Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Ukrainan sodan ehkä tärkein havainto ja opetus on, että jokaisella suvereenilla valtiolla tulisi olla oma ydinase ja valmius käyttää sitä.

Eli ilmalaukaistava ballistinen ohjus.
Ydinase tarvitsee tunkeutumiskykyisen lavetin ja tavanomaisellakin taistelukärjellä ajaa S-x00 järjestelmät, asevarikot, yms. Uralin taakse.

Itse olen aina pitänyt ydinaseita sellaisena tuomiopäivän airueena käyttötarkoitukseltaan. Sellaisten tarpeeksi lukuisa määrä valtioilla ja MAD-periaate ovat käytännössä taanneet sen ettei niitä ole ollut tarvis käyttää kun lopputulos on tiedetty. Itse kuulun näihin joiden mielestä ydinsotaa ei voi voittaa siinä vaiheessa jos niitä ruvettaisiin laajamittaisemmin käyttämään. Pelkästään pelotteen olemassaolo on riittänyt toistaiseksi takaamaan niiden käyttämättömyyden.

Väkisinkin tosiaan Ukrainan rauhanneuvotteluiden lopputulos kirvoittaa keskustelun siitä mitä hyötyjä ydinaseesta jollekin pienemmälle valtiolle voisi olla Ukrainan kaltaisessa tilanteessa. Se on toki pelottava kehityssuunta, mutta toki ihan oleellinen pohdinnan aihe siinä vaiheessa kun ruvetaan miettimään kansainvälisten liittokuntien sisäistä koheesiota ja jatkuvuutta tällaisessa tilanteessa kuin maailma nyt makaa alkuvuodesta 2025.

Saa nähdä tulevatko tällaiset projektit saamaan tuulta alleen tällaisen epäedullisen rauhansopimuksen jäljiltä mantereellamme vai ei.

Ukrainan sota vitjassa oli viittaus tähän RUSI:n tutkimukseen Ukrainan sodan opetuksista. Johtopäätökset oli jaettu kahteen osaan: kehitysehdotukset - tai vaatimukset - Ukrainalle, ja samoin NATO-maille. En löydä sitä äkkiseltään enää, kiitos postaajalle, hieno löytö!

Jälkimmäisten osalta oli huomio kykyyn tuottaa nopeasti ja halvalla paljon erilaisia aseita ja järjestelmiä. Länneessä on päässyt unohtumaan, että määrällä on oma laatunsa.

Toinen NATO-opetus oli se, että ennen kuin aletaan niitä omia ydinaseita valmistamaan, niin psv- ja henkilömiinoja varastot täyteen ja nopeasti! Jälkimmäinen me saataisiin nopeastikin kuntoon, kun lopetetaan jahkailu ja aletaan taas valmistamaan niitä.

Muoks linkki unohtui

Itse olen aina pitänyt ydinaseita sellaisena tuomiopäivän airueena käyttötarkoitukseltaan. Sellaisten tarpeeksi lukuisa määrä valtioilla ja MAD-periaate ovat käytännössä taanneet sen ettei niitä ole ollut tarvis käyttää kun lopputulos on tiedetty. Itse kuulun näihin joiden mielestä ydinsotaa ei voi voittaa siinä vaiheessa jos niitä ruvettaisiin laajamittaisemmin käyttämään. Pelkästään pelotteen olemassaolo on riittänyt toistaiseksi takaamaan niiden käyttämättömyyden.

Väkisinkin tosiaan Ukrainan rauhanneuvotteluiden lopputulos kirvoittaa keskustelun siitä mitä hyötyjä ydinaseesta jollekin pienemmälle valtiolle voisi olla Ukrainan kaltaisessa tilanteessa. Se on toki pelottava kehityssuunta, mutta toki ihan oleellinen pohdinnan aihe siinä vaiheessa kun ruvetaan miettimään kansainvälisten liittokuntien sisäistä koheesiota ja jatkuvuutta tällaisessa tilanteessa kuin maailma nyt makaa alkuvuodesta 2025.

Saa nähdä tulevatko tällaiset projektit saamaan tuulta alleen tällaisen epäedullisen rauhansopimuksen jäljiltä mantereellamme vai ei.
Kaiketi Israel, Pakistan ja Pohjois-Korea katsovat jotain hyötyä saavansa.

Back