Paljonko panssarivaunulla ajaa kilometrejä Suomeen rajalta sisään ennen kuin löpö loppu?
Moneenko vaunuun tankkaa yhdestä jäljempänä tulevasta tankkiautosta?
nim. en ole yhtään perehtynyt.
Tuo on vaikeampi kysymys kuin luulisi.
Täältä löytyy eräitä numeroita Neuvostovalmisteisille vaunuille, tämä on hyvä linkki:
A blog about World War II era archive documents, primarily dealing with armoured warfare.
www.tankarchives.ca
Ne wikipedian tyyliset maximum operating range on suurella todennäköisyydellä ehdottoman maksimit eli silloin kun polttoaineenkulutus on paras mahdollinen parhaissa olosuhteissa. Itseasiassa jos pitäisi ase ohimolle painettuna arvata, niin sanoisin että ne on valmistajan ilmoittama matemaattinen maksimi, jonka markkinaosasto on pyöristänyt ylöspäin joko lähimpään 50km tai 100km (eli ovat ns. sinnepäin mutta kaunisteltuna).
Jos ollaan kiinnostuneita todellisesta polttoaineenkulutuksesta taisteluolosuhteissa niin silloin pitäisi tietää tarkasti moottorin suorituskyky, voimalinjahäviöt yms. ja eri olosuhteiden vaikutus (maastoajo, maantieajo yms.). Sitten pitäisi kirjoittaa näistä funktio, jolla voidaan simuloida erilaisia taistelutehtäviä esim. 20km moottorimarssi, pysähdys, tähystys, ajo maastoon, maastoajoa jne. jne. Panssarivaunun kanssa on myös hieman sama kuin lentokoneella, voi olla järkevämpää laskea polttoaineenkulutus per tunti eikä pelkästään per kilometri. Jos panssarivaunussa ei ole APU-moottoria (auxillary power unit) niin päämoottorin pitää käydä tavallista tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosluvulla kun ollaan passissa (niiden sähkö- ja hydraulilaitteiden aiheuttama kuorma + kaikenlaiset häviöt). Muistaakseni nyrkkisääntö on että torni painaa noin kolmasosan vaunun omamassasta, joten sellaisen 15-20 tonnisen massan liikuttelu ei ole ilmaista vaikkei panssarivaunulla ajettaisikaan (liikutellaan tornia kun tähystetään vihua). APU-moottori vähentää polttoaineenkulutusta väijyssä mutta liikkeessä tarvitaan päämoottoria.
Kaivoin kirjahyllystä kirjan M1 Abrams vs. T-72 Ural: Operation Desert Storm 1991. Zalogan kirja. Siinä kirjoitetaan näin (suomennos minun):
Tyypillisissä rauhanajan harjoituksissa havaittiin että M1A1 panssarivaunun yksi tankillinen riitti noin yhden päivän ajosuoritteeseen ("could operate for about a day on a single load of fuel"). Vanhemmalla M60A3 vaunulla tankillinen riitti noin kolmen päivän ajosuoritteeseen. M1A1 oli ilmoitettu (notional road range) 290 mailin toimintamatka tiellä liikuttaessa ja ideaali polttoaineenkulutus oli 1,8 gallonaa per maili. Moottoria ei voi sammuttaa edes silloin kun ei liikuta, koska pitää tuottaa sähkö akkuja varten, koska radion, fire control system ja monet muut laitteet on kokoajan käytössä. M1A1 polttoaineenkulutus tyhjäkäynnillä on 10,8 gallonaa per tunti, 44,6 gallonaa maantieajossa per tunti ja 56,6 gallonaa maastoajossa per tunti.
Tässä kirjassa ei mainita sitä, mutta Abramsilla on ns. tactical idle, joka on käytössä kun ollaan väijyssä valmiina taisteluun. Se on 1500rpm, kun taas tuo normaali idle on 750rpm. Tietojeni mukaan tactical idle polttoaineen kulutus oli 30 gallonaa per tunti. Sisäisen polttoainetankin koko on noin 500 gallonaa eikä sen lisäksi kuljeteta lisää polttoainetta ulkoisessa tankissa.
Samaisesta kirjasta lainaten: Tärkein ratkaisu M1A1 panssarivaunun polttoaineenkulutusongelmaan oli varmistaa riittävän suuri logistinen tuki. Abrams panssarivaunupataljoonalla oli käytössä 16 kpl HEMTT polttoaineenkuljetus kuorma-autoa joista jokainen kuljetti 2500 gallonaa polttoainetta.
Yksi HEMTT siis tankkaa karkeasti ottaen viisi M1A1 vaunua, yhden kerran joka päivä.
VALITETTAVASTI tämä kirja ei anna vastaavia numeroita T-72M1 vaunuille vaan tyydytään sanomaan että sisäisen polttoainetankin koko on 1000 litraa (264 gallonaa) ja sen lisäksi jokaisella vaunulla on 400L polttoainetta kahteen ulkoiseen tankkiin laitettuna. Kirjassa sanotaan että T-72M1 optimaalinen polttoaineenkulutus maantiellä on yksi gallona per maili ja vaikka se kantaa noin puolet M1A1 tankin polttoainemäärästä, niin niiden keskiarvoinen ajomatka maantiellä on suunnilleen sama.
NYT rehellisyyden nimissä pitää muistaa että M1A1 on täysin eri vaunu kuin neuvostovalmisteiset ja se on legendaarinen polttoaineenkulutukselta. Halusin vain tarjota nämä numerot tähän ns. tiedoksi, koska minulla on ne antaa. Moderneissa M1 vaunuissa on APU-moottori, joten tilanne ei ole niin paha kuin mitä se oli vuonna 1991. Mitä näistä numeroista näkee?
1) Tyhjäkäynnin kulutuksella tankki on tyhjä 46,3 tunnissa.
2) Tactical idle kulutuksella tankki on tyhjä 16,7 tunnissa
3) maantieajon kulutuksella tankki on tyhjä 11,2 tunnissa
4) maastoajon kulutuksella tankki on tyhjä 8,8 tunnissa
Tuo pitää paikkansa keskiarvoisesti ja vain jos tehdään ainoastaan tuota yhtä asiaa. Todellinen harjoitus- tai sotasuoritus on sitten näiden kulutusten yhdistelmä jossakin suhteessa.
Wikipedia sanoo että M1A2 operational range olisi maantiellä 265 mailia eli 426 km ja maastossa 93-124 mailia eli 150-200 km. Keskikulutus maantiellä olisi siis noin 1,9 gallonaa per maili eli 4,46L per kilometri ja maastossa 4-5,4 gallonaa per maili eli 9,5-12,7 litraa per kilometri. Muistan kuulleeni vastaavia numeroita muualtakin, joten ei ole syytä epäillä. Paremmin tietävät toki korjatkoon.
Jos pitäisi arvata, niin T-72M1 vaunun polttoaineenkulutus vastaavassa harjoituksessa kuin tuo M60A3 on tuskin sitä pienempi, joten vaikkaan että sen tankillinen riittää maksimissaan kolmeksi päiväksi.
Kysyit että kuinka kauas neukkutankilla ajaa. Jos tuo Zalogan tuossa kirjasessa antama gallona per maili maantiellä pitää paikkansa niin T-72M1 voidaan laskea 1400L = 370 gallonaa eli 370 mailia eli 595 km. En tiedä onko tätä testattu millään tavoin vai onko se jostain mainoslehtisesti kopioitu. Wikipedia tietää että olisi 700km operational range. Niin kuin näet, sata kilometriä sinne tai tänne. Kun polttoaineenkulutus on näin suurta niin virheen koko kasvaa ja laskelma on jotain sinne päin.
Vaalimaalta Helsinkiin on 190km joten pelkän polttoaineen loppumisen varaan ei voi laskea. Jotain muuta pitää keksiä panssarijyrän tielle.
Niin kuin näet, tässä voi mennä hukkaan kun alkaa näitä miettimään. Vilkaise tuo antamani linkki, siellä on Neukkujen oikeista harjoituksista keräämää dataa polttoaineen kulutuksesta, tankkausmääristä ja nopeuksista yms. Nekin on vain yhdenlaisesta kuormituksesta saatuja lukuja, niistä on vaikea yleistää.
MUOKKAUS: M60A3 polttoainetankin koko on 1400L eli sama kuin T-72M1 lisätankkien kanssa ja M60A3 operational range maantieajossa ilmoitettu 480km. Hieman epäilyttää että Neukkuvaunu olisi noin paljon polttoainetaloudellisempi vaan tiedäpä näistä.
MUOKKAUS 2: Wikipediasta lainaten HEMTT fuel capacity 155 US gallonaa eli 587 litraa. Operational range loaded 300 mailia eli 483km,. Tuon perusteella keskimääräinen kuormatun ajoneuvon polttoaineenkulutus (maantiellä tietysti) olisi 0,52 gallonaa per maili eli 1,21 litraa per kilometri tai 121 litraa per 100km. Oletan että operational range tarkoittaa että kuormatulla autolla ajetaan niin kauas kunnes tankki on tyhjä, ei mitään round-trip hommia (täytenä sinne, tyhjänä takaisin). Nämä on samanlaisia 8x8 vehkeitä kuin mitä meillä on E13TP 8x8 Sisut, kuormatun ajoneuvon suurin sallittu massa wikin mukaan 31 tn tai jollain erikoiskitillä 34,2 tonnia. Tyhjän paino 19,3 tonnia.