Siirsin tänne keskustelua hiilivetyjen käytöstä ja etenkin bensiinin kulutuksesta Venäjällä vs. muut maat. Ohessa ensin lainauksia:
Aikanaan varusmieskoulutuksessa opetettiin, että sotakalustossa (etenkin itäkalustossa) suositaan bensiinimoottoria kylmistä ilmastollisista syistä.
Bensiini pysyy kylmässä toimivana. mutta dieselille ~ -40 oC-astetta on käytännön raja ja silloin se on arktista laatua. Ks Neste Futura diesel talvilaadut, arktinen samepiste (varastointi)/suodatettavuus (käyttö) -40 / -40 oC.
Tarjoamme laajan valikoiman vähäpäästöisiä ja rikittömiä dieselpolttoaineita kaikkina vuodenaikoina käytettäväksi. Nesteen Suomessa ja muissa Pohjoismaissa toimittama dieselpolttoaine ei sisällä FAMEa (rasvahapon metyyliesteri) eikä rikkiä. Kaikki diesellaatumme on suunniteltu pohjoisiin...
www.neste.fi
Esim. Siperian Verhojanskissa kuukausittainen keskilämpötila on joulu-,..., helmikuussa alle -40 oC, joka puolustaa bensiinimoottoria myös raskaan kaluston ja aggregaattien yms. laitteiden voimalähteenä diesilin sijasta. Jos tuolla ajaisi dieselillä, niin pitäisi käyttää moottoria koko ajan ja ehkä lämmittää polttoainetankkia/-järjestelmää sekä polttoainevarastosäiliöita jollakin tapaa ympäri vuorokauden talvikuukausina.
Joissakin Siperia-tarinoissa kerrotaan, että kayttävät myös bensiinimoottoreita ympäri vuorokauden kylminä ajankohtina. Olisiko syynä moottoribensiinin leimahduspiste -46 oC (dieselille leimahduspiste on +62...65).
OVA-ohjeet on tarkoitettu kemikaaliturvallisuuden tiedonlähteiksi pelastuslaitoksille, ympäristönsuojeluviranomaisille, työterveyshenkilöstölle ja kaikill...
ova.ttl.fi
Ehkä Siperia on kuitenkin jotain opettanut selviytymisestä talviolosuhteissa.