Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Joten käytännössä poikkeusoloissa perusinfran kunnostuksen kai hoitasi kunnat.

Eli käytännössä kukaan ei siis korjaisi perusinfraa kuukausiin?

Esimerkin vuoksi- Lappeenrannassa taistellaan ja alue vallataan venäläisten toimesta. Aselevon jälkeen alue palaa Suomen hallintaan.

Kuka laittaa sähköt, veden ja viemärit kuntoon? Jos vastaus on kunta/kaupunki niin käytännössä EI siis kukaan. Lappeenrannan teknisen toimen aineelliset resurssit (ajoneuvot, koneet ja varastot) ovat 95 % tuhoutuneet, osa henkilökunnasta on pv:n palveluksessa, osa kuollut/haavoittunut ja osa maan sisäisinä pakolaisina (tavoittamattomissa).
 
Eli käytännössä kukaan ei siis korjaisi perusinfraa kuukausiin?

Esimerkin vuoksi- Lappeenrannassa taistellaan ja alue vallataan venäläisten toimesta. Aselevon jälkeen alue palaa Suomen hallintaan.

Kuka laittaa sähköt, veden ja viemärit kuntoon? Jos vastaus on kunta/kaupunki niin käytännössä EI siis kukaan. Lappeenrannan teknisen toimen aineelliset resurssit (ajoneuvot, koneet ja varastot) ovat 95 % tuhoutuneet, osa henkilökunnasta on pv:n palveluksessa, osa kuollut/haavoittunut ja osa maan sisäisinä pakolaisina (tavoittamattomissa).

Veikkaan että näin voisi käydä.

En tiedä kuuluku nuo asiat huoltovarmuuteen.

En kyllä tiedä mistä firmatkaan repisi työvoiman, varaosat, henkilökunnan korjaamaan kuntien vesihuoltoja, kaukolämpöjä jne.

Mutta jos ne toimii kriisin aikanakin muissa maissa joten kuten niin..
 
En kyllä tiedä mistä firmatkaan repisi työvoiman, varaosat, henkilökunnan korjaamaan kuntien vesihuoltoja, kaukolämpöjä jne.

Kyllähän se firma pystyy jos asiat sovitaan etukäteen.

Esimerkiksi valtiovalta voisi tehdä vaasalaisen sähköfirman kanssa vaikka sähkölinjojen kunnostamisesta.

Tehtäisiin etukäteen sopimus jossa firma lupaisi toimittaa tarvitaessa 20 miehen ryhmän sähköverkon vikoja korjaamaan. Kyseiseen porukkaan valituille miehille hommattaisiin VAP paperit (vapautus muista poikkeusolojen sijoituksista). Tarvittavia varaosia yms. tavaraa ostettaisiin firman varastoihin tavallista enemmän (valtio avittaisi varastointi yms. kustannuksissa).

Kun ongelmia ilmenisi niin sisäasianministeriön tilannekeskuksesta vain soitettaisiin yhteistyösopimuksen tehneelle firmalle.

Yhteistyö, varautuminen ja suunnittelu ne ovat niitä tekijöitä joilla varautumisasiat saadaan kuntoon.
 
Kyllähän se firma pystyy jos asiat sovitaan etukäteen.

Esimerkiksi valtiovalta voisi tehdä vaasalaisen sähköfirman kanssa vaikka sähkölinjojen kunnostamisesta.

Tehtäisiin etukäteen sopimus jossa firma lupaisi toimittaa tarvitaessa 20 miehen ryhmän sähköverkon vikoja korjaamaan. Kyseiseen porukkaan valituille miehille hommattaisiin VAP paperit (vapautus muista poikkeusolojen sijoituksista). Tarvittavia varaosia yms. tavaraa ostettaisiin firman varastoihin tavallista enemmän (valtio avittaisi varastointi yms. kustannuksissa).

Kun ongelmia ilmenisi niin sisäasianministeriön tilannekeskuksesta vain soitettaisiin yhteistyösopimuksen tehneelle firmalle.

Yhteistyö, varautuminen ja suunnittelu ne ovat niitä tekijöitä joilla varautumisasiat saadaan kuntoon.

Kuten sanoin en tiedä kuinka käytäntö on järjestetty.

Ehdotuksesi on ihan järkevä. Ja itsekkin tekisin noin jos esimerkiksi Huoltovarmuuskeskuksella olisi jälleenrakennusvelvoite (en tiedä sitäkään).

Mutta jos firmoilla ei ole jälleenrakennussopimuksia, niin niiden kalusto on todennäköisesti pakko-otettuna ja ammattitaitoinen väki on PV:n hommissa.

Toki kun sodan ajan joukot pienenee niin näin ei välttämättä tapahdu.
 
Olen samaa mieltä. Siviilipalveluksen pitäisi antaa valmiudet -asiaa koskevan lain mukaan- kriisiaikana tukitehtäviin yhteiskunnalle.

Joten voisi oletta että siellä olisi

- ns. lääkintähenkilölinja
- raivauslinja
- öljyn/kemikaalien torjuntalinja
- pakolaisten/evakoitujen tukilinja

En lähtisi tuolle linjalle nykyinen siviilipalvelusaines huomioon ottaen. Varmasti siellä on hyvääkin porukkaa, mutta enemmän siellä lienee boheemeja hampunpolttelijoita. Viittaan nimimerkin kimmo.j viestiin.
 
Kyllähän se firma pystyy jos asiat sovitaan etukäteen.

Esimerkiksi valtiovalta voisi tehdä vaasalaisen sähköfirman kanssa vaikka sähkölinjojen kunnostamisesta.

Tehtäisiin etukäteen sopimus jossa firma lupaisi toimittaa tarvitaessa 20 miehen ryhmän sähköverkon vikoja korjaamaan. Kyseiseen porukkaan valituille miehille hommattaisiin VAP paperit (vapautus muista poikkeusolojen sijoituksista). Tarvittavia varaosia yms. tavaraa ostettaisiin firman varastoihin tavallista enemmän (valtio avittaisi varastointi yms. kustannuksissa).

Kun ongelmia ilmenisi niin sisäasianministeriön tilannekeskuksesta vain soitettaisiin yhteistyösopimuksen tehneelle firmalle.

Yhteistyö, varautuminen ja suunnittelu ne ovat niitä tekijöitä joilla varautumisasiat saadaan kuntoon.
Sitä sanotaan varautumiseksi ja uskokaa pois että strategisilla yrityksillä on varautumis suunnitelmat joissa on suunnitelma poikkeustilanteita varten.
 
Sitä sanotaan varautumiseksi ja uskokaa pois että strategisilla yrityksillä on varautumis suunnitelmat joissa on suunnitelma poikkeustilanteita varten.

Niin ja varmasti oli ukrainalaisillakin kassakaapit pullollaan suunnitelmia.

Kyllä tästä maasta löytyy suunnitelmia! On kiinteistöjen turvallisuussuunnitelmia ja firmoilla sekä laitoksilla niitä varaustumissuunnitelmia.

Se mikä sitten on todellisuus suunnitelmien takana on aivan toinen juttu. Valtion laitoksissa olen törmännyt siihen, että esim. väestönsuojelu tehtävissä olevat ovat täysin kouluttamattomia ja varautumisasioista vastaavat ovat pystyneet antamaan vastauksia vain tyyliin "hommia jatketaan normaaliin tapaan". Kun olen kysynyt mitä tehdään jos tulee sähkönjakelun häiriö niin vastaus on "työt loppuu kun mitään ei voida tehdä". Poikkeusolojen huolto on suunniteltu tapaan "ruokahuollon tarjoaa ruokala". Ruokalassa sitten oli luovuttu lähes täysin kylmätiloista (lue varastoista) kun jakelijat käy joka aamu ja toiminta oli 100 % riippuvainen kaupunkikaasusta jne. jne. ad nauseam! Käytännössä kaikkiin käytännön ongelmiin vastauksena oli "ei kuulu minulle" tai "ei voi mitään".

Myös muutaman vuoden takaiset myrskytuhot olivat aika jäätävä esimerkki siitä kuinka hyvin viranomaisten kapasiteetti venyy ja kuinka hyvin se yhteistyö yritysten ja viranomaisten välillä toimii!

Saa nähdä miten käy jos tulee laaja sähkönjakelun häiriö vaikka tammikuun pakkasten aikana. Onko silloinkin vastaukset tyyliin "Ehkä on ehkä ei - vanhusten paleltuminen taloihinsa ei ole valtion ongelma. Emme me toimita sähköä ja kehrää vilttejä!"
 
En lähtisi tuolle linjalle nykyinen siviilipalvelusaines huomioon ottaen. Varmasti siellä on hyvääkin porukkaa, mutta enemmän siellä lienee boheemeja hampunpolttelijoita. Viittaan nimimerkin kimmo.j viestiin.

Näinhän se varmasti menee. Mutta se mitä laki sanoo ja miten sitä noudatetaan on taas kerran kaksi eri asiaa.

Käytännössä varusmiespalveluksen suorittaneista, mutta ilman SA-sijoitusta olevistahan se poikkeusaikojen työvoima pitäisi ottaa. On sitten eri asia että kenen vermeillä ja missä vaatteissa.
 
Niin ja varmasti oli ukrainalaisillakin kassakaapit pullollaan suunnitelmia. Kyllä tästä maasta löytyy suunnitelmia! On kiinteistöjen turvallisuussuunnitelmia ja firmoilla sekä laitoksilla niitä varaustumissuunnitelmia. Se mikä sitten on todellisuus suunnitelmien takana on aivan toinen juttu. Valtion laitoksissa olen törmännyt siihen, että esim. väestönsuojelu tehtävissä olevat ovat täysin kouluttamattomia ja varautumisasioista vastaavat ovat pystyneet antamaan vastauksia vain tyyliin "hommia jatketaan normaaliin tapaan". Kun olen kysynyt mitä tehdään jos tulee sähkönjakelun häiriö niin vastaus on "työt loppuu kun mitään ei voida tehdä". Poikkeusolojen huolto on suunniteltu tapaan "ruokahuollon tarjoaa ruokala". Ruokalassa sitten oli luovuttu lähes täysin kylmätiloista (lue varastoista) kun jakelijat käy joka aamu ja toiminta oli 100 % riippuvainen kaupunkikaasusta jne. jne. ad nauseam! Käytännössä kaikkiin käytännön ongelmiin vastauksena oli "ei kuulu minulle" tai "ei voi mitään". Myös muutaman vuoden takaiset myrskytuhot olivat aika jäätävä esimerkki siitä kuinka hyvin viranomaisten kapasiteetti venyy ja kuinka hyvin se yhteistyö yritysten ja viranomaisten välillä toimii! Saa nähdä miten käy jos tulee laaja sähkönjakelun häiriö vaikka tammikuun pakkasten aikana. Onko silloinkin vastaukset tyyliin "Ehkä on ehkä ei - vanhusten paleltuminen taloihinsa ei ole valtion ongelma. Emme me toimita sähköä ja kehrää vilttejä!"
Bravo! Juuri näin! Papereita on, mutta kukaan ei oikeasti vastaa niistä mitään, kukaan ei tiedä niistä mitään ja koskaan niitä ei harjoitella.

Minusta olisi hyvä vaikka edes 10v välein vetää totaalinen harjoitus, jossa juurikin testattaisiin kaikkien alojen osaamista ja toimintaa poikkeusoloissa. Japanissa harjoitellaan massiivisen maanjäristyksen varalta kerran vuodessa. Ei olisi pahiksi meille vaikka kerran 10v:ssä oikeasti testata, miten homma toimisi vai toimiiko. Paperitiikeri ei paljon lohduta.
 
Niin ja varmasti oli ukrainalaisillakin kassakaapit pullollaan suunnitelmia.

Kyllä tästä maasta löytyy suunnitelmia! On kiinteistöjen turvallisuussuunnitelmia ja firmoilla sekä laitoksilla niitä varaustumissuunnitelmia.

Se mikä sitten on todellisuus suunnitelmien takana on aivan toinen juttu. Valtion laitoksissa olen törmännyt siihen, että esim. väestönsuojelu tehtävissä olevat ovat täysin kouluttamattomia ja varautumisasioista vastaavat ovat pystyneet antamaan vastauksia vain tyyliin "hommia jatketaan normaaliin tapaan". Kun olen kysynyt mitä tehdään jos tulee sähkönjakelun häiriö niin vastaus on "työt loppuu kun mitään ei voida tehdä". Poikkeusolojen huolto on suunniteltu tapaan "ruokahuollon tarjoaa ruokala". Ruokalassa sitten oli luovuttu lähes täysin kylmätiloista (lue varastoista) kun jakelijat käy joka aamu ja toiminta oli 100 % riippuvainen kaupunkikaasusta jne. jne. ad nauseam! Käytännössä kaikkiin käytännön ongelmiin vastauksena oli "ei kuulu minulle" tai "ei voi mitään".

Myös muutaman vuoden takaiset myrskytuhot olivat aika jäätävä esimerkki siitä kuinka hyvin viranomaisten kapasiteetti venyy ja kuinka hyvin se yhteistyö yritysten ja viranomaisten välillä toimii!

Saa nähdä miten käy jos tulee laaja sähkönjakelun häiriö vaikka tammikuun pakkasten aikana. Onko silloinkin vastaukset tyyliin "Ehkä on ehkä ei - vanhusten paleltuminen taloihinsa ei ole valtion ongelma. Emme me toimita sähköä ja kehrää vilttejä!"
Olet osittain oikeassa... Viranomais- ja pelastuspuoli (sairaalat mukaan lukien) ovat varautuneet kriiseihin ja poikkeus oloihin mielestäni ihan kohtuu hyvin. Osa yrityksistä ovat tehneet näin myös ihan toiminnan jatkumisen turvaamisen vuoksi. Toki monet yryitykset eivät voi sille asialla mitään jos sähköä ei tule niin sitä ei sitten tule. Jotkut ovat hankkineet omia voimakoneita, jne. Valtiovallalta on myös ohjeita ihan siivileille.

Alla muutamia esimerkkejä:
http://www.yhteiskunnanturvallisuus.fi/fi/varautuminen/viranomaiset
http://www.huoltovarmuus.fi/
http://kansalaisenkasikirja.info/index.php?title=Poikkeustilanteisiin_varautuminen

Viranomaiset

Normaaliajan sujuva toiminta mahdollistaa tehokkaan toiminnan myös kriisin sattuessa. Esimerkiksi monet arjen palvelut ja toiminnot, kuten sairaalat, liikennejärjestelyt ja voimalaitokset, palvelevat kansalaisia niin normaaliaikoina kuin poikkeusoloissakin.

Suomalaisen toimintamallin mukaan viranomainen, joka vastaa tietystä toiminnasta normaalioloissa, vastaa siitä myös häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Muut viranomaiset tukevat toimivaltaista viranomaista tarpeen mukaan. Suomi tekee turvallisuusyhteistyötä myös kansainvälisesti esimerkiksi osallistumalla kansainvälisen rikospoliisijärjestön Interpolin toimintaan, kriisinhallintaoperaatioihin ja valmiusharjoituksiin eri puolilla maailmaa.

Vastuuviranomainen huolehtii myös kriisiviestinnän järjestämisestä. Tehokkaalla viestinnällä pystytään tarvittaessa varoittamaan kansalaisia uhkaavasta vaarasta, kuten juomaveden saastumisesta. Kyetäkseen toimimaan kriisitilanteessa tehokkaasti viranomaiset tarvitsevat myös itse ajantasaista ja luotettavaa tietoa toimintaympäristön muutoksista. Reaaliaikaisen tilannekuvan tuottamisesta huolehtivat valtionhallinnon tilannekuvakeskukset.

Ministeriöt
Ministeriöt ohjaavat oman hallinnonalansa varautumistyötä häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta. Yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa ministeriöille on nimetty strategisia tehtäviä, joiden avulla yhteiskunnan elintärkeät toiminnot turvataan kaikissa turvallisuustilanteissa. Strategisia tehtäviä ovat esimerkiksi voimahuollon turvaaminen, maahanmuuton hallinta ja pelastus- ja meripelastustoimen ylläpitäminen.

Ministeriöissä varautumisasioita hoitavat muun muassa ministeriöiden valmiuspäälliköt ja –sihteeristöt yhdessä valmiustoimikuntien kanssa.

Aluehallinto
Valtion aluehallinto uudistettiin vuoden 2010 alussa, jolloin entinen läänijakoon perustuva hallintojärjestelmä korvattiin aluehallintovirastoilla (AVI) sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla (ELY).

Aluehallintovirastojen tehtävänä on sovittaa yhteen alueensa toimijoiden varautumista, järjestää koulutusta ja valmiusharjoituksia ja tukea kuntien valmiussuunnittelua. Virastojen johdolla on perustettu alueellisia valmiustoimikuntia, joissa alueen turvallisuudesta vastaavat tahot – esimerkiksi pelastuslaitos, poliisi ja vapaaehtoisjärjestöt – sovittavat yhteen varautumistyötään.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset vastaavat omiin tehtäviinsä liittyvästä varautumisesta ja kriisijohtamisesta. Koska aluehallintojärjestelmä on vielä varsin uusi, sen varautumistehtäviä kehitetään edelleen.

Kunnat
Valtaosan päivittäin käyttämistämme palveluista järjestää kunta. Kunnallisia palveluja ovat esimerkiksi terveydenhuolto, perusopetus ja jätehuolto. Silloinkin, kun palveluiden järjestäminen on ulkoistettu yksityisen yrityksen tai kuntien yhteenliittymän hoidettavaksi, vastuu palvelujen tarjoamisesta on viime kädessä aina kunnalla.

Kunnan toiminta kriisitilanteissa perustuu lakisääteiseen valmiussuunnitteluun. Kunnan palveluista vastaavat toimialat, esimerkiksi opetustoimi, tekninen toimi ja sosiaalitoimi, laativat kukin omat suunnitelmansa kriisien varalle. Suunnitelmat kootaan yhteiseksi kunnan valmius- tai pelastussuunnitelmaksi. Tarvittaessa kunnat osallistuvat myös pelastustoimintaan yhdessä alueellisten pelastuslaitosten kanssa. Onnettomuuden sattuessa kunta huolehtii, että onnettomuuden uhrit saavat psykososiaalista tukea.

Varautumistyötä johtaa kunnanjohtaja yhdessä kunnanhallituksen kanssa. Kunta saa tukea valmiussuunnitteluunsa alueellisilta pelastuslaitoksilta ja valtion aluehallinnolta. Usein valmiussuunnitteluun osallistuu myös vapaaehtoisjärjestöjä, jotka täydentävät viranomaisten toimintaa kriisitilanteessa.

Elinkeinoelämä

elinkeinoel_400px.jpg

Suuri osa yhteiskunnan välttämättömistä voimavaroista on yksityisten yritysten hallussa. Tällaisia voimavaroja ovat esimerkiksi monet voimalaitokset, liikennevälineet, terveyspalvelut ja tietoliikenneverkot. Myös talous toimii pitkälti yksityisten yritysten panoksien varassa ja monissa kunnissa peruspalvelujen tuottaminen on ulkoistettu yrityksille. Siksi onkin välttämätöntä, että elinkeinoelämä on mukana turvaamassa yhteiskunnan toimintakykyä myös kriisien varalta.

Monet yritykset haluavat oma-aloitteisesti olla mukana yhteiskunnan turvallisuuden ylläpitämisessä, sillä vakaa ja ennakoitava toimintaympäristö on menestyksellisen liiketoiminnan edellytys. Yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeisiä yrityksiä, kuten liikenteenharjoittajia, pankkeja ja päivittäistavarakauppoja, velvoitetaan lain nojalla varautumaan kriiseihin.

Suomessa elinkeinoelämän varautumista koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama Huoltovarmuuskeskus.

Tokikaan kriisitilanteessa ei voida tehdä kaikkea mitä normaalisti. Sähkönjakelussa on varmasti ongelmia, samoin veden... Suomessa on tukku ohjeita joilla neuvotaan tavan kansalaisia varautumaan poikkeusoloihin esim. niin että kotona olisi ruokaa (kuiva) sen verran että pärjää muutaman viikon. Maaseudulla olisi takka/puuhella/uuni hyvä lisä varatumiseen jne. Nämä ovat ihan jokapäiväsiä juttua joita olisi hyvä miettiä jo tänään eikä vasta sitten kun huomataan että nyt on sähkö ja vesi poikki mitäs nyt? Ja sitten huudetaan valtiota, pelastuslaitosta jne apuun kun maassa on muutama satatuhatta sähkötöntä torppaa ja mummot palelee. On mahdotonta ajatella niin että elämä jatkuisi kriisi aikana normaalina! Johtuu se kriisi sitten suuresta myrskystä, sodasta tai vaikka zombien hyökkäyksestä ;)

Tokihan viranomaiset auttavat niitä torpissaan palelevia vanhuksia mutta siinäkin on rajoituksensa.
 
Viimeksi muokattu:
Bravo! Juuri näin! Papereita on, mutta kukaan ei oikeasti vastaa niistä mitään, kukaan ei tiedä niistä mitään ja koskaan niitä ei harjoitella.

Minusta olisi hyvä vaikka edes 10v välein vetää totaalinen harjoitus, jossa juurikin testattaisiin kaikkien alojen osaamista ja toimintaa poikkeusoloissa. Japanissa harjoitellaan massiivisen maanjäristyksen varalta kerran vuodessa. Ei olisi pahiksi meille vaikka kerran 10v:ssä oikeasti testata, miten homma toimisi vai toimiiko. Paperitiikeri ei paljon lohduta.
Kyllä niitä harjoitellaan mutta mittakaava on hieman toinen kuin siinä taannoisessa joulukuun myrskyssä jossa hyvin huomattiin kuinka avuton ihminen itse on ja mikä on ihmisten oma varautumis aste. Se on nolla ja siitä ei voi syyttää kuin ihmisiä itseään koska valtiolta löytyy varautumis ohjeet ihan tavan kansalaiselle. Rauha on ollut pitkä ja ihmisillä on asiat liian hyvin.
 
Ravenin lähestymistapa on väärä, armotta. "se on hei ihmisten oma vika, kun eivät varaudu".....tällä asenteella ei vaan valtio pysy pystyssä, jos sen toimintoja oikein urakalla joku vikuuttaa. Tai voidaan toki näin tehdä, mutta jälki voi olla sitten seuraavaa:

"Espoossa on kuollut 43 mummoa hoidonpuutteeseen"
"Hevossuon väistöalueen uusavuttomat evakot paleltuivat hengiltä 36-asteen pakkasessa"
"300 tuhatta tamperelaista vetää vettä Näsijärvestä urakalla, onneksi MAAKKI-joukkue auttaa"
"jippii, ensi yönä oululaiset saavat sähköä 40 minuuttia"

Valtio ei vaan voi ulkoistaa turvallisuusasioita. SEn velvollisuus, saatana, on suojata asukkaitaan. Yksi keino on ohjeistaa ja valistaa, jolloin yksilöt ja yksiköt pystyvät toimimaan poikkeusoloissa...ainakin paremmin. Meidän ideologinen ohjenuoramme, jonka mukaan valtio poimii kivat jutut hoitaakseen ja jättää ulon kunnille ja yksilöille, se ei vaan kohta enää vetele. Valtio kyllä herttaisen tarmokkaasti valvoo ja suitsii alamaisiaan, mutta ulkoistaa reilusti tarmokkaammin ikäviä ja työläitä asioita. Jos tämä vaikutelma on väärä, niin eikun vasta-argumenttia kehiin.
 
Ravenin lähestymistapa on väärä, armotta. "se on hei ihmisten oma vika, kun eivät varaudu".....tällä asenteella ei vaan valtio pysy pystyssä, jos sen toimintoja oikein urakalla joku vikuuttaa. Tai voidaan toki näin tehdä, mutta jälki voi olla sitten seuraavaa:

"Espoossa on kuollut 43 mummoa hoidonpuutteeseen"
"Hevossuon väistöalueen uusavuttomat evakot paleltuivat hengiltä 36-asteen pakkasessa"
"300 tuhatta tamperelaista vetää vettä Näsijärvestä urakalla, onneksi MAAKKI-joukkue auttaa"
"jippii, ensi yönä oululaiset saavat sähköä 40 minuuttia"

Valtio ei vaan voi ulkoistaa turvallisuusasioita. SEn velvollisuus, saatana, on suojata asukkaitaan. Yksi keino on ohjeistaa ja valistaa, jolloin yksilöt ja yksiköt pystyvät toimimaan poikkeusoloissa...ainakin paremmin. Meidän ideologinen ohjenuoramme, jonka mukaan valtio poimii kivat jutut hoitaakseen ja jättää ulon kunnille ja yksilöille, se ei vaan kohta enää vetele. Valtio kyllä herttaisen tarmokkaasti valvoo ja suitsii alamaisiaan, mutta ulkoistaa reilusti tarmokkaammin ikäviä ja työläitä asioita. Jos tämä vaikutelma on väärä, niin eikun vasta-argumenttia kehiin.
Niin meinaat että täällä riittää ihan oikeasti pelastus ja kriisi henkilöstöä niin että näin harvaan asuttussa maassa voidaan jokaiselle taata ambulanssi viiteen minuuttiin ja poliisi kolmeen?

Ei nyt sotketa espoon mummoja ja väistöalueen uusavuttomia tähän.

Olet oikeassa, valtion 1. tehtävä on taata maan ja sen kansalaisten turvallisuus. Sitä varten meillä on organisaatiot kuten pelastuslaitos, poliisi, sairaanhoito ja armeija. Sekä muutamia muita viranomaisorganisaatioita. Noiden lisäksi on useita siviiliorganisaatioita jotka tekevät ja tukevat viranomaisorganisaatioita.
On "helppoa" varautua sotilaallisiin kriiseihin. Vihollinen tulee käytännössä ulkopäin. On suhteellisen helppo varautua sisäisiin kriiseihin ja levottomuuksiin jos ne ovat paikallisia. Tällöin voidaan resursseja kerätä ja liikuttaa. On suoraan sanottua helvetillistä varautua laajoihin sisäisiin kriiseihin ovat nämä sitten lähtöisin ihmisistä tai luonnosta. Organisaatiot käytännössä ylikuormittuvat ja resurssit loppuvat. Näissä täytyy kuitenkin mennä jonkin tilaston tai keskiarvon mukaan kun varautumista suunnitellaan. Ei voida lähteä olettamuksesta että koko maasta lähtee sähköt kerralla ja on viikon pois ja ulkona on 35 astetta pakkasta. Jos rauhanajan organisaatiota lähdetään mitoittamaan tuollaiseen niin meillä on sen jälkeen yksityisen sektorin tuottavia työpaikkoja tasan nolla ja julkisen puolen veroilla rahoitettuja työpaikkoja 2 miljoonaa. Ei vaan ole mitään järkeä.. Toki voidaan tehdä suunnitelmia tuollaisten varalle mutta ne eivät kuitenkaan käytännössä toimi. Osa organisaatioista ei toimi, avaihenkilöitä ei tavoiteta, jne. Tuollaisessa suunnitelmassa olisi toimiakseen aivan liian paljon liikkuvia palikoita.

Sen takia kansalaisia on neuvottu omatoimiseen varautumiseen eli turvallisuutta on "ulkoistettu" (kuten Baikal asian ilmaisi) kansalaisille itselleen niin että Yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeät toiminnot saadaan turvattua ensin ja sen jälkeen niitä muita. @baikal Eikö yhteiskunta sitten ole ohjeistanut ja valistanut? Netti on pullollaan tietoa varautumisesta, tietoa saa halutessaan oman kotikunnan kunnan/kaupungintalolta, sitä saa spr:ltä sitä saa todella monelta toimijalta kun viitsii etsiä ja kysyä... Ei voida lähteä siitä että ruvetaan pitämään ihmisiä kädestä kiinni kun sähköt menee ja silittää päätä kun pleikkari sammuu... Ihmisillä tulee olla vastuuta myös itsestään. Valtio voi taata ja luoda turvallisuutta vain tiettyyn pisteeseen saakka ja loppu on ihmisen itsensä käsissä...

Sanot että "Valtio ei vaan voi ulkoistaa turvallisuusasioita"... Jostain kumman syystä monet kansalaiset itse mitätöivät omaa turvallisuuttaan ohjeista ja neuvoista piittaamatta. Ajetaan ylinopeutta, leikitään pyssyillä, hillutaan pimeillä kujilla, jne. Jenkeillä on vertaansa vailla oleva turvallisuuskoneisto! Silti siellä ihmisiä kuolee talvimyrskyissä, hurrikaaneissa ja myrskyissä ja ties missä.
 
Tapani-myrsky kaatoi jopa viranomaisten puhelinverkon. Turvapalvelujen työntekijöillä piti kiirettä käydä läpi asiakkaansa.

Myrsky saapui Suomeen tapaninpäivänä 2011.

Sitä osattiin odottaa. Atlantilta oli joulun aluspäivänä tulossa pohjoismaita kohti kovaa vauhtia myrsky, jonka arveltiin yltävän pitkälle mantereelle. Ilmatieteen laitos oli varoittanut Suomen viranomaisia.

Tampereen palopäällikkö Ari Vakkilainen alkoi varautua pahimpaan joulupäivän iltana. Myrsky oli silloin saavuttanut Norjan etelärannikon. Myrskyn ennustetulla reitillä olisi lopulta Suomen lounaisrannikko. Sen jälkeen se oli tulossa suoraan kohti Vakkilaisen aluetta, Pirkanmaata.

Joulupäivän vaihtuessa tapaninpäiväksi Ilmatieteen laitos antoi vaarallisen myrskyn varoituksen koko maan etelä- ja länsiosaan.

Aamulla myrsky ryskyi kaikella voimallaan Suomen lounaisrannikolle.

Siinä vaiheessa Vakkilainen oli siirtynyt pelastuslaitoksen johtokeskukseen. Hänellä ja muilla alueen pelastusihmisillä oli alkamassa usean vuorokauden urakka, paljon vaikeampi kuin he odottivat.

Kun vanhus on kotonaan hädässä, hän painaa turvapuhelimen nappia. Kotipalvelussa kuullaan hälytys, ja työntekijä lähtee paikalle.

Nyt monessa kotipalvelussa oli yllättävän hiljaista. Hiljalleen alkoi selvitä, että suuri osa alueen puhelinverkoista oli lamaantunut.

Ulkona raivoava myrsky oli kaatanut paitsi tuhansia puita, myös valtavan määrän sähkötolppia. Kännykkäverkon tukiasemat voivat toimia vain muutaman tunnin ilman ulkoista virtaa.

Kotipalveluissa ymmärrettiin, että hiljaisuus ei ole hyvä enne. Päinvastoin.

Turvapuhelimet toimivat tavallisessa matkapuhelinverkossa. Jos vanhuksen kotoa olisi virta poikki ja koti kylmenemässä, hyvin mahdollisesti myöskään turvapuhelin ei toimisi.

Eri puolilla Lounais-Suomea ja Pirkanmaata turvapalveluiden työntekijät ajelivat parin päivän aikana maaseudulle kodista kotiin tarkistamassa, ovatko heidän asiakkaansa kunnossa.

"Joku kävi ostamassa ison läjän pizzoja"

Osa autoista jäi muutaman matkan jälkeen paikalleen. Huoltoasemien polttoainesäiliöt ovat maan alla, ja polttoaine pumpataan autoihin sähköllä.

Pelastuslaitos oli saanut puolustusvoimilta lainaan isoja aggregaatteja, mutta niistä ei ollut huoltoasemilla apua. Polttoainepumpuissa ei ole töpseleitä. Virtaa ei saanut sisään.

- Ruokahuoltoa hoidettiin lopulta joissain paikoissa niin, että ihmisiä oli koottu pizzerian lähelle, ja sitten joku kävi ostamassa sieltä ison läjän pizzoja. Mummot söivät sitten niitä. Se oli hyvää luovaa toimintaa, Vakkilainen sanoo.

Viranomaisten omaa puhelinverkkoa kutsutaan Virveksi. Se on täysin erillään muusta valtakunnan viestiliikenteestä. Siten on turvattu sen luotettavuus.

Luonnonvoimille sekään ei pärjännyt. Virven tukiasemat toimivat ilman ulkoista virtaa noin vuorokauden. Entisen Vammalan kunnan alueella sähköt olivat poikki pidempään. Virve kaatui, ja samalla romahti sillä alueella myös viranomaisten viestintä.

Tukiasemille vietiin heti aggregaatteja, mutta huoltoasemilta jo tuttu ongelma tuli taas eteen. Myöskään Virven tukiasemissa ei ollut töpseleitä. Viranomaisten viestintä oli käytännössä poikki, kunnes sähköasentajat saivat aggregaatteja yhdistettyä tukiasemiin.

Moniin vapaapalokuntalaisiin Virven ongelmat eivät vaikuttaneet. Heitä ei ollut voitu hälyttää apuun alkuunkaan, kun kännykkäverkot eivät toimineet.

Kukaan ei kuollut Tapanin myrskyssä, vaikka tuuli repi puita, pylväitä ja rakenteita ympäri Länsi- ja Etelä-Suomea. Sähköt olivat poikki sadoiltatuhansilta. Valtaväylillä oli kymmeniä liikenneonnettomuuksia, joissa oli mukana satoja autoja.

- Onni oli, että oli nollakeli. Kovalla pakkasella tuossa ajassa olisi käynyt huonosti, Vakkilainen sanoo.

Tuossa on hyvä koonti mikä meni vikaan... Oliko kansalaisten vika että homma ei toiminut? Ei. Oliko se viranomaisten vika? Kyllä. Onko asioille tehty jotain? Toivottavasti... Mitä kansalainen voi tehdä? Varautua siihen että jos tulee laaja sähkökatko että homma ei toimi ja on vettä, lämpöä ja ruokaa saatavilla. Voi tarkoittaa vilttejä, huopia, lämmittimiä, kuivamuonaa, vedenpuhdistimia, jne.

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen? siten että jos suomeen tulisi sotilaallinen kriisi niin on hyvin todennäköistä että suomen kaltaisesta verkkottuneesta ja teknisestä yhteiskunnasta katkeaa sähkö ja vesi. Vesi siksi että pumput ei toimi ja sähkö siksi että prostentuaalisesti huomattava osa sähköstä tulee maalta joka suomelle riskin aiheuttaa ja siksi että sähköverkko on sen verran verkottunut että jo muutaman solmun tuhoaminen ylikuormittaa koko verkon joka kaataa sen. Noille asioille ei vain voi muuta kuin että varavoimakoneita olisi tarpeeksi. Nekään eivät tosin takaa 100% sitä että ne toimisivat kun tarve vaatii ja niitäkään voida hommata varoiksi jokaiseen niemeen, notkoon ja saarelmaan...
 
Creidikin havainto 1:
Puolisotilaalliset pussihousukaartit ottavat perusteellisesti turpiinsaa yhteenotossa vakinaisen armeijan kanssa. Sekä separatisiten että Ukrainan kansallismielisten voimien "paikallisosastot" lyödään kun ne joutuvat vastakkain koulutettujen, varustettujen tuettujen ja ennenkaikkea huollettujen joukkojen kanssa. Vaikka henki olisikin altis niin se ei kanna enää sen jälkeen kun taskussa olevat patruunat on ammuttu.

Creidikin havainto 2:
Venäjän kyky käydä hybridisotaa on huomattava, mutta silläkin on rajansa. Ukrainassa sotivat nyt GRU:nja VDV:n sopimussotilaat ja tappioita tulee tasaiseen tahtiin. "Salaisia" sotilashautajaisia on yhä vaikeampi peitellä ja sopimussotilaan menetys on vaikeasti korvattava.

Creidikin havaiinto 3:
KV-yhteisö ei edelleenkään ole halukas tinkimään omista eduistaan kollektiivisen turvallisuuden vuoksi. Pakotteet, julkilausumat vastatoimet ja painostuson käytännössä silmänlumetta. Esim Lontoon Cityn rahoituslaitokset ovat käytännössä pakotteiden ulkopuolella, energia on rajattu tomien ulkopuolelle. Yksikään euroopan valta tai USA ei olle toimittanut Ukrainaan kouriintuntuvaan materiaalista apua.
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainahan on oikeastaan malliesimerkki tälläkin foorumilla paljon ihaillusta "juntti-resilienssistä". Monet ukrainalaisethan elävät "niinkuin ennen" viljellään kotitarpeiksi, vanhuksista pidetään huolto itse ja infrakin piiputtaa säännöllisesti jne.. Eikä se jokapaikassa tukeva hyvinvointivaltio ole pilannut miehiä ja naisia. Onko tämä junttiresilienssi tarkoittanut sitä, että ukraina on pystynyt hyvin puolustautumaan? No ei siltä vaikuta - kun energia kuluu jo normaaliaikana "selviytymiseen päivästä toiseen" - niin mistäs annat isänmaalle kun tarve tulee? Laiha ei kestä nälkävuotta.

Suomessahan onnistuttiin 20- ja 30-luvulla aika lahjakkaasti laiminlyömään taloudellinen valmistautuminen sotaan. Varsinkin sotatalouden suunnittelu laiminlyötiin - Suomi oli kansainliitossa ajamassa mallia jossa hyökkäyksen kohteeksi joutuneet maat olisivat saaneet matalakorkoista lainaa hyvin pitkällä takaisinmaksuajalla. Eli Suomessa olisi voitu "elää kuten rauhanaikana" ja maksella lainat pois sitten kun sota olisi loppunut.

Yhteiskuntamme on tyystin erilainen kuin yli 70 vuotta sitten. Suomi ei ole maatalousyhteistkunta, jonka voimanlähteenä on höyryveturit sekä eläinten ja miesten lihasvoima. Tämän tulee näkyä myös valmiussuunnittelussa.

Siinä missä puolustusvoimat on melko menestyksellisesti onnistunut vastustamaan muutosta viimeiset 20 vuotta (esim. Ruotsi on ruunannut itsensä kriha haihatuksilla käytännössä puolustuskyvyttömäksi) muutoksia. Ei muilla maanpuolustuksen aloilla toiminta ole ollut yhtä menestyksellistä. Kun kylmä sota loppui oli Suomessa 100 000 ukkoa sijoitettuna väestönsuojelutehtäviin. Pudotus 20 vuoden takaisesta on ollut raju. Väestönsuojelua ei edes ole olemassa omana toimintanaan vaan se on osa normaalia pelastustointa. Valtiollakin luovuttiin 90-luvun laman aikana suojelupäälliköistä ja turvallisuusjohdon tehtäviä hoitavat nykyään miehet jotka ovat saaneet koulutuksen "yritysturvallisuuteen".

Oikeastaan firmoihin turvautuminen on ainoa järkevä vaihtoehto nykyisessä tilanteessa. Valtiolla tuskin on haluja nykyisessä taloustilanteessa ryhtyä perustamaan uusia organisaatiota esim. infran toiminnan turvaamiseksi.

Suomalainen kesäfestari on hieno esimerkki siitä mihin pystytään yksityisin ja vapaaehtoisvoimin. Kentille ja pelloille luodaan muutamassa päivässä tyhjästä tapahtuma jossa kymmenille tuhansia ihmisiä siirretään paikalle ja noille ihmisille tuotetaan palvelut alkaen juomavedestä, kuljetuksista, ruuasta, turvallisuudesta ja lääkinnästä alkaen. Osaamista siis on! Miksi tuota osaamista ei pystyttäisi valjastamaan kriisien ja poikkeusolojen käyttöön? Uskoisin, että onnistuu jos yhteistyö suunnitellaan ja sille luodaan edellytykset jo etukäteen.

Käsittääkseni väestönsuojelun perusideana on väestön suojeleminen. Siis ihmiset ovat tärkein voimavara mitä yhteiskunnasta löytyy. Ei auta tippaakaan, että meillä on HYKS:n valmiussairaalan luolaston leikkaussalissa neurokirurgi res. majuri tohtori van Naumanen valmiina tekemään vaativia päänalueen leikkauksia haavoittuneille, jos yhteiskunta ympärillä murenee ja mies lähtee pelastamaan kehitysvammaista veljeä Porin läheltä asumisyksiköstä. Tyhjiin valuvat myös Nakkilan metallin kanssa tehdyt suunnitelmat tuottaa käsikranaatin kuoria vastaavassa tilanteessa.
 
Noille asioille ei vain voi muuta kuin että varavoimakoneita olisi tarpeeksi. Nekään eivät tosin takaa 100% sitä että ne toimisivat kun tarve vaatii ja niitäkään voida hommata varoiksi jokaiseen niemeen, notkoon ja saarelmaan...
No esimerkiksi voidaan myös suosia manuaalisia järjestelmiä kuten erääseen kyläkouluun oli jätetty varalle vanha lämminvesivaraaja tai leivinuuni on edelleen kova peli sähköjen katkettua, sähköverkkoa voidaan pistää enemmän maan alle ja pystyttää nykyistä enemmän ylimääräisiä ristiin meneviä voimalinjoja jotka mahdollistavat sähkön uudelleen reittämistä, varavoimaloitakin voi olla kuten eräästä kylästä ei katkennut tietyssä vaiheessa sähköt muun pitäjän mukana koska ilmavoimien varavoimalassa riitti kapasiteetti siihenkin tukikohdan lisäksi.
Sitten voidaan myös hajauttaa sähkön tuottoa kuten aurinkopaneeleja ja tuulivoimaloita voi olla nykyistä enemmän.
 
No esimerkiksi voidaan myös suosia manuaalisia järjestelmiä kuten erääseen kyläkouluun oli jätetty varalle vanha lämminvesivaraaja tai leivinuuni on edelleen kova peli sähköjen katkettua, sähköverkkoa voidaan pistää enemmän maan alle ja pystyttää nykyistä enemmän ylimääräisiä ristiin meneviä voimalinjoja jotka mahdollistavat sähkön uudelleen reittämistä, varavoimaloitakin voi olla kuten eräästä kylästä ei katkennut tietyssä vaiheessa sähköt muun pitäjän mukana koska ilmavoimien varavoimalassa riitti kapasiteetti siihenkin tukikohdan lisäksi.
Sitten voidaan myös hajauttaa sähkön tuottoa kuten aurinkopaneeleja ja tuulivoimaloita voi olla nykyistä enemmän.
Kyllä juurikin näin, monet ovatkin nostaneet omavaraisuus astetta, varsinkin maaseudulla (jossa se toki on helpompaa). Monet navetat ovat hankkineet agrigaatteja jne. Kaapeleita kaivetaan riskialueilla maan alle mutta työ on hidasta ja kallista kun puhutaan tuhansista kilometreistä. Suuret voimalinjat ovat kalliita rakentaa sekä ylläpitää ja niitä ei voida määrättömästi vedellä ristiin koska a) ne maat täytyy ostaa tai pakkolunastaa b) sähköä häviää matkalla ja c) tarvitaan henkilöstä niitä huoltamaan... Saattaa olla että on vielä muutama muukin seikka joka rajoittaa raskaiden voimalinjojen ylenpalttista rakentamista mutta tuossa oli muutama. Aurinko ja tuulivoima ovat hyviä vaikkakin kalliita rakentaa ja niissä on omat heikkoutensa sähkön tuotannossa mutta olisi hienoa nähdä että esim. kylät investoisivat myös omaan energian tuotantoon... Vaihtoehtoja on mutta homma kiikastaa monta kertaa siitä tavallisesta syystä eli rahasta koska sodan riski on olematon ja loppujen lopuksi tuollaiset tapani myrskyn kaltaiset luonnon onnettomuudet ovat sen verta harvinaisia ainakin vielä että monet eivät halua upottaa tuhansista euroista, miljooniin euroihin rahaa sen vuoksi että jotain saattaa tapahtua joskus. Tuo yritetään mielummin ulkoistaa jollekin muulle kuten kaupungeille tai valtiolle että niiden on huolehdittava että pleikkari pysyy päällä ja kaupat auki. Palokunnankin on mielellään oltava jo edellisenä päivänä sahaamassa teitä auki.
 
Ukrainahan on oikeastaan malliesimerkki tälläkin foorumilla paljon ihaillusta "juntti-resilienssistä". Monet ukrainalaisethan elävät "niinkuin ennen" viljellään kotitarpeiksi, vanhuksista pidetään huolto itse ja infrakin piiputtaa säännöllisesti jne.. Eikä se jokapaikassa tukeva hyvinvointivaltio ole pilannut miehiä ja naisia. Onko tämä junttiresilienssi tarkoittanut sitä, että ukraina on pystynyt hyvin puolustautumaan? No ei siltä vaikuta - kun energia kuluu jo normaaliaikana "selviytymiseen päivästä toiseen" - niin mistäs annat isänmaalle kun tarve tulee? Laiha ei kestä nälkävuotta.

Suomessahan onnistuttiin 20- ja 30-luvulla aika lahjakkaasti laiminlyömään taloudellinen valmistautuminen sotaan. Varsinkin sotatalouden suunnittelu laiminlyötiin - Suomi oli kansainliitossa ajamassa mallia jossa hyökkäyksen kohteeksi joutuneet maat olisivat saaneet matalakorkoista lainaa hyvin pitkällä takaisinmaksuajalla. Eli Suomessa olisi voitu "elää kuten rauhanaikana" ja maksella lainat pois sitten kun sota olisi loppunut.

Yhteiskuntamme on tyystin erilainen kuin yli 70 vuotta sitten. Suomi ei ole maatalousyhteistkunta, jonka voimanlähteenä on höyryveturit sekä eläinten ja miesten lihasvoima. Tämän tulee näkyä myös valmiussuunnittelussa.

Siinä missä puolustusvoimat on melko menestyksellisesti onnistunut vastustamaan muutosta viimeiset 20 vuotta (esim. Ruotsi on ruunannut itsensä kriha haihatuksilla käytännössä puolustuskyvyttömäksi) muutoksia. Ei muilla maanpuolustuksen aloilla toiminta ole ollut yhtä menestyksellistä. Kun kylmä sota loppui oli Suomessa 100 000 ukkoa sijoitettuna väestönsuojelutehtäviin. Pudotus 20 vuoden takaisesta on ollut raju. Väestönsuojelua ei edes ole olemassa omana toimintanaan vaan se on osa normaalia pelastustointa. Valtiollakin luovuttiin 90-luvun laman aikana suojelupäälliköistä ja turvallisuusjohdon tehtäviä hoitavat nykyään miehet jotka ovat saaneet koulutuksen "yritysturvallisuuteen".

Oikeastaan firmoihin turvautuminen on ainoa järkevä vaihtoehto nykyisessä tilanteessa. Valtiolla tuskin on haluja nykyisessä taloustilanteessa ryhtyä perustamaan uusia organisaatiota esim. infran toiminnan turvaamiseksi.

Suomalainen kesäfestari on hieno esimerkki siitä mihin pystytään yksityisin ja vapaaehtoisvoimin. Kentille ja pelloille luodaan muutamassa päivässä tyhjästä tapahtuma jossa kymmenille tuhansia ihmisiä siirretään paikalle ja noille ihmisille tuotetaan palvelut alkaen juomavedestä, kuljetuksista, ruuasta, turvallisuudesta ja lääkinnästä alkaen. Osaamista siis on! Miksi tuota osaamista ei pystyttäisi valjastamaan kriisien ja poikkeusolojen käyttöön? Uskoisin, että onnistuu jos yhteistyö suunnitellaan ja sille luodaan edellytykset jo etukäteen.

Käsittääkseni väestönsuojelun perusideana on väestön suojeleminen. Siis ihmiset ovat tärkein voimavara mitä yhteiskunnasta löytyy. Ei auta tippaakaan, että meillä on HYKS:n valmiussairaalan luolaston leikkaussalissa neurokirurgi res. majuri tohtori van Naumanen valmiina tekemään vaativia päänalueen leikkauksia haavoittuneille, jos yhteiskunta ympärillä murenee ja mies lähtee pelastamaan kehitysvammaista veljeä Porin läheltä asumisyksiköstä. Tyhjiin valuvat myös Nakkilan metallin kanssa tehdyt suunnitelmat tuottaa käsikranaatin kuoria vastaavassa tilanteessa.
Suomenkaltainen maa on aina haavoittuva kun kyse on sähkönjakelusta. Sitä ei voida suunnitella ja taata 100% ei sitten millään. Se että pistorasiasta ei enään tulekkaan sähköä vaikuttaa todella moneen seikkaan koska oikeastaan kaikki toimii sähköllä. Suomenkaltainen yhteiskunta ei vain kestä sellaista että sähköä ei ole saatavilla. Se on tehostanut tuotantoa ja montaa muutakin asiaa ja on niin joka päiväinen asia että monikaan ei edes ajatellut asiaa ennen tapani myrskyä. Se oli aikamoinen ravistelu herätys koko yhteiskunnalle ja uskon että se tehosikin, ainakin osittain. Homma selviää viimeistään sitten kun vastaavaa tapahtuu, jos tapahtuu. Suomi on sähköntuotannossa tällähetkellä riippuvainen ulkomaisesta tuonnista ja valitettavasti ilmastomuutos vouhotus pakottaa sulkemaan kivihiilivoimaloita joka entisestään keskittää sähköntuotantoa.

kantaverkko_2014.jpg


Siinä se on julkisena kaikelle maailmalle suomen heikkous yhdessä kuvassa...
 
Suuret voimalinjat ovat kalliita rakentaa sekä ylläpitää ja niitä ei voida määrättömästi vedellä ristiin koska a) ne maat täytyy ostaa tai pakkolunastaa b) sähköä häviää matkalla ja c) tarvitaan henkilöstä niitä huoltamaan... Saattaa olla että on vielä muutama muukin seikka joka rajoittaa raskaiden voimalinjojen ylenpalttista rakentamista mutta tuossa oli muutama.
B ei ole niin suuri ongelma koska näitä voidaan pitää sähköttöminä kun ei ole tarvetta käyttää näitä.

Palokunnankin on mielellään oltava jo edellisenä päivänä sahaamassa teitä auki.
Hyvän sään aikaan pitäisi käydä kaatamassa sellaiset puut jotka ovat lähellä lankoja/tietä ja näyttäisivät olevan kaatumiselle alttiita.
Ja on muuten erittäin vanha ja toimivaksi todettu menetelmä.
Edit: Siis metsurit asialle etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top