Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Taas voi todeta, älkää turhaan murehtiko näitä juoksuhauta-asioita siihen on olemassa jo vastaukset ja harjoitellut sellaiset.
Linnoite-ja juoksuhauta-asioita voi käydä Suomessa monessakin paikassa katselemassa, variaatioissa löytyy sekä venäisiä ennen I ms että II ms jälkeen tehtyjä ja suomalaisia sodanaikaisia juoksuhautoja niin kyllä jo niissä on esim näitä painevaikutuksia huomioitu mutkilla..
 
Tässä puolestaan päivän logistiikkaa koskeva ihmettely, jonka kaltaisia ollut jo aiemminkin: miksi venäläiset roudaavat vain laatikoita?

Kontti jossa kuormalaatikoita lavoissa > kuormalaatikoita lavoissa > kuormalaatikko


Tuolla toissaalla olen yrittänyt keskustelua tästä. meillä on kohtuullinen logistiikka kuokku vaihtolavoille, mutta saman laitteen (perus)kontti adapteri puuttuu. Sillä saisi kontin tuotua lähemmäksi, ilman ylimääräisiä purku/lastaus operaatioita. 2. vielä tärkeämpi olisi Traficom pitämä rekisteri vaihtolavoista samaa mallia kuin venerekisteri.
 
Sen olen todennut että suhtautuminen hirvikivääri/makkaranpaistopataljooniin on ollut väärä. Ei ole tarve toimia vain silminä ja korvina, vaan myös aktiivisena siviiliensuojana. Näille pitäisi saada jonkinlainen johtamishimmeli jonka kautta koordinaatio SA-puolustusvoimien kanssa pelaisi.
Siellä on valmis johtamishimmeli paikallistasolta- riistakeskuksen aluetoimisto —riistanhoitoyhdistys-metsästysseura.
 
Tuossa hieman taustaa PV:n valitsemaan konttipolitiikkaan. Vuodesta 2013 lähtien on hankittu vain koukkulavakontteja välillä niin paljon, että tila missä niitä säilytetään loppuu kesken.

Ei PV:llä ole ongelmaa perusmerikonttien käsittelyssä. Harvoin tulee maahan materiaalia, joka jaetaan suoraan joukoille ilman sen sisällön inventointia ja jakamista käyttäjille.


 
Tuossa hieman taustaa PV:n valitsemaan konttipolitiikkaan. Vuodesta 2013 lähtien on hankittu vain koukkulavakontteja välillä niin paljon, että tila missä niitä säilytetään loppuu kesken.

Ei PV:llä ole ongelmaa perusmerikonttien käsittelyssä. Harvoin tulee maahan materiaalia, joka jaetaan suoraan joukoille ilman sen sisällön inventointia ja jakamista käyttäjille.


KIITOS, luin ja ehkä ymmärsin. Merikontin käsittelyyn on siis liian vähän laitteita. Tilanteessa jossa koukkuvarustetut ovat osittain tuhoutuneet PV:llä ei riitä kalustoa (adaptereita) merikonttien käsittelyyn. Osa tavaroista menee joukko-osastoille suoraan kontissa.
 
Tuolla toissaalla olen yrittänyt keskustelua tästä. meillä on kohtuullinen logistiikka kuokku vaihtolavoille, mutta saman laitteen (perus)kontti adapteri puuttuu. Sillä saisi kontin tuotua lähemmäksi, ilman ylimääräisiä purku/lastaus operaatioita. 2. vielä tärkeämpi olisi Traficom pitämä rekisteri vaihtolavoista samaa mallia kuin venerekisteri.
No sellainen rekisteri olisi kyllä ainakin aika työläs ylläpidettävä, niitä lavoja on hirveä määrä pitkin poikin Suomea. Mutta ehkä sopivien autojen ja firmojen luettelo olisi/on parempi tähän tarkoitukseen.
 
No sellainen rekisteri olisi kyllä ainakin aika työläs ylläpidettävä, niitä lavoja on hirveä määrä pitkin poikin Suomea. Mutta ehkä sopivien autojen ja firmojen luettelo olisi/on parempi tähän tarkoitukseen.
Eiköhän näitä ajoneuvoja seurata trafcomin ylläpitämillä tiedostoilla, joista siirtyy tieto PV:n järjestelmiin.
Ajoneuvojen rekisteröintitiedoissa on tarkkaan määritelty myös ajoneuvon varustus ja mikäli en kauheasti ole väärässä niin nuo nostolaitteet kuuluvat myös katsastuksen piiriin.
 
Ns omatekeleisiä pukuja luultavasti ukrainassakin käytössä.
"Lehden mukaan Venäjän asevoimien hyökkäyksen torjuntaan käytettiin menestyksekkäästi myös vaahtomuovisia, alle kahden euron verran maksavia, retkeilyyn ja jumppaan käytettäviä alustoja, joita kutsutaan Ukrainassa nimellä karemat. Alustojen vuoksi Venäjän lennokkien lämpökamerat eivät havainneet niitä käyttäneitä Ukrainan joukkoja, jotka pystyivät siten liikkumaan huomaamatta yön pimeydessä."

 
Onko meillä mitään vastaavia ajotie-esteitä kuten Ukrainalla, aivan hyvin voisi hitsata pätkittyjä rautatiekiskoja X-mallisiksi ja helposti siirreltäviksi, varastoitava max 50 km päähän oletetuista kohteista.
Taistelukenttä 2020 -videolla näitä näkyy, joten ei liene tämä mikään salaisuus. Materiaali ei videolla ole ratakiskoa, vaan neliskanttista teräsputkea, silmämäärin arvioiden ehkä RHS 100x100x6 mm rakenneterästä tai vastaavaa. En tiedä onko yleisesti PV-käytössä.
 
Katso liite: 59992
Uskokoon ken haluaa. Kokeiltiin joskus PV:n lämpökameralla (malli iso joka jalustalla). Kaikki styrox/makuualusta -viritelmät kyllä erottui taustasta helposti. Toki lämpöjälki vähän eri kun ilman, mutta en luottaisi. Parempi pysyä metsän siimeksessä.
 
Uskokoon ken haluaa. Kokeiltiin joskus PV:n lämpökameralla (malli iso joka jalustalla). Kaikki styrox/makuualusta -viritelmät kyllä erottui taustasta helposti. Toki lämpöjälki vähän eri kun ilman, mutta en luottaisi. Parempi pysyä metsän siimeksessä.
Samaa mietin.
Miksi kesken sodan paljastaisi toimivaa jippoa.
Jonkun verran myös lämpökamera juttuihin perehtynyt eikä nyt heti tulisi mieleen että toimisi tarpeellisella tavalla.

-Kuvauskulmat vaihtelee varsinkin dronella kuvatessa,
-suojattava kohde säteilee ns materiaalin reunojen yli,
-suojan sisällä lämpönousee helposti jne.
 
Twitterissä usein Ukrainan sotaa kommentoineen ex-kenraali Mark Hertlingin pitkä artikkeli, jossa kommentoi Ukrainan ja Venäjän armeijoita.

Tiivistelmä: kylmän sodan loppuessa sain todella huonon kuvan molempien armeijoiden kyvykkyydestä, osaamisesta, korruption tasosta. Sen jälkeen mielikuvani molemmista on muuttunut, toisessa parempaan, toisessa vieläkin huonompaan.

 
No sellainen rekisteri olisi kyllä ainakin aika työläs ylläpidettävä, niitä lavoja on hirveä määrä pitkin poikin Suomea. Mutta ehkä sopivien autojen ja firmojen luettelo olisi/on parempi tähän tarkoitukseen.
Jokainen omistaja velvoitetaan ilmoitamaan vaihtolavan malli (koukku/vaijeri) ja mallia..(korkealaitainen/ kone alusta/ roskis/ jne..) ja numerot kylkeen niin kuin veneissä. Omistajan tiedot. Näin traficom saa rekisterin.
 
FQAnDDTX0AUvopP

WarNoir. Minimi, PKM ja Mark 19 mod 3 teknikaali. Mielenkiintoinen tulitukiryhmä. Päänsärky huollolle, mutta sentään niillä on teknikaali millä kuskata.
 
Jokainen omistaja velvoitetaan ilmoitamaan vaihtolavan malli (koukku/vaijeri) ja mallia..(korkealaitainen/ kone alusta/ roskis/ jne..) ja numerot kylkeen niin kuin veneissä. Omistajan tiedot. Näin traficom saa rekisterin.

Voisitteko perustaa oman ketjun näille vetokoukuille ja muille, kiitos.
 
Back
Top