US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Perinteikyyttä tuo ainakin tuollainen variksenpelätinmäinen mastohäkkyrä, jollaisia ei eurooppalaisissa fregateissa nää.
Siinä on puolensa tuossa muotoilussa. Kaikesta huolimatta. Integroidussa mastossa on melko haastavaa toteuttaa eräitä perinteisiä merisotilaallisia asioita. :) He eivät myöskään arvota päätutkan horisonttia niin korkealle, koskapa porukassa on melko varmasti AWACS aina ilmassa.
 
Siinä on puolensa tuossa muotoilussa. Kaikesta huolimatta. Integroidussa mastossa on melko haastavaa toteuttaa eräitä perinteisiä merisotilaallisia asioita. :)
Jotain tämän tyylistä?

1920px-England_Expects_Signal.svg.png
 
SM-2, Sea Dart ja Masurca. Tosin sekin taisi ainakin osittain pohjautua Terrieriin. Kaikkien ulottuvuus oli ainakin selkeästi parempi kuin SM-1:n, tietty ne oli myös isompia ohjuksia. SM-1:ssä ei käsittääkseni ollut mm. inertialentovaihetta ollenkaan. SM-2 oli USN:n ilmatorjunnan keihäänkärki ja sai uusimmat päivitykset ensin, SM-1:stä päivitettiin sitten SM-2:n ratkaisuilla myöhemmin.
Eihän 70-luvulla mikään alueit-ohjus pystynyt torjumaan seaskimmereitä, minimitorjuntakorkeudet oli jotain 30-50m luokkaa. Äkkiä niitä ruvettiin hilaamaan alaspäin etenkin Falklandin jälkeen. Käden käänteessä se ei tapahtunut.
Perryissä oli rajoitteena yksikiskoinen laukaisin. Noita kaikkia muita taidettiin ampua tuplakiskoilta. Ja isoimmat paatit kuten Ticot oli "double-ended, double-armed".
1970-luvun puolivälissä käyttöön tulleissa kahdessa California-luokan ydinkäyttöisessä ohjusristeilijässä oli vain kaksi yksikiskoista laukaisinta ilmatorjuntaohjuksille. Kaksi Phalanxia asennettiin 1980-luvulla lähitorjuntaan. Samoihin aikoihin käyttöön tulleissa Spruance-luokan hävittäjissä ilmatorjuntaa edusti 8 Sea Sparrow ohjusta ja 2x127 mm tykkiä.
 
Californiat olivat prototyyppi "sarjatuotettu raskas ydinfregatti" -konseptille: USN haaveili kokonaan ydinkäyttöisistä tukialusryhmistä ja se tietenkin edellytti myös saattoaluksia. Niissä oli tosiaan Mk13:t, varmaan siksi että Mk26 ei ollut vielä valmis. Aikaisempiin kaksikiskoisiin Tartar/Terrier-laukaisimiin se ei välttämättä ollut niin iso huononnus koska tulinopeus oli kuitenkin suurempi. Myöhemmin Californiat modattiin ampumaan myös SM-2:sta. Virginia-luokasta piti tuleman se sarjatuotettu malli, sitä tehtiin 4kpl jonka jälkeen todettiin että 'joo ei saatana'. Laivat vaativat yli 200 henkeä isomman miehistön kuin samaan aikaan rakennetut Ticot.

Virginiat olivat ehkä kauneimpia amerikkalaisia ohjusristeilijöitä. Muotokieli muistuttaa Severnajan aluksien vastaavaa:
1280px-USS_Virginia_%28CGN-38%29_at_sea_before_1984.jpg

Spruancet oli taas sutoaluksia joihin oli jätetty 'tyhjää tilaa' lisäjärjestelmien asennusta varten: sitten kun Tomahawk tuli käyttöön niin Spruancet rupesivat roudaamaan niitä.

Operaatio 'Sea Orbit' vuonna 1964: Enterprise, Long Beach ja Bainbridge purjehtivat 30 000 merimailia maailman ympäri ilman tankkausta.

640px-USS_Enterprise_%28CVAN-65%29%2C_USS_Long_Beach_%28CGN-9%29_and_USS_Bainbridge_%28DLGN-25%29_underway_in_the_Mediterranean_Sea_during_Operation_Sea_Orbit%2C_in_1964.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Californiat olivat prototyyppi "sarjatuotettu raskas ydinfregatti" -konseptille: USN haaveili kokonaan ydinkäyttöisistä tuki4242 alusryhmistä ja se tietenkin edellytti myös saattoaluksia. Niissä oli tosiaan Mk13:t, varmaan siksi että Mk26 ei ollut vielä valmis. Aikaisempiin kaksikiskoisiin Tartar/Terrier-laukaisimiin se ei välttämättä ollut niin iso huononnus koska tulinopeus oli kuitenkin suurempi. Myöhemmin Californiat modattiin ampumaan myös SM-2:sta. Virginia-luokasta piti tuleman se sarjatuotettu malli, sitä tehtiin 4kpl jonka jälkeen todettiin että 'joo ei saatana'. Laivat vaativat yli 200 henkeä isomman miehistön kuin samaan aikaan rakennetut Ticot.
US Navy tai ainakin amiraali Rickover kaavaili 4:ää ydinkäyttöistä tukialusryhmää. Ne olisi koostuneet CVN-65 USS Enterprisestä ja kolmesta Nimitz-luokan aluksesta. Kukin tukialusryhmä olisi sisältänyt myös 2 Strike Cruiseria (CSGN) ja kaksi muuta ydinkäyttöistä risteilijää. Nämä muut risteilijät olisivat olleet 4 Virginiaa, 2 Californiaa, USS Truxtun ja USS Bainbridge. USS Long Beachia ei ollut sisällytetty suunnitelmaan. Reagan yritti vielä elvyttää ydinkäyttöisten risteilijöiden rakentamista ja budjettiin lisättiin 1 ydinristeilijä joka oli tarkoitus rahoittaa FY85 budjetista. Alus oli vielä mukana parissa budjetissa kunnes projekti haudattiin 1985.
 
Kas, en tiennytkään että CGN:iä plänäiltiin vielä Reaganin aikana. Viides Virginia sai esirahoituksen vuonna -75, mutta kongressi perui laivan rakentamisen. En tiedä olisiko se ollut Aegis-versio, vai oliko Virginia-pohjainen Aegis-risteilijä myöhempi esitys.
17000 tonnin CSGN olisi ollut komea näky redillä. Alempi on halpisversio, jota ei sitten sitäkään tehty:
csgn.jpg

Ylemmässä aluksessa on todellakin isompi tykki, ei ole optinen harha. CSGN:ää kutsuttiin joskus 'Kirovin tappajaksi' muttei sitä suunnattu mitenkään niitä vastaan, yhteneväisyydet ovat sattumaa. Laiva upposi kongressissa 1.4 miljardin dollarin hintalappuun, joka 70-luvun puolivälin rahassa oli joltisenkin Tohtori Paha -tasoinen koominen summa.
 
Niin jenkeiltä ja sen takia jenkit joutui kopioimaan ne takaisin.

FREMM on italialais-ranskalainen jolla jonka ensimmäinen runko meni tuotantoon 2008.

Kiinalaisten type54 (2 runkoa) on taas ranskalaisten lafayettea(1996) muistuttava teostason ylittävä omatuote. Type 54A on 54:n jatkokehittely.
 
Ylemmässä aluksessa on todellakin isompi tykki, ei ole optinen harha. CSGN:ää kutsuttiin joskus 'Kirovin tappajaksi' muttei sitä suunnattu mitenkään niitä vastaan, yhteneväisyydet ovat sattumaa. Laiva upposi kongressissa 1.4 miljardin dollarin hintalappuun, joka 70-luvun puolivälin rahassa oli joltisenkin Tohtori Paha -tasoinen koominen summa.
Isompi tykki oli The Major Caliber Light Weight Gun (MCLWG) projektin tuotos, eli kevyt 203 mm laivatykki. Se oli tarkoitus asentaa CSGN:n lisäksi Spruance-luokan hävittäjiin.
 
USS Nimitz siirtyy Indo-Pacific alueelle laähi-idästä.

 

USA:n lentotukialuksia Etelä-Kiinan merelle​


Ilkka Ahtokivi | 11.02.2021 | 13:08

Kiina väittää lähes koko 1,3 miljoonan neliökilometrin laajuisen Etelä-Kiinan meren kuuluvan sille.

Kaksi Yhdysvaltain laivaston lentotukialusiskuryhmää on aloittanut toimintansa Etelä-Kiinan meren kiistanalaisilla vesillä. Tämä on CNN:n mukaan presidentti Joe Bidenin hallinnon viimeisin merivoimien kykyjen osoitus, kun se sitoutui seisomaan Kiinan aluevaatimuksia vastaan.

Yhdysvaltain laivaston mukaan lentotukialukset USS Theodore Roosevelt ja USS Nimitz sekä niiden mukana olevat ohjusristeilijät ja hävittäjät osoittavat Yhdysvaltain laivaston kyvyn toimia haastavissa ympäristöissä. Tukialuksilla on yhteensä noin 120 taistelukonetta.

Kiina väittää lähes koko 1,3 miljoonan neliökilometrin laajuisen Etelä-Kiinan meren kuuluvan sille. Vuodesta 2014 lähtien se on muuttanut muun muassa riuttoja keinotekoisiksi saariksi, joihin rakennettu lentokenttiä sekä sijoitettu ohjuksia ja muita asejärjestelmiä.

Tämä on ärsyttänyt alueen muita valtioita – kuten Filippiinejä, Vietnamia, Malesiaa, Indonesiaa, Bruneita ja Taiwania – joilla niin ikään on vaatimuksia Etelä-Kiinan merialueeseen.

Kiina reagoi vahvasti seitsemän kuukautta sitten, kun Yhdysvallat lähetti Etelä-Kiinan merelle kaksi lentotukialusten iskuryhmää ensimmäisen kerran kuuteen vuoteen.

Kiinan ulkoministeriön totesi tuolloin, että ”Yhdysvaltojen toiminnan tarkoituksena on ajaa kiilaa maiden välillä, edistää Etelä-Kiinan meren militarisointia ja heikentää rauhaa ja vakautta Etelä-Kiinan merellä”.

 

USA:n lentotukialuksia Etelä-Kiinan merelle​


Ilkka Ahtokivi | 11.02.2021 | 13:08

Kiina väittää lähes koko 1,3 miljoonan neliökilometrin laajuisen Etelä-Kiinan meren kuuluvan sille.

Kaksi Yhdysvaltain laivaston lentotukialusiskuryhmää on aloittanut toimintansa Etelä-Kiinan meren kiistanalaisilla vesillä. Tämä on CNN:n mukaan presidentti Joe Bidenin hallinnon viimeisin merivoimien kykyjen osoitus, kun se sitoutui seisomaan Kiinan aluevaatimuksia vastaan.

Yhdysvaltain laivaston mukaan lentotukialukset USS Theodore Roosevelt ja USS Nimitz sekä niiden mukana olevat ohjusristeilijät ja hävittäjät osoittavat Yhdysvaltain laivaston kyvyn toimia haastavissa ympäristöissä. Tukialuksilla on yhteensä noin 120 taistelukonetta.

Kiina väittää lähes koko 1,3 miljoonan neliökilometrin laajuisen Etelä-Kiinan meren kuuluvan sille. Vuodesta 2014 lähtien se on muuttanut muun muassa riuttoja keinotekoisiksi saariksi, joihin rakennettu lentokenttiä sekä sijoitettu ohjuksia ja muita asejärjestelmiä.

Tämä on ärsyttänyt alueen muita valtioita – kuten Filippiinejä, Vietnamia, Malesiaa, Indonesiaa, Bruneita ja Taiwania – joilla niin ikään on vaatimuksia Etelä-Kiinan merialueeseen.

Kiina reagoi vahvasti seitsemän kuukautta sitten, kun Yhdysvallat lähetti Etelä-Kiinan merelle kaksi lentotukialusten iskuryhmää ensimmäisen kerran kuuteen vuoteen.

Kiinan ulkoministeriön totesi tuolloin, että ”Yhdysvaltojen toiminnan tarkoituksena on ajaa kiilaa maiden välillä, edistää Etelä-Kiinan meren militarisointia ja heikentää rauhaa ja vakautta Etelä-Kiinan merellä”.


Amerikkalaisten seuraksi menee myöhemmin tänä vuonna Brittien HMS Queen Elizabeth saattueineen. Mukan Brittien omia F-35:is sekä laivue USMC:lta

 
Amerikkalaisten seuraksi menee myöhemmin tänä vuonna Brittien HMS Queen Elizabeth saattueineen. Mukan Brittien omia F-35:is sekä laivue USMC:lta

Nyt Suomella olisi saumat tehdä Bideniin vaikutus lähettämällä Uusimaa alueelle. 8 Umhkontolla suojaisi jompaa kumpaa lentotukialusta.
 
Amerikkalaisten seuraksi menee myöhemmin tänä vuonna Brittien HMS Queen Elizabeth saattueineen. Mukan Brittien omia F-35:is sekä laivue USMC:lta

Jos tilanne kiristyy Taiwanin kohdalla, niin mitä tekee USMC:n F-35 laivue? Britit eivät ole antaneet mitään turvallisuustakuita Taiwanille ja pysyvät mahdollisesta selkkauksesta erossa. Lähistöllä ei välttämättä ole sopivaa USA:n alusta joka voisi vastaanottaa F-35 koneita.
 
Jos tilanne kiristyy Taiwanin kohdalla, niin mitä tekee USMC:n F-35 laivue? Britit eivät ole antaneet mitään turvallisuustakuita Taiwanille ja pysyvät mahdollisesta selkkauksesta erossa. Lähistöllä ei välttämättä ole sopivaa USA:n alusta joka voisi vastaanottaa F-35 koneita.
Uutisessa oli, että tukialuksilla on yhteensä 120 konetta. Tekee 60 per paatti. Aika vajaalla ovat liikkeellä.
 
Back
Top