US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Kun nuo saapuvat Itämerelle, on uhka Königsbergstä jo eliminoitu.
Muuten olen sitä mieltä, Itä-Preussi kuuluisi palauttaa Valtakunnan yhteyteen.
Saksa on virallisesti luopunut kaikista aluevaatimuksista, Köningsberg/Kaliningrad/Krolewiec/mikälie tuskin olisi poikkeus. Sehän avaisi vaarallisesti heti uuden kysymyksen esimerkiksi Puolalle luovutetuista alueista.

Itse kaupunki poislukien, tuo alue oli muutenkin aina enemmän balttilaista kuin saksalaista.
 
Saksa on virallisesti luopunut kaikista aluevaatimuksista, Köningsberg/Kaliningrad/Krolewiec/mikälie tuskin olisi poikkeus. Sehän avaisi vaarallisesti heti uuden kysymyksen esimerkiksi Puolalle luovutetuista alueista.

Itse kaupunki poislukien, tuo alue oli muutenkin aina enemmän balttilaista kuin saksalaista.
Nykyisillä voimasuhteilla se on kyllä Saksa jonka tarttee pelätä uusia alueluovutuksia Puolalle
 
Saksa on virallisesti luopunut kaikista aluevaatimuksista, Köningsberg/Kaliningrad/Krolewiec/mikälie tuskin olisi poikkeus. Sehän avaisi vaarallisesti heti uuden kysymyksen esimerkiksi Puolalle luovutetuista alueista.

Itse kaupunki poislukien, tuo alue oli muutenkin aina enemmän balttilaista kuin saksalaista.
Vaikkei Saksa mitään vaatisikaan, voisivat Itä-Preussin asukkaiden jälkeläiset kyllä vaatia sukujensa kiinteistöjä takaisin. KV oikeuden mukaanhan yksityinen omaisuus nauttii suojelua valtionrajoista riippumatta. Sama koskee tietysti Karjalaakin, mutta tiedusteluihin Venäjä on vastannut, ettei omaisuus ole voinut enää periytyä, koska Neuvostoliitossa ei tunnettu perimysoikeutta. Joissakin tapauksissa Venäjän viranomaiset ovat vain kieltäytyneet käsittelemästä asiaa.
 
Vaikkei Saksa mitään vaatisikaan, voisivat Itä-Preussin asukkaiden jälkeläiset kyllä vaatia sukujensa kiinteistöjä takaisin. KV oikeuden mukaanhan yksityinen omaisuus nauttii suojelua valtionrajoista riippumatta. Sama koskee tietysti Karjalaakin, mutta tiedusteluihin Venäjä on vastannut, ettei omaisuus ole voinut enää periytyä, koska Neuvostoliitossa ei tunnettu perimysoikeutta. Joissakin tapauksissa Venäjän viranomaiset ovat vain kieltäytyneet käsittelemästä asiaa.

Niin en tiedä millainen käytäntö kv. lakien kannalta tässä on, onhan vastaavia tapauksia ja erilaisia vallankumouksia ollut maailman sivu ja on edelleen. Luulisi että jonkunmoinen korvausjärjestelmä olisi mahdollinen jos ei maapalstoja saisikaan takaisin? Käsittääkseni Saksojen yhdistyessä ruvettiin maksamaan jotain korvauksia Itä-Saksan takavarikoimista maista ja omaisuudesta.
 
Onhan näistä hävittäjistä kuvia, mutta laitetaan nyt yksi lisää, koska Suomen lippu heiluu kylkipaikalla. Alus oli siinä päätypaikalla, jossa yleensä on risteilyaluksia. Aitaan oli vaan lisätty pv:n kyltit ja molemmilla porteilla oli kasat varusmiehiä pokeina.
 

Liitteet

  • 20230715_194644.jpg
    20230715_194644.jpg
    1.9 MB · Luettu: 81
Onko tämä varmasti tuore? Vielä lauantaina Fordin piti olla Marseillessa, mutta vierailut peruttuna ja lähtemässä itään Israelin tueksi. Nuo kulkevat reaktorit jauhaen 30+ (40?) solmua täydellä vauhdilla joten olisiko jo Turkissa? Täydellä virallisella nopeudella vaatisi noin kaksi vuorokautta

Taitaa olla jossain Joonian merellä tai 4 päivää sitten kirjoitetusta vois ehkä niin päätellä..



Lisää laivan omilta sivuilta :

 
Niin, Burkessa hekohangaarin puute oli jotain ihan käsittämätöntä. Niinpä se sitten oli Flight II:ssa paikattava.

Burken suunnittelun aikana ei arvattu että aluksesta tulisi joskus 'ainoa' alustyyppi. Silloinhan laivasto oli vielä väärällään Spruanceja ja fregatteja. Vanhemmissa ohjushävittäjissä ja -risteilijöissä jotka Burket aluksi korvasi ei niissäkään ollut koptereita, tai korkeintaan yksi kevyt. Ehkä niihin olisi silti hangaari laitettu, jos kongressi ei olisi rajannut laivan pituutta.

Uusin Arleigh Burke-luokan hävittäjä, ja ensimmäinen Flight III-sarjan yksilö USS Jack H Lucas vihittiin käyttöön viime viikolla:
1024px-Sailors_man_the_rails_during_the_commissioning_ceremony_for_the_USS_Jack_H_Lucas.jpg



Tarkkasilmäinen huomaa että tutkan antenni on erilainen, ja kyllä vaan, tämä on ensimmäinen alus jossa on SPY-6 -AESA-tutka. Kuusi muuta kolmossarjan alusta on rakenteilla.

Yllättävää kyllä, vanhemman mallin 'Flight IIA Technology Insertion' laivoja on edelleen tekeillä kolme kappaletta. Niissä on osin samoja järjestelmiä kuin Flight III:ssa, mutta taistelujärjestelmän sydämenä jo hiukan vanhahtava SPY-1D. Viimeiset Flight IIA-alukset ovat osa vuonna 2013 tilattua kymmenen laivan sarjaa. Laivojen rakentamisessa on ollut viivästyksiä, osin korona-epidemian vuoksi, mutta General Dynamicsin Bath Ironworks-telakalla on ollut lakkoja ja työtaisteluita. Esimerkiksi viime vuonna käyttöön otettu DDG-118 USS Daniel Inouye myöhästyi kaksi ja puoli vuotta. Ingalls sai viimeisen Flight IIA-laivan (DDG-123) valmiiksi tänä vuonna, mutta Bathilla on tuosta sarjasta vielä kaksi laivaa kesken.
Vihoviimeinen 'vanhan mallin' Burke, DDG-127 Patrick Gallagher on kongressin vuonna 2015 tilaama yksittäisalus. Sen kölinlasku oli vasta viime vuonna, ja valmistuminen mennee jonnekin 2025-26 kieppeille.
 
Burken suunnittelun aikana ei arvattu että aluksesta tulisi joskus 'ainoa' alustyyppi. Silloinhan laivasto oli vielä väärällään Spruanceja ja fregatteja. Vanhemmissa ohjushävittäjissä ja -risteilijöissä jotka Burket aluksi korvasi ei niissäkään ollut koptereita, tai korkeintaan yksi kevyt. Ehkä niihin olisi silti hangaari laitettu, jos kongressi ei olisi rajannut laivan pituutta.

Uusin Arleigh Burke-luokan hävittäjä, ja ensimmäinen Flight III-sarjan yksilö USS Jack H Lucas vihittiin käyttöön viime viikolla:
1024px-Sailors_man_the_rails_during_the_commissioning_ceremony_for_the_USS_Jack_H_Lucas.jpg



Tarkkasilmäinen huomaa että tutkan antenni on erilainen, ja kyllä vaan, tämä on ensimmäinen alus jossa on SPY-6 -AESA-tutka. Kuusi muuta kolmossarjan alusta on rakenteilla.

Yllättävää kyllä, vanhemman mallin 'Flight IIA Technology Insertion' laivoja on edelleen tekeillä kolme kappaletta. Niissä on osin samoja järjestelmiä kuin Flight III:ssa, mutta taistelujärjestelmän sydämenä jo hiukan vanhahtava SPY-1D. Viimeiset Flight IIA-alukset ovat osa vuonna 2013 tilattua kymmenen laivan sarjaa. Laivojen rakentamisessa on ollut viivästyksiä, osin korona-epidemian vuoksi, mutta General Dynamicsin Bath Ironworks-telakalla on ollut lakkoja ja työtaisteluita. Esimerkiksi viime vuonna käyttöön otettu DDG-118 USS Daniel Inouye myöhästyi kaksi ja puoli vuotta. Ingalls sai viimeisen Flight IIA-laivan (DDG-123) valmiiksi tänä vuonna, mutta Bathilla on tuosta sarjasta vielä kaksi laivaa kesken.
Vihoviimeinen 'vanhan mallin' Burke, DDG-127 Patrick Gallagher on kongressin vuonna 2015 tilaama yksittäisalus. Sen kölinlasku oli vasta viime vuonna, ja valmistuminen mennee jonnekin 2025-26 kieppeille.
Erikoista että tuohon Flight III-alukseen ei asenneta uusinta An/SLQ-32 (v)7 block 3 SEWIP- elso järjestelmää telakalla, vaan vanhempi SEWIP block 2.
Elso, SPY-6 ja AEGIS baseline 10 ovat kuitenkin Flight III sarjan olennaisimmat muutokset taistelujärjestelmissä.

Ensimmäinen SEWIP block 3 on asennettu General Dynamicsin telakalla, San Diegossa DDG-91 USS Pinckney:n, joka on Flight IIA sarjalainen. Uusi SEWIP muuttaa Burken näköä jopa enemmän kuin uusi AMDR SPY-6.

uss-pinkney-ddg-91-after-receiving-slq-32-v-7-sewip-v0-d9qm2ewngcia1.jpg
SEWIP-III.jpg


https://www.thedrive.com/the-war-zo...s-significantly-different-after-major-upgrade
 
Intuitiivisesti jos ajattelee, niin 1 tonnin pikkuauto lentäisi 20 kertaa pitemmälle kuin 20 tonnia painava hävittäjä (F-14:n MTOW joku 30 tonnia?). Varmaan tuo alkuperäinen 'tieto' on juuri tälleen laskettu.
Mutta tukialuksen katapultinhan on tarkoitus tuottaa vain tietty nopeus, eikä se varmaan anna jollekin heitettävälle massalle suurempaa alkunopeutta vain siksi että se on paljon kevyempi.
 
Eihän (höyrymäntä)katapultti voi luovuttaa taakalleen maagisesti suurempaa nopeutta kuin millä se itse liikkuu, tosin melkein kuormittamattomana sen katapultin voisi kuvitella liikkuvan kuitenkin selvästi nopeammin kuin tyypillisessä lentoonlähtötilanteessa.
 
Back
Top