett särintresse för det militära var att han hade varit aktiv i den frivilliga försvarsorganisationen Hemvärnet i Sverige innan han kom till Dragsvik.

"All heder till mina utbildare"

HBL nådde via internet Carolus Löfroos för en kommentar.

Hur var utbildningen vid Nylands brigad med tanke på det jobb du gör som frivillig soldat i Ukraina?

– Utbildningen var bra. Jag har stor nytta av den. All heder till mina utbildare, säger Löfroos.

Finns det några utbildare som du minns särskilt?

– Jag nämner inga namn. Men det fanns en herreman vid underofficersskolan som var exceptionell. Därifrån har jag det mesta.

"Gedigen militärutbildning"

HBL ringer också upp nya kommendören för Nylands brigad Kjell Törner för en kommentar.

Hur duglig är man att slåss i krigets Ukraina om man har gjort sin militära tjänstgöring vid Nylands brigad?

– Hos oss utbildas man för att kunna försvara fosterlandet. Det är ingen dålig utbildning. Vi ger en gedigen militärutbildning, säger Törner.

Hur kommenterar du faktumet att en krigare i Ukraina har fått sin militära utbildning hos er?

– Det berör oss inte längre på något sätt. Han har utbildats i finska armén men är hemförlovad och flyttad till den allmänna reserven som utomlandsboende. Han hör inte längre till våra trupper, säger Törner.

Löfroos armékompis berättar hur han i somras fick veta om Löfroos planer att åka för att kriga. Löfroos bor i Sundsvall i Sverige, men reste till Ukraina via Finland.

– Jag trodde att han hade kommit för att hälsa på bekanta i Finland och blev förvånad då jag såg hur mycket packning han hade med sig. Han visade upp olika kamouflagefärgade kläder och grejer som han hade köpt och det såg ut som om han var på väg på en campingresa.

Kompisen: Vägrade säga om han dödat

Efter sommarens krigsupplevelser i Ukraina var Löfroos på besök i Finland igen och träffade sina armékompisar från Dragsvik.

– Han berättade om hemska förhållanden och att han hade flytt undan granatkastareld. Vi frågade honom om han hade skjutit separatister, men han vägrade svara på den frågan.

Hur känns det att en person som tjänstgjorde i armén samtidigt som du, har valt att dra ut i ett riktigt krig?

– Jag har tänkt på det och skulle aldrig i livet göra likadant. Han har förklarat sitt beslut med att han önskar att andra hjälper Finland eller Sverige på samma sätt om vi skulle bli attackerade.

DN rapporterar att Löfroos "haft en del att skaffa med den uttalade nynazisten Mikael Skillt, som betecknas som 'operativt ansvarig' för svenska Ukrainafrivilliga". Tidningen skriver att det ukrainska milisförbandet leds av en högerextrem nationalist.

Armékompisarna från Dragsvik har försökt pressa Carolus Löfroos på hans bevekelsegrunder och har frågat honom rakt ut om han är nazist.

– Han har sagt till oss att det här absolut inte betyder att han vurmar för nazismen. Jag tror inte att han är nazist och jag skulle heller inte beteckna honom som rasist, säger armékompisen.


Läs också
30.1.2015Huvudstaben: Det rör sig om enstaka fall
Onnea Carolukselle.
 
Ukrainalaisen pansarivaunun johtajan Facebook. Realistisia kuvia.

https://www.facebook.com/agrokompani?fref=ts

Reutersin juttu tästä reserviläisestä, joka säästi venäläisen komentaja hengen ja kirjoitti kirjeen venäläisen äidille.

http://blogs.reuters.com/great-debate/2015/01/29/from-the-front-a-ukrainian-tank-commanders-act-of-mercy/

Tuohan oli mielenkiintoinen juttu ja jos paikkansa pitää, niin ensiluokkaista vastapropagandaa venäläisten maskirovkalle. Tuo reserviläinen antaa itsestään fiksun ja sympaattisen kuvan jos vaikka verrataan siihen Givin sekopäähän.
 
Kannattaa olla varovainen tuon miehen sivuilla, mulla yritti tulla matoja koneelle noista video pätkistä jotka näkyy hänen sivuilla.

Älä avaa videoita ja mitään liitteitä sieltä. Ne ovat ties kenen laittamia. Kaveria varmasti trollataan ihan kympillä. Kannattaa vain selailla juttuja. Todennäköisesti video on "high risk website" myös tunnistamattomuutensa vuoksi.
 
Komeasti vaan tuntuu kelpaavan suomalainen rannikkojääkärikoulutuksen saanut kaveri

Eiköhän sinne kelpaa melkein kuka tahansa Eurooppalaisen sotilaskoulutuksen saanut, jos nyt ei ihan kiikkustuolissa ole. Toivottavasti selviää hengissä ja kaikki raajat tallessa takaisin.

10308234_10152846207004307_2268419005790651092_n.jpg

(Carolus Löfroos facebook-kuva)
 
Yhdysvaltain ETYJ-edustaja kokoukselle (tämä kannattaa lukea)

On pidetty monta kokousta ja debattia siksi, että jokainen niistä on epäonnistunut. Venäjä on torjunut jokaisen tarjotun mahdollisuuden vetäytyä kriisistä. On tarjottu monta rakentavaa tapaa edetä eikä yhtään askelta Venäjä ole ollut halukas ottamaan.
Venäjä sanoo, ettei rakentavia ehdotuksia ole tehty. Jokainen tässä huoneessa tietää, ettei se ole totta.

http://osce.usmission.gov/jan_29_15_ror_russia.html

Venäjän johto on tiensä valinnut eikä heillä ole aikomustakaan palata mukaan kansainvälisen yhteisöön muuten kuin omien vaatimuksiensa/itse laatimiensa sääntöjen mukaisesti. Se tarkoittaisi mm. Ukrainalle ja Valko-Venäjälle asemaa osana Venäjän etupiiriä. Suomen osalta niiden hyväksyminen johtaisi myös meidät osaksi Venäjän turvallisuuspoliittista määräysvaltaa. Käytännössä johtajiemme kovasti mainostama turvallisuuspolitiikan ovi pysyisi edelleen raollaan mutta sen takana ei olisikaan enää NATO:n jäsenyys vaan Venäjän poliittiset realiteetit. Onneksi Putin on johtanut Venäjän sellaiseen nurkkaan ettei sieltä ole ulospääsyä. Länsimaiden ei tarvitse tehdä enää mitään. Venäjä upottaa itse itsensä.

Käytännössä Venäjä on jo hävinnyt sotansa myös Ukrainaa vastaan. Jokainen uusi sodan päivä lisää ukrainalaisten katkeruutta Venäjää kohtaan. Paluuta vanhaan liittolaisuuteen ei ole edes teoriassa. Valko-Venäjä on myös hakemassa itselleen lisää liikkumatilaa Kohta muutkin rotat lähtevät uppoavasta laivasta. Tuskinpa kaikki oligarkitkaan jäävät katsomaan Venäjän romahdusta ja odottelemaan mahdollista pollonium-tarjoilua. Jää nähtäväksi kuinka suuria ystäviä Putin saa Suomen vaalienjälkeisistä ministereistä. Tyrkyllä on monta erityisen notkeaselkäistä ehdokasta kumartelemaan itämaan suurta despoottia..
 
Back
Top