Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Panssariprikaati takasin sodanajan kokoonpanoihin.
Niin, meillähän oli omat erityisolosuhteet kun valmiusprikaateja juostiin mahdottomassa aikataulussa kasaan. Tässähän on hyvä hetki kerätä kokemuksia ja vertailla kun Ukrainan sotaa silmä kovana seurataan.

Pitäisikö ottaa mallia vaikka jenkeistä ja niiden uusitusta panssaroidusta prikaatitaisteluosastosta (ABCT).

=> Sekä KARPR että PSPR samaan kuosiin: kaksi panssaripataljoona (2x PSVK 1x PSJK) ja yksi mekanisoitu pataljoona (1x PSVK ja 2x PSJK). Tykistö, pioneerit, IT (pitäisi saada PSPR:lle jostain).

Riittäisi KARPR CV:tkin paremmin kun yksi PSJK vähemmän. Samoin oletan saataisiin kaikki paremmin teloille jos PSPR vapautuisi MTLB lauttaa uudelleen jaettavaksi.

PSVK yhteislukumäärä olisi 10, eli pitäisi kunnostaa kolme 2A4 komppaniallista vaunuja. Olettaen että tiedustelupataljoonilla ei olisi molemmilla yksi PSVK, jolloin 2A4 vaunuja tarvittaisiin jo viisi komppaniallista. Nythän Maavoimien sivut kertovat että 2A4 lautta olisi 100 vaunua. Jäisi hyvin vielä 2A4:ia varaosiksiksi / korvaamaan tappioita.

Huomiona ruåtsalaisten pohjoinen Norrbottensbrigaden uudessa 2022 kokoonpanossa on niin ikään kaksi panssaripataljoonaa ja yksi mekanisoitu pataljoona plus tukiosat.

Miksi meillä pitäisi tehdä eri lailla? Porilaisia vastaavasti suuntaisi Stryker CBT:n mallin mukaiseksi, ja panostettaisiin niihin konetykkitorneihin osassa vaunuja. Kalustona epäilemättä olisi sekoitus AMV ja uusi 6x6.

Ja sitten heräsin päiväunilta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, meillähän oli omat erityisolosuhteet kun valmiusprikaateja juostiin mahdottomassa aikataulussa kasaan. Tässähän on hyvä hetki kerätä kokemuksia ja vertailla kun Ukrainan sotaa silmä kovana seurataan.

Pitäisikö ottaa mallia vaikka jenkeistä ja niiden uusitusta panssaroidusta prikaatitaisteluosastosta (ABCT).

=> Sekä KARPR että PSPR samaan kuosiin: kaksi panssaripataljoona (2x PSVK 1x PSJK) ja yksi mekanisoitu pataljoona (1x PSVK ja 2x PSJK). Tykistö, pioneerit, IT (pitäisi saada PSPR:lle jostain).

Riittäisi KARPR CV:tkin paremmin kun yksi PSJK vähemmän. Samoin oletan saataisiin kaikki paremmin teloille jos PSPR vapautuisi MTLB lauttaa uudelleen jaettavaksi.

PSVK yhteislukumäärä olisi 10, eli pitäisi kunnostaa kolme 2A4 komppaniallista vaunuja. Olettaen että tiedustelupataljoonilla ei olisi molemmilla yksi PSVK, jolloin 2A4 vaunuja tarvittaisiin jo viisi komppaniallista. Nythän Maavoimien sivut kertovat että 2A4 lautta olisi 100 vaunua.

Huomiona ruåtsalaisten pohjoinen Norrbottensbrigaden uudessa 2022 kokoonpanossa on niin ikään kaksi panssaripataljoonaa ja yksi mekanisoitu pataljoona plus tukiosat.

Miksi meillä pitäisi tehdä eri lailla? Porilaisia vastaavasti suuntaisi Stryker CBT:n mallin mukaiseksi, ja panostettaisiin niihin konetykkitorneihin osassa vaunuja. Kalustona epäilemättä olisi sekoitus AMV ja uusi 6x6.

Ja sitten heräsin päiväunilta.

Mietin kumpaan tämä kysymys sopisi paremmin, tähän ketjuun vai panssarivaunut-ketjuun. Laitetaan tänne, koska taustalla on kuitenkin Ukrainan sota ja siitä (mahdollisesti) vedettävät johtopäätökset.

Pohjustukseksi laitan spoilerin alle sen mitä kirjoitin Ukrainan sodan seuranta -ketjuun, kun tuli kysymys siitä, voisiko Ukrainalle luovuttaa Leopard 2 vaunuja ja jos voisi, mistä ja kuinka paljon. Tarjosin yhtenä (hyvin teoreettisena) vaihtoehtona Puolaa:

Äärimmäisen teoreettisesti yksi vaihtoehto voisi olla Puola, mutta se tarkoittaisi että heillä tulisi olemaan useamman vuoden ajan hyvin "laihat" panssarijoukot.

Kertauksena heidän panssarijoukkojen historiasta 2000-luvulla:

- T-72M1R ja T-72M1 käytännössä annettiin kaikki pois, antoivat Ukrainalle julkisten tietojen mukaan "yli 240 vaunua". Näitä piti kai teoriassa oli yli 300 mutta ilmeisesti tietty määrä varastovaunuja on aika heikossa kunnossa ja osa kirjavahvuudesta mahdollisesti purettu varaosiksi

- PT-91 vaunuja (90-luvun ja 2000-luvun alun modernisointi, perustana T-72M1) on muistaakseni 230 kpl, näiden antaminen Ukrainalle ollut puheissa (alaa harrastavien spekulointia, ei mitään virallista vahvistusta toistaiseksi. Juoruja kuulunut että näitä voisi olla Ukrainassa mutta en muista nähneeni kuvia tai videoita)

- 142 kpl Leopard 2A4 ja 105 kpl Leopard 2A5 vaunuja, yhteensä 247 kpl. Leopard 2A4:stä osaa ollaan parhaillaan modernisoimassa Leopard 2PL versioon, näistä ensimmäiset on luovutettu asevoimille

Leopardien ikää ei sovi unohtaa: ensimmäiset 128 kpl Leopard 2A4 vaunua hankittiin Saksan armeijan varastoista vuosien 2002-2003 aikana (siis pian sen jälkeen kun Puola liittyi NATO:on, täysjäsenyys vuonna 1999). Lukemani mukaan vaunut olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa ja oletus oli että ne palvelevat noin 10 vuotta ilman suuremman huollon tarvetta. Sen jälkeen tulisi ajankohtaiseksi vähintään Mid-Life Upgrade, toki mieluummin kattavampi modernisointi.

Sisäisten kiistojen ja budjetin tiukkuuden takia heille ei hankittu yhtäkään uutta panssarivaunua kymmeneen vuoteen (vuoden 2003 jälkeen). Kun Saksa siirsi valtaosan 2A5 vaunuista sivuun (tosin ei kaikkia) niin Puolalle tuli tilaisuus hankkia niitä. Allekirjoittivat sopimuksen vuonna 2013 ja hankkivat 105 kpl Leopard 2A5 ja 14 kpl Leopard 2A4 vaunuja, jälleen Saksan armeijan varastoista. Vaunut toimitettiin Puolalle vuosien 2014-2015 aikana.

Leopard 2A4 vaunujen modernisointia on suunniteltu 2013-2022 välillä useaan kertaan, mutta aina on tullut jotain viivästyksiä tai esteitä tielle. Vasta viime vuosina Leopard 2PL projekti on edennyt ja ensimmäiset vaunut toimitettu asevoimille. Ymmärtääkseni Puolan Leopardit ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa, tosin kuten vuosiluvuista nähdään, noin puolet ovat palvelleet jo 20 vuotta ja niiden modernisointi on vasta alkanut. Olivat alunperinkin käytettyjä, tosin kuulemma kunnoltaan hyviä tai kohtuullisen hyviä.

Hyvä myös muistaa että Leopard 2A4 ja 2A5 ovat molemmat 120mm L/44 kanuunalla, L/55 tuli vasta 2A6 myötä. Leopard 2A4 valmistettiin aikavälillä 1985-1992 (tosin Saksan 2A4 vaunuista 695 kpl oli uustuotantoa, 1430 kpl vanhempia vaunuja jotka modernisoitiin tähän standardiin). Leopard 2A5 valmistettiin kahdessa erässä: 1995-1998 lot 1 (225 vaunua) ja 1999-2002 lot 2 (125 vaunua), näistäkin valtaosa on modernisoituja vanhoja vaunuja, minulla ei ole tähän hätään numeroita uustuotannon määristä (muisti sanoo että hyvin pieni määrä).

Tuossa yllä on listattuna se mitä Puolalta löytyi omaan käyttöön tämän vuoden alusta.

Sen jälkeen he ovat tilanneet 250 kpl Abrams M1A2 SEPv3 vaunuja, mutta toimitukset tapahtuvat jossain vaiheessa myöhemmin (ensimmäiset muutamat vaunut taitaa olla jo toimitettu). Niiden kaveriksi hankkivat 116 kpl M1A1 SA vaunuja (tuorein tieto sanoo että nämä tullaan päivittämään SEPv3 standardiin "myöhemmin"). Abrams M1A2 SPEv3 vaunujen toimitusten pitäisi olla valmiit vuoden 2026 loppuun mennessä (jos aikataulu pitää). Tätä ennen heille tullaan toimittamaan M1A1 SA vaunut.

Lisäksi allekirjoittivat Etelä-Korean kanssa sopimuksen K2PL-vaunujen lisenssivalmistamisesta, määräksi on sanottu 1 000 kpl. Julki kerrotun aikataulun mukaan Puolan pitäisi saada 180 kpl K2-vaunuja vuoden 2025 loppuun mennessä ja K2PL vaunujen vastaanottamisen pitäisi alkaa vuonna 2026 (tarkoittaisi sitä että tuotannon pitäisi alkaa jo selvästi ennen tätä). Voi vain arvailla, millainen vuosituotanto on tavoitteena ja toisaalta mikä tulee olemaan todellinen, toteutunut määrä. Heidän ei ole tarkoitus tehdä kaikkea itse, vaan tietty osa vaunujen komponenteista tulee Etelä-Koreasta, joten se helpottanee tekemistä. Toki nykyaikana tuotantomäärät tahtovat olla pieniä.

Seuraava on minun omaa spekulaatiota: uskon että tulevat luopumaan PT-91 vaunuista ehkä tämän vuoden aikana. Tästä on spekuloitu puolalaisten harrastajien toimesta. Osa arvioinut että nämä luovutettaisiin Ukrainalle "syksyn aikana", osa arvaillut "vuoden loppuun mennessä".

Jos jättää tuon K2PL arvailun pois laskuista JA jos oletetaan että kaikki M1A1SA vaunut päivitetään SEPv3 standardiin, niin vuoden 2026 loppuun mennessä heillä voisi olla:

- 247 kpl Leopard 2PL ja 2A5 versioita (oletan että Leopard 2A4 modernisointi tehdään loppuun asti)

- 180 kpl K2-vaunuja

- 366 kpl M1A2 SEPv3

Nämä yhteenlaskettuna tekevät 793 vaunua. Arvatenkin jossain vaiheessa tämän jälkeen on tarkoitus luopua Leopard 2 vaunujen käytöstä. Kolmen eri vaunuperheen huollon yms. järjestäminen on haastavaa (kaikesta muusta kuten koulutuksesta puhumattakaan), joten haluavat varmasti keskittyä Abramseihin ja K2-vaunuihin.

Näin siis, jos pitävät Leopardit vielä jonkin aikaa...

Pari ongelmaa: pieni määrä vanhempia vaunuja on modernisoitu Leopard 2PL standardiin ja tarkoitus on jatkaa sitä. Voiko käydä niin että tämä keskeytetään ja vaunut toimitetaan Ukrainalle? Olisi erikoinen tilanne byrokratian kannalta, mutta toisaalta näin kävi heidän T-72M1R vaunujen kanssa: kaikki vaunut toimitettiin Ukrainalle ja projekti jäi kesken. Kyseessä oli tuore modernisointi, tänäkin vuonna piti valmistua tietty määrä vaunuja.

Kuten sanoin aikaisemmin, jos he antaisivat osan tai kaikki Leopardinsa Ukrainalle, heillä olisi hyvin laihat panssarijoukot useamman vuoden ajan (aikaväli 2022-2026 ainakin). Toisaalta Leopardit ovat iäkkäitä ja niistä tultaneen luopumaan myöhemmin, heille jää silti kaksi vaunutyyppiä käyttöön: M1A2 SEPv3 ja K2PL-vaunut (kuulemma ensin toimitettavat K2-vaunut tullaan modernisoimaan "myöhemmin").

Jos katsoo heidän tavoitetta, niin sen perusteella pelkästään K2 ja K2PL vaunuja olisi tarkoitus hankkia 1 000 kpl (toki tämän pitäisi tapahtua "jollakin aikavälillä"). Niiden lisäksi tulisi olemaan 366 kpl M1A2 SEPv3. Yhteensä vaunuja tulisi olemaan 1 366 kpl ("sitten joskus"). Toteutuessaan tämä tarkoittaisi heidän 2000-luvun alun panssarijoukkojen kaksinkertaistumista JA käytännössä ovat palaamassa takaisin 90-luvun tilanteeseen ja määriin. Kokonaismäärä olisi Euroopassa poikkeuksellinen, monella maalla ei ole noin paljoa vaunuja ja tässä puhutaan uusista, ei varastovaunuista.

Missä vaiheessa Leopard 2 vaunuista luopuminen tulisi ajankohtaiseksi? En osaa sanoa. Voiko NATO-maa Puola, jolla on perinteisesti ollut useita satoja panssarivaunuja elää muutaman vuoden selvästi pienemmillä määrillä? Entä jos K2PL-tuotanto Puolassa takkuaa? Entä jos tuulen suunta kääntyy eivätkä ostakaan 1 000 kpl vaan selvästi vähemmän? Tästäkin on ollut epäilyksiä mm. Etelä-Korean suunnalta: riittääkö Puolalla oikeasti rahaa tai halua noin suurelle määrälle?

Voisiko Puola antaa Leopard 2 vaununsa Ukrainalle? Sanoisin että teoriassa kyllä, mutta ensin lähtevät PT-91 vaunut.

Lainaan tuosta sen mielestäni oleellisimman kohdan:

Jos jättää tuon K2PL arvailun pois laskuista JA jos oletetaan että kaikki M1A1SA vaunut päivitetään SEPv3 standardiin, niin vuoden 2026 loppuun mennessä heillä voisi olla:

- 247 kpl Leopard 2PL ja 2A5 versioita (oletan että Leopard 2A4 modernisointi tehdään loppuun asti)

- 180 kpl K2-vaunuja

- 366 kpl M1A2 SEPv3

Nämä yhteenlaskettuna tekevät 793 vaunua. Arvatenkin jossain vaiheessa tämän jälkeen on tarkoitus luopua Leopard 2 vaunujen käytöstä. Kolmen eri vaunuperheen huollon yms. järjestäminen on haastavaa (kaikesta muusta kuten koulutuksesta puhumattakaan), joten haluavat varmasti keskittyä Abramseihin ja K2-vaunuihin.


Tehdään tämän lisäksi oletus että vuodesta 2026 alkaen heillä olisi K2PL-tuotantolinja pystyssä ja aloittaisivat vaunujen valmistuksen. Vuosituotantomäärä on tietysti mysteeri, samoin tavoitteet ja itse tehdyn määrä vs. Koreasta toimitetut osat.

Joka tapauksessa voidaan miettiä, missä vaiheessa Puolalle tulee ajankohtaiseksi luopua Leopard 2 vaunuistaan. On aina mahdollista että ne laitettaisiin varastoihin odottamaan pahaa päivää kuten tekivät T-72M1 vaunuilleen (näitä oli väitetysti yli 300 kpl varastoituna). Toisaalta jos, iso JOS tulevat todella hankkimaan suunnittelemansa määrän 1 000 kpl K2- ja K2PL-vaunuja, niin vaikea nähdä miksi pitäisivät 247 kpl Leopardeja varastossa? Selvästi heidän tarkoitus on panostaa "itsetuotettuun" vaunuun tulevaisuudessa ja Abrams-vaunut muodostavat eräänlaisen keihäänkärjen sekä strategisesti viisaan ratkaisun, koska Jenkeistä saa tarvittaessa lisää (tosin hitaasti, koska ne pitää laivata).

Mitä siis voisi arvata heidän Leopardien takarajaksi? 2026, 2028, 2030, 2035, 2040?

Olipa takaraja mikä tahansa, pitäisikö Suomen olla tässä vaiheessa apajilla kyselemässä näiden / osan näistä vaunuista perään? Enemmän on toki aina enemmän, mutta se tarkoittaisi myös sitä että KAIKKEA panssarijoukkoihin liittyvää pitää olla samassa suhteessa lisää. Onko tähän varaa? Olisiko siitä hyötyä? Ei onnistu nykyisellä budjetilla joten sitä pitää kasvattaa? Jos kasvatettaisiin, olisiko tässä silloinkaan järkeä vai pitäisikö ne lisärahat käyttää johonkin järkevämpään? Ehkä Puolan luopuessa Leopardeista niistä osa kelpaisi varaosiksi ja elintenluovuttajiksi meille?

Leopard 2A4 ja 2A5 alkavat tulla tuossa vaiheessa miehen ikään, joten sitä voi kritisoida. Ehkä NATO-kumppani Puola myisi nämä tai osan näistä hyvään asevelihintaan? Toisaalta ehkä NATO on tässäkin taikasana? Hyvä näin, koska ollaan siinä vaiheessa NATO:ssa eikä tarvita nykyistä suurempia panssarijoukkoja?
 
Viimeksi muokattu:
^ Sivukommenttina, vilkaisin vielä Ruotsin pohjoista Norrbottensbrigania ja niillä on ainoastaan tiedustelukomppania, ei pataljoona. Joten jos Leopardeja laskien tuossa KARPR + PSPR mallissa jossa molemmissa olisi tarve 5 PSVK:lle niin Leopardeja tarvittaisiin yhteensä 10 PSVK:llista, eli 140 kpl. Lisäksi jyrävaunut vaikka 10 kappaletta, niin säilytettävä Leo-lautta olisi 150 kpl. Luulisi olevan mahdollista. Viittaan siis siihen, että virallisen tarinan mukaisestihan kuten kaikki tiedämme 2A6 lautta oli 2A4-lautan MLU, ja 2A4 siirrettiin pois operatiivisesta käytöstä.

Toiveena siis Ukraihan sodan havaintona, jossa taistelukenttä on tappava ja mekanisointi tuo suojaa tehtäisiin virallinen päätös 50 2A4:n säilyttämisessä operatiivisessa käytössä. Loput sitten reservissä täydennysvaunuina ja varaosina.

Toki jos jotenkin sumplimalla saisi Puolasta 2A5-kalustoa 2A4:n tilalle, vaikka edes tuo 50 kpl. niin olisihan se mannaa.
 
Niin, meillähän oli omat erityisolosuhteet kun valmiusprikaateja juostiin mahdottomassa aikataulussa kasaan. Tässähän on hyvä hetki kerätä kokemuksia ja vertailla kun Ukrainan sotaa silmä kovana seurataan.

Pitäisikö ottaa mallia vaikka jenkeistä ja niiden uusitusta panssaroidusta prikaatitaisteluosastosta (ABCT).

=> Sekä KARPR että PSPR samaan kuosiin: kaksi panssaripataljoona (2x PSVK 1x PSJK) ja yksi mekanisoitu pataljoona (1x PSVK ja 2x PSJK). Tykistö, pioneerit, IT (pitäisi saada PSPR:lle jostain).

Riittäisi KARPR CV:tkin paremmin kun yksi PSJK vähemmän. Samoin oletan saataisiin kaikki paremmin teloille jos PSPR vapautuisi MTLB lauttaa uudelleen jaettavaksi.

PSVK yhteislukumäärä olisi 10, eli pitäisi kunnostaa kolme 2A4 komppaniallista vaunuja. Olettaen että tiedustelupataljoonilla ei olisi molemmilla yksi PSVK, jolloin 2A4 vaunuja tarvittaisiin jo viisi komppaniallista. Nythän Maavoimien sivut kertovat että 2A4 lautta olisi 100 vaunua. Jäisi hyvin vielä 2A4:ia varaosiksiksi / korvaamaan tappioita.

Huomiona ruåtsalaisten pohjoinen Norrbottensbrigaden uudessa 2022 kokoonpanossa on niin ikään kaksi panssaripataljoonaa ja yksi mekanisoitu pataljoona plus tukiosat.

Miksi meillä pitäisi tehdä eri lailla? Porilaisia vastaavasti suuntaisi Stryker CBT:n mallin mukaiseksi, ja panostettaisiin niihin konetykkitorneihin osassa vaunuja. Kalustona epäilemättä olisi sekoitus AMV ja uusi 6x6.

Ja sitten heräsin päiväunilta.
Henkilökohtaisesti luotan siihen miten meillä on tuo kokoonpano ajan kanssa kehittynyt ja mitä se oli ennen purkamista. Kokoonpano perustui pitkiin kokemuksiin sekä sotapeleihin. Pitää olla kärki joka läpäisee vihollisen ja kärjen takana joukko, joka riittävällä volyymilla kykenee takaa-ajoon ja lyömään puolustukseen ryhmittymässä olevan vihollisen.
 
Tulipa mieleen, että aika vähän Ukraina/ Venäjä ovat käyttäneet traktoreita huoltoon.

Tankkeja niillä on hinailtu, mutta meille tuttua joukkojenkuljetus/huoltokuljetuskykyä ei ole näkynyt.

Edes Venäjältä, jolla oli valtava puutos kuorma-autokalustosta - varsinkin maastokelpoisesta. Ja vanhakin neliveto-Belarus kärryn kanssa liikkuu paremmin maastossa kuin soralavallinen takavetoauto.
 
Muistan lisäksi eräässä suomalaisessa sotilasajoneuvokirjassa mainitun, että vetäviä perävaunuja kehitettiin siksi, ettei PV:llä ollut jokapyörävetoisia kuormureita. Vetävällä perävaunulla voitiin korvata tätä ominaisuutta varsin pitkälti.
 
Lyön vetoa, että tuo "pimeänäkölaite" loistaa kilometrien päähän aktiivi-infrapunan ansiosta. Muutoinkin jotakin pielessä, jos kamera maksaa 70 dollaria ja näyttö 1100 dollaria.

Ennemmin harkitsisin, olisiko varaa hankkia kunnollinen FLIR autoon. Esim. tällainen, reilu pari tonnia hinta.

Taasen tyhmä kysymys, minkälainen laite näyttää IR valon lähteen ja onko niitä paljonkin meillä?
 
Harmi että Suomella tai siis PV:llä ei ole tiloja/kouluttajia tähän. Mutta Ukrainasta pitäs ottaa komppanian verran nuoria miehiä, kouluttaa ne PV:n tavalla, niin että miehistö palvelisi saman ajan kuin johtajat. Olisiko se sit 6kk, 9kk? Sen jälkeen porukka takasin ja katsoa kuinka ne pärjää ja muokata sit palautteen mukaan jos muokattavaa on.
 
Valonvahvistin näyttää IR-valon. Siksi aktiivisilla pimeänäkölaitteilla ajava loistaa valonvahvistimessa kuin kuin valot olisivat päällä. Lisäksi aktiivilaitteen käyttäjä näkee huomattavasti lyhyemmälle etäisyydelle.
Sitä kuinka paljon meillä on valonvahvistia ei taideta kertoa.
Ei tarpeeksi, mutta paljon, on oma veikkaus.
 
Valonvahvistin näyttää IR-valon. Siksi aktiivisilla pimeänäkölaitteilla ajava loistaa valonvahvistimessa kuin kuin valot olisivat päällä. Lisäksi aktiivilaitteen käyttäjä näkee huomattavasti lyhyemmälle etäisyydelle.
Sitä kuinka paljon meillä on valonvahvistia ei taideta kertoa.
Ei tarpeeksi, mutta paljon, on oma veikkaus.
Liian vähän...
 
Harmi että Suomella tai siis PV:llä ei ole tiloja/kouluttajia tähän. Mutta Ukrainasta pitäs ottaa komppanian verran nuoria miehiä, kouluttaa ne PV:n tavalla, niin että miehistö palvelisi saman ajan kuin johtajat. Olisiko se sit 6kk, 9kk? Sen jälkeen porukka takasin ja katsoa kuinka ne pärjää ja muokata sit palautteen mukaan jos muokattavaa on.
Mielenkiintoista olisi jos meillä ukrainassa rintamalla olleita ruvettaisiin johtajakouluttamaan. 12 viikon jääkäri-AUK ja sitten takaisin rintamalle. Johtajasta paljon sen ryhmän tekeminen kiinni.
 
Valonvahvistin näyttää IR-valon. Siksi aktiivisilla pimeänäkölaitteilla ajava loistaa valonvahvistimessa kuin kuin valot olisivat päällä. Lisäksi aktiivilaitteen käyttäjä näkee huomattavasti lyhyemmälle etäisyydelle.
Sitä kuinka paljon meillä on valonvahvistia ei taideta kertoa.
Ei tarpeeksi, mutta paljon, on oma veikkaus.
Jatkan hieman tätä. Jo n. 10 vuotta sitten tutustuin Tanskan kodinturvajoukoille (Hjemmeværnet) jaettavaan kiväärin lämpötähtäimeen. Meillä taitaa olla aika pitkämatka, että paikallijoukot/MAAK saa samanlaisen kyvyn taistella pimeässä. Valonvahvistin kun on jäämässä pikkuhiljaa marginaaliin teknologian kehityksen edetessä.
 
Jatkan hieman tätä. Jo n. 10 vuotta sitten tutustuin Tanskan kodinturvajoukoille (Hjemmeværnet) jaettavaan kiväärin lämpötähtäimeen. Meillä taitaa olla aika pitkämatka, että paikallijoukot/MAAK saa samanlaisen kyvyn taistella pimeässä. Valonvahvistin kun on jäämässä pikkuhiljaa marginaaliin teknologian kehityksen edetessä.
Molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa.
Yhdistelma lienee se tämän hetken paras vaihtoehto.

Mutta lisää pimeänäkölaitteita tarvitaan.
 
Taasen tyhmä kysymys, minkälainen laite näyttää IR valon lähteen ja onko niitä paljonkin meillä?

Tavallinen digikamera. Voit testata sitä kotona television kaukosäätimellä. Kuvaat vain digikameralla sitä kaukosäätimen edessä olevaa IR-lediä samalla kun painelet kaukosäätimen nappeja.
 
Jatkan hieman tätä. Jo n. 10 vuotta sitten tutustuin Tanskan kodinturvajoukoille (Hjemmeværnet) jaettavaan kiväärin lämpötähtäimeen. Meillä taitaa olla aika pitkämatka, että paikallijoukot/MAAK saa samanlaisen kyvyn taistella pimeässä. Valonvahvistin kun on jäämässä pikkuhiljaa marginaaliin teknologian kehityksen edetessä.
Pakko lisätä kaupallinen tiedote...
 
Yks tärkeä opetus on, dronet näkee helposti kaiken, mutta ne ei todellakaan erota kaikkea. Ukrainan käyttämät valemaalit on kyllä ollut toimivia. Toivottavasti Suomen puu- yms teollisuudella on mitat valemaaleista jo valmiina, että voivat ruveta tarvittaessa tekemään niitä kolmessa vuorossa.
 
Yks tärkeä opetus on, dronet näkee helposti kaiken, mutta ne ei todellakaan erota kaikkea. Ukrainan käyttämät valemaalit on kyllä ollut toimivia. Toivottavasti Suomen puu- yms teollisuudella on mitat valemaaleista jo valmiina, että voivat ruveta tarvittaessa tekemään niitä kolmessa vuorossa.
Siinä olisi tarvetta ja hommaa vähän vanhemmille reserviläisille rakennella ja siirellä noita valemaaleja, noissa hommissa ei tarvii olla priima kuntoista sotilasta.
 
Jankutan jälleen... Ilmavoimien stenaama aisti-ilmavalvonta takaisin ja viritettynä drone-torjuntaan sopivalla välineistöllä. Sekin tehtävä ei vaadi suorittajalta 3000m cooper-suoritusta.
 
Back
Top