Puhuin useista joukkojen kovista KH:sta joihin olen työni puolesta osallistunut, en VEH:stä/vast. Ko makkaranpaisto tapahtumat ovat nimenomaan niitä jotka vievät uskoani asevelvollisuus armeijaan.
En halua tehdä sivupolkua keskusteluun, jossa uuden taistelutavan osalta tunnet asian paremmin kuin minä, mutta olen ollut VEH-harjoituksissa, joiden rinnalla 2-3 kertaa pitempi KH on vähemmän uuvuttava. Makkaraa ei ole ehtinyt paistamaan, pojat ovat kyllä muutaman vuorokauden jälkeen nukkuneet pystyyn.
Yhden joukkueen VEH-hitsaaminen on niissä touhuissa, missä minä olen ollut mukana, ollut aina tarkkaan mietitty koulutusputki, jossa on perustehtävien opettelemista parina viikonloppuna klo 16-22, 07-22, 07-15 ja sitten tulee viikonloppu, jossa tilanne päälle, sen jälkeen uuvutusharjoitus to-su ja lopuksi sotaharjoitus oikealla kohteella to-su. Yksi - kaksi vuotta ja johtajilla kotitehtäviä. Joka jäppisestä arvio.
Kantaupseeri, joka valvoi kerran toimintaa sanoi, että sellaista sitoutumista ja osaamista on vaikea saada aikaan asevelvollisilla.
"Suojeluskunnilla" on aina suuri variaatio tasossa. Tästä asiasta eversti Wolf H. Halsti kirjoitti muistelmissaan. Suojeluskuntalaisia oli todella vahvoja ja sitten niitä, jotka alkoivat pitää kokousta ja miettivät, millä ehdoilla jotain tehdään, jos tehdään. Nettovoitto siitä silti tuli, erityisesti ampumataidon ja päällisvarustuksen suhteen.
Jos VEH alkaa mennä puuhasteluksi, siihen pitää puuttua. Ei meillä ole varaa tuollaiseen sielunhoitoon. Jos sitten ei ole tulijoita, kun ei ole niin "kivaa", sekin on luonnonvalintaa. Silloin tositilanteessa oikeat miehet tulevat muualta.