Burken suunnittelun aikana ei arvattu että aluksesta tulisi joskus 'ainoa' alustyyppi. Silloinhan laivasto oli vielä väärällään Spruanceja ja fregatteja. Vanhemmissa ohjushävittäjissä ja -risteilijöissä jotka Burket aluksi korvasi ei niissäkään ollut koptereita, tai korkeintaan yksi kevyt. Ehkä niihin olisi silti hangaari laitettu, jos kongressi ei olisi rajannut laivan pituutta.
Uusin Arleigh Burke-luokan hävittäjä, ja ensimmäinen Flight III-sarjan yksilö USS
Jack H Lucas vihittiin käyttöön viime viikolla:
Tarkkasilmäinen huomaa että tutkan antenni on erilainen, ja kyllä vaan, tämä on ensimmäinen alus jossa on SPY-6 -AESA-tutka. Kuusi muuta kolmossarjan alusta on rakenteilla.
Yllättävää kyllä, vanhemman mallin 'Flight IIA Technology Insertion' laivoja on edelleen tekeillä kolme kappaletta. Niissä on osin samoja järjestelmiä kuin Flight III:ssa, mutta taistelujärjestelmän sydämenä jo hiukan vanhahtava SPY-1D. Viimeiset Flight IIA-alukset ovat osa vuonna 2013 tilattua kymmenen laivan sarjaa. Laivojen rakentamisessa on ollut viivästyksiä, osin korona-epidemian vuoksi, mutta General Dynamicsin Bath Ironworks-telakalla on ollut lakkoja ja työtaisteluita. Esimerkiksi viime vuonna käyttöön otettu DDG-118 USS
Daniel Inouye myöhästyi kaksi ja puoli vuotta. Ingalls sai viimeisen Flight IIA-laivan (DDG-123) valmiiksi tänä vuonna, mutta Bathilla on tuosta sarjasta vielä kaksi laivaa kesken.
Vihoviimeinen 'vanhan mallin' Burke, DDG-127
Patrick Gallagher on kongressin vuonna 2015 tilaama yksittäisalus. Sen kölinlasku oli vasta viime vuonna, ja valmistuminen mennee jonnekin 2025-26 kieppeille.