Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ainoa uhka etenemiselle oli Eisenhower joka suuntasi Pattonille varatun polttoaineen Montgomerylle joka tuhersi paikoillaan.Juhlitun kenraali Pattonin 3. armeija eteni hurjaa tahtia Ranskassa Normandian maihinnousun jälkeen. Muistaakseni aikalaiset moittivat häntä rämäpäiseksi ja turhan kovia riskejä ottavaksi - uhkana oli taas huoltoyhteyksien katkeaminen. Tästä en muista kuinka todellinen riski tuo oli ja paljonko siinä oli aikalaisten kenraalien kateutta mukana.
Oliks sulla käytössä tämä Zalogan taulukko ?Onkohan Zalogan kirjassa virhe, hyvin mahdollista. Näkyy useammassa lähteessä olevan 1200L sisäinen tankki + 2x200L ulkoisia. Hyvin mahdollista sekin.
M1 malli oli se ns. monkey model, export versio. Ei kai ne siihen olisi laittaneet pienempää tankkia sen heikomman panssaroinnin kaveriksi? Google tietää että siinäkin olisi sama 1200L sisäinen tankki. Veikkaan että kirjassa on virhe.
Oliks sulla käytössä tämä Zalogan taulukko ?Katso liite: 57539
Eikö näitä tankkikeskusteluja voida käydä siihen varatussa ketjussa?
Itse tätä polttoainehuolto-broblematiikkaa pohtineena mietin oman kokemuksen kautta, kun usein tulee ajeltua työkoneella joka painaa sen n 30 tonnia ja polttoainetta kulkee mukana se reilu 1100 litraa. Kulutus tällä on käytännössä 100 litraa/ tunnissa, eli ilmeisesti hyvää panssarivaunutasoa. Eli lyhyesti: tankki on tyhjä 10-12h ajon jälkeen ja täydennystä on saatava tai meno loppuu. Tuosta voi vähän suuntaa antavasti laskea millainen on polttoaineen kulutus kun naapurin rauhanarmeija on lähtenyt rauhanmarssille..Ei, katsoin suoraan kirjan M1 Abrams vs. T-72 Ural: Operation Desert Storm 1991 tekstistä kappaleesta nimeltä Mobility kun muistin että siellä puhutaan näistä polttoaineenkulutusmääristä.
Kiitoksia, tuossahan se tankin koko on sanottu. B-mallin myötä tuli 200L isompi pa-tankki.
MUOKKAUS: eipä olekaan vaan isossa taulukossa on T-72 eli se alkuperäinen ns. Ural vaunu joka on eri kuin M1. Zalogan kirjan nimi puhuu T-72 Uralista ja varsinainen teksti sitten T-72M1.
Minä annan periksi. Siinä on joko 1000L tai 1200L sisäinen tankki. Oli kumpi vaan, sen ajaa kuivaksi jos ei saa ajoissa täyttöä. Tuhoa siis huoltokolonna ja varsinkin ne säiliöautot.
Eiköhän nuo kaikki huollon ongelmat kumuloidu tuossa vähitellen sodan edetessä. Ei tuosta tainnut tulla paraatimarssia Kiovaan..En usko että se on pelkästään polttoaine ongelma. Uutiset ovat vihjanneet että koneet on hajonneet ja varaosat on kortilla. Cyberillä voisi vaikuttaa tehtaisiin, mutta hiljalleen luulisi että varaosa ongelma kasvaa ja niiden ollessa venäläistä laatua, korjaus voi kestää. Tuo on spekulaatiota, mutta vahvistus sille piilee rivien välissä.
Tämä on huikean iso juttu.Iso kuva: Jenkkien ja NATO:n tilannekuvan ja tiedustelutietojen saaminen omaan käyttöön kriittisen tärkeitä. Ennakkovaroitukset ilmahyökkäyksistä, Iskender-kebabien laukaisuista. JSTAR syöttää tietoa ryssän maajoukkojen liikkeistä jne. Elso-tuki.
Tätä on vuosia yritetty selittää kun ihmiset ovat tälläkin alustalla halunneet jakaa taisteluvaunut tasajakona kaikille joukoilla. Vaunut vaativat raskaa tuki- ja -huolto-organisaation, että niitä voidaan hyödyntää.Itse tätä polttoainehuolto-broblematiikkaa pohtineena mietin oman kokemuksen kautta, kun usein tulee ajeltua työkoneella joka painaa sen n 30 tonnia ja polttoainetta kulkee mukana se reilu 1100 litraa. Kulutus tällä on käytännössä 100 litraa/ tunnissa, eli ilmeisesti hyvää panssarivaunutasoa. Eli lyhyesti: tankki on tyhjä 10-12h ajon jälkeen ja täydennystä on saatava tai meno loppuu. Tuosta voi vähän suuntaa antavasti laskea millainen on polttoaineen kulutus kun naapurin rauhanarmeija on lähtenyt rauhanmarssille..
Ei saisi.Ei tuolla Venäjän hyökkässotimisella olisi mitään mahdollisuuksia NATOa vastaan. Kyllähän ne varmaan saisi Baltian maat haltuun, mutta sen jälkeen NATOn ilmavoimat aloittaisi teurastuksen.
Vedän (hieman) hatusta että BFG kykenee vuorokaudessa etenemään maksimissaan n. 150 km, mikäli saavat 3 täydennyskolonnaa (per päivä). Olisikohan 4-5 vaunua per tankkiauto.Paljonko panssarivaunulla ajaa kilometrejä Suomeen rajalta sisään ennen kuin löpö loppu?
Moneenko vaunuun tankkaa yhdestä jäljempänä tulevasta tankkiautosta?
nim. en ole yhtään perehtynyt.