Siirsin tänne keskustelua hiilivetyjen käytöstä ja etenkin bensiinin kulutuksesta Venäjällä vs. muut maat. Ohessa ensin lainauksia:
Aikanaan varusmieskoulutuksessa opetettiin, että sotakalustossa (etenkin itäkalustossa) suositaan bensiinimoottoria kylmistä ilmastollisista syistä.
Bensiini pysyy kylmässä toimivana. mutta dieselille ~ -40 oC-astetta on käytännön raja ja silloin se on arktista laatua. Ks Neste Futura diesel talvilaadut, arktinen samepiste (varastointi)/suodatettavuus (käyttö) -40 / -40 oC.
www.neste.fi
Esim. Siperian Verhojanskissa kuukausittainen keskilämpötila on joulu-,..., helmikuussa alle -40 oC, joka puolustaa bensiinimoottoria myös raskaan kaluston ja aggregaattien yms. laitteiden voimalähteenä diesilin sijasta. Jos tuolla ajaisi dieselillä, niin pitäisi käyttää moottoria koko ajan ja ehkä lämmittää polttoainetankkia/-järjestelmää sekä polttoainevarastosäiliöita jollakin tapaa ympäri vuorokauden talvikuukausina.
Joissakin Siperia-tarinoissa kerrotaan, että kayttävät myös bensiinimoottoreita ympäri vuorokauden kylminä ajankohtina. Olisiko syynä moottoribensiinin leimahduspiste -46 oC (dieselille leimahduspiste on +62...65).
OVA-ohjeet on tarkoitettu kemikaaliturvallisuuden tiedonlähteiksi pelastuslaitoksille, ympäristönsuojeluviranomaisille, työterveyshenkilöstölle ja kaikill...
ova.ttl.fi
Ehkä Siperia on kuitenkin jotain opettanut selviytymisestä talviolosuhteissa.