US Navy - Yhdysvaltain laivasto

En nyt tiedä mihin tämä kuuluisi tunkea, mutta kyllä se 40kpl jäänmurtajia on varmaankin etenemässä. Joka tuutista tuota projektia nyt yritetään työntää käyntiin. Eiköhän tuollaisesta määrästä ja kiireestä johtuen heltiä Suomellekin ihan mukavahko osuus.

"As a longstanding Coast Guard mission, icebreaking is critical to ensuring access to polar regions and critical domestic ports and waterways. Continuing that legacy, the Coast Guard is the sole federal agency responsible for icebreaking to assure U.S. access and sovereignty in the polar regions and enable the flow of maritime commerce in the Great Lakes and America’s inland waterways. The Coast Guard currently operates an aging fleet of 2 polar icebreakers, 18 domestic icebreakers and 16 ice-capable buoy tenders and is adding an additional icebreaker this summer. As the need for a robust fleet of polar and domestic icebreakers has never been greater, the Coast Guard will deliver on the President’s intent to acquire at least 40 new icebreakers. The Service must replace, modernize and grow our fleet of icebreakers to safeguard our national security and economic prosperity that flows through America’s $5.4 Trillion marine transportation system. We are working with the Administration and Congress to implement the President’s direction."

 
Viimeksi muokattu:
Heh, hutheille ilmavoitto.
Koskahan viimeksi tukialus on joutunut tekemään siksakkia väistelyyn? Okinawalla -45?
Torjunta on mennyt ilmeisesti käteen kun tällaiseen on jouduttu turvautumaan.

Jutussa kerrotaan myös muista läheltä piti tilanteista.

Other US Navy ships in the region have also come under Houthi fire. In early 2024, a US destroyer in the Red Sea had to use its Phalanx Close-In Weapon System, its last line of defense to missile attacks, when a Houthi-fired cruise missile got as near as a mile away – and therefore seconds from impact.

Pohjanmaa-luokan omasuoja / lähitorjuntakyky on puhuttanut omassa ketjussaan, eikä tällaiset uutiset varmastikaan vähennä sen ympärillä käytävää keskustelua.
 
Torjunta on mennyt ilmeisesti käteen kun tällaiseen on jouduttu turvautumaan.

Jutussa kerrotaan myös muista läheltä piti tilanteista.



Pohjanmaa-luokan omasuoja / lähitorjuntakyky on puhuttanut omassa ketjussaan, eikä tällaiset uutiset varmastikaan vähennä sen ympärillä käytävää keskustelua.
Torjunta nimenomaan EI OLE mennyt käteen. Harhamaalit ja häirintä yhdistettynä väistöliikkeeseen on juuri se torjunnan viimeinen kerros. Se toiseksi viimeinen kerrot, eli CIWS ampui sitten ohjuksen alas. Harmittava juttu, mutta ei mitään erikoista. Tuota harjoitellaan kaikissa laivastosotaharhoituksissa. Aika komeita kallistuksia ottaa alukset niissä manöveereissa.

Koneen menettäminen on toki ikävää, mutta USN:lla on niitä muutama sata joihin turvautua.
 
Ei ole ilmavoitto.
Noo, lainausmerkeissä...

Mietiskelin mitä tuossa on tapahtunut. Heillä on varmasti joku standardi väistöproseduuri, eli kuvailemallasi tavalla tiukka käännös+harhamaalien laukaisu. Tällainen todennäköisesti tehdään myös 'varmuuden vuoksi', kun tilanne on sopivan kuumottava (eli tulevat maalit pääsevät riittävän lähelle). Toinen mieleen tuleva vaihtoehto olisi ballistisen maalin torjunta ja ohjuksen/putoavien romujen väistely. Huthit ovat välistä ampuneet merelle myös niitä.

Uutisessa muuten sanotaan, että kone olikin hinattavana hangaarissa. Varmaan ollut tulossa juuri hissistä (tai menossa sinne). Ohjaamossa olleelle merimiehelle tullut pienehkö kiirus hypätä pois.

hangaari.webp
 
Back
Top