Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Laivaston rahat on loppu ja miehistöä ei voida majoittaa maihin.Hehe, taisi tulla vähän kökkömyrskyä kun seiloreiden näkemyksiä alettiin vähättelemään. Onhan rempan keskellä perseestä elää ja yrittää nukkua, tämän nyt tietää arkimaailmastakin.
Tuossa artikkelissa kerrottiin että eräskin merimies kertoi istuneensa "kaksi vuotta ämpärin päällä sammutin kädessä" tulipalovahtina. Liity laivastoon ja näe maailmaa, hiio hoi. Ihmekö tuo jos alkaa potuttamaan ja tekisi mieli vaikka tuikata koko roska tuleen....
Yhdysvaltain laivasto on kärsinyt viime aikoina erinäisistä ongelmista, kuten epäonnisesta Gerald R. Ford -lentotukialuksen rakennusprojektista sekä ilmeisen ruosteisesta hävittäjäaluksesta. Huonoja uutisia laivastolle on nyt tullut lisää, kun viime viikolla selvisi, että eräiden laivojen rungot kirjaimellisesti halkeilevat.
Navy Times uutisoi ja laivasto vahvisti, että sen LCS-ohjelman aluksista lähes puolet – tarkemmin kuusi 13:sta – kärsii rakenteellisista vioista, jotka aiheuttavat rungon halkeamia. LCS tulee englannin kielen sanoista littoral combat ship, merenrannan taistelualus.
Halkeamista kärsivät Austal USA -laivanrakentajan valmistamat Independence-luokan alukset, joissa on kolme alumiinirunkoa – eli ne ovat niin sanottuja trimaraaneja. Austal aikoo korjata ongelman, mutta korjaustyön kustannuksista ei ole vielä varmaa tietoa. Laivaston mukaan halkeamista ei koidu vaaraa aluksilla oleville ihmisille.
Halkeamat muodostuvat, kun alukset kulkevat vähintään 15 solmun nopeudella, mikä tarkoittaa noin 28 kilometriä tunnissa.
Esimerkiksi 440 miljoonan dollarin (418 miljoonan euron) USS Omaha -nimistä laivaa kiellettiin kulkemasta 15 solmua kovempaa, jos aallokko on vähintään 1,25 metriä korkeaa. Yli 2,5-metrisessä aallokossa laiva ei saa operoida lainkaan. Eläköityneen laivastoupseeri Bradley Martinin mukaan etenkin 1,25–2,5 metrin aallokko on suhteellisen yleinen.
”On melkoinen rajoite, ettei tämän tason aallokossa voi kulkea nopeasti. 15 solmua on tyypillinen kuljetusnopeus. LCS-alusten oletetusta maksiminopeudesta se on alle puolet”, Martin kertoo Navy Timesille.
Popular Mechanicsin mukaan yksi LCS-alusten myyntivaltti on ollut yli 40 solmun nopeudet, joiden avulla laivat pääsisivät nopeasti kriisialueille. Tämän tiedon valossa halkeamien pakottamat nopeusrajoitukset ovat erityisen kiusallisia.
Merenrannan taistelualukset koostuvat Independence- ja Freedom-luokan aluksista. Jos näistä ensimmäisessä on halkeamia, niin toinen luokka on kenties vielä huonommassa jamassa. Laivasto on esittänyt kaikkien Freedom-alusten poistamista käytöstä. Osa aluksista on vain kolmen vuoden ikäisiä.
Yhdysvaltain laivasto on ylipäätään kärsinyt viivästyksistä, teknisistä ongelmista ja voimakkaasti nousseista hinnoista. Esimerkiksi Zumwalt-hävittäjäaluksia piti valmistaa alunperin 32, mutta lopulta niitä tehtiin kohonneiden kustannusten takia vain kolme.
"merenrannan taistelualus"Yhdysvaltain sotalaivat kirjaimellisesti halkeilevat täysin tavallisilla nopeuksilla
Independence-luokan aluksista lähes puolet kärsivät rakenteellisista ongelmista, jotka aiheuttavat rungon halkeamia. Nopeuden ei tarvitse olla edes puolet oletetusta maksimista.www.tekniikkatalous.fi
Nyt ylitti uutiskynnyksen Suomessakin Jenkkilaivaston ongelmat
Se ei siis ole sisävesijäänmurtaja?"merenrannan taistelualus"
käännökseen olisi voinut vähän panostaa
Eiköhän tuo korona-aikakin näy tuossa jotenkin. Laivassa eläminen ahtaasti voi olla aika hankalaa ja ahdistaa kun on tartuntatautia samassa paatissa. Amerikkalaiset ovat myös ylipainoisinta kansaa joka lisää riskiä ja jos kotiväki sairastaa samalla pahasti kun olet jopa 6 kk poissa niin eihän se mukavaa ole. Pahimmassa tapauksessa et pääse edes hautajaisiin.Hehe, taisi tulla vähän kökkömyrskyä kun seiloreiden näkemyksiä alettiin vähättelemään. Onhan rempan keskellä perseestä elää ja yrittää nukkua, tämän nyt tietää arkimaailmastakin.
Tuossa artikkelissa kerrottiin että eräskin merimies kertoi istuneensa "kaksi vuotta ämpärin päällä sammutin kädessä" tulipalovahtina. Liity laivastoon ja näe maailmaa, hiio hoi. Ihmekö tuo jos alkaa potuttamaan ja tekisi mieli vaikka tuikata koko roska tuleen....