Zero The Hero
Luutnantti
Ranskalainen sotilaskoulutus omaksuttiin ilmeisesti turhankin hyvin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ukrainan sodan ehkä tärkein havainto ja opetus on, että jokaisella suvereenilla valtiolla tulisi olla oma ydinase ja valmius käyttää sitä.
Kaiketi Israel, Pakistan ja Pohjois-Korea katsovat jotain hyötyä saavansa.Itse olen aina pitänyt ydinaseita sellaisena tuomiopäivän airueena käyttötarkoitukseltaan. Sellaisten tarpeeksi lukuisa määrä valtioilla ja MAD-periaate ovat käytännössä taanneet sen ettei niitä ole ollut tarvis käyttää kun lopputulos on tiedetty. Itse kuulun näihin joiden mielestä ydinsotaa ei voi voittaa siinä vaiheessa jos niitä ruvettaisiin laajamittaisemmin käyttämään. Pelkästään pelotteen olemassaolo on riittänyt toistaiseksi takaamaan niiden käyttämättömyyden.
Väkisinkin tosiaan Ukrainan rauhanneuvotteluiden lopputulos kirvoittaa keskustelun siitä mitä hyötyjä ydinaseesta jollekin pienemmälle valtiolle voisi olla Ukrainan kaltaisessa tilanteessa. Se on toki pelottava kehityssuunta, mutta toki ihan oleellinen pohdinnan aihe siinä vaiheessa kun ruvetaan miettimään kansainvälisten liittokuntien sisäistä koheesiota ja jatkuvuutta tällaisessa tilanteessa kuin maailma nyt makaa alkuvuodesta 2025.
Saa nähdä tulevatko tällaiset projektit saamaan tuulta alleen tällaisen epäedullisen rauhansopimuksen jäljiltä mantereellamme vai ei.