Ukrainan konflikti/sota

Hollanti vaati nyt Venäjä luovuttaa Tsemah heille,
Yrittäneet estää hänen luovutusta, mutta ukrainalaiset päätti saada omat ihmiset takaisin, koska ilma Tsemahia vaihtoa ei olisi tullut, näin tärkeä todistaja kun on.
 
Niin, ja jos joku ei ole tietoinen tästä Vladimir Tsemahista. Mies ns DNR aluella vuoti BUKista tärkeätä tietoa, miten hän piilotteli sitä ja vaikka mitä, puhelua napattiin. Tästä oli juttua ajemmin. Ukrainalaiset meni ns DNR:n ja onnistuneet nappamaan miehen siellä ja tuoneet mukaan, mies istui vankilassa tietty. Putte halusi miehen pois, koska hän on avaintodistaja MH17 alasampumisessa.

Se että putte suostui päästämään kaikki poliittiset panttivangit tähän Tsemahin vielä kerran todistaa miten pahasti turpa höyhenissa. Muut militantit ovat yhdentekeviä sille, ja tulivat sinne kenenkään huomiota herättämättä, heitä kun ei ole olemassa.
Saatta olla että Tsemah jää henkiin, laitetaan Dumaan kuten Lugovoi istumaan saarnamaan siellä miten vapaudenhaluinen dnr:n kansa pitää pelastaa. Ja kalastamaan sinne erityisen typeriä "pelastamaan".
 
Carnegien moskovalainen tutkija Alexander Baunov väittää, että Tsemakhin luovutus olisi kaiken lisäksi rikkonut Ukrainan perustuslakia.
Se on totta, mutta se o pieni mutka, kun kysymys kuitenkin 35 ukrainalaisista, ei-rikollisista, vaan poliittisista vankeista. Olisivat kituneet siellä ja putte olisi kiristänyt ja kiristänyt heillä loputtomiin.

Tsenakh on rikollinen, meni ensi terroristiksi rikollista regimea palvelemaan, toteutti rikollinen käsky ampua alas matkustajakone, sen kun nautti siellä "russki" miria.

En tiedä, onko vertaus hyvä, mutta Israelissa vaihdetaan vaikka vähintäin 1:100. Pitäkööt paskansa.
 
Ukrainan reissu alkaa kääntyä kohti loppuaan, vielä muutama päivä Kiovassa ja sitten takaisin Suomeen.

Reissussa ehditty nähdä monenlaista ja käydä monessa paikassa, kuten Toretskissa ent. Dzeržinskin, alle kymmenen kilometrin päässä rintamasta.

sketch-1567891731526.png

Kramatorskissa vietin useamman päivän, joista yhden rintama-alueella. Havainnoista esimakua blogissa, mutta laajemmin kuvia tms. jakoon kun olen takaisin Suomessa. Reissuun kun kuuluu vierailut Pultavassa kuin myös Kiovan Memory Hall'in muistotilaisuudessa.
sketch-1568287478186.png

Linkki blogiin, jossa vain havaintoja idästä (Kramatorskin alueelta) :

 
Sofi Oksasen uudessa Koirapuisto-kirjassa (Like) käydään muiden teemojen ohella tarkasti läpi Ukrainan lähihistoriaa, kun maa on yrittänyt pyristellä irti ensin Neuvostoliitosta ja sen jälkeen Venäjän ikeestä.

– Jotta ymmärtäisimme tämän päivän Venäjän politiikkaa, meidän pitää ymmärtää Ukrainan historiaa, koska nykyisen Venäjän geopolitiikan juuret ovat Ukrainassa.


 
Sofi Oksasen uudessa Koirapuisto-kirjassa (Like) käydään muiden teemojen ohella tarkasti läpi Ukrainan lähihistoriaa, kun maa on yrittänyt pyristellä irti ensin Neuvostoliitosta ja sen jälkeen Venäjän ikeestä.

– Jotta ymmärtäisimme tämän päivän Venäjän politiikkaa, meidän pitää ymmärtää Ukrainan historiaa, koska nykyisen Venäjän geopolitiikan juuret ovat Ukrainassa.


Hyvä kirjoitus Sofilta.
Tuosta KGB:n kengän jäljestä ja ettei matkustellut Venäjälle kohta 10 vuoteen:
Mahdollisuus että merkitty ihminen saa huumeita tavaroihin, on täyttä totta. Jopa tavallinen panacod kelpaisi, jotta ei toivottu ihminen saadaan pidätetyksi ja jopa vankilaan.

Ja on niin totta että "myydään moraalia", kyllä kokonaista kansa voi aika lailla demoralisoida, jos levittää demoralisaation basilli esimerkkinä ylhäältä. Muutenkin huomasin viime aikana outoja ihan tavallisten tallaijen suhteen. Joko olen ollut sokea itse aikaisemmin, tai jotain tapahtunut..

Jopa ihan talossa jossa asun. Ei tarvinnut kun tulla yhden paskiaisen (hänellä on kokemusta Venäjä kaupassa, mies taitaa korruption kuviot) asunto-osakeyhtiön hallitukseen, niin kohta koko säkki oli korruptoitunut: meillä on käynyt juuri näin, eivätkä ne yrittää edes enää peittää jälkeäkään.

Aikaisemmin hyvän tavan mukaisesti asukas, joka on jonkun vahingon tehnyt, esim.rikkonut jotain tai sen lapset rikkoneet sen pallopelissa, maksanut vahingon omasta pussista. Nyt vain yhden vuoden sisällä tapahtunut kaksi tapausta:
- hallituksen jäsenen lapset rikkoneet ihan mäsäksi potkupallolla alakerran asukkaan pergolan ritilät. Osumisille on silminäkijöitä, ja asukas luonnollisesti reklamoinut ja vaatinut korjata ja korvata ne. Lapsien äiti, hallituksen jäsen, kiistaa loputtomin "ei ole minun lapset tehneet", vaikka juuri ne palloilivat jo usean vuoden sen vieressä päivittäin. Eikä ketään muita ollut likimain. Kiistetään vuoden ja lopulta ritilät tullaan uusimaan, kun ei niitä enää voi korjata, asukas itse yrittänyt sitoa, mutta kun aina niihin osuu aina sojottaneet irti.
Mutta - tehdään tämän taloyhtiöön piikin (!). Koska hallitusjäsen on kakaroiden äitinä.

Tapaus 2: yhdellä hallituksen jäsenellä on pakkomiele karsia polkupyörät, vaikkei mitään hylättyä tai unohdettua enää löytyykään.
Yhden tälläisen karsinnan aikana käsittämättömästä syystä heitettin roskaan merkitystä pyörässä kiinni oleva lasten istuin. Seison sattumalta vieressä, kun tästä sitten selvitettiin, olin huolissaan, mitä meidänkin tavaroista meni roskikseen, kun vahingon tehnyt ukkeli oli lupaamassa tälle "me korvataan". Ukkeli on vaivauttunut sitä että kuulen "korvaus" lupausta. Ketkä "me" oli harvinaisen selvä. Olen luonnollisesti järkyttynyt miten helposti "hoidetaan" omat mokat yhteisistä rahoistamme. Ukkeli näytti olevan vihainen sitä että osuin sinne kesken selvittelyä ja pakosta kuulin kaiken. Meni oikein punaiseksi vihasta.

Korvauksia vastaanottavat sanoivat että heille on sama kuka korvaa, kunhan korvataan, ja kaikessa hiljaisuudessa vastanottavat korvaukset. Minä pidän kummastakin ihmisestä, harmi sinänsä, ja nyt yksi on kertonut että taloyhtiö korvasi vahingon.

Sanoma on selvä: jos olet hallituksessa, voit vahingoita eikä vastua tarvitse kantaa vaan maksat asukkaiden rahoista.
Pienet asiat ja määrät, tämä tapaus on hyttysen aivastus luokka, mutta mielenkiitoinen on muiden reaktio, esim.kun mainitsin tästä yhdelle, niin tämä alkanut hihittää oudosti: "ai että hallitukselta valta meni päähän", on niin hauska niin hauska. Muiden reaktiot ovat Who's care luokka. Ihmiset ovat tulleet välinpitämättömiksi.
Mutta mitä ihmeen hauska voi olla kun lakia ja sääntöjä rikotaan!? Mikä tälläinen on?

Putinin Venäjällä ihmisillä on todella vähän oikeuksia, ja kohta viedään loputkin, mutta ihmiset siellä ovat niin tottuneet kaikkialla olevan korruption, että siihen syylistyvät oikein joukolla. raha sujautetaan mm terveydenhuollossa saadaksen palveluksen joka kuuluu muutenkin, tai kuvitelmissa saada paremman palvelun. Tai mennä jonon ohi. Tai koska se on vain maan tapa. Ja nyt en puhu julkisesta sektorista, siellä on ihan oma infernonsa, olen joskus julkaissut kuvia heidän sairaaloista ja polikliinikoista.

NL:sta en edes mainitse, gulagi mitä gulagi. Mutta lapsesta asti ymmärttänyt mikä on "blat", eli kaikkialla oleva korruptio, ja tunsin aina surua, että nämä kaikki tiskin alta parempaa tavara saavia, heidän lapsensa, sukulaistensa ja kaverinsa, kaikki "tärkeitä ihmisiä" tuntevia olivat ihan oma etuoikeutettua luokkansa, meitä muita paljon yläpuolella, vaikka yhteiskunnan piti olla luokaton.

Tämä blat (vankila slangi, joka juurtui kieleen pysyvästi) oli kaikialla, yhteisesti hyväksytty normi. Ihminen sen ulkopuolella oli osaton. Koulutus, osaaminen ja muut kaikkialla arvostetut ominaisuuden jos ei tähän piiriin kuulunut. Yhdessä vaiheessa jopa vihasin vanhempiani, koska olivat niin "heikkoja",eivätkä tajunneet ja osanneet hakeutua tähän blat piiriin, ja olla siellä "omia" ja se oli minun demoralisaation alku, kuten kenties jokaisen siellä asuvan väistämätön vaihe. Muistan hyvin äidin surulliset silmät ja isän ilme, kun puri hammasta yhteen,ne vaikutti jotenkin niin avuttomilta ja onnettomilta. Kivoja muistoja lapsuudesta. Pian tajusin että vanhempani olivat kunnollisia ihmisiä, eivät halunneet madella, heittäytyä yhtä korruptoituneeksi ja toimia varkaiden ja "blatnye" lailla, tai eivät yksinkertaisesti voineet.

Onneksi demoralisaatio katkesi. Pelastukseni oli siinä että juuri NL:n mädäntyneisyys pakotti minua muuttamaan sieltä pois, ja onneksi olosuhteet mahdollistaneet tämän, enkä joutunut oppimaan heidän tavoilleen.
Kun muuttin Suomen tiesin suomettumisesta, aistinut sitä kaikkialla ja vaikka kuin vihjattiin sen olevan ok, minusta se tuntui paskalta. Muistan Viktoria Mullovan loikkaukseen liittyneet asiat, ja yhtäkkiä juuri silloin haistoin koko suomettumisen haisevan kidan henkäyksen. Hän pelkäsi luovutusta. Moni pelkäsi, minä myös pelkäsin. No joo, jotain sentään muuttunut parempaan suntaan, vai onko?

Tunsin kuitenkin aina helpotuksen kun ylitin rajan sieltä tullessaan nykyiseen kotiini. Sitten oli vaihe jolloin olin jo lähes vakuuttunut että kaikki hyvin, kehunut Suomea itselleni ja muille varsinaisesti.
Viime aikana jokin varjo laskeutui kuitenkin. Näen ettei ihmiset uskalla tai jaksa puuttua asioihin, puhua asioista, jotkut sanoo "meistä ei riippuu paljon mitään", ja monia muita havaintoja on, turhaan liian usein kuulen "evvk:ta". Ihan kun tulossa joku apatian vaihe koko maahan. Ilmassa leijuu jokin ihme kierouden ja typeryyden henki. Ja taas mietin olenko ollut jotenkin sokea aikaisemmin ja tälläistä oli aina, vai onko todella jotain tapahtunut.

Sitten tämä "loukkantuminenkin". Tuli se vastaan vihdoin ja viimein minun kohdalle. Ensimmäistä kerta elämässäni.
Huvittava sinänsä, mutta juuri taloyhtiön korruptioon syyllistynyt puheenjohtaja kuittasi sähköpostissa "nyt olet nimittäin syylistynyt kunnialoukkaukseen". Naishenkilö, jolle sanoin s,p:ssa "olet valehdellut minulle". Ja niinhän hän teki, valehteli ja selitteli joutavia, päätöksissä lukee kirjallisena yksi ja tämä nainen ilmeisen mokanneena sepittelee toista.
Kysyin jopa lakimiheltäkin, mikä ihmettä, saanko Suomessa enää sanoa "olet valehdellut minulle" kun toinen valehtelee ja puhuu ummet lammet päin naama. Vastaus oli että kuulemma saa, eikä tälläinen täyttää mitään "kunnialoukkaus" kriteereitä, mutta näköjään superkierot alkaneet tässä maassa herkistyä aivan liikaa. Mutta onko Pohjois-Korean ja Putlerin Venäjän henki leviämässä tännekin?

Olen kirjoittanut aikaisemmin, että NL:ssa syntyneena ja kasvaneena tunnen kauhua aina kun poljetaan sanavapautta ja olen elänyt uskossa tähän mennessä että Suomi on todella vähän korruptoinut, mutta nyt se alkanut hyppia silmiin.

Noh, Putlerin Venäjällä valta ei saa arvostella lainkaan, olisi mitä tahansa, ja erityisesti huipulla, se on "extreamismia", sitä kutsutaan "vallanpitäjien epäkunnioitukseksi"..laissa on pykälätkin, mutta onko tämä vähitelleen hiipumassa Suomeenkin? Tulihan joku absurdi "vihapuhekin". Menivatko erityisen "lahjakkaat"jo niin sekaisin sitä, ja kohta kaikki totuus ja palute ja totuudenperäinen havainto leimataan yhdeksi isoksi rikokseksi "totuuden puhuja", jolle ruvetaan jakelemaan oikein ehdottomia tuomioita?
Ok, tiedän että jollekin kusi nousee liian helposti päähään..
Mutta varjelee tälläistä kehitystä. Ihan oikeasti.

OT:ksi tuli, mutta olkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Putinin Venäjällä ihmisillä on todella vähän oikeuksia, ja kohta viedään loputkin, mutta ihmiset siellä ovat niin tottuneet kaikkialla olevan korruption, raha sujautetaan mm terveydenhuollossa saadaksen palveluksen joka kuuluu muutenkin, tai kuvitelmissa saada paremman palvelun. Tai mennä jonon ohi. Ja nyt en puhu julkisesta sektorista, siellä on ihan oma infernonsa.


Puhut siis yksityisestä sektorista?
Yksityisellä sektorilla kuuluukin maksaa palvelusta, ja palvelun laatu on yleensä suhteessa hintaan. Yleensä rahalla saa parempaa palvelua.

Suomessakin rahalla saa aivan ykkösluokan palvelua.
 
Puhut siis yksityisestä sektorista?
Yksityisellä sektorilla kuuluukin maksaa palvelusta, ja palvelun laatu on yleensä suhteessa hintaan. Yleensä rahalla saa parempaa palvelua.

Suomessakin rahalla saa aivan ykkösluokan palvelua.
Venäjällä on edelleen tapa "antaa kouraan" jopa yksityisessä sektorissa. Lääkärin vastaanotolle tuodaan vaikka mitä, lahjoa ja lahjuksia. Pullot sampanja, muuta kallista juoma, hajuvesia, suklarasioita ja vaikka mitä, ja vaikka mitä, toiset lyö kouraan käteistä. Miten yleistä se on, lajusten vastaanottajat tuskin kerro, mutta minä valitettavasti tiedän että näin on.
Älä unohta miten pienet palkat siellä lääkäreillä ja ym terveydehuollossa. Ja sen mukaan mitä minä kuulen tämä aika yleistä.
Tiedän jopa että vastaava lahjussysteemia tuotu sieltä tännekin. Lahjusten antaminen lääkäreille on täyttä totta, on lääkäreitä joita tunnetaan lajusten vastaanotostakin, esim.sairasloma varten, menet lyhyelle vastanotolle ja ei kun matkaan etelään.
Venäläisissä lahjusten antaminen ja vastaanottaminen on syvällä.

Tuohon edelliseen postaukseni: "Omille kaikki, vihollisille - laki. Kenen fraasi?
Putler ainakin tykkää sitä ja aikoinaan siteerasi Kauppa-ja teollisuus kamarin istunnossa, kertomalla että fraasi kuuluu "suurenmoiselle ihmiselle". Tarkasti siteerattuna fraasi oli "Omille kaikki, vieraille - lain mukaan". Lisäsi "haluaisin että maassamme olisi toiminut tämä teesi, tälläinen epämuodollinen iskulause". Sitten hän lisäsi: "Olen tämän teesin täysin sama mieltä, uskokaa minua, monet tässä salissa tietävät että yritän realisoida tämän käytännössä".


Kuulemma tämä lause kuului Mussolinille. Tai mihin feodaaliaan kuuluukin. Silloin kun Putte puhuu "omista" hän ei todellakaan tarkoita kansa, vaan obstsakkia.
 
Viimeksi muokattu:
Yksityisellä sektorilla kuuluukin maksaa palvelusta, ja palvelun laatu on yleensä suhteessa hintaan. Yleensä rahalla saa parempaa palvelua.

Suomessakin rahalla saa aivan ykkösluokan palvelua.
Osin vastasin jo, ja puhun itse asiassa korruptiosta, joka Putlerin öljyn/kaasun lisäksi toiseksi tärkein vientituote.
Puhuin eilen ukrainalaisten sukulaisten kanssa, opettajan työ vaati työskenetelyä aamusta myöhään iltaan, opettajille maksetaan liian vähän, kukaan ei halua alalle. Eikä lääkäreiden palkoissa kehumista, kaikki rakentunut lahjuksien päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt huomasin että unohdin lisätä vielä yhden vientituotteen, joka sieltä tulee - huumeet. Huumeet kulkevat nyt Venäjän kautta. Sellaisia määriä ettei kukaan uneksinutkaan.

Venäläiset merimiehet ja melkein 10 tonnia kokaiinia Kapo-Verdessa:

Argentiinasta kokaiinia toimitettu Venäjään ihan suoraan heidän suurlähetystön kautta. Tästä oli jo juttu foorumilla.
 
Viimeksi muokattu:
On joo.


Tuon vitsin Suomi osuutta en ihan ymmärrä.
Aina yrittää tulla mukaan isojen poikien leikkiin, mutta mitään järkevää ei saa sanottua?

Menee itsellänikin ohi, liittynee siihen, millainen näkemys heillä on suomalaisista. Pidetäänkö suomalaisia esimerkiksi hitaina tai yksinkertaisina siellä Ukrainassa? Tai sitten ujoina? Tämä voisi selittää, että yrittää koko keskustelun ajan keksiä jotain sanottavaa ja lopulta ei saa sanottua muuta kuin ”Hi!”.
 
En tiedä onko oikesti noin kun twiitin otsikossa mainitaan. Suomi mainittu.
Suomi on mainittu Ukrainassa hiljattain myös muussa yhteydessä. Ilmeisesti joku Zelenskyn puolueen jäsen ehdottaa Ukrainan ottavan mallia Suomesta. Eli ilmeisesti ehdotuksena on jonkinlainen "suomettuminen", jossa maa suuntautuu länteen, mutta pyrkii pitämään hyvät välit Venäjän suuntaankin esim. jäämällä NATO:n ulkopuolelle.
 
Petroa Poroshenkoa sitten riepotellaan kunnolla. 13 syytettä, varastamisesta ja vaikka mistä rötöksistä.

Jotain tapahtuu.. jopa Jenkeisssa asuva ökyrikas Sam Kisslin, ukrainalaissyntyinen emigrantti (rikastui muuten aloittaen nollasta) nousi Poroshenkoa vastaan, kaveri jonkun Trumpin lakimiehista. 1569359078414.jpeg
Tuli suoraan USAsta varta vasten syyttämään Poroshenkoa rötöksistä ja varastamisesta.
Juutalaiset harvoin nousee toisia vastaan, mutta nyt käy toisin. Savik Shusterin ohjelma pyöri taas, viimeksi Savik riepottellut Kolomoiskyn, ja pyysi hänet palauttamaan Ukrainalle 149 miljardia hrivna, kun Ihor rupesi penamaan Savikka palauttamaan lainaksi annetut 20 miljoona.
 
Back
Top