Viestisi antaa ymmärtää, että Pohjanmaan vaihteisto olisi mielestäsi pitänyt ostaa joltain muulta valmistajalta. Miltä?Siihen kun lisätään Renkin vaihteisto, niin soppa on valmis. Renk muuten tekee Pohjanmaan vaihteistot.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Viestisi antaa ymmärtää, että Pohjanmaan vaihteisto olisi mielestäsi pitänyt ostaa joltain muulta valmistajalta. Miltä?Siihen kun lisätään Renkin vaihteisto, niin soppa on valmis. Renk muuten tekee Pohjanmaan vaihteistot.
Renkiltä, mutta kannattaa suunnitteluvaiheessa olla tarkkana.Viestisi antaa ymmärtää, että Pohjanmaan vaihteisto olisi mielestäsi pitänyt ostaa joltain muulta valmistajalta. Miltä?
Onneksi noita firman samankokoisia CODLAG-referenssejä löytyy jokunen ihan tästä läheltäkin (FREMM, F125 ja PPA).Renkiltä, mutta kannattaa suunnitteluvaiheessa olla tarkkana.
PPA on nähtävästi oudohko CODAGOL. Siitä on hyvä kuvaus alla.CODLAG
As I understand, the PPA ships have the innovative CODAGOL propulsion system. What are its components and what is the advantage of this solution over other drive configurations such as CODLAG?
The speed requirements of the PPA are very demanding, both in terms of maximum speed (exceeding 31 knots) and in terms of maximum speed achievable only on propulsion diesel engines (not less than 25 knots), at the same time, the ship is required to operate at low speed during long-lasting patrol operations.
To fulfill the above requirements we conceived a propulsion configuration based on a CODAGOL (COmbined Diesel And Gas Or eLectric) architecture. As shown in the following picture it is based on one LM 2500+G4 gas turbine (32 MW), two MTU 20V 8000 M91L diesel engines (10 MW each), a cross-connected reduction gear and two electric motors (1.35 MW each) connected to the shafts by means of two auxiliary reduction gears. When the ship sails at loitering speed (less than 10 Knots) for a long period, the propulsion on electric configuration permits to shut off the main propulsion diesels, avoiding them to work at very low load (undesirable condition, especially in case of big size diesel engines like those of PPA).
As you can see the propulsion and power generation system are optimized to work in the best conditions at different speed, thus reducing the fuel consumption and emissions.
Innovative configuration of the CODAGOL (COmbined Diesel And Gas Or eLectric) propulsion system used on PPA. Image credit: Fincantieri
Of course, we cannot state that CODAGOL architecture is better, compared to CODLAG and vice versa, but we can say that the two solutions are suited to different speeds and different operational requirements. In fact, the CODLAG configuration, chosen by Fincantieri for the FREMM frigates, allows, specifically in anti-submarine warfare operations (the main requirement for FREMM, not for PPA), to operate on very quiet propulsion using the "electric propulsion” asset with cross-connected reduction gear at stand still, but does not allow the high speed required for the PPA ships.
Jenkkien FREMM variaatioon Constellation class (CODLAG) tulee Philadelphia Gearin vaihteisto.PPA on nähtävästi oudohko CODAGOL. Siitä on hyvä kuvaus alla.
Italian commitment on the "Miecznik” program [INTERVIEW]
The Leonardo and Fincantieri companies are planning to propose to the Polish Navy their new PPA (multifunctional patrol vessel), which according to the Italian companies meets the requirements set for the coastal defense ship set out in the "Miecznik” program. Details on this unit were presented...defence24.com
FREMMistä Italian on CODLAG, Ranskan CODLOG.
Renkillä tosiaan noita onnistuneita refuja piisaa.
Kas kun eivät samalla vaivalla siirtyneet integroituun sähköiseen propulsioon. Sekä dieselit että kaasuturbiini pyörittävät generaattoreita ja taajuusmuuttajaohjatut sähkömoottorit potkureita. Pääsisi kokonaan eroon vaihteistosta.PPA on nähtävästi oudohko CODAGOL. Siitä on hyvä kuvaus alla.
Italian commitment on the "Miecznik” program [INTERVIEW]
The Leonardo and Fincantieri companies are planning to propose to the Polish Navy their new PPA (multifunctional patrol vessel), which according to the Italian companies meets the requirements set for the coastal defense ship set out in the "Miecznik” program. Details on this unit were presented...defence24.com
FREMMistä Italian on CODLAG, Ranskan CODLOG.
Renkillä tosiaan noita onnistuneita refuja piisaa.
Isot sähkömoottorit ja generaattorit tuppaavat olemaan helvetin painavia. Mekaaninen vaihteisto on kevyempi ja sen kokonaishyötysuhde on parempi.Kas kun eivät samalla vaivalla siirtyneet integroituun sähköiseen propulsioon. Sekä dieselit että kaasuturbiini pyörittävät generaattoreita ja taajuusmuuttajaohjatut sähkömoottorit potkureita. Pääsisi kokonaan eroon vaihteistosta.
Jos laivassa on sähköinen propulsio niin kyllä ne yleensä vähemmällä löpöllä kulkevat.Isot sähkömoottorit ja generaattorit tuppaavat olemaan helvetin painavia. Mekaaninen vaihteisto on kevyempi ja sen kokonaishyötysuhde on parempi.
Normaalilla AC/AC-laitoksella sähkömoottorilta taajuusmuuttajien kautta taululle noin 0.94-0.95 ja taululta generaattorin kautta dieselmoottoriin 0.96-0.98.Jos laivassa on sähköinen propulsio niin kyllä ne yleensä vähemmällä löpöllä kulkevat.
Isojen sähkökoneiden hyötysuhteet ovat suurusluokkaa 97-98 %. Vaihdelaatikon voi jättää parhaassa tapauksessa pois, joten sen massa, häviöt ja kunnossapitotarve jäävät myös pois.
Jostain aikoinaan lukenut että panssarilaivoissa vastaavan tehoinen "perinteinen" voimansiirto olisi ollut kolmanneksen kevyempi (Diesel-sähköinen voimalinja oli n.150t) eli noissa kokoluokissa merkittävä painon säästö.Sähköisen voimansiirron ongelma on silti se tilantarve, koska sotalaivat rakennetaan niin kompakteiksi. Esimerkiksi panssarilaivoissa sähköinen voimansiirto on myöhemmin katsottu virheeksi: järjestelmän hyvistä puolista huolimatta se tuli liian 'kalliiksi' uppoumassa mitaten.
Wikipedian mukaan integroitu sähköinen propulsion etuja ovat moottorien vapaampi sijoittelu, helpompi äänenvaimennus sekä pienempi tilan ja painon tarve.Jostain aikoinaan lukenut että panssarilaivoissa vastaavan tehoinen "perinteinen" voimansiirto olisi ollut kolmanneksen kevyempi (Diesel-sähköinen voimalinja oli n.150t) eli noissa kokoluokissa merkittävä painon säästö.
Tauno Niklander teki 'Meidän panssarilaivamme" kirjassa karkean vertailun sähköisen ja mekaanisen voimansiirron välillä skaalaamalla Admiral Scheerin voimalinjan pienempään kokoon. Ainakin tuollaisen klubiaski-laskelman perusteella mekaaninen voimansiirto oli selkeästi kevyempi.Jostain aikoinaan lukenut että panssarilaivoissa vastaavan tehoinen "perinteinen" voimansiirto olisi ollut kolmanneksen kevyempi (Diesel-sähköinen voimalinja oli n.150t) eli noissa kokoluokissa merkittävä painon säästö.
Tauno Niklander teki 'Meidän panssarilaivamme" kirjassa karkean vertailun sähköisen ja mekaanisen voimansiirron välillä skaalaamalla Admiral Scheerin voimalinjan pienempään kokoon. Ainakin tuollaisen klubiaski-laskelman perusteella mekaaninen voimansiirto oli selkeästi kevyempi.
Mäntähöyrykoneiston kanssa pystyi tekemään suoremman vertailun kun mm. ruotsalaiset tarjosivat sitä, ja sekin oli samaan tehoon paljon kompaktimpi. Varmaan siihen oli syynsä miksi tuota käytettiin tuohon aikaan vain vähän. Amerikkalaiset kokeilivat sähköistä voimansiirtoa joissain taistelulaivoissa mutta palasivat mekaaniseen. Thaimaalaisten minipanssarilaivat (jotka suunniteltiin suomalaisten laivojen jälkeen) saivat dieselit mekaanisella voimansiirrolla.
Dieselit ja sähkömoottorit ovat toki noista ajoista kehittyneet. Nykyään laivojen 'kilohinta' ei ole myöskään aivan yhtä selkeästi määräävä tekijä kuin tuolloin, ja muut tekijät ovat muuttuneet. Höyry on poistunut laivoista riskien ja huoltoraskauden vuoksi. Ihmistyö on muuttunut kalliimmaksi vuosikymmenien varrella, ja höyryn kalttaamat merimiehet ovat laivastoille huonoa mainosta...
Taisi tuossa kyllä olla melkein vuosikymmen väliä panssarilaivojen hyväksi. Ruotsalaisten Ymeriäkin alettiin rakentaa vasta niihin aikoihin kun panssarilaivat oli jo laskettu vesille Turussa.Diesel-sähkö koneiston valintaan panssarilaivoille saattoi vaikuttaa se että samalla aikakaudella niitä koneistoja asennettiin meidän jäänmurtajiin.