Tarkoitatko että siinä pitää olla vetoakselin ja akselin välissä 90 asteen kulmavaihde? Mitä etua tuolla saavutetaan? Jos akselin tiiviste vuotaa niin ei vuoda maahan? En muista koskaan törmänneeni tuollaiseen, tosin kuorma-autojen kanssa puuhailu kuuluu entiseen elämään joten en minä varmasti jokaista viritystä ole nähnyt.
Tässä on villein viritys joka tulee mieleen, Tatran ns. backbone chassis (heillä on tämän osalta historian painoa myös, alunperin oli jo 20-luvulla käytössä):
Katso liite: 57882
Youtubesta löytyy videoita missä näytetään miten tämä toimii, alunperin oli trapetsijousi akselin päällä ja siitä lähti varsi renkaan suuntaan. Modernimpi versio oli tehty paineilmajousilla mutta idea sama. Akselien perissä ei voi olla suora hammastus vaan pitää olla geometria sellainen kaareva (en nyt löydä sanoja) jotta veto toimii renkaan ylös-alas liikkeissä.
Tässä on tietysti moottori tämän yläpuolella ja vaihdelaatikosta lähtee suora vetoakseli jakolaatikolle, niitä ei ole tässä 3d-mallissa näkösällä.
Jos minä jonkin kuorma-auton akselit panssaroisin niin tämä se voisi olla, mutta tämä ei ole alkuunkaan minun makuun kuorma-autona. Miksei? Hirveän paljon tavallisesta poikkeavia rakenteita ja erikoisosia, varmasti on mahdottoman kallis ilman sitä panssarointiakin. Eikä ilmajousitus kuulu minun kirjoissa maastokuorma-autoon. Kappaletavaran jakelusautossa se on hyvä ja pehmeä mutta maastoon haluan teräsjouset, ne ei puhkea (olipa puhkeaminen miten epätodennäköistä tahansa).
Sisulla oli myös silloin 60-luvulla se A45 4x4 missä on vetelä joustava runko. Renkaat pysyy hyvin maassa vaan miten kauan se runko kestää sitä renkutusta? Kuormalavat, hytti ja kaikki muu ei yleensä pidä siitä, joten pitänee olla lisärakenteita niitä vahvistamassa ja auto on painavampi kuin mitä tarvisi.
Jos siviilikuorma-auto ei riitä ja ihan ehdottomasti pitää olla jokapyörävetoinen, niin tässä on minun suosikki:
Katso liite: 57883
Sisu E11T 8x8 90-luvun lopulta. Ei ole mitään turhia renkutuksia (miinakilpi hytin alla, panssariohjaamo tms.) vaan niin rehellisen suoraviivainen kuin olla ja voi. Välijäähdytin ja vesijäähdytinkenno on viety hytin taakse tuohon mustaan laatikkoon, eivät puhkea mistään oksan raapaisusta ja keulan lähestymiskulma ei paljoa suurempi voisi olla. Rungon sivuilla akkulaatikot, pa-säiliö, paineilmasäiliöt, lumiketjut yms. roina on pakattu korkealle jotta maavara on paras mahdollinen. Tässä on Sisulle tyypillinen jäykkä ja luja runko ja akselien jousitus on sitten se mikä elää. Runko ei kierry liikaa ajossa. Tarkoittaa sitä ettei kuorma ala keikuttamaan autoa maastossa eikä ole riskiä että auto kaatuu kyljelleen. Tällainen runko on myös pitkäikäinen. Koukkuvaihtolavalaite on integroitu runkoon, kevyin mahdollinen ratkaisu. Hytin takana on kevyt nosturi muita töitä varten mutta sitä ei ole joka autossa (lisää painoa, lisää hintaa jne). Hytin alimmainen askelma on vähän turhan korkealla? Ei haittaa, teräsvaijerista lenkki ja nyt ylettyy! Ei voisi olla kevyempää ja halvempaa ratkaisua.
Tältä sotakoneen minusta kuuluukin näyttää ja ennen kaikkea pitää olla halpa jotta niitä saadaan paljon.
Näitä on tehty 6x6 vetävinä myös ja myöhemmin about 10 vuotta sitten tekivät niitä E13TP 8x8 autoja missä on luotisuojattu hytti ja miinakilpi hytin alla. Se on sitten ihan eri peli, ihan eri tarpeeseen.
Joku on varmasti laskenut että kuski selviää miinaan ajosta tai väijytyksestä hengissä vaan minun kirjoissa ne on siirtomaasotien ongelmia. Meillä kotimaassa jos soditaan niin sellaisia ei kuorma-autossa kaivata. Ei varsinkaan jos samalla rahalla saa tällaisia autoja selvästi isomman määrän. Meillä on massa-armeija, joten mieluummin se isompi määrä, kiitos.
Saarna ohi.