Kyrätulli
Eversti
Sen tarkemmin Ylimatruusin sijoitusta tai taustoja tuntematta lienee syytä luoda lausuman yo. postauksen pohjalta muutama asia. Oma siviilitausta on +20 vuotta siviilipuolen logistiikkaa ja teknologiateollisuuden toimitusketjua, reservissä +10 vuotta logistiikkaa. En halua vaikuttaa "ankeuttajalta" mutta SA- logistiikalla ja siviilipuolen logistiikkapuuhastelulla on yhteistä vain tietyt toimitusketjuun liittyvät lainalaisuudet ja reunaehdot. Ja puolestaan tietyt SA- logistiikan reunaehdot, kuten toimintaympäristö, sulkevat suuren osan siviilitoimitusketjun hienouksista, kuten kustannustehokkuus ja LEAN, sekä teknoligisista itsestäänselvyyksistä, kuten RFiD:n, toiminnan ulkopuolelle. Tämän tarkemmin ei asiaa ole tarve avata. Vertauksena voidaan todeta että SA- logistiikka toimii ihan samoin kuin muukin armeijaan liittyvä; hitaasti, hieman takerrellen mutta varmasti.Juu, varmasti on PV miettinyt näitä asioita ja keskustellut muiden maiden kanssa myös. Tarkennuksena siellä taitaa olla CHU adapteri Sisun 8x8 autoissa, muualta puuttuu. PVn logistiikassa asuu parastieto eikö asiasta sovi keskustella. Täh? Minusta taasen PV:lla ei ole mikään logistiikan osan parasta tietoa: koukkulavat, vaijerilavat, merikontit, maataloustraktorit, kuorma-auto jne. Heillä on varmasti paras tieto näiden yhdistelmästä omaan toimintaan.
PV:llä on tällä hetkellä paras tieto SA- logistiikasta Suomessa, toivottavasti pääsemme pian integroimaan sen kiinteäksi osaksi Naton valtavaa logistiikkakoneistoa.
Loppukevennyksenä mainittakoon ne lukuisat siviilipuolen logistiikka- alan ammattilaiset, kuten minäkin aikoinani, jotka siirty(i)vät logistiikkaan reservissä ja saapuvat ihmeissään ensimmäisiin KH:nsa; se ihmettelyn ja parran pärinän määrä "miksei sitä miksei tätä" on aina yhtä huvittavaa. Kokonaisuuden hahmottaneet ja kenties toivonsa menettäneet sitten neuvovat, ohjaavat ja lohduttavat heitä kohti eheytymistä.
Keskustelua ei ole syytä lannistaa, mutta muistettava on mistä voi keskustella ja mistä ei.
Ugh!