Olen katsonut samaa, tietysti vaikea sanoa onko tuo tarkoituksellista vai jaetaanko sitä mitä varastosta löytyy. Näkemieni videoiden perusteella en osaa sanoa millaisia ryhmätaktiikoita heillä on käytössä, mahtaako olla vyösyötteiselle käyttöä? Rynnäkkökivääri on kyllä erinomainen tulitukiase, ainoa vaan että lipas rajoittaa. Jos näitä on paljon niin se tietysti kompensoi. KvKK ja PKM on myös selvästi painavampia, en minä ottaisi niistä kumpaakaan jos on rynnäkkökivääri vaihtoehtona ja tilanne olisi tällainen kuin mitä se Ukrainassa on. Taistelijan väsyminen pelkän aseen kantamisen, puhumattakaan taistelemisen takia on yksi iso haaste. Vaeltaminen on minulle rakas harrastus ja siinä huomaa miten paljon se tavaran kantaminen rasittaa. Ne ketkä sanoo ettei asejärjestelmän tai varusteiden painolla ole väliä ei selvästikään ole joutuneet kantamaan raskaita taakkoja tunnista toiseen.
Toinen mitä olen katsellut on se että valtaosalla on rautatähtäimet. Perinteiseen AK-47 tai AK-74 ei saa modernia tähtäintä kiinni, paitsi jos siinä on se aseen vasemmalla sivulla oleva profiili. Silloinkin pitää olla se L-muotoinen kannatin johon saa kiikaritähtäimen, muttei ole Picatinny rail eli modernia punapistettä tai LPVO-tähtäintä ei saa. Olen vähän kahden vaiheilla, toisaalta jenkeillä on hyviä kokemuksia Irakista ja Afganistanista missä laittoivat ACOG-tähtäimet hyvään käyttöön. Muistelen että Irakin sodan jossain vaiheessa oli epäilyksi että onko sodankäynnin sääntöjä rikottu kun oli niin paljon päähän ammuttuja vihuja. Eivät olleet teloitettuja, tämä oli sen 3x vai oliko 4x tähtäimen tuoma etu pidemmälle matkalle ammuttaessa vs. rautatähtäin. Heidän kokemukset oli niin hyviä että ovat nyt hankkineet/hankkimassa isolla rahalla 1-6x LPVO tähtäimiä. Punapiste taas on todistetusti nopein kun ammutaan läheltä ja pitää olla nopea reaktioaika.
MUTTA rautatähtäin on halvin (paitsi jos se on picatinny railiin tuleva ns. back-up, ne on kalliita, usein yli 200€)
Pitäisi jotenkin onnistua tasapainoilemaan sen kanssa että ne joukot ketkä saa eniten irti kalliista tähtäimistä saa ne käyttöönsä, mutta kuitenkin varoa ettei lipsahdeta pienen teknoarmeijan sudenkuoppaan (jos siis "liian paljon kallita varusteita --> pieni teknoarmeija, ei reserviä").
Punapistetähtäimet on ymmärtääkseni hintahaarukassa 100-500€ ja LPVO-tähtäimet on mitä tahansa 1000€ ylöspäin riippuen vahvistuksen määrästä, laadusta yms. Paremmin tietävät korjatkoon. Aseen osalta ei olisi haittaakaan vaikka siihen saisi modernin tähtäimen kiinni, vaikkei sellaista tähtäintä vielä olisikaan hankittu. RK62 modernisointiin ymmärtääkseni kuuluu jonkinlainen moderni tähtäin, en muista, kun en ole sitä seurannut.