Upseeriliiton puheenjohtaja: Nämä ovat Suomen puolustuksen 3 heikkoutta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juuri tuo matkan teko noissa kauemmas lähdöissä tökkii. Aamulla pitäisi lähteä h-vetin aikaisin ja harjoituksen jälkeen vielä ajaa väsyneenä kotiin. Umpipimeässä tietysti mennen tullen. Ja sitten aamulla aikaisin töihin, katsomaan että mitäs v...a ne rengit ovat viikonlopun aikana tupeksineet. :p Pari kertaa olen VEH:isä tullessa meinannut rattiin nukkua ja se saa riittää. Joissakin kyllä järjestetään majoituskin kauempaa tuleville, mutta silloin pitäisi lähteä jo pe iltana.

Myöskin kesäaikaiset kurssit ovat näissä hommissa melko lailla nou nou.

Toisaalta, kun se operatiivisen joukon todennäköisesti ainoa kertausharjoitus kestää viikosta kahteen, niin jopa näillä harjoitusmäärillä pääsee ohi parissa vuodessa... Laadusta onkin jo aikisemmin keskusteltu. :rolleyes:

Selvennän nyt vielä, ettei luulla laiskaksi...

Pyöritän siis työkseni karjatilaa ja viikonloput olen pääsääntöisesti töissä. Parin päivän poissaolo vaatii käytännössä aina erikoisjärjestelyjä työnjaon ja lastenhoidon suhteen, koska vaimo joutuu käytännössä tekemään ainakin osan minun töistäni, siis lasten hoidon lisäksi. Lisäksi osa töistä pitää valmistella etukäteen, eli se perjantaipäivä on usein melko hektinen... Tämän lisäksi poissaolo pitää jotenkin tasoittaa myös sen paremman puoliskon kanssa, mikä käytännössä tarkoittaa, että jonain viikonloppuna minä pyöritän hommaa kotona ja rouva on sitten jossakin omissa harrastuksissaan. Eli ihan joka kuukaudelle ei kurssia voi ottaa, ja lisäksi touko-elokuussa on vielä hankalmpi järjestää sitä vapaata viikonloppua.
 
Viimeksi muokattu:
Jos maakuntakomppanioihin mennään niin...
Mielestäni Maakuntakomppaniat pitäisi organisoida uudelleen/miettiä niiden käyttö ja tehtävät uudelleen. Perustelen tätä sillä, että nykyisellään Maakuntakomppanioissa on iso määrä erittäin motivoituneita ja motivaation kautta hyvin osaaviksi kehittyneitä reserviläisiä - joiden sodanajan tehtäväkin on Maakuntakomppaniassa. Kuitenkin - ainakin minun mielestäni - useimmat Maakuntakomppanioiden tehtävät muuttuvat aikaisessa vaiheessa kriisiä, vähän rumasti sanoen/kärjistäen, toisarvoisiksi tehtäviksi. Tämä taas johtaa siihen, että Maakuntakomppanioiden reserviläiset, joista useimmat edustavat reservimme parhaimmistoa, jäävät kenttäarmeijalta hyödyntämättä.
Jotta tältä vältyttäisiin, pitäisi Maakuntakomppaniat ehkä rakentaa vähän samaan malliin kuin aikanaan Suojeluskunnat..eli eräänlaiseksi koulutusorganisaatioksi, jolla voi hyvin olla rauhanajana ja ns. "harmaan vaiheenkin" tehtäviä, mutta joiden henkilöstö sijoitetaan sodan aikana varsinaiseen kenttäarmeijaan. Näin saataisiin se motivoitunut ja osaava väki sinne missä heitä ehkä kuitenkin sillä hetkellä eniten tarvittaisiin..
Tämä ei välttämättä koske koko Maakuntakomppaniajärjestelmää - en tunne siitä kuin oman alueen ja lähialueiden systeemejä..mutta näissä yksiköissä mistä jotakin tiedän, on iso liuta hiton hyviä reserviläisiä, jotka ilomielin näkisin ihan toisessa joukossa sodan aikana.

Jos oletetaan että maakuntakomp. yleisin rooli on olla ns. jonkinlainen paikallisjoukkojen valmiusjoukko, eli porukka joka kutsutaan remmiin ensimmäisten joukossa pääsääntöisesti varmaan kohteensuojaustehtävään harmaanvaiheen/lkp alun ajaksi, niin...
Kun kriittisin vaihe on ohi ja huomattavasti lisää reserviläisiä saatu palvelukseen, niin tuntuu kyllä hyvin erikoiselta että noin hyvin kertautettu porukka jätettäisiin ns. varuskuntien/varikoiden vartiontitehtävään jonka tärkeys on siinä vaiheessa pudonnut tosiaan jo vähintään toisarvoiseksi.

Heitän siis ilmoille epäilyksen joka on pyörinyt päässä jo tovin jos toisenkin: Mahtaako PV olla sijoittanut koko SA 230 000 miehen kokonaisvahvuuden valmiiksi syvänrauhanaikana, vai alkaa se sijoitustoiminta pyöriä tärkeimpien joukkojen takana ns. syvissä riveissä vasta valmiuden noston/LKP aikana?
Veikkaan että maakuntakomppanioille löytyy/annetaan riittävän haastavia tehtäviä/sijoituksia "alkuhärdellin" jälkeen, operatiivisiin (alueellisiin varauksella) joukkoihin en niitä vällttämättä lähtisi väkisin tunkemaan (ne kun usein toimivat kalustolla / tiiviisti yhdessä sellaisten kokonaisuuksien kanssa jotka eivät ole ainakaan kaikille maakuntajoukkolaisille tuttuja). Paikallisjoukoistakin löytynee ilman mitään yhteensovittamisen kitkaa niitä riittävän haastavia tehtäviä tärkeimmiltä ilmansuunnilta tuollaiselle peruskalustolla varustetulle ajoneuvoista / niiden tyypistä riippumattomalle "yleiskokoonpanolle". Esim. ilmavoimien maantietukikohtien suojana, PKS:lla kriisin alusta loppuun "kuumina pysyvien" kohteiden / IT-ryhmitysten suojana, itärajalla ihan alkaen sieltä kummimmasta suunnasta osana alueen muita paikallisjoukkoja jne.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, kun se operatiivisen joukon todennäköisesti ainoa kertausharjoitus kestää viikosta kahteen, niin jopa näillä harjoitusmäärillä pääsee ohi parissa vuodessa... Laadusta onkin jo aikisemmin keskusteltu. :rolleyes:

Selvennän nyt vielä, ettei luulla laiskaksi...

Pyöritän siis työkseni karjatilaa ja viikonloput olen pääsääntöisesti töissä. Parin päivän poissaolo vaatii käytännössä aina erikoisjärjestelyjä työnjaon ja lastenhoidon suhteen, koska vaimo joutuu käytännössä tekemään ainakin osan minun töistäni, siis lasten hoidon lisäksi. Lisäksi osa töistä pitää valmistella etukäteen, eli se perjantaipäivä on usein melko hektinen... Tämän lisäksi poissaolo pitää jotenkin tasoittaa myös sen paremman puoliskon kanssa, mikä käytännössä tarkoittaa, että jonain viikonloppuna minä pyöritän hommaa kotona ja rouva on sitten jossakin omissa harrastuksissaan. Eli ihan joka kuukaudelle ei kurssia voi ottaa, ja lisäksi touko-elokuussa on vielä hankalmpi järjestää sitä vapaata viikonloppua.

En ota nyt missään nimessä kantaa henk.koht tasolla maanpuolustus harrastukseesi, mutta:
Tuollainen mies kuuluu SA-tilanteessa ehdottomasti sinne karjatilalleen, siitä on tänä päivänä yhteiskunnalle huomattavasti enemmän hyötyä kuin yksittäisestä muita enemmän harjoitelleesta "perusjantterista" pöpelikössä tahi vartiopuomilla.
Jopa rauhanaikana katson että vastaavasta henkilöstä on huomattavasti enemmän iloa yhteiskunnalle työssään / perheen päänä kuin väsyttämässä / hukkaamassa vähiä vapaitaan vastaavassa hommassa, mutta sysäri piipussa.

Tässä maassa on niin poskettoman paljon vähintään puolet toimettomampia käsipareja ja kriisin aikana se määrä vielä moninkertaistuu.

Ja siis edelleen, kaikki tämä isoa kokonaisutta ajatellen, yksilöiden harrastukset ja kunkin niistä saama tyydytys ovat ihan oma lukunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Sysäreitä ei kiinnitellä piippuun turhaan ja räkäpäät ovat tuhlausta melkein kaikissa koulutuksen vaiheissa. Kun mies on kutsuttu kertausharjoitukseen tai sotaan pitäisi kai maataloustuottajilla olla jonkinlainen lomitusjärjestelmä, joka hoitaa käsipareja lisää. Varsinkin jossain kuvitellussa kylmän sodan ajan skenaariossa maatalon poikien ollessa Fiskarsin pistimet RK62:een kiinnitettyinä, samaisen vuosimallin kaasunaamareissa pyyhkimässä havuilla laskeumia atomiviitoistaan niin varmasti toimettoman käsiparit määrätään tuolloin työpalvelukseen esim. juuri maataloihin. Vaikka sanotaan ettei estettä maakuntakomppaniaan liittymisessä ole rauhanajan ammatilla niin tosiasiassa varmasti sijoituksia muutetaan tarpeen vaatiessa. Kyllä poliiseilla, palomiehille, lääkäreille jne. on parempaakin tekemistä silloin kun maakuntakomppaniassa olla käytetään sitä sitten kohteensuojaukseen tai kommandolaskuvarjoiskuihin vihollisen huoltoreiteillä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ollos ohjustelija huoleton. Kyseinen maatalousfirma pyörii kyllä ilman minun työpanostanikin, muiden yrittäjien ja palkatun työvoiman avulla. Ei välttämättä ihan 100% teholla, mutta pyörii kuitenkin. Itse asiassa olen ko. puljussa AINOA sa-sijoituksen omaava henkilö ja harrastustoimintaa suunnitellessa on ammatin vaatimukset otettu huomioon. Muuten en tietenkään olisi koko touhuun lähtenytkään.

Huomattavasti suurempia huolen aiheita ovat mahdolliset kriisin aikaiset katkokset veden ja sähkön jakelussa, niihin kun voi näin rauhan aikana varautua vain rajoitetusti.
 
Juu kyllä maatalouspuolella työtekijöitä riittää. Urakointipalvelut, renkiringit, maatalousyhtymät, kierosilmäiset lomittajat. Yhden isännän/emännän työpanos on aika helposti korvattavissa.

En tiedä vieläkö on isäntiäkin jyvitetty maatalouspuolelle siten että hoitavat naapuritilojen peltoja, en usko että olisi tarpeen tänä päivänä, mutta jos on niin varajärjestelmähän se on tuokin. Tai ainakin olen kuullut että tuollainen systeemikin on ollut olemassa.
 
Mielestäni MAAKK:iaan tulis sitouttaa väki ja tehdä hommasta enempi vähempi pakollista sitoumuksen jälkeen Tästä toki tulisi maksaa korvauksia ja lainsäädännössä tulee turvata sitoutuneille työpaikkaturva kuten VPK toiminnassa tai KRIHA:ssa nyt. Milestäni olisi vapaaehtoisuus ulkomaille tulisi tulla nimenomaan velvoitteeksi MAAKK:ssa toimivalle, jota Britti TA:n ajatuksen mukaisesti voitaisiin lähettää ulkomaille aina ryhmäkoheesiota omaava joukko. Esim. IUUDMAAKK = ATU = osa NGB 2020. Tanskassa Kodinturvaa käytetään juuri näin, esim. Kosovossa vartiokomppaniat ovat oleet jo vuosia Hjemmeværnetin joukkoja kun taas ammattilaiset ovat sotineet Helmandissa.

Toisaalta ensi askel parempaa olisi myös tuo MAAKK:n antama "etu" missioon pääsyyn.

Tässä kohdassa näkemyksemme valitettavasti eroavat, ainakin jos tarkastellaan nykyisen rahotuksen valossa asioita.
Mielestäni tärkeintä on panostaa kovaan kotimaan puolustuksen osaamiseen ja valmiuteen, KV-tehtävät kävelevät omassa tärkeysjärjestyksessäni tämän takana. Ehkäpä toisaalta näkisin, että jokin osa MAAKK:eista olisi tällaisia korvamerkittyjä, joiden palveluksessa ehtona tuo valmius KV-operaatioihin. Nimenomaan näitä erilaisiin tehtäviin selvästi profiloituvia: mm. Merivoimien MAAKK-rannikkojääkäripoppoot+rotaatiokoulutus = ATU, ilmavoimien res-lentotukikohtasuojausosastot jne. (Esim. eräs tanskalainen kodinturvapoppoo, jonka tehtävä on suojata kuntansa alueella olevaa lentotukikohtaa on pyörinyt kokoonpanollaan myös Afgoissa) Selvennyksenä: En tarkoita, ettei KV-hommista ole maanpuolustukselle hyötyä (kts. alempaa), päinvastoin.

Mikäli pääosa reservistä saatetaan korkean valmiuden statukseen PV:n rahoituksen tultua kuntoon, voitaisiin puolestani lisärahoituksen kanssa miettiä sitten MAAKK-konseptin uudelleenjärjestelyä tai muiden käyttökelpoisten RES-poppoiden profiloimista OTOna KV-tehtäviin valmistautumiseen ja sitouttamiseen.

Tässä on nyt se ongelma että varuskuntia ei ole maan joka kolkassa vaan matkaa joukon varuskuntaan tulee jopa 300 km:a. Tietysti PV:n jakamat ase ja maastopuku eivät edusta sitä huippukamaa eikä sen kuitilla pitäminen edistä erektiota millään tavalla mutta koska varuskunnat ovat niin kaukana ja harjoituksia pidetään eri paikoissa ja eri ihmisille sekä joukon perustamisen pitää olla nopeaa tulisi tarvittavat varusteet olla kuitilla. /SNIP/

Niin on, vasta ISAF:iin jääkäreiden lähettäminen nosti tasoa kaivatulle.

Niinhän se tuppaa olemaan mutta käytännössä mies on taidoiltaan huipussaan eri ajankohtana kuin fyysisesti. Sanoisin että parhaat näkemäni sotilaat ovat jossain 35-45 v. kieppeillä kun nämä kaksi puolta sovitetaan yhteen.

Henkilökohtaisesti olen myös tuolla kannalla, että varsinkin kauempana varuskunnista/aluetoimistoista rytkyt olisi suotavaa mahdollisimman pitkälle jakaa kavereille kotiin, jos ei siirrytä Virolaisenkaltaiseen aluekeskus-systeemiin, jossa Kaitseliit-komppanialla on paikkakunnalla pieni pysyvä asemantapainen, jossa on säilytystilat komppanian kalustolle ja aseille ja tehtäville siirryttäisiin tämän kautta. Nykyisellään kaikki kotisäilytykseen jaettu tavara pienentää tehtävän aloittamiseen vaadittavan kuljettamisen määrää, parhaimmillaan aseet ja ammukset saadaan Transporterilla+peräkärryllä/vastaavalla kokoontumispaikalle.

ISAF on KV-operaatioista minun mielestäni se yksi tärkeimmistä viime vuosikymmeninä, koska nähdäkseni sen kautta on opittu eniten ja sitä kautta kotimaan puolustus on koulutuksen, toimintatapojen ja materiaalin osalta hyötynyt.

Viimeisessä myöskin samoilla linjoilla. Kunnostaan huolehtinut sotilas vain paranee iän tuoman kokemuksen, näkemyksen ja itseluottamuksen kautta, tiettyyn pisteeseen asti. Tämän jälkeen on aikaikkuna tämän tietotaidon siirtämiseen seuraaville sukupolville ja aika ottaa vaativat tukitehtävät kontolleen.

Sitouttaminen ja korvaus ovat ok, mutta en missään tapauksessa velvoittaisi MAAK:ilaisa ulkomaanpalvelukseen.

Koko maakuntakomppanioiden alkuperäinen idea oli nimenomaan sitouttaa reserviläiset kotimaan puolustukseen, eikä lähettää heitä ulkomaille. Rispaantuneita varusteita korjailevien ja rahanpuutteessa peruttuja harjoituksia manailevien ressujen silmissä joku A-stanin saavikaupalla rahaa nielevä ikuisuusoperaatio ei edes ole kovin korkeassa kurssissa.

/snip/

Ihan aluksi voisi aloittaa siitä, että nykyisille komppanioille pyrittäisiin järjestämään edes se yksi 2-4 päivää kestävä kova harjoitus vuodessa, ettei koko koulutus kaatuisi MPK:n vapaaehtoisten niskaan.

Nimenomaan. Odottakaamme vuotta 2015, kuin ne tuomionpäivähullut muutama vuosi sitten omia päivämääriään...

Jos maakuntakomppanioihin mennään niin...
Mielestäni Maakuntakomppaniat pitäisi organisoida uudelleen/miettiä niiden käyttö ja tehtävät uudelleen. Perustelen tätä sillä, että nykyisellään Maakuntakomppanioissa on iso määrä erittäin motivoituneita ja motivaation kautta hyvin osaaviksi kehittyneitä reserviläisiä - joiden sodanajan tehtäväkin on Maakuntakomppaniassa. Kuitenkin - ainakin minun mielestäni - useimmat Maakuntakomppanioiden tehtävät muuttuvat aikaisessa vaiheessa kriisiä, vähän rumasti sanoen/kärjistäen, toisarvoisiksi tehtäviksi. Tämä taas johtaa siihen, että Maakuntakomppanioiden reserviläiset, joista useimmat edustavat reservimme parhaimmistoa, jäävät kenttäarmeijalta hyödyntämättä.
Jotta tältä vältyttäisiin, pitäisi Maakuntakomppaniat ehkä rakentaa vähän samaan malliin kuin aikanaan Suojeluskunnat..eli eräänlaiseksi koulutusorganisaatioksi, jolla voi hyvin olla rauhanajana ja ns. "harmaan vaiheenkin" tehtäviä, mutta joiden henkilöstö sijoitetaan sodan aikana varsinaiseen kenttäarmeijaan. Näin saataisiin se motivoitunut ja osaava väki sinne missä heitä ehkä kuitenkin sillä hetkellä eniten tarvittaisiin..
Tämä ei välttämättä koske koko Maakuntakomppaniajärjestelmää - en tunne siitä kuin oman alueen ja lähialueiden systeemejä..mutta näissä yksiköissä mistä jotakin tiedän, on iso liuta hiton hyviä reserviläisiä, jotka ilomielin näkisin ihan toisessa joukossa sodan aikana.

Käsittääksen KOTUt ovat pääosin/täysin RA-organisaatioita, josta sitten vielä sijoitetut kaverit hajautuvat juurikin sinne kenttäarmeijan puolelle. Tätä näkemystä, että MAAKK:t olisivat vain vaaleanharmaan ajan vartiokomppanioita taas en ymmärrä, mistä se tulee? Päin vastoin käsittääkseni nämä yksiköt ovat osa kenttäarmeijan paikallisjoukkoja, joilla on tavallisesta poiketen erittäin tärkeä rooli kriisin alusta asti ja jo RA-reservinä viranomaisille. Asia selviää hyvin, kun katsoo minkä joukkojen harjoitustoimintaa viimeisen kolmen vuoden säästökuuri on vähiten syönyt. Tarkastelemalla SA-kokoonpanoja, joihin erilaiset MAAKK:t pohjautuvat, pystyy jo muodostamaan kuvan siitä, millaisiin tehtäviin nämä mahdollisesti täysmittaisen sodan aikana on suunniteltu laitettavan. Pitää muistaa, että konsepti on vielä melkoisen tuore ja toimii nähdäkseni suunnannäyttäjänä ja kokeilukenttänä muuta reserviä kehitettäessä.

Toinen huomionarvoinen pointti on, etteivät kaikki RA-MAAKK toiminnassa mukana olevat ole automaattisesti sijoitettuna samaan joukkoon SA-tilanteessa. Käytännössä toimintaan mukaan tulevista sijoitettujen SA-päälliköiltä/vastaavilta taidetaan yleensä kysyä, liikeneekö mies vai ei. Siinä vaiheessa, kun hommaan alkaa olla suoranaista tunkua, voidaan päältä ottaa suoraan MAAKK-toimintaan sijoituskelpoiset. Tämä tilanne alkaakin sitten jo mennä sinne mielikuvitusmaailman puolelle tällä hetkellä..

MAAKK tuottaa valmiita taistelukelpoisia ryhmiä - Tiimiytyneitä osaavia osastoja - Kouluttajiksikin pätevöityviä reenautettuja johtajia

Nuoret luutnantit ja yliluutnantit, jotka nyt toimivat joukkueiden johtajina alkavat olla "päällikkö-tasoa" ja ryhmien johtajat ylik/kers sopivia joukkueiden johtoon - Taistelukoulutustakin on MAAKKn puitteissa riittämiin ja monipuolisesti - Näin ainakin alueilla, joilla PV pystyy tarjoamaan tukeaan riittämiin :cool: ja sitoutuvien ikäjakauma/taitotaso/kehityskelpoisuus sopiva - Tilanne paranee koko ajan kun kiertoa on ja uusia sitoutuvia tulollaan tasaiseen tahtiin sekä koulutuksen/harjoittelun vaativuustaso kasvaa

Kun taistelukelpoisuus hyytyy eikä räjäteen/miinan laukaisunarukaan pysy vapisesevissa hyppysissä >>>>>> Varttuneemmat vääpelit/ylivääpelit/sotilasmestarit kun poistuvat (poistutaan) riveistä n 3-4-500 harjoitusvuorokauden jälkeen, joutaakin "rekrypöytien" ääreen jenkki-mallin mukaan :D VÄRVÄRIKSI :D Kiertoa pitää olla ja haasteita

MAAKK sitoumuksesta sen verran että allekirjoituksellaan henkilö sitoutuu Käskettyjen lisäsi myös tiettyyn määrään "Vapaaehtoisia" harjoituksia - n10pv/vuosi taitaa olla minimiä?

Soisin kyllä, että nämä nuoret upseerit kävisivät PV:n järkkäämät KPÄÄLL-kurssit ihan RA-aikana ennenkuin heidät heitetään puikkoihin. Puolustusvoimauudistuksessa on osaltaan myös kyse tästä: Kadettien määrää ei leikata samassa suhteessa SA-joukkojen kanssa, jotta päteviä päälliköitä riittää entistä useammille perus- ja joukkoyksiköille. Samaten vakinaiseksi joukkueenjohtajaksi toki näistä aliupseereista olisi, kunhan yhdistävät kokemuksensa JJ-kurssin oppeihin.

Urakierrosta samaa mieltä, varsinkin edustavammille henkilöille.

Mitään mustaa valkoisella varsinaisesti vapaaehtoisista harjoituksista ei kyllä taida olla, käytännössä homma toimii sanallisella kunniasopimuksella, jonka mukaan naama näkyy harjoituksissa tai ei ollenkaan.

Jos oletetaan että maakuntakomp. yleisin rooli on olla ns. jonkinlainen paikallisjoukkojen valmiusjoukko, eli porukka joka kutsutaan remmiin ensimmäisten joukossa pääsääntöisesti varmaan kohteensuojaustehtävään harmaanvaiheen/lkp alun ajaksi, niin...
Kun kriittisin vaihe on ohi ja huomattavasti lisää reserviläisiä saatu palvelukseen, niin tuntuu kyllä hyvin erikoiselta että noin hyvin kertautettu porukka jätettäisiin ns. varuskuntien/varikoiden vartiontitehtävään jonka tärkeys on siinä vaiheessa pudonnut tosiaan jo vähintään toisarvoiseksi.

Heitän siis ilmoille epäilyksen joka on pyörinyt päässä jo tovin jos toisenkin: Mahtaako PV olla sijoittanut koko SA 230 000 miehen kokonaisvahvuuden valmiiksi syvänrauhanaikana, vai alkaa se sijoitustoiminta pyöriä tärkeimpien joukkojen takana ns. syvissä riveissä vasta valmiuden noston/LKP aikana?
Veikkaan että maakuntakomppanioille löytyy/annetaan riittävän haastavia tehtäviä/sijoituksia "alkuhärdellin" jälkeen, operatiivisiin (alueellisiin varauksella) joukkoihin en niitä vällttämättä lähtisi väkisin tunkemaan (ne kun usein toimivat kalustolla / tiiviisti yhdessä sellaisten kokonaisuuksien kanssa jotka eivät ole ainakaan kaikille maakuntajoukkolaisille tuttuja). Paikallisjoukoistakin löytynee ilman mitään yhteensovittamisen kitkaa niitä riittävän haastavia tehtäviä tärkeimmiltä ilmansuunnilta tuollaiselle peruskalustolla varustetulle ajoneuvoista / niiden tyypistä riippumattomalle "yleiskokoonpanolle". Esim. ilmavoimien maantietukikohtien suojana, PKS:lla kriisin alusta loppuun "kuumina pysyvien" kohteiden / IT-ryhmitysten suojana, itärajalla ihan alkaen sieltä kummimmasta suunnasta osana alueen muita paikallisjoukkoja jne.

"Miten tunnuksettomien joukkojen toimintaan Suomessa on varauduttu? - Hyvin" Vai miten se meni...
MAAKK on paikallisjoukkoihin kuuluva !SA-JOUKKO!, jolla on !SA-TEHTÄVIÄ! siinä missä millä tahansa muullakin yksiköllä. Ei ole edes mitään tarvetta pohtia niiden tunkemista mihinkään tilanteen ollessa päällä. Veikkauksesi osuu oikeaan.

Voinemme olla hyvinkin levollisin mielin varmoina siitä, että organisaatio on 99%:sti järkätty rauhan aikana. Joukkotuotanto, joukkotuotanto, joukkotuotanto. Yksittäisiä miehiä ei jatkuvasti pyöritellä sinne tänne, vaan VM-putkesta pullahtelevat joukot pääosin vanhenevat yhdessä tehtävästä toiseen.

Vaikka sanotaan ettei estettä maakuntakomppaniaan liittymisessä ole rauhanajan ammatilla niin tosiasiassa varmasti sijoituksia muutetaan tarpeen vaatiessa. Kyllä poliiseilla, palomiehille, lääkäreille jne. on parempaakin tekemistä silloin kun maakuntakomppaniassa olla käytetään sitä sitten kohteensuojaukseen tai kommandolaskuvarjoiskuihin vihollisen huoltoreiteillä. :D

Käsittääkseni tietyt ammatit johtavat SA-sijotuskelvottomuuteen, mikäli muiden viranomaisten kriisiajan tarpeet niin sanelevat.
RA-MAAKK-toimintaan sen sijaan vajaamiehitystilanteessa ei taida varsinaisia esteitä oman motivaation lisäksi olla.

Tää kirjoittelu alkaa käydä jo työstä... pitäisköhän alkaa koostamaan kirjaa "Karjalalippiksen kootut horinat"? Ainakin saa halvat humalat, kun aivotoiminta lakkaa tällaisen jöötin vääntämisen jälkeen.
 
Tässä kohdassa näkemyksemme valitettavasti eroavat, ainakin jos tarkastellaan nykyisen rahotuksen valossa asioita.
Mielestäni tärkeintä on panostaa kovaan kotimaan puolustuksen osaamiseen ja valmiuteen, KV-tehtävät kävelevät omassa tärkeysjärjestyksessäni tämän takana. Ehkäpä toisaalta näkisin, että jokin osa MAAKK:eista olisi tällaisia korvamerkittyjä, joiden palveluksessa ehtona tuo valmius KV-operaatioihin. Nimenomaan näitä erilaisiin tehtäviin selvästi profiloituvia: mm. Merivoimien MAAKK-rannikkojääkäripoppoot+rotaatiokoulutus = ATU, ilmavoimien res-lentotukikohtasuojausosastot jne. (Esim. eräs tanskalainen kodinturvapoppoo, jonka tehtävä on suojata kuntansa alueella olevaa lentotukikohtaa on pyörinyt kokoonpanollaan myös Afgoissa) Selvennyksenä: En tarkoita, ettei KV-hommista ole maanpuolustukselle hyötyä (kts. alempaa), päinvastoin.

Mikäli pääosa reservistä saatetaan korkean valmiuden statukseen PV:n rahoituksen tultua kuntoon, voitaisiin puolestani lisärahoituksen kanssa miettiä sitten MAAKK-konseptin uudelleenjärjestelyä tai muiden käyttökelpoisten RES-poppoiden profiloimista OTOna KV-tehtäviin valmistautumiseen ja sitouttamiseen.
No joo ehkä kirjoitin liian jyrkästi että pakollisia, mutta ideana kuten vois olla sama kun SKVJ:ssa: koulutuksen jälkeen kirjoitetaan sitoomus lähteä, ei kenenkään SKVJ:ssa tarvitse pakolla sitä sitoomusta kotiutuessaan kirjoittaa. Tuo esimerkkisi Tanskasta on juuri se idea mitä ajan takaa --> yhden raiteen poliitiikka = yhdet joukot kaikkiin PV:n lain määrittämiin tehtäviin. (Niin halusitte tai ette mutta edelleen yksi PV:n tehtävistä on osallistua KV kriisinhallintaan...)

ISAF on KV-operaatioista minun mielestäni se yksi tärkeimmistä viime vuosikymmeninä, koska nähdäkseni sen kautta on opittu eniten ja sitä kautta kotimaan puolustus on koulutuksen, toimintatapojen ja materiaalin osalta hyötynyt.
Täysin samaa mieltä. Tätä eivät kaikki tunnu tiedostavan. Esimerkki; Uusi taistelija opas, ihan ylimmästä johdosta linjattiin kirjoitustyön aikana että Afganistanista on ostettu kaliilla kokemusta joka pitää hyödyntää oppaan teossa. Ne jotka ovat lukeneet ko oppaan (on muuten PVMOODLE:ssa) ymmärtänevät kuinka suuri vallankumous itseasiassa onkaan tapahtunut. Voi sitä valituksen määrä kun PV:ssa kaikki määrättiin opettamaa asiat P-kaudella ko oppaan mukaan...


Henkilökohtaisesti olen myös tuolla kannalla, että varsinkin kauempana varuskunnista/aluetoimistoista rytkyt olisi suotavaa mahdollisimman pitkälle jakaa kavereille kotiin, jos ei siirrytä Virolaisenkaltaiseen aluekeskus-systeemiin, jossa Kaitseliit-komppanialla on paikkakunnalla pieni pysyvä asemantapainen, jossa on säilytystilat komppanian kalustolle ja aseille ja tehtäville siirryttäisiin tämän kautta. Nykyisellään kaikki kotisäilytykseen jaettu tavara pienentää tehtävän aloittamiseen vaadittavan kuljettamisen määrää, parhaimmillaan aseet ja ammukset saadaan Transporterilla+peräkärryllä/vastaavalla kokoontumispaikalle.

Valmiuden puolesta varmasti huippuratkaisu tuo Kaitseliit -malli. MUTTA raha. Aseita ei tulla henkilöille jakamaan suomessa kotiin.

Viimeisessä myöskin samoilla linjoilla. Kunnostaan huolehtinut sotilas vain paranee iän tuoman kokemuksen, näkemyksen ja itseluottamuksen kautta, tiettyyn pisteeseen asti. Tämän jälkeen on aikaikkuna tämän tietotaidon siirtämiseen seuraaville sukupolville ja aika ottaa vaativat tukitehtävät kontolleen.
Näin juuri, mutta kun ei edes osa niistä MAAKK aktiiveista ole riittävässä kunnossa...puhumattakaan suuresta osasta +30-v:n reservistä.... Edes KRIHA:aan ei saada riittävästi riittävän hyvä kunnossa henkilöitä. Joka koulutus- ja valintatilaisuudessa jää joku cooperin rajasta.

Soisin kyllä, että nämä nuoret upseerit kävisivät PV:n järkkäämät KPÄÄLL-kurssit ihan RA-aikana ennenkuin heidät heitetään puikkoihin. Puolustusvoimauudistuksessa on osaltaan myös kyse tästä: Kadettien määrää ei leikata samassa suhteessa SA-joukkojen kanssa, jotta päteviä päälliköitä riittää entistä useammille perus- ja joukkoyksiköille. Samaten vakinaiseksi joukkueenjohtajaksi toki näistä aliupseereista olisi, kunhan yhdistävät kokemuksensa JJ-kurssin oppeihin.

Samaa mieltä. Olet ymmärtänyt aivan oikein pointin. 3% Sa-joukoista oli jossain vaiheessa KHENK:aa...se että lisätään KHENK %-osuutta joukoissa lisää valmiutta ja suorituskykyä huomattavasti. Toivottavasti pääsisimme siihen tilanteeseen että myös alueellisissa joukoissa olisi riittävästi sijoitettua henkilökuntaa. MAAVTSTT15 on entistä vaativampi johtajille --> entistä suurempi % tulisi olla KHENK:aa.
 
Jos uuden taistelijan oppaan opit aiheuttivat edelleen ininää Pv:n henkilökunnassa, niin ainankin joiltakin osin MPK:n koulutus on ollut vuosia edellä Puolustusvoimiin verrattuna. Tarkoitan tietysti ase- ja ampumakoulutusta, ja nimenomaan omalla alueellani.

Suureksi tyydytyksekseni huomasin myös, että kertasinkotstparin/partion toiminta oli korjattu siihen muotoon, mihin sitä jo neljä-viisi vuotta sitten perinnefoorumilla ehdotin, eli turhat huutelut tulenkorjauksessa oli jätetty pois ja tähystys ja tähtäyspisteen korjaaminen tapahtuu itsenäisesti... hiukan "salaa" tuota jo aikaisemminkin koulutettiin, ohi virallisen linjan...
 
Jos uuden taistelijan oppaan opit aiheuttivat edelleen ininää Pv:n henkilökunnassa, niin ainankin joiltakin osin MPK:n koulutus on ollut vuosia edellä Puolustusvoimiin verrattuna. Tarkoitan tietysti ase- ja ampumakoulutusta, ja nimenomaan omalla alueellani.

Suureksi tyydytyksekseni huomasin myös, että kertasinkotstparin/partion toiminta oli korjattu siihen muotoon, mihin sitä jo neljä-viisi vuotta sitten perinnefoorumilla ehdotin, eli turhat huutelut tulenkorjauksessa oli jätetty pois ja tähystys ja tähtäyspisteen korjaaminen tapahtuu itsenäisesti... hiukan "salaa" tuota jo aikaisemminkin koulutettiin, ohi virallisen linjan...

Erot sopinevat raamiin: "kouluttajakohtaiset"? Mitä arvelet?
 
Maavoimanormatiivista ajattelua!

VEH toimi laivastossa, ainakin silloin joskus, kovan sodanajan joukon harjoitusmenetelmänä. Sitten silloin tällöin sama jengi käskettiin harjoitukseen. Käskyä taas oli turha kuvitella saavansa jos VEH ei ollut kiinnostanut aiemmin. Viikon "kovassa" ei ollut enää aikaa ajaa kavereita sisään.

e: Mutta tietty tuollaista joukkoa ei voida tuottaa tavanomaisen joukkotuotannon menetelmin. Jengi etsitään siihen, käytännössä siviilissä pätevöityneistä sopivista. Siten osa oli jopa suorittanut asepalveluksensa maavoimissa!
 
Maavoimanormatiivista ajattelua!

VEH toimi laivastossa, ainakin silloin joskus, kovan sodanajan joukon harjoitusmenetelmänä. Sitten silloin tällöin sama jengi käskettiin harjoitukseen. Käskyä taas oli turha kuvitella saavansa jos VEH ei ollut kiinnostanut aiemmin. Viikon "kovassa" ei ollut enää aikaa ajaa kavereita sisään.

e: Mutta tietty tuollaista joukkoa ei voida tuottaa tavanomaisen joukkotuotannon menetelmin. Jengi etsitään siihen, käytännössä siviilissä pätevöityneistä sopivista. Siten osa oli jopa suorittanut asepalveluksensa maavoimissa!

Olen pari kertaa ollut tilaisuudessa seurata ystävällismielisessä läntisessä naapurissa kodinturvajoukon toimintaa. Kokoonpano on selvä, tehtävä on selvä, sitä harjoitellaan säännöllisesti eri variaatioin, toimintaa tarkastetaan sikäläisen pv:n toimesta, tehtäviä kierrätetään, ukkoa on jos minkänäköistä, on lihavaa ja laihaa, on nuorta ja wanhaa, on naisia ja on vaikka mitä, valmius ottaa tehtävä haltuun on korkea, puhutaan karkeasti tunneista, alue tunnetaan läpikotaisin, harjoittelu on päivittänyt suunnitelmia säännöllisesti, ampumaharjoituksissa suomalainen tarkastusvirkaatekevä saisi hjärtalaagin, ähkyn ja trakooman minuutissa. Varustus on suht kirjavaa, tarvittavat kalut kuitenkin löytyvät ja on varallekin, makkaraakin paistavat ja kalan perään ovat ahneita. Huono systeemi tietysti. Ehkä tiettyihin uhkiin vastaa oikeasti - hyvin. -
 
Käsketty harjoitus oli tietyllä tapaa meidän osalta se kaikkein "paskin" jossain suhteessa kun oli lääkärintarkastukset, kamojen kuittauksia jonotuksineen ja muuta absoluuttisen turhaa sirkusta. En voi mitenkään tässä sanallisesti korostaa sitä turhuuden fiilistä, mut en olekaan byrokratiaorientoitunut. Tietty se oli ainoa mahdollisuus harjoitella koko viikko kerrallaan. Isossa "käsketyssä" harjoituksessa oltiin ehkä isompien sotaharjoitusten osana. Silloin kapiaisten piti käydä välillä jossain käskynjaoissa, ammunnoissa tai jossain jne. Käytännössä eivät siis olleet meidän ressujen käytettävissä ja antamassa sitä tietoa, toisin kuin VEH:issä jolloin koko remmi oli tiiviisti yhdessä.
 
Käsketty harjoitus oli tietyllä tapaa meidän osalta se kaikkein "paskin" jossain suhteessa kun oli lääkärintarkastukset, kamojen kuittauksia jonotuksineen ja muuta absoluuttisen turhaa sirkusta. En voi mitenkään tässä sanallisesti korostaa sitä turhuuden fiilistä, mut en olekaan byrokratiaorientoitunut. Tietty se oli ainoa mahdollisuus harjoitella koko viikko kerrallaan. Isossa "käsketyssä" harjoituksessa oltiin ehkä isompien sotaharjoitusten osana. Silloin kapiaisten piti käydä välillä jossain käskynjaoissa, ammunnoissa tai jossain jne. Käytännössä eivät siis olleet meidän ressujen käytettävissä ja antamassa sitä tietoa, toisin kuin VEH:issä jolloin koko remmi oli tiiviisti yhdessä.

Poissaolollaan saattavat myös kasvattaa joukkoa toimimaan itsenäisesti. Se on tärkeä pointti joka tapauksessa.
 
Jos uuden taistelijan oppaan opit aiheuttivat edelleen ininää Pv:n henkilökunnassa, niin ainankin joiltakin osin MPK:n koulutus on ollut vuosia edellä Puolustusvoimiin verrattuna. Tarkoitan tietysti ase- ja ampumakoulutusta, ja nimenomaan omalla alueellani.

Suureksi tyydytyksekseni huomasin myös, että kertasinkotstparin/partion toiminta oli korjattu siihen muotoon, mihin sitä jo neljä-viisi vuotta sitten perinnefoorumilla ehdotin, eli turhat huutelut tulenkorjauksessa oli jätetty pois ja tähystys ja tähtäyspisteen korjaaminen tapahtuu itsenäisesti... hiukan "salaa" tuota jo aikaisemminkin koulutettiin, ohi virallisen linjan...

Onko tämä / tämän kaltaiset asiat nyt niitä oppeja joita sillä isolla rahalla haettiin Afganistanista saakka #HUÒKAUS#...

Jokainen vähääkään omilla aivoillaan ajatteleva tajuaa ettei tosipaikassa (ei edes aikaa sitten rauhanajan kertauksen kovapanosammunnoissa) menetellä ihan siten mitä oppaassa sanotaan, vai onko joku vm-palveluksen ajankohdasta riippumatta ajatellut että partion johtajan käskyt KES-ampujille pitää antaa kirjakielellä ja pilkulleen oikeassa sanajärjestyksessä tai muuten ei tapahdu mitään?

Yleisin tilanne on se että kun sinkopartio on asemissa, niin etäisyydet on katsottu valmiiksi ja sovittu kuka avaa tulen, missä kohtaa jne, ei siellä kenenkää tarvi kummoisesti mitään enää käskyttää.
Jos jotain tarvii ohjeistaa niin asia menee ihan taatusti jakeluun vapaaseenkin tyyliin, (Tulta!, meni yli!, jäi vajaaksi tms.) kyllä se ukko putken takana sen tajuaa jos ei itse nähnyt ja osaa myös ihan varmasti valita jopa sopivan maalinkin. Eihän nyt helvetti siellä mitään jälkeenjääneitä paimenneta! Voi jessus sentään jos nämä ovat niitä muutoksia / "oppeja" joilla nyt noustaa ihan "uudelle tasolle"...
 
Ei, ei ne ole. Nämä ovat niitä lillukanvarsia, joihin tarraudutaan kun ei ymmärretä, että jalat ylttävät maahan. Puhutaan aika kokonaisvaltaisesta päivityksestä kyseisen opuksen kohdalla.
 
Jokainen vähääkään omilla aivoillaan ajatteleva tajuaa ettei tosipaikassa (ei edes aikaa sitten rauhanajan kertauksen kovapanosammunnoissa) menetellä ihan siten mitä oppaassa sanotaan, vai onko joku vm-palveluksen ajankohdasta riippumatta ajatellut että partion johtajan käskyt KES-ampujille pitää antaa kirjakielellä ja pilkulleen oikeassa sanajärjestyksessä tai muuten ei tapahdu mitään?

Yleisin tilanne on se että kun sinkopartio on asemissa, niin etäisyydet on katsottu valmiiksi ja sovittu kuka avaa tulen, missä kohtaa jne, ei siellä kenenkää tarvi kummoisesti mitään enää käskyttää.
Jos jotain tarvii ohjeistaa niin asia menee ihan taatusti jakeluun vapaaseenkin tyyliin, (Tulta!, meni yli!, jäi vajaaksi tms.) kyllä se ukko putken takana sen tajuaa jos ei itse nähnyt ja osaa myös ihan varmasti valita jopa sopivan maalinkin. Eihän nyt helvetti siellä mitään jälkeenjääneitä paimenneta! Voi jessus sentään jos nämä ovat niitä muutoksia / "oppeja" joilla nyt noustaa ihan "uudelle tasolle"...

Aika harvassa tilanteessa ylipäätään, pl. ns muodollinen koulutus, on menetelty/menetellään siten kuin oppaissa on esitetty - tosin tässä kohtaa pitää muistaa se, että käytännössä kaikki oppaat/vast ovat tällä hetkellä työn alla - eli uudet ovat tulossa ja viimeinkin niissä on päästy PALJON paremmin lähelle sitä miten asiat oikeasti tehdään harjoituksissa ja tositilanteissa kuin mitä aiemmissa oppaissa on asianlaita ollut. Huonojahan ne ovat olleet ne oppaat useimmat - turha sitä on kiistää. Niinpä tilanne onkin ollut jo pitkään se, että oppaissa on yhdenlaisia juttuja, koulutuksessa on kuitenkin tehty toisin. Toivottavasti piakkoin aletaan pääsemään siihen, että asiat tehdään suurinpiirtein siten kuin oppaissa asia esitetään.

Tuo KES - esimerkki on oiva esimerkki siitä, miten asiat on esitetty oppaassa tavalla jolla ei ole mitään tekemistä minkään muun kuin varuskunnan pihalla toteutetun (huonon) muodollisen koulutuksen kanssa. Ja sielläkin asia on koulutettu suunnilleen "tehdään tämä nyt tässä näin - oikeasti tämä tehdään toisin.." - mikä kylläkin lähentelee idiotismia että jotakin tuolla tavalla ylipäätäänm opetetaan... Mutta joo, hyvään suuntaan on menty ja mennään edelleen.
 
Veikkaan että maakuntakomppanioille löytyy/annetaan riittävän haastavia tehtäviä/sijoituksia "alkuhärdellin" jälkeen, operatiivisiin (alueellisiin varauksella) joukkoihin en niitä vällttämättä lähtisi väkisin tunkemaan (ne kun usein toimivat kalustolla / tiiviisti yhdessä sellaisten kokonaisuuksien kanssa jotka eivät ole ainakaan kaikille maakuntajoukkolaisille tuttuja). Paikallisjoukoistakin löytynee ilman mitään yhteensovittamisen kitkaa niitä riittävän haastavia tehtäviä tärkeimmiltä ilmansuunnilta tuollaiselle peruskalustolla varustetulle ajoneuvoista / niiden tyypistä riippumattomalle "yleiskokoonpanolle". Esim. ilmavoimien maantietukikohtien suojana, PKS:lla kriisin alusta loppuun "kuumina pysyvien" kohteiden / IT-ryhmitysten suojana, itärajalla ihan alkaen sieltä kummimmasta suunnasta osana alueen muita paikallisjoukkoja jne.

Kuten sanoin: en tunne asiaa kuin muutaman MAAKK:n osalta, joten en voi kommentoida asiaa sen laajemmin. Nämä muutaman yksiköt kuitenkin ovat "harmaan vaiheen" nopeasti perustettavia joukkoja joiden tehtävät muuttuvat "vähempiarvoisiksi" heti kun ko. tehtävään suunniteltu kenttäarmeijan joukko on saatu toimintavalmiiksi.
Mutta tämä ei oikeastaan ollut se pointti mistä aiemmin kirjoitin kun sanoin, että MAAKK:t syövät kenttäarmeijalta sitä sen parasta reserviläisainesta näihin "toisarvoisiin" tehtäviin. Pointti oli siinä, että MAAKK-toimintaan hakeutuu tätä motivoituneinta ja sitä kautta myöskin useimmiten erittäin kyvykästä ainesta KAIKISTA koulutushaaroista ja aselajeista. MAAKK sitten koulutetaan ja harjoitutetaan tehtäväänsä - joka useimmiten on jonkin jalkaväen koulutushaaran tehtävä. Koska MAAKK:ssa kuitenkin on kaikkien aselajien ja koulutushaarojen ihmisiä, menetämme näitä motivoituneita eri aselajien reserviläisiä näihin MAAKK:den tehtäviin - ei meillä liikaa ole esim tykistön ja viestin motivoituneita reserviläisiä ottaa pois kenttäarmeijasta...
Ja toistan kaikesta huolimatta myös sen, että esim paikallisessa MAAKK:ssa on iso määrä jalkaväen resups, res au ja miehistöä jotka mieluusti näkisin vaikkapa omassa joukossani sodan aikana - mieluummin kuin (kärjistäen sanottuna) "jonkin sillanpielen vieressä seisomassa" siinä vaiheessa kun kenttäarmeijan joukot ovat omissa hommissaan.. Osa parhaista kavereista on sillä hetkellä täysin väärässä paikassa - ja niin asia ei saisi missään tapauksessa olla.
 
Kyllä minä olen vakuuttunut siitä että käskyjä tarvitaan. Aina ei olla kuin ampumaradalla vaan pelko ja paniikki kamppalivat keskenään kumpi ottaa vallan tasitelijasta. Äänekäs käskyttäjä voi hyvinkin olla se juttu joka sysää kaverin toimintaan ja saa tekemään asiat oikealla tavalla.

Samoin sinkotoiminnassa voidaan kyseenalaistaa taistelijoiden ammattitaito jos jonkun ei tarvitse tulenkorjaus käskyjä jakaa. Miksi? No siksi että sinkomiehen on syytä vaihtaa asemia HETI kun laukaus lähti. Esim afganistanissa punasotilaita vastaan sinkomiehet juoksivat uusiin asemiin jo siinä vaiheessa kun ammus räjähti maalissa tai maalin vieressä. Jonkun on syytä seurata tulen osuvuutta koska sinkomiehellä itsellään ei aikaa tähän ole.

Toki tilanteesta riippuu paljon: A-matkat jos ovat alle 100 metriä niin tulenkorjaukseen ei välttämättä tarvitse uhrata energiaa, mutta 200 metriä voi olla jo kokonaan toinen juttu. Homma saattaa vaikuttaa liiankin perusteelliselle, mutta kun yksinäkökohta on kuitenkin se että perusteellisen koulustuksen jälkeen myös soveltamiskyky on parempi. Se että RJ ja miehistö hallitsee koko tulitoiminnan käskyrakenteen mahdollistaa sen soveltamisen kulloisenkin tilanteen mukaan. Kysymys kuuluu että koulutetaanko soveltamaan? Ja toinen kysymys kuuluu että tarvitseeko kouluttaa soveltamaan? Ja kolmas kysymys kuuluu että osaako reserviläiset soveltaa tilanteenmukaisesti? Ja neljäs kysymys kuuluu että vieläkö näitä kysymyksiä riittää? johon vastaan että eiköhän nämä kysymykset olleet tässä.

Eli kyllä PV minun mielestäni omaa saatanallisen hyvin mietityt peruskuviot, se että osataanko näitä selittää kouluttajille, varusesimiehille ja miehistölle on sitten toinen juttu. Esim tuon sinkotoiminnan suhteen meillä ei opetettu automaattiseen asemanvaihtoon, jonka ymmärrän PST-ohjuksen ja raskaan kertasingon kanssa koska kyseessä on isoja kömelöitä vehkeitä ja niiden liikuttelu ottaa aikansa ja vaikutus PST-joukkueen/komppanian tulivoimaan on merkittävä pahimmillaan silloin kun sen pitäisi olla huipussaan. Mutta kertasinkojen kanssa asemien vaihto kestää sekuntteja (jos siirryttään vaikka 10 metriä sivuun). Ja vaikka jaettu opiskelumateriaalikin sisälsi tämän vihjeen (juuri tuohon Afganistanin esimerkkiin nojaten). Toki on niinkin että jos miehellä on kaksi kertasinkoa ja ne valmisteltuina niin asemien vaihtoa kannattaa miettiä vasta sitten kun molemmat on ammuttu, toki henkiinjäämisprosentti voi olla melko heikko, samoissa asemissa on kuitenkin kupattu jo sekuntti tolkulla.

No olkoot. Tämä menee enemmänkin tst-tekniikoiden puolelle ja aihepiiri ei järin kummoisesti enää kiinnosta, mutta pakko oli tuoda oma näkökulma esille.
 
Otin tuon Kes-esimerkin, kun sen kanssa on tullut niin paljon puuhailtua. Asia on tietenkin, kuten Kapiainen sanoi, mutta ongelmahan on reserviläisten kohdalla ollut siinä, että vaikka reserviläiset kyllä osaavat soveltaa, heitä kouluttava kantahenkilökunta ei välttämättä usko, että reserviläiset osaavat soveltaa, jolloin he haluavat varmuuden vuoksi kouluttaa "kirjan mukaan". Kun opukset nyt tulevat lähemmäksi käytäntöä, niin tämä "kirjan mukaan" kouluttamisen ongelma poistuu.
 
Back
Top