US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Suuremmasta matkanopeudesta on hyötyä pitkissä siirroissa esim. Euroopasta tai USA:sta Aasiaan. Hätätilanteessa esim 4 solmua nopeampi alus voi voittaa parikin päivää. Ongelmana on tietysti se, että saattoalukset jäävät vauhdista varsinkin, jos merenkäynti on kovaa ja ei-ydinkä

Ratkaisuna on tietenkin ydinkäyttöiset saattajat. Vanhaan hyvään aikaan USN rakensi ydinkäyttöisiä pinta-aluksia... Kuvassa ohjusristeilijä USS Long Beach, USS Enterprise ja ohjusristeilijä USS Bainbridge (fregatti, sittemmin risteilijä). Task Force One kiersi maapallon ympäri ilman tankkausta 1964 (Operation Sea Orbit)

Nuclear-Fleet-2.jpg
 
Ratkaisuna on tietenkin ydinkäyttöiset saattajat. Vanhaan hyvään aikaan USN rakensi ydinkäyttöisiä pinta-aluksia... Kuvassa ohjusristeilijä USS Long Beach, USS Enterprise ja ohjusristeilijä USS Bainbridge (fregatti, sittemmin risteilijä). Task Force One kiersi maapallon ympäri ilman tankkausta 1964 (Operation Sea Orbit)

Nuclear-Fleet-2.jpg
1970-luvulla oli vielä suunnitelmissa, että kaikki 4 ydinkäyttöistä lentotukialusta (Enterprise ja 3 Nimitziä) saisivat ydinkäyttöiset saattajat. Osoittautui vaan liian kalliiksi.
 
1970-luvulla oli vielä suunnitelmissa, että kaikki 4 ydinkäyttöistä lentotukialusta (Enterprise ja 3 Nimitziä) saisivat ydinkäyttöiset saattajat. Osoittautui vaan liian kalliiksi.

CSGN - Strike Cruiser, USN:n vastaus NL:n Kiroveille ja Kieveille (Projekt 1144 Orlan, Projekt 1143 Krechyet).


Keulakannella 8" Mk 71 -tykki - jopa Turunmaa ja Karjala olisivat jääneet toisiksi.


h99pxhy1tag71.jpg


Tässä vertsio VSTOL-koneilla.

2.1-660x486.jpg


Sinänsä nyt kun taistelut Tyynellä merellä ovat mahdollisia samaan aikaan kun puuhataan raidetykkejä, lasereita ja mikroaaltoaseita voisi ydinkäyttöinen pinta-alus olla uudestaan fiksu valinta. Kaupallisella sektorilla kehitellään kovaa vauhtia erilaista pienydinvoimalaa, ehkäpä sieltä voi tulla myös uusi innovaatioita tai ainakin skaalaetuja.
 
Viimeksi muokattu:
1970-luvulla oli vielä suunnitelmissa, että kaikki 4 ydinkäyttöistä lentotukialusta (Enterprise ja 3 Nimitziä) saisivat ydinkäyttöiset saattajat. Osoittautui vaan liian kalliiksi.
Nuo ydinkäyttöiset risteilijät ym olivat ilmeisesti melkoisia rahareikiä. Olikohan niitä jenkeillä kaikkiaan käytössä kuusi kappaletta, mutta aika lyhytikäisiksi jäivät. Viimeisetkin lähtivät romikselle niihin aikoihin, kun 90-luvulla kävin sotakouluja.

Ilman uutta ja edullisemmin ylläpidettävää teknologiaa ydinpropulsio puolustaa paikkaansa vain sukellusveneissä ja lentotukialuksissa.

Edit

Itse itseäni korjaten: kaikkiaan 8kpl. Piti luntata. Ja viimeiset ovat palvelleet vuosituhannen vaihteeseen.
 
Nuo ydinkäyttöiset risteilijät ym olivat ilmeisesti melkoisia rahareikiä. Olikohan niitä jenkeillä kaikkiaan käytössä kuusi kappaletta, mutta aika lyhytikäisiksi jäivät. Viimeisetkin lähtivät romikselle niihin aikoihin, kun 90-luvulla kävin sotakouluja.

Ilman uutta ja edullisemmin ylläpidettävää teknologiaa ydinpropulsio puolustaa paikkaansa vain sukellusveneissä ja lentotukialuksissa.

Edit

Itse itseäni korjaten: kaikkiaan 8kpl. Piti luntata. Ja viimeiset ovat palvelleet vuosituhannen vaihteeseen.
Oliko kuitenkin yhdeksän?
 
Nuo ydinkäyttöiset risteilijät ym olivat ilmeisesti melkoisia rahareikiä. Olikohan niitä jenkeillä kaikkiaan käytössä kuusi kappaletta, mutta aika lyhytikäisiksi jäivät. Viimeisetkin lähtivät romikselle niihin aikoihin, kun 90-luvulla kävin sotakouluja.
Tyyriitä käyttää (paljon isompi miehistö kuin kaasuturbiiniristeilijöissä) ja polttoaineenvaihto oli kallis prosessi. "The 1996 Navy Visibility and Management of Operating and Support Costs (VAMOSC) study determined the annual operating cost of a Virginia-class cruiser at $40 million, compared to $28 million for a Ticonderoga-class cruiser, or $20 million for an Arleigh Burke-class destroyer." Itkua ja hammasten kiristystä niiden poisto kuitenkin aiheutti laivastopiireissä, osaan oli ehditty juuri kalliilla rahalla päivittää ilmatorjunta NTU-standardiin. Yksi ydinkäyttöisten alusten huono puoli (etenkin niissä maissa joissa tällaisiin asioihin kiinnitetään hiukan huomiotakin) on niiden kallis romuttamisprosessi.

CGN:stä keskusteltiin jo hiukan 10 sivua taaksepäin.

Merimiesjuttu USS Bainbridgen nopeusominaisuuksista
 
Tyyriitä käyttää (paljon isompi miehistö kuin kaasuturbiiniristeilijöissä) ja polttoaineenvaihto oli kallis prosessi. "The 1996 Navy Visibility and Management of Operating and Support Costs (VAMOSC) study determined the annual operating cost of a Virginia-class cruiser at $40 million, compared to $28 million for a Ticonderoga-class cruiser, or $20 million for an Arleigh Burke-class destroyer." Itkua ja hammasten kiristystä niiden poisto kuitenkin aiheutti laivastopiireissä, osaan oli ehditty juuri kalliilla rahalla päivittää ilmatorjunta NTU-standardiin. Yksi ydinkäyttöisten alusten huono puoli (etenkin niissä maissa joissa tällaisiin asioihin kiinnitetään hiukan huomiotakin) on niiden kallis romuttamisprosessi.

CGN:stä keskusteltiin jo hiukan 10 sivua taaksepäin.

Merimiesjuttu USS Bainbridgen nopeusominaisuuksista
Romuttamisprosessi on ollut tuoreeltaan tapetilla myös aussien SSN-kaavailuihin liittyen. Briteillä kun ei vanhojen suklarien romutus ole edennyt ihan valon nopeudella. Siellä taitaa lajinsa ensimmäinen, eli HMS Dreadnoughtkin odottaa vielä satamassa romisreissua, vaikka poistui rivistä jo 40 vuotta sitten. USA on ollut tehokkaampi.
 
Romuttamisprosessi on ollut tuoreeltaan tapetilla myös aussien SSN-kaavailuihin liittyen. Briteillä kun ei vanhojen suklarien romutus ole edennyt ihan valon nopeudella. Siellä taitaa lajinsa ensimmäinen, eli HMS Dreadnoughtkin odottaa vielä satamassa romisreissua, vaikka poistui rivistä jo 40 vuotta sitten. USA on ollut tehokkaampi.

A) Kaiva monttu

B) Laita reaktorit sinne

C) Sulje ja avaa vuonna 3000.

No, ehkä välivaiheitakin pitää miettiä ja fiksua on miettiä romutusmahdollisuudet jo rakennusvaiheessa.

800px-Naval_Reactor_Compartment_Packages_in_Trench_94_at_Hanford%2C_WA.png

The Naval Reactor Disposal Site, Trench 94 200 Area East Hanford Site, Washington in November 2009. Stored Reactor Compartment Packages of pre-Los Angeles class, Los Angeles class, and cruisers.
 
A) Kaiva monttu

B) Laita reaktorit sinne

C) Sulje ja avaa vuonna 3000.

No, ehkä välivaiheitakin pitää miettiä ja fiksua on miettiä romutusmahdollisuudet jo rakennusvaiheessa.

800px-Naval_Reactor_Compartment_Packages_in_Trench_94_at_Hanford%2C_WA.png

The Naval Reactor Disposal Site, Trench 94 200 Area East Hanford Site, Washington in November 2009. Stored Reactor Compartment Packages of pre-Los Angeles class, Los Angeles class, and cruisers.
Voi myös tehdä niin kuin Venäjällä. Romut auton lavalle, auto laiturille ja kippi pystyyn. Kyllä ne myrkyt sinne Siperian vesiin laimenee.
 
Romuttamisprosessi on ollut tuoreeltaan tapetilla myös aussien SSN-kaavailuihin liittyen. Briteillä kun ei vanhojen suklarien romutus ole edennyt ihan valon nopeudella. Siellä taitaa lajinsa ensimmäinen, eli HMS Dreadnoughtkin odottaa vielä satamassa romisreissua, vaikka poistui rivistä jo 40 vuotta sitten. USA on ollut tehokkaampi.

HMS Dreadnought olisi mahtava museokohde HMS Victoryn rinnalle, jos vain saisivat riisuttua sen siihen kuntoon. Aluksen kehitysprosessi oli hyvin nopea ja mielenkiintoinen käytetyn USA-teknologian johdosta. Youtubesta löytyy hauska Pathe' - katsaus elämästä atomiajan aluksella...
 
HMS Dreadnought olisi mahtava museokohde HMS Victoryn rinnalle, jos vain saisivat riisuttua sen siihen kuntoon. Aluksen kehitysprosessi oli hyvin nopea ja mielenkiintoinen käytetyn USA-teknologian johdosta. Youtubesta löytyy hauska Pathe' - katsaus elämästä atomiajan aluksella...
Kyllä. Ja mielenkiitoinen vertailtava suhteessa USS Nautilukseen.
 
HMS Dreadnought olisi mahtava museokohde HMS Victoryn rinnalle, jos vain saisivat riisuttua sen siihen kuntoon. Aluksen kehitysprosessi oli hyvin nopea ja mielenkiintoinen käytetyn USA-teknologian johdosta. Youtubesta löytyy hauska Pathe' - katsaus elämästä atomiajan aluksella...
Kyllä. Ja mielenkiitoinen vertailtava suhteessa USS Nautilukseen.

Lähempää Cherbourgista löytyy myös SNLE (SSBN) Le Redoutable vuodelta 1967. Samalla voi nauttia hyvästä ruoasta :)


 
Lähempää Cherbourgista löytyy myös SNLE (SSBN) Le Redoutable vuodelta 1967. Samalla voi nauttia hyvästä ruoasta :)


Mikä on NL:n ensimmäisen ydinsukellusveneen K-3 tilanne tänään? Siitähän piti tulla museoalus Pietariin.
 
Lähempää Cherbourgista löytyy myös SNLE (SSBN) Le Redoutable vuodelta 1967. Samalla voi nauttia hyvästä ruoasta :)


Kiitos vinkistä. Tuo on näkemättä. Rehellisesti sanoen en ollut tuosta edes tietoinen. Jos taas joskus tulee Ranskan suunnalla liikuttua, niin otetaan ohjelmaan. Rouva ei taida tosin enää uskoa, että törmään museosukellusveneisiin aina sattumalta…
 

USA:n lentotukialus jäi Välimerelle – taustalla Venäjän toimet​


Heikki Hakala | 31.12.2021 | 23:57- päivitetty 31.12.2021 | 18:57

Ranskalaisen fregatin raportoidaan harjoitelleen yhdessä Ukrainan laivaston kanssa.

Yhdysvaltain puolustusministeri Lloyd Austin on määrännyt USA:n laivaston lentotukialusryhmän pysyttelemään toistaiseksi Välimerellä, kertoo uutissivusto USNI News.

Tukialus USS Harry S. Truman (CVN-75) saattueineen operoi parhaillaan Joonianmerellä Kreikan ja Italian välillä, ja alusten oli määrä siirtyä Suezin kanavan kautta Punaiselle merelle. Venäjän keskittäessä yhä enemmän joukkojaan Ukrainan rajoille Yhdysvaltain laivasto-osasto on katsottu aiheelliseksi pitää eurooppalaisilla vesillä.

USA:n Euroopan-joukkojen esikunnan tiedottaja, kapteeni Bill Speaks on USNI:n mukaan vahvistanut, että tukialusryhmä operoi edelleen Yhdysvaltain 6. laivaston komentoalueella. Sen tulevaa toimintaa hän pidättäytyi kommentoimasta viitaten alusten dynaamiseen sijoitteluun.

Tukialus Harry S. Trumanin saattueineen kerrotaan lähteneen liikkeelle Yhdysvaltain itärannikolta 1. joulukuuta ja saapuneen Välimerelle 14. joulukuuta. Ennen puolustusministerin antamia uusia määräyksiä alusryhmän pääosa tukeutui USA:n laivastotukikohtaan Kreikan Soudassa.

Alusryhmään kuuluva ohjusristeilijä USS San Jacinto (CG-56) on tiettävästi poistunut Gibraltarin salmen kautta Välimereltä ja saapunut Rotan laivastotukikohtaan Espanjassa.

Toisen Nato-maan Ranskan laivaston fregatti Auvergne on saapunut Ukrainan eteläisen satamakaupungin Odessan satamaan jouluaattona. Alus soveltuu Ukrainan merivoimien mukaan erityisesti vastustajan pinta-alusten tuhoamiseen ja iskemään maamaaleihin. Auvergnen ilmoitetaan toteuttaneen myös Passex-harjoituksen yhdessä ukrainalaisten sota-alusten kanssa.

 
Back
Top